پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۱

پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۱

استعارۀ مرغ و پاهایش
نقطه مشترک حکومت‌های غیردمکراتیک، دیکتاتوری و یا تمامیت‌خواه با جریان‌های برانداز، سرنگونی‌طلب و یا انقلابی در این است که برای هر دوی آنها "مرغ یک پا دارد"! برای اصلاح‌طلبان مذهبی...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سعید مقیسەای
نویسنده: سعید مقیسەای
در نقد دیدگاه آقای بهزاد کریمی در مقاله‌ای تحت عنوان بلوع سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دموکراتیک
سرخوردگی از اپوزیسیون، به‌ویژه؛ خارج کشور و سرکوب شدید و شکستن مقاومت مردم و تحمیل اختناق برجامعه که امید به بروز هر جنبش اعتراضی را به یاس تبدیل کرده است،...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
محکومیت حکم اعدام شریفه محمدی از سوی سه سندیکای کارگری ایتالیا
از دولت ایتالیا درخواست می‌نماییم، از مسیرهای ارتباطات دیپلماتیک خود برای درخواست لغو فوری و بدون قید و شرط حکم اعدام شریفه محمدی و آزادی بی‌قید و شرط کلیۀ معترضین...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سه سندیکای کارگری ایتالیا
نویسنده: سه سندیکای کارگری ایتالیا
پرده‌ی آخر نمایش انتخاباتی نظام، بلوغ سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دمکراتیک
جامعه‌ی معاصر ایرانی‌ به وقت خود بهره‌گیری از «فرصت‌»های درون نظام را آزموده و نتیجه‌ی آزمون خود را که مبین سترونی آن بود، ثبت حافظه‌‌اش کرده است. ارزش روی‌کرد جامعه...
۲۶ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
مرگ در «منطقۀ امن»
اسکات اندرسون، معاون هماهنگ کننده «اونراوا»( آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) گفت در بیمارستان «ناصر» شاهد «بعضی از وحشتناک‌ترین صحنه هایی بودم که در ۹...
۲۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان: پروین همتی
نویسنده: برگردان: پروین همتی
به یاد سیمین بهبهانی، شاعری مبارز و مدافع حقوق زنان!
سیمین بهبهانی، با زبانی صریح و بی‌پرده، از دردها و رنج‌های زنان جامعه‌اش سخن می‌گفت و همواره می‌کوشید که ادبیات و هنرش را برای آشکار کردن دردها ی جامعه و...
۲۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
خسرو خوبان!
گفت: یک روز با دخترم رفتیم کهریزک. قرار شد اونجا ازم نگهداری کنن، همۀ کارهارو انجام شد از دخترم ضمانت ۵۰ملیونی خواستند، پرسیدم این برای چیه؟ گفتند برای زمانی که...
۲۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام شوقی
نویسنده: بهرام شوقی

باز هم اخباری از دانشگاه شیراز و دستگیریهای دیگر فعالین جنبش دانشجویی در کشور

موج جديد سرکوب فعالان دانشجويی که از سال قبل در تهران، روز دانشجوی امسال در مازندران و همدان آغاز و پس از آن در سناريوی سرکوب فعالان دانشگاه شيراز ادامه يافت و همچنان در کرمانشاه، کردستان و ... به شدت توسط نيروهای امنيتی- اطلاعاتی دنبال می شود، نشان از نوعی تمرکز نهادهای امنيتی برای سرکوب فعالان دانشجويی خارج از تهران که از حمايت رسانه ای کمتری برخوردارند، دارد

