پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۳

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۳

بازی ادامه دارد...
شاعرِ شب زندهِ دارِ بی تکلف! صبور باش وُ...نگاه کن، در این شبِ طولانی، هنوز چراغِی روشن است، تحمل کن.
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن جلالی
نویسنده: حسن جلالی
با یاد و نام ماندگار مادر ستاره پورجعفر!
مادر عماری از نسل مادران خاوران بود با چهره ای آرام و دوست داشتنی. نام‌اش ستاره بود؛ ستاره‌ای که در آسمان زندگی فرزندانش درخشید و رفت، فرزندانی که جملگی به...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
ناک‌دان شدن سه‌شنبه، ناک‌اوت شدن جمعه!
حال پیش‌بینی می‌شود که جلیلی گل خورده در مناظره‌ی اول و ناک‌دان شده در مناظره‌ی دوم، و در عمل شکست خورده در منظر افکار عمومی، در انتخابات روز جمعه عاقبتی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: عیسی سحرخیز
نویسنده: عیسی سحرخیز
در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرده و نمی‌کنیم!
این انتخابات به مانند هر انتخابات دیگر در نظام‌های سرمایه‌داری به این معناست که تنها زمانی به مردم «حق انتخاب» داده می‌شود که از میان ستمگران یکی را «انتخاب» کنند...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ۹ زن چپ محبوس در اوین
نویسنده: ۹ زن چپ محبوس در اوین
بیانیه «همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات» پیرامون نتایج انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم
«همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات در ایران» که انتخابات در مرحله نخست را تحریم کرده بود، کماکان معتقد است که حل مشکلات کشور در ارتقاء حرکت‌های اعتراضی به سطح ابرجنبش سراسری...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
در دور دوم انتخابات، با رای " نه" به جلیلی شرکت می‌کنیم!
اگر در دور اول "نه" به شرکت در انتخابات، شاکله نظام ونظارت استصوابی را هدف قرار داد و در همه ارکان نظام و در دل و جان مردم تاثیر خود...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!
در دور دوم انتخابات، دو نامزدی که در برابر هم قرار می‌گیرند، هر چند در وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و ولی فقیه مشترک‌اند، اما به لحاظ اهداف، گرایشات، تعلق...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران

عجله برای حفظ نطفه سربازان کشته شده، نظامی گری عمیق جامعه اسرائیل را آشکار می کند!

نظامی شدن جامعه اسرائیل با برداشت اسپرم از بدن سربازان متوفی برای "تولید مثل پس از مرگ" ابعاد جدیدی به خود گرفته است. به این ترتیب، سربازان به مظهر استعماری مردانگی ملی اسرائیل تبدیل می شوند. باتلاق های اخلاقی پیرامون این شکل از بازتولید بدیع نیستند، اما در اسرائیل، این پدیده بُعدی منحصر به فرد و عمیقاً امنیتی به خود می گیرد. این امر از مرزهای داخلی فراتر می رود و منعکس کننده امنیتی و نظامی سازی عمیق ملت است.

به نقل از موندو وایس[i] ۱۰ دسامبر ۲۰۲۳

شنبه شب، ۷ اکتبر، در بحبوحه آماده سازی اسرائیل برای خشونت آمیزترین حملات خود به نوار غزه، صحنه عجیبی در یک بیمارستان اسرائیلی رخ داد. خانواده های سه سرباز کشته شده با یک درخواست غیرعادی وارد شدند – استخراج اسپرم از بدن پسران متوفی شان. این روش که به نام استفاده از اسپرم شناخته می شود، در طول سال ها بی سر و صدا در اسرائیل مورد توجه قرار گرفته بود. تحقیقات علمی امکان بازیابی اسپرم را تا ۷۲ ساعت پس از مرگ نشان می‌دهد که از نظر پزشکی به نام «تولید مثل پس از مرگ[ii]» شناخته میشود. در محدوده خاک اسرائیل، بر خلاف هر جای دیگری، PAR عمدتاً با افراد وابسته به ارتش مرتبط بوده است. پس از وقایع ۷ اکتبر، ارتش اسرائیل بر عهده گرفت تا هر خانواده سرباز کشته شده را از این گزینه مطلع کند و تماس خانواده را با طرف های لازم برای اجرای این روند تسهیل نماید. از آن زمان، بیمارستان‌های اسرائیل از بدن تعداد زیادی از سربازان کشته شده اسپرم استخراج کرده‌اند.

