سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۹

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۹

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

مصاحبه با خانم ویدا فرهودی

من از شرکت در این کنگره بسیار خوشحالم چرا که درهای یک خانواده ی سیاسی را به رویم گشود. گفتم خانواده چون به رغم طرح ضروری مباحث سیاسی و افتصادی که به نظر خشک می آیند(به ویژه برای منِ شاعر)، محبت، تساهل، تحمل و هم یاری به طورچشمگیری بر فضای کنگره حاکم بود.

 خانم ویدا فرهودی با سلام و سپاس از اینکه دعوت ما را به مصاحبه پذیرفتید. این نخستین باری بود که شما در کنگره سازمان ما میهمان بودید. آیا می توانید احساس تان رادر این زمینه با ما در میان بگذارید؟ چه از زمانی که دعوت به اطلاع شما رسید و چه در آن زمانی که  از نزدیک و در سالن کنگره شاهد و نظاره گر روند جاری آن بودید.

 1-با سپاس از طرح این پرسش ها باید بگویم که صمیمیت در پرسش هایتان موج می زند:همان صمیمیتی که در دعوت من  به کنگره  وجود داشت و  باعث شد انتظار شرکت در کنگره را  با خوشحالی و کنجکاوی داشته باشم.خوشبختانه این محبت و صمیمیت در طول روزهای کنگره هم بر فضا حاکم بود و از خشکی ناگزیر مطالب سیاسی مطرح شده می کاست.افزون بر این دموکراسی به شکل چشم گیری در نحوه ی پرداخت به سوال و جواب ها به چشم می خورد.

  میزان مشارکت زنان در کنگره را چگونه دیدید؟

 ۲-زنان در گفتگوها فعال و محکم بودند گر چه به سبب شمار کمترشان در برابر شمار آقایان  به نسبت کمتر در طرح سوال و جواب ها شرکت داشتند.خیلی خوشحال شدم که دیدم دوستان زنی از راه های بسیار دور(مثلا کانادا) دشواری رفت و آمد را متحمل شده اند تا با شوق در کنگره شرکت کنند.معلوم می شد که از شرکت در کنگره بهره می گیرند و کوله بار خودشان هم مملواز مطالب مطرح کردنی است برای کنگره و شرکت کنندگانش. در نهایت باید بگویم که خوشبختانه به سبب همان فضای دموکراسی که  به آن اشاره کردم،در مجموع لزومی نمی بینم  به زنان جدا از مردان بنگرم. به باور من در این جمع زن و مرد بودن نباید چندان  در نظر گرفته شود.

  در یکی از نشستهای جوار کنگره، پانلی برگزار شد که به جوانان اختصاص یافته بود. ضمن استقبال از این حرکت کنگره، و بر پایه شواهد بسیار، آن گروه از این نسل جوان که علاقه مند به سیاست است، در جستجوی پاسخ به پرسشها و نکات نا شکفته بسیاری در ذهنشان نسبت به تاریخچه سازمان بویژه در سالهای قبل از انقلاب، هستند. بنظر شما در وضعیت کنونی سازمان، چه مشکلاتی در راه برقراری ارتباط میان سازمان و نسل جدید جوانان وجود دارد؟

 ۳-ببینید سازمان ریشه های فکری،تاریخی و احساسی  دارد با  افرادی(اعضا یا هوادار) که اکنون بین چهل و پنج تا هفتاد سال سن دارند. نسل جوان چنان که به درستی گفتید راجع به گذشته(و تاثیر آن بر آینده) آکنده از پرسش (و شاید هم توّهم) است. ضمن این که سوال اصلی دیگری هم برایش مطرح است:این که سازمان سیاسی ای مثل سازمان فداییان خلق ایران اکثریت، با توجه به تغییرهای به وجود آمده در مشی اش نسبت به دوران انقلاب یا پیش از آن چگونه می تواند متشکل شود و جوان ها را به سوی خودش جذب کند. جوان هایی که اغلب مملو از اعتراضند و  در صورت تشکل باانرژی شان کمکی عظیم به سازمان  خواهند کرد.آن ها اما باید برای این آمدن نقطه نظرهایشان را مطرح کنند و بیشتر در بطن حرکت قرار گیرند. شاید برای این کاربرخورد اندیشه ها و دیدگاه ها  با برگزاری نشست های رودر رو یا پالتاکی ره گشا باشند.

