یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۰

یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۰

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
نگاره‌ها
نسل‌ها می‌آیند ومی‌روند؛ گاه مبارزه می‌کنند برای زندگی. گروهی کوچ می‌کنند با دل در گرو خاک آبا و اجدادی ... و شاید اندکی تاریخ و سرنوشت بسازند. حاکمان هم گاه...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
ترس یا هوشیاری؟
انگیزۀ شرکت در مرحلۀ دوم انتخابات دفع شرِ یک جریان به غایت ارتجاعی و خطرناک بود که مثل سرطان در جامعه ریشه دوانده است .ترس از جریان جلیلی و میرباقری...
۲۹ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: جابر حسينى
نویسنده: جابر حسينى
نقش تاریخی هنر و هنرمندان در روند تکامل اجتماعی
تاریخ مبارزات مردمان در گوشه گوشه جهان همواره تجلی‌گاه نقش هنرمندان در روندهای تاربخی و گذرگاه‌های مهم آن بوده است. در مقاطعی از تاربخ سیر تحولات را با تغییرات شگرف...
۲۸ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
استعارۀ مرغ و پاهایش
نقطه مشترک حکومت‌های غیردمکراتیک، دیکتاتوری و یا تمامیت‌خواه با جریان‌های برانداز، سرنگونی‌طلب و یا انقلابی در این است که برای هر دوی آنها "مرغ یک پا دارد"! برای اصلاح‌طلبان مذهبی...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سعید مقیسەای
نویسنده: سعید مقیسەای

گفتگو با بهروز خلیق (٢) مسئول هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)

اصلاح طلبان و حاميان آن ها تن به اين حداقل داده اند. ما به عنوان نيروی اپوزيسيون نمی خواهيم به "حداقل" بلوک قدرت تن بدهيم. نيروی وسيعی هم در جامعه وجود دارد که حاضر نيست در زير خط قرمزهای ولی فقيه حرکت کند و با موج راه افتاده همراه شود. برای ما حفظ سيمای اپوزيسيون تحول طلب که حاضر نيست به حداقل های حکومت تن دهد، از اهميت برخوردار است.

بعد از انتشار بیانیه شورای مرکزی، در بین برخی فعالین سیاسی این سئوال مطرح شده است که چرا سازمان از مردم دعوت نکرد که به لیست ائتلاف اصلاح طلبان ـ اعتدالیون رای دهند؟ چرا  سازمان از هیچ لیست انتخاباتی حمایت نمی کند؟

ما به دلایل مختلف از جمله به دلایلی که در زیر آمده است اعلام کردیم که سازمان از هیچ لیست حمایت نمی کند:

١. انتخابات محل چالش برنامه ها است و با برنامه معنی پیدا می کند. در انتخابات، احزاب سیاسی با برنامه و شعارهای انتخاباتی وارد کارزار می شوند، به توضیح و تبلیغ آن ها  می پردازند و می کوشند که رای گروه های وسیعی از مردم را نسبت به برنامه و لیست کاندیداهای ارائه شده اخذ نمایند. ما بارها در اعلامیه ها و بیانیه های سازمان خواستیم که جریان های شرکت کننده در انتخابات برنامه های خود را ارائه دهند. اما آن ها تنها به ارائه لیست و شعارهای کلی و برخأ بی محتوی اکتفا کردند. اصلاح طلبان نه برنامه انتخاباتی ارائه دادند و نه نیازی دیدند که به مردم بگویند کدام برنامه را پی خواهند گرفت. آن ها تمایز خود را با محافظه کاران نشان ندادند.

٢. اصلاح طلبان به جهت رد صلاحیت های گسترده، لیست خود را از افراد ناشناس و برخی چهره های اصول گرا پر کردند. حمایت از لیست معین مستلزم شناخت از اعضاء آن لیست و اعتماد به آن ها است. مسئولانه نیست که از مردم بخواهیم به لیستی رای دهند که اکثر آن ها را نمی شناسیم و امکان کسب اعتماد نسبت به آن ها را نداریم.

٣. لیست اصلاح طلبان فاقد چهره های با سابقه  و با تجربه اصلاح طلب است که در صورت انتخاب، برآمد قوی در مجلس آتی داشته باشند، از اصلاحات دفاع کنند و برای تحقق مطالبات دمکراتیک مردم بکوشند.

۴. با رد صلاحیت ها و با چینشی که صورت گرفته است، ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون حتی در صورت مشارکت وسیع مردم، در موقعیت اقلیت مجلس قرار خواهند گرفت. همانند سه دوره قبلی. لیست اصلاح طلبان در این دوره بهتر از نمایندگان اصلاح طلب در سه دوره قبلی مجلس نیست. در سه دوره گذشته مجلس، صدائی از نمایندگان اصلاح طلب شنیده نمی شد.