باتلاق های اخلاقی پیرامون این شکل از بازتولید بدیع نیستند، اما در اسرائیل، این پدیده بُعدی منحصر به فرد و عمیقاً امنیتی به خود می گیرد. این امر از مرزهای داخلی فراتر می رود و منعکس کننده امنیتی و نظامی سازی عمیق ملت است. سربازان به عنوان مظهر مردانگی ملی مورد احترام قرار می گیرند و عمل پدرخواندگی پس از مرگ به عنوان ادای احترام به این سربازان کشته شده تلقی می شود – وسیله ای برای اطمینان از ماندگاری میراث آنها. تجلی قابل توجه این تبدیل از امر خصوصی به ملی در مواردی که سربازان هیچ همسری نداشتند نمونه است. در چنین مواردی، خانواده ها اغلب به دنبال داوطلبان زن می گردند، که بسیاری از آنها هرگز با متوفی آشنا نبوده اند، تا به طور بالقوه فرزندان خود را حمل کنند. به طور تکان دهنده، ثابت شده است که جذب این داوطلبان کمتر از حد انتظار چالش برانگیز است. در واقع، زمانی که خانواده‌ها به دنبال داوطلب می‌گشتند یا از طریق رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی تبلیغ می‌کردند، با واکنش‌های بی‌نظیری مواجه می‌شدند. اولین مورد ثبت شده به سال ۲۰۰۲ باز می گردد، کیوان کوهن، یک سرباز اسرائیلی که در نوار غزه کشته شد. تنها یک ساعت پس از اعلام این خبر، خانواده او ۲۰۰ پاسخ از داوطلبان دریافت کردند.

این تمایل زنان و زوج های اسرائیلی به انتخاب اسپرم از سربازان تعجب آور نیست. نظامی کردن تولید مثل و مردانگی در اسرائیل سابقه طولانی دارد. با این وجود، آنچه به ویژه قابل توجه است این است که این ترجیحات در دوره های خشونت شدید علیه فلسطینی ها تشدید می شود. در سال ۲۰۱۴، در طول جنگ اسرائیل علیه غزه که منجر به کشته شدن بیش از ۲۰۰۰ فلسطینی شد که اکثریت قریب به اتفاق آنها غیرنظامی بودند، بانک‌های اسپرم اسرائیل شاهد افزایش تقاضا برای اسپرم از سوی سربازانی بودند که در یگان‌های رزمی خدمت می‌کردند. از آن زمان، بانک‌های اسپرم فعالانه سوابق نظامی اهداکنندگان را در پروفایل خود گنجانده‌اند، حتی برخی از بانک‌ها اهداکنندگانی را که در ارتش خدمت نکرده‌اند رد می‌کنند.

در طول تحقیقاتم در مورد PAR در اسرائیل، چندین مورد از سربازان کشته شده را دنبال کردم که خانواده‌هایشان علناً به دنبال داوطلب بودند. اما یک مورد خاص بیش از همه مرا تحت تأثیر قرار داد – مورد بارل، یک سرباز اسرائیلی که در مرز غزه در سال ۲۰۲۱ کشته شد، جایی که او به عنوان یکی از تک تیراندازان مسئول کشته و زخمی شدن صدها معترض غیرنظامی بود. سال گذشته، مادرش در جستجوی داوطلبی که مایل بود فرزند احتمالی پسرش را باردار کند، به حساب فیس بوک خود رفت. پست او این بود:

«این پسرمه. او حدود شش ماه پیش توسط یک تروریست به طرز فجیعی از ما گرفته شد. من به دنبال زنی هستم که بتواند از صمیم قلب به هدف خانواده ما متعهد باشد، نوه من را پرورش دهد و عضوی جدایی ناپذیر و دوست داشتنی از خانواده ما شود. در طول شش ماه گذشته، خانواده و دوستان بارل حول یک هدف واحد متحد شدند: انتقال میراث او.»

