شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۵

شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۵

سیاست هویتی یا دیوار برای پنهان کردن ناسیونالیسم خجول ایرانی
روشنفکران مرکز، ستم ملی را در تضاد با ستم طبقاتی می‌بینند. این طرز تفکر ناشی از نگاه مرکزگرا و تلاش برای ایجاد یک دوگانگی است که باز تولیدکنندگان بالادستان در...
۱۱ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: میثم آل‌مهدی
نویسنده: میثم آل‌مهدی
سایه هایِ خاکستری
پشت میکنم به خودم، جهنم همینجاست، در جمهورِ متراکمِ فقاهت،  گرسنگی وقت نمی شناسد...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن جلالی
نویسنده: حسن جلالی
رخ داد های سیاسی در آينه گفتمان طبقاتی..
در مجموع، تاریخ‌نگاری نیز امری طبقاتی است و با منافع اقتصادی طبقات اجتماعی گره خورده است. امروز نیز در برابر دیدگان خود، شاهد تفسیر طبقاتی از تاریخ هستیم؛ از نگاه...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش
نویسنده: سیاوش
به کانال تلگرامی بولتن کارگری بپیوندید!
  🔸🔸🔸 بولتن کارگری گروه کار کارگری سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) 🔸نشانی کانال تلگرامی بولتن کارگری: 🆔 t.me/boultane_kargari 🔗https://t.me/boultane_kargari
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: بولتن کارگری
نویسنده: بولتن کارگری
دولت پزشکیان و گسل ‌های اجتماعی
در این شرایط، تنها اصلاحات ساختاری وسیع و اتخاذ سیاست‌های اقتصادی عادلانه، همراه با تغییرات اساسی به نفع لایه‌های کم‌درآمد، کارگران و فرودستان شهری و روستایی، می‌تواند گسل‌های اجتماعی و...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش قائنی
نویسنده: سیاوش قائنی
بیانیهٔ بیش از ۶۳۰ نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی، برای آزادی فوری بازداشت شدگان فراخوان ۲۵ بهمن
انتظار مى‌رود که حاکمیت و همه ارکان آن مس‍ؤلیت خود را در برابر مطالبات مردمی رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی به جا آورده و از اصرار بر رفتارهای غیرقانونی...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: کمپین رفع حصر
نویسنده: کمپین رفع حصر
اوجالان خواستار خلع سلاح و انحلال PKK شده و هدف خود را پایان دادن به درگیری چهار دهه‌ای با ترکیه اعلام کرده است
عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کردستان (PKK)، اخیراً از زندان ایمرالی پیامی صادر کرده است. در این پیام، اوجالان خواستار خلع سلاح و انحلال PKK شده و هدف خود...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: کار آنلاین، رسانه
نویسنده: کار آنلاین، رسانه

نقد ادبی میان هومانیسم و دیکتاتوری

امروزه اشاره می شود که تئوری ادبی مارکسیستی بدون نقد آثار رئالیستی بالزاک غیرقابل تصوربود. بوخارین می‌گفت، انقلاب باید فرمهای ادبی را نیز بغلطاند. بنظراو موضوع فر‌هنگ بعد از به قدرت رسیدن مردم مهمترین مشکل تمام انقلابات است. پیرزوی و شکست هرانقلابی بستگی به شکوفایی فرهنگی و ادبیات آن دارد. عقب افتادگی فرهنگی، سبب عقب افتادگی سیاسی می‌شود و خطری برای بازگشت توتالیتاریسم و بیزانسیسم است.

 لسینگ منتقد ادبی آلمانی میگفت ادبیات وطیفه آموزش اخلاق و درس الهیات را ندارد بلکه توصیف و بیان فرهنگ جامعه است. پیتر هندکه نویسنده اتریشی مینویسد زبان در بعضی از کشور‌ها برای توصیف واقعیات و رنج دردمندان به ناتوانی جسمی و لکنت زبان دچار شده. اهل نظردیگری اشاره می‌کند که فرهنگ نه دکور است و نه وسیله ای برای آرامش و تخدیرملی، بلکه نشانه آزادشدن انرژی انسانی است.

انگلس در نامه ای به مینا کائوتسکی یاد آوری می‌کند که ادبیات مسئول و خط دار با ادبیات تبلیغی و شعاری فرق می‌کند. پلخانف می‌نویسد: “بعنوان هوادارجهانی ماتریالیسم می‌گویم که وظیفه منتقد ادبی آن است که ایده یک اثر را از زبان هنری به زبان جامعه شناسی انتقال دهد؛ چون وظیفه منتقد عمده کردن موضوع خنده یا گریه دراثر نیست، بلکه کمک به فهم آن است”.  او نخستین بار رابطه ای دیالکتیکی میان فایده اجتماعی و لذت زیباشناسی درهنررا مطرح نمود.