بلوک قدرت فضای امنیتی سنگینی را برجامعه ما تحمیل کرده، راه های برآمد جمعی مردم و نیروهای سیاسی و مدنی را بسته و خط قرمزهای خود را تا درون اصلاح طلبان پیش برده اشت. تنها به اصلاح طلبانی امکان فعالیت داده می شود که خط قرمزهای خامنه ای و ارگان های امنیتی را رعایت کنند. مثل ندای ایرانیان. بلوک قدرت توانسته است “حداقل خواهی” را بر نیروهای اصلاح طلب و حامیان آن ها تحمیل کند.

انتخابات تنها محلی است که مردم امکان تاثیرگذاری بر روندهای سیاسی کشور را پیدا می کنند. نیروهای سیاسی و مدنی می خواهند از این امکان برای رهائی از چنگال بلوک قدرت بهره گیرند. اما بلوک حاکم در این انتخابات برای اصلاح طلبان سهم اندک و ناچیزی را قائل شده است. اصلاح طلبان و حامیان آن ها تن به این حداقل داده اند. ما به عنوان نیروی اپوزیسیون نمی خواهیم به “حداقل” بلوک قدرت تن بدهیم. نیروی وسیعی هم در جامعه وجود دارد که حاضر نیست در زیر خط قرمزهای ولی فقیه حرکت کند و با موج راه افتاده همراه شود. برای ما حفظ سیمای اپوزیسیون تحول طلب که حاضر نیست به حداقل های حکومت تن دهد، از اهمیت برخوردار است.

ما در مقابل نیروهائی که در انتخابات مجلس شورا به حداقل های تحمیل شده، تن داده اند، قرار نداریم. جایگاه آن ها با جایگاه ما متفاوت است. اما  برخی از آن ها، خود را در موضع برحق می بینند و به جریان های سیاسی که در انتخابات شرکت نمی کنند، می تازند.

 

ارزیابی شما از انتخابات مجلس خبرگان و صف بندی های به وجود آمده در تهران چیست؟

از ابتدا مشخص بود که در انتخابات خبرگان در تهران صف بندی بین بلوک قدرت و بلوک رفسنجانی ـ روحانی شکل خواهد گرفت و در یک جانب این صف بندی نیروهای اعتدالی و در جانب دیگر مدافعان سرسخت ولایت مطلقه فقیه و ذوب شده در آن قرار خواهند داشت. یعنی صف بندی بین مشروعه خواهان و مشروطه طلبان در چارچوب حکومت فقها. یک طرف می خواهد تمام قدرت دست ولی فقیه باشد و طرف دیگر قدرت او را می خواهد مهار و نظارت پذیر کند. اگر هر دو بلوک با یاران خود وارد انتخابات می شدند، به احتمال زیاد نتیجه رای گیری به سود گرایش مشروطه طلب بود و بازنده این چالش ذوب  شدگان در ولایت فقیه می بودند. در چنین حالتی اقلیت موثری حول رفسنجانی ـ روحانی شکل می گرفت که می توانست زمینه را برای تغییرات در کارکرد مجلس خبرگان فراهم آورد و در انتخاب جانشین خامنه ای نقش ایفاء کند. بلوک حاکم معنی و نتایج انتخابات را فهمید، یاران آندو را رد صلاحیت کرد و بازی را بهم زد.

با رد صلاحیت یاران رفسنجانی ـ روحانی، آن صف بندی به هم ریخت و انتخابات خبرگان عملأ به انتصاب نزدیک گردید. اما در مقابل، گرایش رای سلبی شکل گرفت. رای سلبی به مثلث جیم. این امر راس قدرت را نگران کرده است. اکنون انتخابات خبرگان به ویژه در تهران به محل زورآزمائی و وزن کشی تبدیل شده و فاقد مضمون قابل توجه ای است. جریان حاکم نیروهای خود را بسیج خواهد کرد تا نگذارد برنامه سلب رای از مثلث جیم جامه عمل پوشد.

نتیجه انتخابات مجلس خبرگان تا حدود زیادی روشن است. انتخابات مجلس خبرگان توسط خامنه ای، سپاه و شورای نگهبان مهندسی و چینش شده است. با رد صلاحیت ها، برتعداد نیروهای ذوب شده در ولایت در مجلس خبرگان آتی نسبت به مجلس کنونی افزوده خواهد شد. مشارکت وسیع مردم در انتخابات خبرگان، به تغییر جدی ترکیب آن منجر نخواهد شد. 