در صفحه فیس بوک مادر، در کنار درخواست او برای یک داوطلب برای حمل فرزند پسرش، عکسی از او وجود داشت که در کنار چیزی که ظاهراً یک وسیله نقلیه نظامی پوشیده شده با تصویر بارل است، ایستاده بود. بعداً متوجه شدم که پس از مرگ بارل، یک “گروه شبه نظامی” با هدف حفظ نام او تأسیس شد با نام سایرت بارل (به عبری سایرت بارل به معنی کماندوهای بارل است) که توسط چندین رسانه اسرائیلی به عنوان یک گروه راست افراطی توصیف شده است، به گفته وب سایت خود، “گروهی از سربازان غیرنظامی است که از ارتش و پلیس پشتیبانی می کنند.” با حمایت دولت محلی در Beersheba  و نیروی پلیس، دانش‌آموزان این شهر جنوبی در ازای ثبت نام در این گروه نظامی کمک‌های مالی قابل توجهی دریافت می‌کنند. تاسیس این میلیشیای شبه نظامی به آلموگ کوهن، یکی از اعضای کنست مرتبط با حزب اوتزما یهودیت، به رهبری ایتامار بن گویر، که به طور گسترده به عنوان یکی از افراطی ترین شخصیت های اسرائیل شناخته می شود، نسبت داده می شود. کوهن آشکارا از اخراج فلسطینی‌ها دفاع می‌کند و در جریان یک مناظره عمومی در اسرائیل درباره نقش این شبه‌نظامیان، اظهار داشت: «اگر بارل زنده بود، منتظر اقدام پلیس نمی ماند.»

ارتباط بین این دو کمپین – یکی با هدف بچه دار شدن از بارل و دیگری به دنبال ایجاد یک گروه شبه نظامی به نام او برای تداوم میراث او – تصادفی نیست. چندین کامنت روی عکس به اشتراک گذاشته شده توسط مادر تأکید می کند که هم یک کودک و هم یک میلیشیای شبه نظامی به تداوم شناسه او خدمت می کنند. در حالی که ترجیحات تولیدمثلی در یک جامعه عمیقاً امنیتی شده، دائماً اشکالی از مردانگی هژمونیک را تولید و حفظ می کند، تداوم مورد جستجو تنها به عنوان یک عضو خانواده، یک پسر یا حتی یک مرد نیست، بلکه در درجه اول به عنوان یک سرباز در یک نبرد است.

همانطور که محققان استدلال کرده اند، برای زنانی که در جستجوی اسپرم برای مادر هستند، اطلاعات مربوط به سابقه نظامی اهداکننده به عنوان نشانه ای از شخصیت بالقوه فرزند آینده است. همانطور که توسط محققان در این زمینه توصیف شده است[iii]، اهداکنندهٔ جنگجو- هم تامین کننده محصول و هم خود محصول اصلی است و اسپرم او به عنوان حامل مادی جوهر معنوی او تلقی می شود. این جوهره معنوی نقش نظامی او در تأمین امنیت ملت و انجام مأموریت های ملی آن تلقی می شود. در مورد اسرائیل، این ترجیحات عمیقاً امنیتی شده است، به ویژه هنگامی که صحبت از تولید مثل پس از مرگ می شود. به این ترتیب، این باور که دولت به خانواده‌های سربازان متوفی دسترسی به این شکل از تولید مثل را مدیون است، چشم‌اندازی خاص منحصر به اسرائیل را نشان می‌دهد[iv].

این عمل نقش پیچیده مجموعه پزشکی در نظم استعماری شهرک نشینان را روشن می کند – نقشی که با رویدادهای اخیر مانند طوماری امضا شده توسط پزشکان متعدد که از ارتش می خواهند بیمارستان ها در غزه را هدف قرار دهند، تایید می‌شود[v]. اما مهم‌تر از آن، این روش منحصربه‌فرد اسرائیلی برای نظامی‌سازی تولیدمثل را نشان می‌دهد، جایی که پزشکی، مردانگی و نظامی‌گری تلاقی می‌کنند و در نهایت فانتزی استعماری شهرک‌نشینی را پرورش می‌دهند که در آن خشونت علیه جمعیت بومی نه تنها دنبال می‌شود، بلکه با آینده‌ی مورد نظر مردم پیوند نزدیک دارد—استعمار شهرک نشینی.

