یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۸

یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۸

حال تحريميان بگويند، چه بايد كرد؟
كاملاً مشخص است که در دور دوم اگر تحریم کنندگان بر سر نظر خود بمانند، و جناح راست‌گرایان براساس آنچه که خود اعلام کرده اند مجموع آرا خود را به...
۱۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش
نویسنده: سیاوش
حقوق ما: سال هشتم، شماره ۳۱۶
در این شماره: شکنجه در قوانین ایران: شکنجه؛ وسیله هراس افکنی در حکومت های غیردموکراتیک، مساله اعمال شکنجه در زندان ها و بقای حکومت ایران، شکنجه در قوانین جمهوری اسلامی...
۱۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
واضح‌ترین پیام این انتخابات امتناع اکثریت قاطع از رای‌دادن است، نظام را قبول ندارند
پیش‌بینی می‌کنم دور تازه‌ای از سیاست در کشور ما آغاز شده که تنها دو نیروی متشکل و دارای پایگاه اجتماعی معین وجود خواهد داشت و با هم رقابت خواهند داشت....
۱۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: فرخ نگهدار
نویسنده: فرخ نگهدار
هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تيرماه
رهبر حکومت تاب نياورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب ديد. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نبايد با کسانی که "ذره‌ای با...
۱۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بیژن رحمانیان
نویسنده: بیژن رحمانیان
بی رونق‌ترین انتخابات و نه مردم به جمهوری اسلامی
حتی اگر تفاوتهایی میان پزشکیان و جلیلی باشد اما به هر حال دولت بعدی تابع سیاستهای رهبری‌، ناقض حقوق بشر، گرفتار در چنبره نیروهای امنیتی و مافیای اقتصادی و ناتوان...
۱۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: جبهه‌ی ملی ایران، سازمان‌های جبهه‌ی ملی ایران در خارج از کشور
نویسنده: جبهه‌ی ملی ایران، سازمان‌های جبهه‌ی ملی ایران در خارج از کشور
بازتولید مقاومت در برابر شرکت در دور دوم انتخابات
مخالفت مردم با جمهوری اسلامی بیش از حد تصور رهبری آن است که گفت: «چرا انسان باید برای انجام یک کاری که خرج ندارد، زحمتی ندارد، مایه‌ای ندارد و وقت‌گیری...
۹ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: راهکار سوسیالیستی
نویسنده: راهکار سوسیالیستی
انتخاب میان شفافیت و تندروی: رقابت جلیلی و پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران
هرچند تصمیم‌گیری نهایی در ایران دست رهبر نظام است، اما داشتن افرادی نظیر جلیلی در پست ریاست جمهوری می‌تواند ساتری باشد برای ندیدن سایر عوامل پشت پرده سیاست.
۹ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: م. آذری
نویسنده: م. آذری

چرا باید به پزشکیان رأی داد حتا اگر از عهده برنیاید؛ حتا اگر پیروز نشود!

با تحریمیان اما هیچ حرف تازه ای نیست. آنها هم خوب می دانند که تغییرات مثبت را در جوامع جماعت کثیر مردم منسجم و آگاه به اهداف معین رقم می زنند!‌ و نیز خبر دارند که هیچ نیروی اپوزیسیونی نیست که از نقش گرفتن در بزرگترین حرکت سیاسی جامعه که در بدترین شرایط میلیونها انسان را به اعلام نظر و در واقع  گفتگو با حکومت وا می دارد، صرف نظر کند و صدور یک بیانیه تحریم را که تعدادی ممکن است بخوانند، همچون روغن ریخته ای که همواره در هر انتخابات و در هر کجای دنیا مشتری دارد، کنش سیاسی خود قلمداد کند!‌

در این فرصت های آخر و فرصت سوزی ها که هر کدام از ما مرتکب شده باشیم،‌ نکات آشکار و برجسته ای، حمایت از پزشکیان را ضروری می سازد.

این نکات در سطح ملی و برای انسان ایرانی با هر مسلک سیاسی که دلی در گروی ایران و مردمش دارد قابل تأمل است و یک دلیل راهبردی در پایان برای کسانی که با حکومت مشکل فرهنگی دارند، همه آنهایی که فشار های اجتماعی روی جوانان و بویژه زنان را برنمی تابند.

