شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۶

شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۶

مذاکره با آمریکا؛ آری یا خیر؟

اینک در آستانه 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار، سالگرد روزی که دانشجویان خط امام اقدام به اشغال سفارت امریکا در تهران نمودند، بار دیگر مذاکره با امریکا به یکی از بحث های داغ کشور تبدیل شده است

خلاصه:

در حالی که مقامات دولت احمدی نزاد برای مذاکره با امریکا بر یکدیگر پیشی می گیرند، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از مخالفت شورای عالی امنیت ملی و رهبر جمهوری اسلامی ایران خبر داد و تاکید کرد که سیاست های راهبردی ایران عدم مذاکره با آمریکاست. به همین خاطر ایران در حال حاضر مذاکره مستقیم با آمریکا نخواهد داشت.

محمدرضا باهنر که پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری بارها با دولت احمدی نزاد در خصوص کابینه و موضع گیری های رئیس دولت اصطکاک داشته است، خطاب به آن دسته از “مسئولان اجرایی کشور و دولت که معتقدند زمان مذاکره با آمریکا فرارسیده” ،گفت : ” هیچ قوه ای و هیچ شخصیت سیاسی و حقوقی ای در کشور حق تخطی از این راهبرد تأئید شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی و شورای عالی امنیت ملی کشور را ندارد.” وی در جلسه جامعه مهندسان تاکید کرد که باید شرایط چنین مذاکرهای به وجود بیاید که از نظر ما هنوز به وجود نیامده است..”

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که سعید جلیلی، اوایل ماه اکتبر در چارچوب مذاکرات اتمی ایران با نمایندگان گروه پنج به علاوه یک به طور جداگانه با ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجۀ آمریکا در ژنو دیدار و گفتگو کرد و نتایج مذاکرات را هم مثبت ارزیابی کرد. اندکی پس از این دیدار احمدی نژاد که تلاش دارد برگ برنده رابطه با امریکا را در دست خود داشته باشد در برابر خبرنگاران ظاهر شد و صریحا اظهار کرد که ” مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو مذاکرات خوبی بود و یک چارچوب منطقی و روشنی داشت که آنچارچوب مورد قبول ماست و همان احترام و عدالت و پیگیری بحثهایی است که در بسته پیشنهادی قید شده که نمونه آن موضوع خلع سلاح جهانی و بهرهمندی همه کشورها از فناوری هستهای و فناوریهای پیشرفته است.”

خیلی ها باور داشتند که احمدی نزاد شاید تنها کسی باشد که بتواند تابوی رابطه با امریکا را یشکند. اما بنظر می آید که این بازی هنوز ادامه دارد. پس از حجم گسترده خبری از دیدار نمایندگان ایران و امریکا در ژنو، این بار جنتی به میدان آمد و با ارایه سناریوی وارونه ازاین مذاکرات تاکید کرد که ” همه باید بدانند موضع جمهورى اسلامى ایران در عدم مذاکره با آمریکا و مقابله با آن براساس آن چه که امام (ره) و رهبرى گفته است، همواره خواهد بود و این سیاست تغییرناپذیر است. برخى مى خواهند عزت و اقتدارى که ایران به دست آورد، خدشه دار کنند.” حال باید دید این بازی تا کجا ادامه دارد.

متکی هم باهنر را تایید می کند

منوچهر متکی که کمتر از یک ماه از سفر خبرسازش به واشنگتن می گذر، برای بازدید از نمایشگاه مطبوعات از برخی غرفههای حاضر در این نمایشگاه بازدید کرد و در پاسخ به خبرنگار ایلنا که نظر وی را در مورد مذاکره با آمریکا میپرسید و موضع نایبرئیس مجلس را به او یادآور میشد، اظهار داشت:” ما هم همان نظر آقای باهنر را قبول داریم.” وی از پاسخ به اینکه دولت دهم در رابطه با مذاکره با آمریکا چه تصمیمی گرفته است خودداری کرد! گفتنی است سفر وی دقیقا یک روز قبل از مذاکرات ژنو صورت گرفت و اولین سفر یک مقام ایرانی بلندپایه پس از ۳۰ به واشنگتن بود.

سال پیش همزمان با زمزمه مذاکرات برای گشایش دفتر حافظ منافع امریکا در ایران مهدی کلهر در در مصاحبه ای گفته بود که “تا زمانی که آمریکا پایش را از منطقه خاور میانه بیرون نکشد و همچنین دست از حمایت از صهیونیسم برندارد، مذاکره جمهوری اسلامی ایران با آمریکا را به مصلحت نمی دانیم.” مشاور رسانه ای احمدی نزاد تاکید کرده بود که ممکن است شروط ایران “روز به روز” تغییر کند.