از زمان استقرار اسرائیل بر روی ویرانه‌های جامعه فلسطین، نه تنها باروری فلسطینی‌ها به عنوان یک تهدید تلقی شده است، بلکه قابلیت‌های تولید مثلی یهودیان به عنوان منبع امنیت و پایداری برای ملت تلقی شده است. در نتیجه، آینده نهایی استعماری از طریق و در اطراف توانایی های مرد عضلانی یهودی متصور است – برخلاف «یهودی ضعیف تبعید شده» و زنان بارور یهودی. این دیدگاه در مقررات اسرائیل در زمینه فناوری های کمک باروری مشهود است، زیرا این کشور یکی از بزرگترین بازارهای جهانی برای چنین فناوری هایی در نظر گرفته می شود. در اسرائیل، توزیع کلینیک‌های باروری که خدمات رایگان ارائه می‌کنند، نشان‌دهنده این پروناتالیسم انتخابی است، زیرا کلینیک‌ها منحصراً در مناطقی وجود دارند که عمدتاً ساکنان آن یهودی هستند[vi].

این ترجیحات نظامی گرایانه، مفهوم زنانگی و مردانگی را در اسرائیل شکل داده است. همانطور که توسط محققان اسرائیلی مانند نیتزا برکوویچ توضیح داده شده است، نه تنها مادری یک مأموریت ملی در اسرائیل است، بلکه فرمول بندی زنانگی در اسرائیل بر اساس در نظر گرفتن زنان یهودی به عنوان مادر و نه به عنوان شهروند یا فرد بنا شده است.

در این زمینه که زنان تعلق خود را به ملت منحصراً به عنوان مادران (بالقوه) ابراز می کنند، مردانگی اسرائیلی، همانطور که یکی از جامعه شناسان برجسته اسرائیلی، باروخ کیمرلینگ پیشنهاد می کند، حول مفهوم جنگجوی مرد «پیشگام» ساخته می شود که سرزمین بومی «باکره» را تصاحب میکند.  در این نمایش های جنسیتی ملی، همانطور که کیمرلینگ اشاره می کند، نمی توان انکار کرد که این پیشگامان مرد و شخصیت های مادری شاخصه مهاجران یهودی هستند. جنگجوی مرد برای محافظت از ملت استعماری که همیشه در خطر باقی می ماند می جنگد و به یک زن ماموریت داده می شود که ملت را به دنیا بیاورد و دوباره بازتولید کند.

[i] https://mondoweiss.net/2023/12/the-rush-to-preserve-the-sperm-of-slain-soldiers-exposes-the-deep-militarism-of-israeli-society/?

[ii] Posthumous Assisted Reproduction (PAR)

[iii] https://www.cambridge.org/core/books/abs/bioethics-and-biopolitics-in-israel/life-after-death-the-israeli-approach-to-posthumous-reproduction/1D27B44F4BCFBAF95A46E10AC6999CD2

[iv] افزوده مترجم (در جمهوری اسلامی ایران هم دولت همواره تبلیغ کننده این شناخت بویژه در رابطه با کشته شدگان وابسته به خود است.)

[v] https://mondoweiss.net/2023/11/israeli-doctors-urge-the-bombing-of-gaza-hospitals/

[vi] افزوده مترجم (در این مورد نیز جمهوری اسلامی ایران شباهت های خیره کننده ای در رابطه با ازدیاد نسل شیعی با سیستم موجود در اسراییل دارد)

تاریخ انتشار : ۲۹ آذر, ۱۴۰۲ ۷:۳۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بازی ادامه دارد…

با یاد و نام ماندگار مادر ستاره پورجعفر!

ناک‌دان شدن سه‌شنبه، ناک‌اوت شدن جمعه!

در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرده و نمی‌کنیم!

بیانیه «همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات» پیرامون نتایج انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

در دور دوم انتخابات، با رای ” نه” به جلیلی شرکت می‌کنیم!