سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۲

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۲

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

چارە تامین اجتماعی، کنترل کارگری است

با این وصف حق گرفتنی است، اکنون فرصتی است کە کارگران و بازنشستگان و همە تشکلهائی کە بر سر این مسئلە بە اعتراض برخواستە و با هم توافق دارند، مشترکاً:
- علیه کلیە افرادی کە درغارت اموال سازمان نقش داشتە اند، به اعتراض، شکایت و پیگرد حقوقی دست زنند؛
- برای رفع موانع فعالیت و تشکیل اتحادیە های مستقل کارگری و برقراری نظارت و کنترل کارگری براین سازمان با هم ائتلاف کنند.

 

افشای اسناد سوءاستفادە وغارت میلیاردی بخشی از سرمایە های سازمان تامین اجتماعی، در دوران مدیریت سعید مرتضوی بر تأمین اجتماعی، توسط کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس با موجی ازاعتراض و انزجار کارگران و نهادهای موجود کارگری مواجە شدە است.

اسناد تا کنون افشاشدە کە محدود بە دوران احمدی نژاد و بویژە مربوط بە دورە تصدی گری سعید مرتضوی بر سازمان تأمین اجتماعی است، نشان می دهند کە غارت اموال سازمان کاملا از روی نقشە بودە و گماردن مرتضوی بر راس مدیریت این سازمان در سال آخر ریاست جمهوری احمدی نژاد با حساب و کتاب و نقشە و بە منظور فراهم کردن زمینە مصادرە بخش مهم دیگری از اموال تامین اجتماعی و وا گذاری آنها بە سرمایە داران حامی دولت پیشین تا قبل از پایان عمر دولت احمدی نژاد و ایجاد دست انداز بر سر راە دولت بعدی صورت گرفتە است. وا گذاری حداقل ١٣٢ شرکت مهم تحت مالکیت سازمان تأمین اجتماعی بە بابک زنجانی نومیلیاردر مافیایی معروف رژیم موید این ادعا است.

تشکیل کمیسیون تحقیق و تفحص در مجلس و افشاگری این کمیسیون در واقع نوعی ضدحملە از جانب رقبای دولت پیشین و تلاشی است جهت پس گرفتن شرکتهای پرسود از رقیب. با این حال این اختلافات و جنگ جناحها، فرصتی در اختیار کارگران، کە از عملکرد سازمان تامین اجتماعی بە شدت ناراضی اند، قرار دادە تا بە اشکال گوناگون بە اعتراض برخیزند. بازگرداندن اموال تامین اجتماعی، محاکمە و مجازات عاملان غارتهای انجام گرفتە، حضور نمایندگان تشکلهای مستقل و منتخب کارگری در مدیریت تامین اجتماعی بە منظور حراست از سرمایە های این سازمان و بکارگیری سرمایە ها در جهت اهداف واقعی و تعریف شدە و پرداخت بدهی دولتهای گذشتە بە صندوق تامین اجتماعی از فصول مشترک متون اعتراضی کارگران و تشکلهای کارگری است.

با وجود گستردگی اعتراضات و درخواستهای مشخص مشترک کارگران و محرز بودن تخلف و فساد مدیریت پیشین، سعید مرتضوی و همدستانش همچنان آزاد اند و مسئولان قضایی، کە برای سرکوب اعتراضا ت کارگری و بازداشت و محاکمە سازماندهندگان این اعتراضات لختی درنگ نمی کنند، از بازداشت و محاکمە آنها پرهیز می کنند.

در طی شصت سالی کە از تشکیل سازمان تامین اجتماعی می گذرد، این سازمان از طریق پرداخت حق بیمە کارگران و سرمایە گذاری آنها بە درآمدهای هنگفتی دست یافتە است. اما بە دلیل عدم ارائە آمار و بیلان توسط مدیریت تامین اجتماعی، کمتر کسی از میزان سرمایە و درآمدهای این سازمان، کە بیش از ٣٠ میلیون کارگر و اعضای خانواده هایشان را شامل و گفتە می شود بزرگترین موسسە مالی کشور است، اطلاع دارد. مسلماً اگر این سرمایە ها و درآمدها حیف و میل نمی شدند، بلکه بدرستی مدیریت می شدند و فساد بر مدیریت آن حاکم نمی شد، امروزه این سازمان در شصت سالگی اش نە تنها دچار فلاکت نبود و از ارائە خدماتش درنمی ماند، بلکە بخوبی از عهدۀ خدمات و تعهدات قانونی اش برمی آمد.