 

برخی از دوستداران سازمان از رای سلبی در خبرگان دفاع می کنند و نسبت به سیاست سازمان مسئله دارند. چرا سازمان از رای سلبی در خبرگان دفاع ننمود؟

برخی از دوستداران انتظار داشتند که سازمان به گرایش رای سلبی بپیوندد. باید بگویم رای سلبی به معنی شرکت در انتخابات مجلس خبرگان است. بدون شرکت و رای دادن به کاندیداهای معین و لیست مورد حمایت رفسنجانی ـ روحانی، رای سلبی بی معنی است. کسانی که خود را سکولار می دانند و امروز دعوت به رای سلبی می کنند و یا می خواهند به آن عمل کنند، آن ها باید بگویند که بچه دلیلی در انتخابات خبرگان شرکت می کنند. انتخابات خبرگان میدان بازی نیروهای دمکرات و سکولار نیست. آیا حذف سه تن از افراطیون می تواند توجیه گر شرکت در انتخابات مجلسی باشد که وظیفه اصلی آن انتخاب ولی فقیه است؟ در این رابطه نسبت به برخورد دوستان چند نکته دارم:

١. دوستان از سازمان می خواهند در مجلسی شرکت کنند که برخاسته از سیستم سیاسی مبتنی برولایت فقیه است و می خواهد آن را تثبیت و ولی فقیه آینده را انتخاب کند. در حالی که سازمان با اساس ولایت فقیه مخالف است.

٢. این دریافت در بین دوستان به وجود آمده که گویا با شرکت در انتخابات خبرگان قادر خواهند شد که مثلث جیم را حذف کنند. اما می دانیم که جریان حاکم از امکانات گسترده و قدرت بالای بسیج نیرو برخوردار است. به گفته منتجب‌نیا: “تندروها در جلسات سری تصمیم گرفتند جمعیتی بالغ بر ۱ میلیون نفر را از روستا‌ها به تهران بیاروند و بودجه‌ای هم برای آن در نظر گرفتند تا آنها در تهران رای بدهند و آرای خود را بالا ببرند”.

٣. بسیجی که امروز برای حذف مثلث جیم صورت گرفته است، فردا اگر عملی نشود، شکست برای شرکت کنندگان در انتخابات به حساب آمده و نومیدی خواهد آفرید. آن موقع دوستانی که دعوت به حذف مثلث جیم کردند و یا برای حذف آن ها در انتخاب خبرگان شرکت نمودند، باید پاسخگو باشند.

۴. دعوت به حذف مثلث جیم به معنی رای دادن به لیستی است که ری شهری و دری نجف آبادی و نمایندگان خامنه ای در نهادهای جمهوری اسلامی جزو آن ها است. ری شهری حکم اعدام افسران حزب توده ایران را صادر کرده و در مقام وزیر اطلاعات در سال  ۶۵ ضربه کاری به سازمان ما زده، صدها تن از اعضاء سازمان را دستگیر کرده و تعدادی از ان ها را به جوخه اعدام فرستاده است. او نقش مهمی در اعدام های سال ۶٧ داشت. دری نجف  آبادی آمر قتل های زنجیره ای است. آندو جزو نیروهای راست افراطی به حساب می آیند. واقعأ جای سئوال است که چگونه می توان تحت عنوان حذف مثلث جیم به این جنایتکاران رای داد؟ چگونه می توان آن را توجیه کرد؟

امیدوارم دوستان ما که سکولار و دمکراتند و در سنگر مبارزه علیه ولایت فقیه قرار دارند، به پرنسیپ های نیروهای دمکرات و سکولار پای بند بمانند و به نمایندگان خامنه ای در نهادهای مختلف و به کسانی که در اعدام فدائی ها، توده ای ها، نویسندگان و فعالین سایر جریان های چپ و دمکرات نقش داشتند، رای ندهند. جای خوشحالی است که شورای مرکزی سازمان به طور روشن اعلام کرد که سازمان ما با اصل ولایت فقیه و سیستم سیاسی مبتنی بر آن مخالف است و موضع ما نسبت به انتخابات مجلس خبرگان، عدم شرکت است. 

 

به نظر می رسد در انتخابات بین نیروهای دمکرات و سکولار برسر شرکت و عدم شرکت در انتخابات شکاف افتاده است. شما ان را چگونه می بینید؟

نیروهای دمکرات و سکولار در روند چند ماه گذشته مشارکت فعال داشتند. سازمان ما جزو این نیروها بود و در مقاطع مختلف بیانیه و اعلامیه داد و بر کاندیدا شدن احزاب و سازمان های سیاسی، فعالین جنبش های اجتماعی و نمایندگان گروه های مختلف صنفی و بر برنامه محوری انتخابات تاکید نمود. امروز بخشی از آن نیروها بر شرکت در انتخابات مجلس شورا تاکید دارند و بخش دیگر از رفتن به پای صندوق های رای اجتناب می کنند. اما این امر تاکتیکی و گذرا است و نباید اجازه داد که شکاف میان نیروهای سکولار و دمکرات که از استراتژی واحدی پیروی می کنند، عمق پیدا کند.

 

بخش : سياست
تاریخ انتشار : ۵ اسفند, ۱۳۹۴ ۸:۴۸ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴

سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان

نگاره‌ها

ترس یا هوشیاری؟

نقش تاریخی هنر و هنرمندان در روند تکامل اجتماعی