 کنگره سازمان در شرایطی برگزار شد که ایران در یک بحران عمیق قرار گرفته است، که شاهد پیامدهای فاجعه بار سیاسی اقتصادی و اجتماعی آن برای درصد بسیار بالائی از مردم کشور هستیم. بنظر شما روند طی شده در کنگره و نتایج آن که در مصوبات و تصمیم گیری های سیاسی نمود پیدا می کنند، تا چه میزان متاثر از وضعیت کنونی ایران است؛ بویژه با در نظر گرفتن چه بسا مهمترین رویداد سیاسی یکماه آینده ایران، یعنی انتخابات ریاست جمهوری کشور، آیا مصوبات کنگره پاسخگوی نیازهای کنونی سازمان برای مواجه با رویدادهای آتی کشور خواهند بود؟

 ۴-به باور من مصوبات کنگره انعکاس شرایط بحرانی کشور اند. بنا بر این مصوبات حاصل وضعیت موجود تداوم بحران است. تداوم بحرانی که می تواند کشور ما را به فاجعه سوق دهد.  پس باید در جهت برون رفت از وضعیت موجود و پیش از همه در پی تامین آزادی های سیاسی بود.

چنان که در مصوبات آمده است ” سازمان می کوشد مطالبه انتخابات آزاد به خواست و محور تلاش همگانی تبدیل شود.ما از برپائی کمپین برای انتخابات آزاد دفاع کرده و برای شکل گیری آن تلاش می کنیم”. به نظر من ضمانت اجرایی این مصوبات  تسریع در وحدت چپ و اتحاد با نیروهای جنبش سبز و جنبش های کارگری در درون کشور است.

 

کنگره چه چیز کم داشت، که به نظر شما کنگره آتی باید آن را رفع کند؟

 ۵- همانطور که گفتم من از شرکت در این کنگره بسیار خوشحالم  چرا که درهای یک خانواده ی سیاسی را به رویم گشود. گفتم خانواده چون به رغم طرح  ضروری مباحث سیاسی و افتصادی که به نظر خشک می آیند(به ویژه برای منِ شاعر)، محبت، تساهل، تحمل و هم یاری  به طورچشمگیری بر فضای کنگره حاکم بود.

در پاسخ به پرسشتان باید بگویم که به هر حال، چنان که گفتم، این نخستین بار بود که من در یک کنگره ی سیاسی شرکت می کردم. پس در باره ی کمبودهای احتمالی آن فعلا نمی خواهم چیزی بگویم(در هر صورت شاید هنوز زود باشد).

 این که کنگره های سازمان به رویدادی معمول در حیات سازمان تبدیل می شوند (یا شده اند)، خوب است، بد است، طبیعی است، نشان بلوغ است، روندی خنثی است، …؟

 ۶- فکر می کنم در هر حزب یا سازمان سیاسی تبادل نظر دموکراتیک لازمه ی پیشرفت و بلوغ است پس گرد همایی بزرگی چون کنگره جهت بازبینی گذشته و تعیین نقشه ی راه آینده لازم است.در نتیجه  این رویداد نه فقط امری طبیعی که  ضروری به نظر می رسد.

  پیام شما به خوانندگان کار و علاقه مندان به سازمان چیست؟

۷- به باور من، نخست این که آنچه در طول لااقل یک سال اخیر مطرح شده یعنی پروژه ی وحدت چپ بیشتر و فعالانه تر به پیش برود. نکته ی بسیار مهم دیگر جذب نیروی جوان(داخل و خارج از کشور )است که پیگیری اش برای جلوگیری از پیر شدن سازمان،ضروری به نظر می رسد.

 با سپاس

 

 

 

 

تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت, ۱۳۹۲ ۱۱:۱۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