نکته اول از فساد اقتصادی گسترده و لجام گسیخته ی برمی خیزد که می رود تا بر همه شئونات زندگی مادی و فرهنگی مردم حاکم شود.

در سایه روشنهای این حقیقت تلخ است که مقایسه ی ناگزیر و بازهم آشکار رخ می نماید میان صاحبان پیشانی های داغ شده از مهر های داغ شده، که اغلب رنگ و رنج جبهه و دفاع از میهن را نیز در کارنامه خود ندارند. اما شرح سوء استفاده های مالی و خود و فرزندان اغلب خارج نشین شان، خوشبختانه دارد به روایات عادی و سرگرم کننده تبدیل می شود….

نکته دوم اینکه فساد و تبعیض آدمی خوار بازار اقتصاد ایران، نه فقط سفره های مردم را کوچک و کوچکتر کرده که با کالایی کردن و هر روز گران تر کردن آموزش و پرورش، فرصت برخورداری عادلانه فرزندان این سرزمین را از آموزش و پرورشی که درخور انسان فردا باشد، از آنها می گیرد و افق استقلال و توسعه علمی و فنی و انسانی را برای مردم ما باز هم دور و دور تر می کند. پزشکیان به این واقعیت معترض است و به آن اشراف دارد.

سومین عارضه و بلیه ی این اقتصاد و فساد لجام گسیخته، حیات و ممات مردم این سرزمین را نشانه گرفته است، به نوعی که نه فقط در پی هر سانحه یا بیماری فراگیری سلامت کودک و پیر و جوان ایرانی، شانس بهبودی یا وخامت حال بیمار و در یک کلام زنده ماندن یا مردن او هر روز بیش از گذشته در قید ارتباط با میزان دارایی،‌ یعنی دسترسی او به خدمات سنگین و مؤثر درمانی است.

در این فضای نومیدکننده، کاندیدایی هست که گرته ای از این هیولای فساد اقتصادی و سوءاستفاده های مرسوم در کارنامه ی شفاف زندگی اش نیست، برای میهن جنگیده، امکان برخورداری از مواهب مادی زندگی را از بسیارانِ این تازه به دوران رسیدگان بیشتر داشته و همه را عقب زده است.

او در اعتراض به این شیوه از بی عدالتی در آموزش و پرورش و عدم  برخورداری عادلانه از بهداشت است که نه تنها به دوبی و دیگر کشورهای خریدار نرفته تا از آنجا عکس بفرستد و دل دوست و دشمن را بشکند، که از امکان دسترسی آسان به این مواهب در میهن خود نیز دست شسته است.

آنچه تا امروز ما از پزشکیان می دانیم بیش از این نیست. او بارها و بارها در دفاع از حقوق مردم در این عرصه ها نشان داده که به این دردها اشراف دارد و خود خانواده اش را از سوء استفاده از موقعیتهای مسلم برکنار داشته است.

ما نمی دانیم که او قادر به تحقق مطالبات محرومان این عرصه ها خواهد شد یا نه!‌ما نمی دانیم تا کجا پایداری خواهد کرد و اصلاً نمی دانیم که پیروز خواهد شد یا خیر!

اما باز هم صرفِ چنین حضوری یعنی طرح دوباره ارزش ها، ایده ها و ارمانهایی که می روند تا هر روز بیشتر رنگ ببازند. یعنی خیزش امواج امید و نشان دادن عزم تغییر به هر قیمت و با هر زحمت و از هر سنگلاخی.

خبرخوانی، بازنشر اخبار نادقیق بجای مبارزه سیاسی، تحقیر و ناسزا گفتن و شنیدن دارد جایگزین فرهنگ سیاسی فاخر شاملو و کدکنی و فروغ می شود.

جامعه ما می تواند بار دیگر برخیزد و مطالبات عمیقاً آرمان خواهانه و حقوق بشری را ورد زبانها و نقل محافل کند.

می دانم که تااینجا کلامی از فشارهای فرهنگی و دموکراتیک به جوانان و زنان نگفته ام انگار که اصلاً وجود ندارند!