رهبری کوتاه نمی آید

زمانیکه باراک اوباما، رئیسجمهوری ایالات متحده، نوروز را به ایرانیان و همه کسانی که فرا رسیدن بهار را جشن میگیرند شادباش گفت و ابراز امیدواری کرد مناسبات ایران و آمریکا بهبود یابد و پیوندی سازنده میان دو کشور برقرار شود، این پیام با واکنش تند رهبر ی مواجه شد.

مقام رهبری که نقش کلیدی در تعیین خطوط کلی سیاست خارچی خصوصا رابطه با امریکا دارد پس از پیام تبریک باراک اوباما اظهار داشت که “آنها می گویند به سوی ایران دست دراز کرده ایم و ما می گوییم اگر آمریکا در زیر دستکش مخملی، دستی چدنی را پنهان کرده باشد این اقدام هیچ معنا و ارزشی ندارد.”وی افزود: “تغییر نباید لفاظی و با نیت ناسالم باشد و اگر می خواهید ضمن حفظ همان اهداف قبلی، فقط سیاست ها و تاکتیک ها را عوض کنید این یک خدعه است نه تغییر و اگر تغییر واقعی مورد نظر شماست باید در عمل مشاهده شود و به هرحال همه مسئولان آمریکایی و دیگران بدانند که ملت ایران را نمی شود فریب داد یا ترساند.” آیت الله خامنه ای تاکید کرده بود که “رفتار آمریکا تا این لحظه نشان دهنده تغییری که ایران مایل است شاهد آن باشد نیست با این حال او درها را به روی تماس آینده میان دو کشور نبست.”

وی بعد از محکوم کردن امریکا یک جای مصالحه نیز باز گذاشت و اظهار کرد که “ملت ایران درباره مسائل مربوط به خود اهل محاسبه و منطق است و احساساتی نمی شود. سابقه ای از رئیس جمهور و دولت جدید آمریکا نداریم بنابراین براساس عملکرد آنها قضاوت می کنیم.”

انتخابات ۲۲ خرداد نیز محملی را برای رهبری فراهم آورد که امریکا را همچون گذشته عامل هر رویدادی در ایران بداند. کمکهای مالی و رسانه ای آمریکا به ” انقلابیون مخملی” اتهامی بود که رهبری بارها در سخنان خود به آن پرداخت تا جایی که مقامات امریکا را به واکنش واداشت.

اینک در آستانه ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار، سالگرد روزی که دانشجویان خط امام اقدام به اشغال سفارت امریکا در تهران نمودند، بار دیگر مذاکره با امریکا به یکی از بحث های داغ کشور تبدیل شده است. در حالی که گفته می شود طرفهای ایرانی و امریکایی بارها و از کانال های مختلف تا کنون دیدار داشته اند و حتی این بار احمدی نژاد تمایل دولتش را برای حل و فصل روابط با امریکا اعلام کرده بود، بار دیگر یکی از سخنگویان رهبری خبر از نارضایتی آیت الله خامنه ای از مذاکرات با امریکا می دهد. در حالی که کارشناسان معتقدند که مذاکرات اخیر صورت گرفته بین نمایندگان ایران و امریکا بدون رضایت رهبری نبوده است. اظهارات باهنر می تواند در راستای ایجاد موازانه ای بین گروه های حامی دولت باشد که این روزها شکافشان در حال عمیق تر شدن است .

تاریخ انتشار : ۶ آبان, ۱۳۸۸ ۱۱:۳۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

حملۀ تروریستی در مسکو را محکوم می‌کنیم!

روشن است که چنین حمله‌ای نیاز به تیمی حرفه‌ای و سازماندهی و تدارکی نسبتاً طولانی و گسترده دارد. در عین حال، زود است که بتوان تحلیل جامع و روشنی از ابعاد پشت پردۀ این جنایت و اهداف سازمان‌دهندگان آن ارائه داد. هدف از این یادداشت کوتاه نیز  در وهلۀ نخست مکثی است بر قربانیان این حمله و حملاتی از این دست. قربانیانی که تنها سهم‌شان از سازمان‌دهی و تدارک چنین جنایاتی و علل پشت پردۀ آن، هزینه‌ای است که با جان و سلامتی‌شان می‌پردازند.

مطالعه »
یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
آخرین مطالب

جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید!

شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند و تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است. شبکه الجزیره و شبکه های مجازی با انتشار ویدئوها و خبرها و عکس های تکان دهنده از بچه هایی که پاهای خود را از دست داده اند یا آنها که صورت ها و بدن شان سوخته این انحصار امپراطوری رسانه ای را شکسته اند و روایت از دست سیستم قدرت تا حدودی خارج شده است.