شیراز
هنوز زمان زیادی از خبر دستگیری “یونس میرحسینی” نگذشته بود، که خبر اعتصاب غذای او در بازداشت، اوضاع را بغرنجتر کرد. هنوز خبر اعتصاب غذا کاملاً منتشر نشده بود که دستگیری همسر یونس و نبود کوچکترین خبری از او، جو متشنج و پلیسی دانشگاه شیراز را برجسته تر کرد.
بنا به گفته یکی از فعالین دانشجویی شیراز “در روزهایی که دانشجویان دانشگاه شیراز تحت شدیدترین فشارهای امنیتی و اطلاعاتی هستند و کوچکترین تحرک و تجمعی، حتی ایستادن دو نفره، سرکوب و پراکنده می شود، جو بسیار سنگین و خفقان آوری حاکم است. در فضای امنیتی دانشگاه، حضور برهنه نیروهای امنیتی مختلف در فضای عمومی دانشگاه و ارعاب متناوب دانشجویان عادی و عدم امکان برگزاری اعتراضات گسترده، می خواهیم که بهر نحوی ما را حمایت کنید و یونس را فراموش نکنید”.

بازداشت یونس میرحسینی یکی از دانشجوی بازداشت شده دانشگاه شیراز از وضعیت او و روند پیگیری پرونده و قاضی پرونده هیچ اطلاعی در دست نیست. با توجه به این که میرحسینی پیش از بازداشت اعلام کرده بود که ۷۲ ساعت پس از بازداشت دست به اعتصاب غذای نامحدود خواهد زد و نظر به این که او از بیماری کولیت (زخم روده بزرگ) رنج می برد، نگرانیها نسبت به وضعیت جسمانی میرحسینی روزبه روز افزایش می یابد. لازم به ذکر است که یونس میر حسینی سال گذشته نیز در جریان دستگیری گسترده دانشجویان در آذر ماه بازداشت و سپس به ۳ سال حبس تعلیقی محکوم شد که احتمال می رود حکم سنگین ۳ سال زندان برای وی به اجرا گذاشته شود.

وزارت اطلاعات در اقدامی عجیب و برای جلوگیری از ارسال سریع اخبار سرکوب، کافی نت دانشگاه را بسته و قطع کرده است. شاهکار دیگر آنها این بود که در هنگام دستگیری “اسماعیل جلیلوند” از فعالین دانشجویی دانشگاه شیراز و مدیرمسول نشریه دانشجویی عصیان در منزل وی، بسیاری از وسایل شخصی، کامپیوتر و وسایل شخصی همسر او را نیز برده اند. در مورد آزادی جلیلوند با وجود ابلاغ قرار کفالت ولی خبری از آزادی و حتی خود وی نیست. با وجود احتمال شکنجه های جسمی و روحی بسیار بر وی، ممنوع الملاقات شدن حتی همسرش، نگرانی دانشجویان دانشگاه شیراز افزایش یافته است. احتمالاً دلیل بازداشت او اعتراضش به احمدی نژاد و قاسم روانبخش، یکی از طرفداران سرسخت احمدی نژاد و شاگرد ارشد مصباح یزدی، است.

لقمان قدیری هم که در دور اول بازداشتهای اطلاعات دستگیر شده بود، به دانشگاه ممنوع الورود شد و او را از دانشگاه بیرون کردند و حتی در یک مورد برای جلوگیری از ورود کاظم رضایی دانشجوی دانشگاه شیراز، انتظامات دانشگاه شیراز به پلیس ۱۱۰ متوسل شد.

جو به شدت امنیتی است و نیروهای حراست و اطلاعات در درون و بیرون دانشگاه بشدت به ارعاب دانشجویان مشغول اند و از هر تجمعی حتی دو نفره ممانعت می کنند. در تازه ترین اقدام حتی دانشجویانی را که با هم در باغ ارم بودند، بیرون و پراکنده کردند.

 

از تهران و اصفهان
محمد پورعبدالله دانشجوی دانشکده شیمی دانشگاه تهران در پی حمله نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او تاکنون هیچ تماسی با خانواده اش نداشته و از وضع سلامتی وی هیچ اطلاعی در دست نیست. محمد پورعبدالله و خانواده اش پیش از این بارها از سوی مأموران وزارت اطلاعات به صورت تلفنی مورد تهدید قرار گرفته بودند. محمد پورعبدالله در دی ماه سال گذشته نیز به همراه چند تن دیگر از دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب بازداشت شده بود و قرار بود سوم اسفند ماه امسال برای بررسی اتهامش به دادگاه انقلاب تهران برود.