امروزه تمایلی وجود دارد که تمام دشواریهای گریبانگیر جامعۀ ما و فساد گستردۀ حکومتی، از جمله حیف ومیل داراییها و درآمدهای تأمین اجتماعی را محدود بە دوران احمدی نژاد و مدیریت مرتضوی کند. اصولا وجود فساد در جمهوری اسلامی یک پدیدە عادی است کە هموارە در حال تزاید بودە و هیچ نهاد دولتی را نمی توان یافت کە از این آفت در امان باقی ماندە باشد. تامین اجتماعی نیز از این قاعدە مستثنی نیست. البتە نسبت فساد در هر نهادی بستگی بە میزان فساد مدیریت آن دارد.  سعید مرتضوی شخصی است کە در فساد و سوءاستفادە از قدرت و سازماندهی شبکە های مافیایی شهرە عام وخاص است وهر جا رفتە فساد را گسترش دادە و در این راە مرتکب جنایات متعددی هم شدە است. مسلما مدیریت او بر تأمین اجتماعی نمی توانستە منجر بە تشدید بیسابقە فساد و سوءاستفادە از اموال این سازمان نگردد.

از این بە بعد نیز ‌مادام کە اتحادیە های واقعی و مستقل کارگری از حق تشکیل و فعالیت قانونی و آزاد برخوردار نباشند و نمایندگان منتخب کارگران مدیریت سازمان تامین اجتماعی را بە دست نگیرند، احتمال تداوم سوءاستفادە ها و تضعیف بنیە مالی تأمین اجتماعی و کاهش مداوم کیفیت خدمت رسانی آن بە قوت خود با قی خواهد ماند.

انتصاب افراد وابستە بە تشکلهای حکومتی، کە اسناد وابستگی و رشوە گیری شان افشا گردیدە، در هئیت امنای تامین اجتماعی و شورای عالی کار توسط وزیر کار دولت “تدبیر و امید”، نشان می دهد کە سیاست این دولت نیز در قبال کارگران تداوم سیاستهای گذشتە است. این دولت نیز حاضر بە پذیرش حقوق سندیکائی کارگران و سپردن ادارە سازمانی کە سرمایە های آن از محل پرداخت حق بیمە کارگران بوجود آمدە، بە خود آنها نیست. این دولت نیز حاضر بە دادن بیلانی از وضعیت داراییها وهزینە های تامین اجتماعی نیست. بهمین دلیل تغییر مدیریت شاید بتواند کمی دایرە فساد را در تامین اجتماعی محدود کند و بهبودهای کمی را بە همراە داشتە باشد، ولی نمی تواند مشکل را ریشە کن نماید.

ارائە بیلان مالی از وضعیت کلی سازمان و بیلان مرتب مالی سالانە یکی از امکاناتی است کە بە کارگران و کارشناسان امکان می دهد کە ادعاهای دولت و هئیت امنای سازمان و عملکرد آنها را مورد ارزیابی و قضاوت قراردهند. عدم ارائە بیلان بە معنی آن است کە دولت حاضر بە شفاف سازی در این زمینە نیست. دولت باید میزان بدهی واقعی دولتهای گذشتە بە صندوق تامین اجتماعی را اعلام کند و بگوید کی و چگونە این بدهی را می خواهد بە همراە بهرە قانونی آن بازبپردازد. با این وصف حق گرفتنی است، اکنون فرصتی است کە کارگران و بازنشستگان و همە تشکلهائی کە بر سر این مسئلە بە اعتراض برخواستە و با هم توافق دارند، مشترکاً:

– علیه کلیە افرادی کە درغارت اموال سازمان نقش داشتە اند، به اعتراض، شکایت و پیگرد حقوقی دست زنند؛

– برای رفع موانع فعالیت و تشکیل اتحادیە های مستقل کارگری و برقراری نظارت و کنترل کارگری براین سازمان با هم ائتلاف کنند.

گروە کار کارگری سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)

یکم دی ١٣٩٢

٢٢ دسامبر ٢٠١٣

 

بخش : کارگری
تاریخ انتشار : ۲ دی, ۱۳۹۲ ۷:۰۹ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