نسل‌کشی فرهنگی و آموزشی- مکتب‌کشی، در فلسطین- بخش ۲

بریتانیایی‌ها، و این در اقدامات آنها در مکان‌هایی مانند هند و مصر مشترک بود، بر این باور بودند که اگر افراد مستعمره مؤسسات آکادمیک ایجاد کنند، منجر به آگاهی سیاسی عموم و بالطبع سیاسی شدن جامعه می‌شود که کنترل امپراتوری را بر آنها دشوارتر می‌کند.

بچه‌ها سلام، نامه‌ی فرزاد کمانگر به دانش‌آموزانش…

صدای گریه ها و ناله های زندانیان دیگر که اکثراً دختر بودند شنیده میشد و روح هر انسانی را آزار میداد. شبها پنجره ها را باز میگذاشتند، لباسهایم را در دستشویی که در زیرزمین بود بعد از کتک کاری خیس میکردند و به همان صورت مرا به سلول میبردند، بعلت سردی هوا مجبور بودم خودم را لای پتوی کثیف سلول بپیچانم.

گزارش نرگس محمدی از بند زنان زندان اوین!

حضور بیش از بیست زن زندانی سیاسی/عقیدتی در اوین بالای شصت سال سن، نشان از اراده‌ی زنان برای رهایی، همچنین بی‌رحمی و شقاوت جمهوری اسلامی است. در بند زنان اوین، چهار زن مبارز بالای ۷۰ سال سن برای احقاق حقوق انسانی، متحمل حبس‌اند!

پروندۀ شنیداری نشست دوم فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت

نشست دوم فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت با سرفصل‌های “تعهد به کشورداری در راستای آماج‌های مردمی”، “جدایی دین و حکومت از هم” و “نوع حکومت”، روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ١۴٠۳ (۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی) برگزار شد.

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

روز جهانی کارگر بر کارگران، زحمت‌کشان و پیکارگران راه سوسیالیسم خجسته و پیروز!

تدوام و استمرار مبارزۀ شما تکیه‌گاه و نقطه امید نیروهای چپ و عدالت‌خواه و دیگر نیروهای آزادی‌خواه برابری‌طلب ایران و جهان برای ساختن ایران و جهانی بهتر است؛ جهانی که در آن هیچ انسانی اسیر ولع سیری‌ناپذیر سرمایه و شرایط تحمیلی غول‌های بازار سرمایه نباشد، جهانی که  نظام غارتگر اقتصادی و اجتماعی و حاکمان مستبد دیگر قادر نباشند برای کسب سود و قدرت زندگی انسان‌ها را در جنگ و خونریزی بیهوده تباه کنند.

مطالعه »
پيام ها

دانشجویان آمریکایی در اعتراض به ادامه نسل کشی فلسطینیان توسط اسرائیل دانشگاه ها را به تصرف خود در آوردند!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت)-حوزه آمریکا ضمن اعلام حمایت کامل از مبارزه دانشجویان و استادان در تمامی دانشگاه های آمریکایی شرکت کننده در این جنبش، به مقاومت نسل نوین دانشجویی درود میفرستد و برای ایشان در شکستن فضای تاریک تحمیل شده و تا موفقیت نهایی پیروزی آرزو می‌کند.

مطالعه »
بیانیه ها

روز جهانی کارگر بر کارگران، زحمت‌کشان و پیکارگران راه سوسیالیسم خجسته و پیروز!

تدوام و استمرار مبارزۀ شما تکیه‌گاه و نقطه امید نیروهای چپ و عدالت‌خواه و دیگر نیروهای آزادی‌خواه برابری‌طلب ایران و جهان برای ساختن ایران و جهانی بهتر است؛ جهانی که در آن هیچ انسانی اسیر ولع سیری‌ناپذیر سرمایه و شرایط تحمیلی غول‌های بازار سرمایه نباشد، جهانی که  نظام غارتگر اقتصادی و اجتماعی و حاکمان مستبد دیگر قادر نباشند برای کسب سود و قدرت زندگی انسان‌ها را در جنگ و خونریزی بیهوده تباه کنند.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید!

نسل‌کشی فرهنگی و آموزشی- مکتب‌کشی، در فلسطین- بخش ۲

بچه‌ها سلام، نامه‌ی فرزاد کمانگر به دانش‌آموزانش…

گزارش نرگس محمدی از بند زنان زندان اوین!

پروندۀ شنیداری نشست دوم فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت

برگزاری مسابقات ورزشی کارگری در برابر رقابت های بورژوائی – پاریس ۱۹۲۴