سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۲

سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۲

بازی‌های المپیک تابستانی 2024 فرانسه و حضور ورزشکاران ایرانی
سی و سومین بازی‌های المپیک ٢٠٢۴ در پاریس با حضور بیش از ١٠۵٠٠ ورزشکار (۵٢۵٠ مرد و ۵٢۵٠ زن) با حضور ٢٠۶ هیئت از کشورها، ازجمعه ٢۶ ژوئیه آغاز و...
۳۰ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن نادری
نویسنده: حسن نادری
انتقام جویی که اتفاق نیفتاد!
این مقام مسئول افزود: «ما می دانیم که حزب الله و ایران قرار است در آینده به نوعی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و سعی کنند با اسرائیل مقابله کنند....
۳۰ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
مخالف‌خوانی زود هنگام علیه رویکرد مسعود پزشکیان
حقیقتا پیروزی مسعود پزشکیان بر سعید جلیلی نشان از آن دارد، که ایران در پایان گذار از یک مقطع افراطی‌گری است، تا به یک دوره نوین گام نهد. بدون تردید...
۳۰ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مهرزاد وطن‌آبادی
نویسنده: مهرزاد وطن‌آبادی
هفتاد و یک سال پس از روز تاریخی ٢٨ مرداد!
روزی که از آن تاریخ تا پایان حکومت پهلوی اگر بخواهیم در مورد حکومت محمد رضا شاه پهلوی فقط یک عبارت بکار ببریم که دوست و دشمنِ منصف بر آن...
۲۹ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مرتضی صادقی
نویسنده: مرتضی صادقی
نظام فرسوده، تحول‌خواهی مردم و چالش پزشکیان با هستۀ سخت قدرت!
سازمان ما وظیفۀ خود می‌داند در کنار دیگر نیروهای مترقی میهن‌مان، اعمال آقای پزشکیان و دولتی را که برمی‌گزیند با حد برآوردن خواست‌های مردم زیر نظر داشته باشد، در برابر...
۲۹ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
مسائلِ بزرگِ جهانِ هستی؛ منشاءِ و چیستیِ جِرم
یافته‌های تجربی نشان می‌دهند که کیهان آکنده از یک میدان نامرئیِ، همگن و همسانگرد به نام ’میدان هیگز‘ است و وقتی یک ذره‌ی اولیه وارد کنش و واکنش با این...
۲۹ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن بلوری
نویسنده: حسن بلوری
نگاهی به کودتای ننگین 28 مرداد 1332 پس از 71 سال
با تمام استبداد و اختناق و سرکوبی که نسبت به ملت ایران در این 45 سال اخیر رفتار شده است، نمیتوان استبداد مطلقی را که رژیم پیشین در طول 25...
۲۹ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: جبهه ملی ایران
نویسنده: جبهه ملی ایران

بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ فرانسه و حضور ورزشکاران ایرانی

سی و سومین بازی‌های المپیک ٢٠٢۴ در پاریس با حضور بیش از ١٠۵٠٠ ورزشکار (۵٢۵٠ مرد و ۵٢۵٠ زن) با حضور ٢٠۶ هیئت از کشورها، ازجمعه ٢۶ ژوئیه آغاز و در یازده اوت (۵ تا ٢١ مرداد) پایان یافت. بازی‌های المپیک میدانِ دیدار زنان و مردان از سراسر جهان است که حاصل تمرینات خود را به کمک أراده فردی و با پشتیبانی و سرمایه گذاری دولت ها به آزمایش می‌گذارند. گرچه مراسم افتتاحیه از نظر کاربرد فنون ...

سی و سومین بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ در پاریس با حضور بیش از  ۱۰۵۰۰ ورزشکار (۵۲۵۰ مرد و ۵۲۵۰ زن) با حضور ۲۰۶ هیئت از کشورها، ازجمعه ۲۶ ژوئیه آغاز و در یازده اوت (۵ تا ۲۱ مرداد) پایان یافت. بازی‌های المپیک میدانِ دیدار زنان و مردان از سراسر جهان است که حاصل تمرینات خود را به کمک أراده فردی و با پشتیبانی و سرمایه گذاری دولت ها به آزمایش می‌گذارند.  