اما چنین نیست. زن و دختر ایرانی حق دارد و باید برای حجاب اختیاری مبارزه کند . بی شک به آن دست خواهد یافت. در عین حال می دانم و می بینم جز محدودی، اکثریت زنان و جوانان ما خوب دریافته اند که دستان آلوده ای از درون و بیرون از این کشور سعی دارند تا مشکلات زیربنایی جامعه ما را که غارت ثروت و دارایی نسل های ایرانی است توسط بزرگان و مسئولانی از همین کشور و فرزندانشان، با پیراهن عثمان کردن حجاب و گیسوی آنان پوشش دهند.

پزشکیان این مواجهه را دریافته و نسبت به آن در زمان نمایندگی و در دوره انتخابات واکنش مقدور و مناسب کرده و تنها اوست که این کار را کرده است.

اینجا بویژه خطاب به بخشی از چپ های مستقل و ضد امپریالیست می گویم که از گوشه و کنار به پاکدستی جلیلی و سفرهایش به مناطق اعتصابات کارگری اشاره می کنند.

دوستان!‌ رفقا!‌من کلامی در نفی و تکذیب شخصیت فردی او ندارم. ولی ما از این مرد هیچ نمی دانیم جز اینکه جبهه پایداری مهمترین حامی اوست. همان جبهه که می خواهد جامعه را در انتظار فرج نگاه دارد و سر و موی دختران و زنان را هر روز و هر چه بیشتر تیتر اخبار جهانی بکند تا سرپوشی باشند بر دزدی ها و چپاولهای هموندانش، آنها که در عین اطمینان به عدم امکان اجرای حکم، با بولد کردن حکم اعدام یک خواننده رپ را را که خوب می دانند صدها نظیر او وجود دارند، اخبار کشتار غزه را پایین کشیدند!‌

در عین حال من یکی لااقل نمی دانم دولت سایه ای که ایشان می گوید ده سال است آن را تشکیل داده است، بر اساس کدام قانون یا استثنا تشکیل شده و همراهان او که می گوید صدها نفر هستند و اعضای کابینه او چه کسانی هستند!‌من از نادانسته ها همیشه بیشتر ترسیده ام تا خطراتی که می شناسم.

این است که صرف حضور پزشکیان را که می تواند طنین ارزشها و ایده های پاک و درست انسانی را در میهن من جاری کند مبارک می دانم. از واهمه ی شکست او نمی توانم در بر روی امید ببندم.

با تحریمیان اما هیچ حرف تازه ای نیست. آنها هم خوب می دانند که تغییرات مثبت را در جوامع جماعت کثیر مردم منسجم و آگاه به اهداف معین رقم می زنند!‌ و نیز خبر دارند که هیچ نیروی اپوزیسیونی نیست که از نقش گرفتن در بزرگترین حرکت سیاسی جامعه که در بدترین شرایط میلیونها انسان را به اعلام نظر و در واقع  گفتگو با حکومت وا می دارد، صرف نظر کند و صدور یک بیانیه تحریم را که تعدادی ممکن است بخوانند، همچون روغن ریخته ای که همواره در هر انتخابات و در هر کجای دنیا مشتری دارد، کنش سیاسی خود قلمداد کند!‌

ملیحه محمدی، هفتم تیر ۱۴۰۳ – ۲۷ جولای ۲۰۲۴

برگرفته از اخبار رروز

تاریخ انتشار : ۸ تیر, ۱۴۰۳ ۳:۲۳ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

1 Comment

  1. Mehrdad لایق گفت:

    پزشکیان در انقلاب فرهنگی دانشگاه ها مسئول انجمن اسلامی دانشگاه تبریز بود و انقلاب فرهنگی با توطئه ، با دعوت از هاشمی رفسنجانی برای سخنرانی و… از دانشگاه تبریز شوع شد که منجر به سه سال تعطیلی دانشگاه ها و اخراج و تسویهٔ هزاران دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه شد. و در همهٔ این فجایع پزشکیان تصمیم گیرندهٔ اصلی بود، البته در کنار هر از چند گاهی به جبههٔ رفتن !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

حال تحریمیان بگویند، چه باید کرد؟

حقوق ما: سال هشتم، شماره ۳۱۶

واضح‌ترین پیام این انتخابات امتناع اکثریت قاطع از رای‌دادن است، نظام را قبول ندارند

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

بی رونق‌ترین انتخابات و نه مردم به جمهوری اسلامی

بازتولید مقاومت در برابر شرکت در دور دوم انتخابات