امروزه اشاره می شود که تئوری ادبی مارکسیستی بدون نقد آثار رئالیستی بالزاک غیرقابل تصوربود. بوخارین می‌گفت، انقلاب باید فرمهای ادبی را نیز بغلطاند. بنظراو موضوع فر‌هنگ بعد از به قدرت رسیدن مردم مهمترین مشکل تمام انقلابات است. پیرزوی و شکست هرانقلابی بستگی به شکوفایی فرهنگی و ادبیات آن دارد. عقب افتادگی فرهنگی، سبب عقب افتادگی سیاسی می‌شود و خطری برای بازگشت توتالیتاریسم و بیزانسیسم است.

مورخین تاریخ نقد ادبی پیشرو مدعی هستند که پایه کلاسیک نظریات هنری چپ براساس اندیشه های استتیک هگل و کانت است. چرنیشفسکی می‌گفت فرق بین تاریخ و هنر در این است که تاریخ پیرامون زندگی اجتماعی و هنر در باره زندگی خصوصی انسان‌ها گزارش می‌دهد. بعضی از منتقدین چپ مدعی شدند که تروتسکیسم ادبی کوشید تا نظریات فروید را با ماتریالیسم آشتی دهد. تروتسکی درسال ۱۹۳۸ در تبعید با اسمی مستعار همراه آندره برتون در فرانسه مانیفستی منتشر کرد که در آن خواهان هنر مستقل انقلابی و بدون دخالت دولت شد.

لیبرال‌ها می‌گویند: پناه جستن به ادبیات به دلیل فراراز ایدئولوژی‌ها است. تجربه جزایر گولاگ استالینیستی و اردوگاه‌های آدم سوزی فاشیسم هیتلری باعث شد که در نیمه دوم قرن ۲۰ روشنفکران زیادی در غرب برای سرگرمی و افشاگری به ادبیات پناه برند. ادبیات باید کمکی باشد برای تشویق صفات انسانی و تقوای اخلاقی.  زبان وادبیات غیراز روشنگری میتواند کمکی به وحدت ملی و همبستگی انسان‌ها بنماید.

نویسنده مذهبی سده‌های میانه فکر می ‌کرد، هدف زندگی آماده نمودن انسان برای قبول روزقیامت وصحرای محشراست. درعصر رنسانس آموزش‌ها و عقاید مذهبی، دیگر حقایق ابدی و موروثی نبودند، بلکه آنها می‌بایستی امتحان خودرا در مقابل عقل و خرد و منطق پس می‌دادند. دردوران رمانتیک ویکتورهوگو، بالزاک، بودلر، لرد بایرون، گوگول، داستایوسکی و ادگارآلن پو، تحت تاثیر شرایط اجتماعی خالق نوعی رمانتیک افسرده و غمگین معروف به رمانتیک سیاه شدند. مکتب رئالیسم براثر شکوفایی علوم طبیعی بوجود آمد. در فرانسه امیل زولا، در روسیه داستایوسکی و تولستوی، و در کشورهای اسکاندیناوی، ایبسن به آفرینش آثارواقعگرایانه اجتماعی پرداختند.

در پایان قرن ۲۰ منتقدین ادبی مدعی شدند که گرچه جهان در اثر ادبیات بهتر نخواهد شد، ولی نویسنده میتواند دست‌کم آنرا به زیر سئوال ببرد. در غرب غالب مبارزان وآرمانگرایان اجتماعی دوستدار ادبیات نیز بودند. مارکس در جواب دخترش که از او پرسیده بود به کدام نویسندگان علاقمند است، جواب داد گوته، شکسپیر، آشیلوس، سروانتس، فلوبر و بوشنر.

لنین و روزالوکزامبورگ در باره آثار تولستوی نقد نوشتند. انگلس رمان‌های چند هزار صفحه ای بالزاک را به دقت خواند و نقد و تجزیه و تحلیل کرد. لنین در بستر مرگ در سال ۱۹۲۳ پیرامون ادبیات تبلیغی مقاله « قدری کمتر ولی با کیفیت بهتر» را منتشر نمود. بوخارین مقاله «انقلاب کارگری و فرهنگ» را نوشت و حزب را متهم به اشاعه ادبیات چاپلوسانه کرد.  روزنامه « پرچم سرخ» ارگان حزب کمونیست آلمان نخستین بار در سال ۱۹۲۰ دارای بخش فرهنگی شد و به معرفی ادبیات اجتماعی انتقادی ترقی‌خواه پرداخت.