گرچه مراسم افتتاحیه از نظر کاربرد فنون مدرن و استفاده از انقلاب دیجیتالی بسیار چشمگیر و موفق بود، اما از نظر محتوای برنامه با اما و اگرها همراه بود. دست اندرکاران نمایش افتتاحیه تلاش کردند تا شرایط ویژه کنونی در تحولات اجتماعی و فرهنگی در فرانسه و نیز کشورهای غربی را در راستای پدیده هنجار شکنی ووکیسم (vokism) پیام ضد تبعیضات نژادی و جنسیتی  و حتی سیاسی و در برخی موارد اعتقادات دینی را به اجرا درآورند. چند نمونه بارز آن قرار دادن سر بریده ماری آنتوانت، ملکه فرانسه در زمان انقلاب ۱۷۸۹ فرانسه در دستانش بود. یک هشدار به اجتناب از هر گونه انقلاب! صحنه دیگر به تقلید از تابلوی نقاشی «شام آخر»  اثر لئوناردو داوینچی(  Léonardo da Vinci ) توسط چند زن .. . است که مورد اعتراض کلیسا کاتولیک قرار گرفت. مواردی از این نمایشات کم نبودند، اما مُهر تایید جریان فکری حاکم در شکل دولت و بعضا جامعه را تداعی می کرد.

برنامه المپیک ۲۰۲۴، شامل ۴۱ نوع ورزش، ۵۹ رشته و نزدیک به ۳۲۹ رویداد است. کاروان ورزشی ایران در المپیک پاریس در برگیرنده ۴۰ نماینده در ۱۳ رشته ورزشی، ۲۹ مرد و ۱۱  زن ورزشکار بود.  این کاروان را ۹۶ مربی و کادر پزشکی  و بعضأ نماینده مجلس(احسان قاضی زاده) و مامورین اطلاعلاتی سپاه همراهی می کرد. 

رشته‌های ورزشی ایران کشتی آزاد (۵ نفر)، کشتی فرنگی (۶)،تکواندو(۴)، تیراندازی تفنگ (۴)، تیر و کمان (۱)، شمشیربازی (۴)، دوومیدانی (۱)، کانوئه و قایقرانی (۵)، دوچرخه سواری (۱)، شنا (۱)، وزنه برداری (۲)، صخره نوردی (۱)، تنیس روی میز(۳).

گرچه برخی از ورزشکاران در رشته های سنتی و عرفی کشتی، کشتی فرنگی و تکوانده در شرایط نابرابر موفق به کسب مدال های طلا،نقره و برنز شدند، اما تلاش‌های ورزشکاران در سایر رشته ها ناموفق بودند.

رشته های ورزشی را می توان به طور کلی به دو رشته ورزش جمعی مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال، واترپلو… و رشته انفرادی مانند کشتی، تکواندو، دو و میدانی، تنیس روی میز… تقسیم کرد.