مارکس در کنار داروین یکی از رمان‌خوانان پرکار زمان خود بود. اوعلاقه خاصی به رمان‌های قرن ۱۸ مخصوصا آثار آلکساندر دوما و والتر اسکات داشت. او اهمیت خاصی برای رمان‌های طنز و یا ماجرا‌جویانه مانند دن کیشوت اثر سروانتس، داشت. احترام مارکس به بالزاک در حدی بود که می‌خواست نقد مفصلی در باره کتاب «کمدی انسانی» او بنویسد. مارکس در مقدمه کتاب «نقد اقتصاد سیاسی» می‌نویسد که آشیل قهرمان کتاب هومر درعصر سرب و باروت غیرقابل تصوربود. او می‌‌گفت انسان همچون کودکی بازی‌گوش همیشه در جستجوی هنروادبیات خواهد بود.

خلاف مارکس که اغلب جهت سرگرمی، رفع خستگی و لذت رمان می‌خواند، انگلس اهمیت اجتماعی و سیاسی مهمی برای نقش رمان قائل بود. اومی گفت کوشش ادبی و زبانی مارتین لوتر پایه گذار مذهب پروتستانتیسم در زبان آلمانی مهمتر ازانقلاب و رفرم او در دین و کلیسای کاتولیک غرب بود.

تروتسکی می‌گفت ادبیات پدیده ای است پیچیده که از سنت، موضوعات شخصی و انگیزه‌های فردی تشکیل شده. او درمخالفت با لنین در سال ۱۹۲۴ مقاله ” فرهنگ کارگری و هنر کارگری ” را پیرامون نقش ادبیات نوشت.

—————-

 falsaf@web.de 

 – Nikolai  Bucharin 1888- 1938, Georgij  Plechanov 1856 – 1918 , leo  Trotzki  1879 – 1950 , Nikolai  Tscherny- schweskj  1828 – 1889

 

 

 

تاریخ انتشار : ۲۴ آبان, ۱۳۹۴ ۲:۰۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

ادامه »
سرمقاله

ریاست جمهوری ترامپ یک نتیجهٔ تسلط سرمایه داری دیجیتال

همانگونه که نائومی کلاین در دکترین شُک سالها قبل نوشته بود سیاست ترامپ-ماسک و پیشوای ایشان خاویر مایلی بر شُک درمانی اجتماعی استوار است. این سیاست نیازمند انست که همه چیز بسرعت و در حالیکه هنوز مردم در شُک اولیه دست به‌گریبان‌اند کار را تمام کند. در طی یکسال از حکومت، خاویرمایلی ۲۰٪ از تمام کارمندان دولت را از کار برکنار کرد. بسیاری از ادارات دولتی از جمله آژانس مالیاتی و وزارت دارایی را تعطیل و بسیاری از خدمات دولتی از قبیل برق و آب و تلفن و خدمات شهری را به بخش خصوصی واگذار نمود.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

اروپا قربانی کیست؟

به‌عنوان یک اروپایی، من فقط می‌توانم از بی‌کفایتی و ساده‌دلی رهبرانمان گله کنم که این اتفاق را ندیدند و با وجود همه فرصت‌ها و انگیزه‌هایی که برای انجام این کار وجود داشت، ابتدا خود را با آن سازگار نکردند. آنها احمقانه ترجیح دادند به نقش خود به عنوان شریک کوچک آمریکا بچسبند، حتی در شرایطی که این مشارکت به طور فزاینده ای علیه منافع آنها بود!

مطالعه »
یادداشت

قتل خالقی؛ بازتابی از فقر، ناامنی و شکاف طبقاتی

کلان شهرهای ایران ده ها سال از شهرهای مشابه مانند سائو پولو امن تر بود اما با فقیر شدن مردم کلان شهرهای ایران هم ناامن شده است. آن هم در شهرهایی که پر از ماموران امنیتی که وظیفه آنها فقط آزار زنان و دختران است.

مطالعه »
بیانیه ها

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

مطالعه »
پيام ها

مراسم بزرگ‌داشت پنجاه‌وچهارمین سالگرد جنبش فدایی!

روز جمعه ۱۹ بهمن ۱۴۰۳، به مناسبت پنجاه‌وچهارمین سالگرد بنیان‌گذاری جنبش فدایی، در نشستی در سامانۀ کلاب‌هاوس این روز تاریخی و نمادین جنبش فدایی را پاس می‌داریم و روند شکل‌گیری و تکامل این جنبش را به بحث و بررسی می‌نشینیم

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

سیاست هویتی یا دیوار برای پنهان کردن ناسیونالیسم خجول ایرانی

سایه هایِ خاکستری

رخ داد های سیاسی در آینه گفتمان طبقاتی..

به کانال تلگرامی بولتن کارگری بپیوندید!

دولت پزشکیان و گسل ‌های اجتماعی

بیانیهٔ بیش از ۶۳۰ نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی، برای آزادی فوری بازداشت شدگان فراخوان ۲۵ بهمن