هر یک از رشته‌های فوق حاصل تلاش و اراده و علاقه‌مندی هر ورزشکار است. گرچه در این همآوردها اراده و علاقه‌مندی فردی ضروریست اما کافی نیست. برای این منظور سرمایه گذاری و مسئولیت مسئولین حکومتی فوق العاده مهم و غیر قابل چشم پوشی است. ایجاد و امکان ساختمان زمین‌های فوتبال و بازی‌های جمعی دولتی و خصوصی، ایجاد سالن‌های سرپوشیده مجهز و برخوردار از وسایل بهداشتی، گرمایشی و خنک کن، استخر شنا… از اهم وظایف هر نظام سیاسی است.  کدام یک از شهرستانهای بزرگ کشور دارای تجهیزات ورزشی کامل هستند و به طور آزاد در دسترس همه احاد شهروندان کشور قرار دارد. تا چه برسد به شهرهای کوچکتر. آیا دولت مربیان و کارشناسان ورزشی را در فدراسیون ها استخدام می کند یا سهمیه «جانباز» و سفارشات جناحی و ارتجاعی را حتی در میدان ورزشی اعمال می کنند؟ چرا در جنوب لبنان سالن های مجهز ورزشی از جیب ملت ایران در اختیار حزب الله قرار می‌گیرد و حتی تماشاچیان زن در مسابقات حضور دارند اما در ایران زنان را با اما و اگرها در رشته‌های گوناگون ورزشی و حضوری محروم می‌کنند.

آیا در این مملکت ۸۵ میلیونی فقط یک ورزشکار شناگر، دوچرخه سوار، صخره نورد، ژیمناست.. دارد یا اینکه پرورش و ورزش جوانان دختر و پسر برای جاهلین حاکم اهمیتی ندارد؟

افزون براین، نمی‌توان و نباید درحوزه‌های ورزشی بین زن و مرد ورزشکار تبعیض قائل شد. حتی حضور تماشاچیان زن در حمایت از ورزش و ورزشکار مورد علاقه‌اش منجر به شادی و تقویت روحیه رزمندگی تماشاچی و ورزشکار می شود.

اما کارنامه نظام جهل حاکم در این ۴۴ ساله در این زمینه ها بسیار مردود است. از نفی بازی شطرنج گرفته تا ممنوعیت دوچرخه سواری زنان. خوشبختانه با تلاش وصف ناپذیر و نبرد تقدیرآمیز زنان، و نهادهای ورزشی بین المللی حاکمیت دست به عقب نشینی قابل توجه‌ای زده است. گرچه فرهنگ عقب مانده حاکمیت روحانیون هنوز در مقابل مبارزه زنان و جوانان در رفع تبعیضات مقاومت می کند.   

نمونه بارز آن حرف مشمئز کننده و رانتخوار نظام، محمد مهدی فاطمی صدر از حامیان رویکرد ارتجاعی و مخرب سعید جلیلی است که بجای خشنودی از مدال نقره ناهید کیانی در مسابقات تکواندو اظهار فضله کرد که اقدام تکواندو را لگدپرانی دانست. این جهالت ها در همه ارگان‌های حکومتی عمل می‌کند  که این  از ماهیت حرفه ای آنها برمی آید. اما مرتجعین چاره ای جز تحمل و پذیرش رویکردی در خلاف جهت خود را ندارند.

قابل یادآوریست که  بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس پذیرای ۳۷ ورزشکار به عنوان بخشی از تیم المپیک پناهندگان شرکت کردند که از این تعداد ۱۴ نفر ایرانی بودند. گرچه یک چند نفر از ورزشکاران ایرانی با ملیت دیگر کشورها شرکت کردند.

ورزشکاران باید مورد پشتیبانی مادی و معنوی قرار گیرند. نه اینکه به خاطر تامین معاش مجبور به کار شوند  و سپس وقت اضافه دیگر به تمرین بپردازند. دانشگاههای ورزشی باید درب‌های خود را به روی ورزشکاران باز کنند نه اینکه بعد از کسب مدال از مسئولین بخواهند آنها را وارد دانشگاه کنند.

چنانکه در خبری تاسفآور آمده است: “مرگ دلخراش یک کارگر ووشوکار نوشهری در کارگاه تولیدی شن و ماسه بخش مرزن آباد چالوس به علت نقص فنی تجهیزات و اختلال در سامانه برق رسانی”. انتشار این پیام خبری با موجی از نگرانی کاربران شبکه های اجتماعی همراه شد اما مسوولان مرتبط علت این حادثه را دلایل دیگری از جمله سقوط مطرح می کنند. طبق گزارش اداره ورزش و جوانان نوشهر، فرد متوفی یکی از قهرمانان رشته ورزشی ووشو سطح استانی بوده و ضمن آنکه مهارت های لازم در زمینه برق هم داشته است. 

ورزش و قهرمانی نمادی از پهلوانی و فروتنی به همنوعان است. چرا مردان ورزشکار در ایجاد شرایط برابر با زنان از خود جوانمردی نشان نمی دهند. این مردان بدانند آزادی و برابری زنان،آزادی همه جامعه از اسارت و ستم نظام جهل و جنایت است.

همبستگی را باید از نماد در آغوش گرفتن ناهید کیانی و کیمیا علیزاده(بلغاری ایرانی اصل) ، بردوش گرفتن  صباح شریعتی(جمهوری آذربایجان ایرانی اصل)  توسط امین میرزازاده آموخت. علی رغم اراجیف گزارشگران خدمتگزار نظام، این دو قهرمان نشان دادند ضربان قلب‌های آنان حتی با فاصله جغرافیایی همساز هستند. 

بخش : ورزش
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد, ۱۴۰۳ ۵:۳۱ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

نظام فرسوده، تحول‌خواهی مردم و چالش پزشکیان با هستۀ سخت قدرت!

سازمان ما وظیفۀ خود می‌داند در کنار دیگر نیروهای مترقی میهن‌مان، اعمال آقای پزشکیان و دولتی را که برمی‌گزیند با حد برآوردن خواست‌های مردم زیر نظر داشته باشد، در برابر انحراف از منافع ملی و نقض حقوق اساسی مردم بایستد و علیه آن مبارزه کند. موضع ما در قبال دولت پزشکیان قبل از همه با سیاست‌ها و عملکرد ایشان در قبال مطالبات جامعۀ مدنی و تشکل‌های مردمی گره خورده است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفتاد و یک سال پس از روز تاریخی ٢٨ مرداد!

روزی که از آن تاریخ تا پایان حکومت پهلوی اگر بخواهیم در مورد حکومت محمد رضا شاه پهلوی فقط یک عبارت بکار ببریم که دوست و دشمنِ منصف بر آن بیشترین اتفاق نظر را داشته باشند، آن عبارت چنین است:

محمد رضا شاه پهلوی از عصر روز ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا روزی که بختیار را به نخست‌وزیری گمارد، بطور پی در پی قانون اساسی مشروطیت را زیر پا می‌گذاشت و آن را رعایت نمی کرد.

شاید هیچ واقعه ای در تاریخ معاصر ایران به اندازه واقعه بیست وهشتم مردادماه ۱۳۳۲ مورد …

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

نظام فرسوده، تحول‌خواهی مردم و چالش پزشکیان با هستۀ سخت قدرت!

سازمان ما وظیفۀ خود می‌داند در کنار دیگر نیروهای مترقی میهن‌مان، اعمال آقای پزشکیان و دولتی را که برمی‌گزیند با حد برآوردن خواست‌های مردم زیر نظر داشته باشد، در برابر انحراف از منافع ملی و نقض حقوق اساسی مردم بایستد و علیه آن مبارزه کند. موضع ما در قبال دولت پزشکیان قبل از همه با سیاست‌ها و عملکرد ایشان در قبال مطالبات جامعۀ مدنی و تشکل‌های مردمی گره خورده است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ فرانسه و حضور ورزشکاران ایرانی

انتقام جویی که اتفاق نیفتاد!

مخالف‌خوانی زود هنگام علیه رویکرد مسعود پزشکیان

هفتاد و یک سال پس از روز تاریخی ٢٨ مرداد!

نظام فرسوده، تحول‌خواهی مردم و چالش پزشکیان با هستۀ سخت قدرت!

مسائلِ بزرگِ جهانِ هستی؛ منشاءِ و چیستیِ جِرم