همچنین علیرضا داودی، از دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب دانشگاه اصفهان، توسط نیروهای اطلاعاتی در منزل شخصی دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شد.

مأموران لباس شخصی پس از انتقال علیرضا داودی به تفتیش منزل شخصی نامبرده پرداخته و بعضی از وسایل و کتابهای نامبرده را ضبط کرده اند. از وضعیت کنونی علیرضا داودی و مکان نگهداری وی اطلاعی در دست نیست.

 

موج سرکوبی دوباره در همدان
مجموعه فعالان دانشجویی دانشگاه های همدان در پی حکم سنگین و ناعادلانه ۷۸ ماه زندان برای محمد صیادی، سیاوش حاتم و امین نظری و همچنین اعمال فشار بر سایر فعالان در شیراز، مازندران، کردستان و تهران خواهان موضعگیری شفاف فعالان سیاسی و مدنی کشور در ارتباط با موج جدید سرکوب دانشجویان و به خصوص حکم ناعادلانه ۷۸ ماه زندان برای محمد صیادی هستند.

از اینجا و آنجا
حسین ترکاشوند، مجید توکلی، اسماعیل سلمانپور و وحید دانشیار از فعالان دانشگاه امیرکبیر و عضو انجمن اسلامی دانشجویان، در مقابل حسینیه ارشاد دستگیر شدند.

این چهار دانشجو در جریان دخالت نیروهای امنیتی در ممانعت از برگزاری مراسم بزرگداشت سالگرد درگذشت مهندس بازرگان بازداشت شدند. این مراسم که چندی پیش نیز از برگزاری آن ممانعت به عمل آمده بود، قرار بود در روز پنجشنبه ساعت ۲:۳۰ بعدازظهر برگزار شود.

پس از آن که نیروهای لباس شخصی و نیروهای انتظامی با تهدید و ارعاب سعی در متفرق کردن جمعیت داشتند، برخورد وحشیانه و توهین آمیز آنان باعث ایجاد درگیریهایی میان مردم و مأموران شد و در پی آن چهار دانشجوی دانشگاه امیرکبیر به همراه جمعی دیگر از شرکت کنندگان بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شدند.

احسان مازندرانی، فعال دانشجویی و دانشجوی ترم آخر رشته خبرنگاری دانشکده خبر، از سوی کمیته انضباطی دانشگاه جامع علمی- کاربردی به یک ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.

در طول این هفته، محمدصادق چناری، فعال صنفی دانشجویی دانشکده خبر نیز به دو ترم محرومیت از تحصیل بدون احتساب سنوات محکوم شده است. با صدور این احکام ناعادلانه در ایام تعطیلی دانشگاه، روزهای آغاز ترم جدید تحصیلی در دانشکده خبر روزهای پرتنشی خواهد بود. دانشجویان این دانشکده اعلام کردهاند که اجازه اجرای این احکام را نخواهند داد.

محمدصادق چناری از میان دانشجویان دانشکده خبر ۲ ترم تعلیق خورد. با این توهم مسئولان که صدای دانشجویان با تعلیق و توبیخ و برخورد، خاموش میشود؛ حکمی که در میانه تعطیلات بین دو ترم صادر شد و صادرکنندگان حکم، بر این خیال بودهاند که دانشجویان فعلا در دانشگاه نیستند و اعتراضی نمیکنند.

موج جدید سرکوب فعالان دانشجویی که از سال قبل در تهران، روز دانشجوی امسال در مازندران و همدان آغاز و پس از آن در سناریوی سرکوب فعالان دانشگاه شیراز ادامه یافت و همچنان در کرمانشاه، کردستان و … به شدت توسط نیروهای امنیتی- اطلاعاتی دنبال می شود، نشان از نوعی تمرکز نهادهای امنیتی برای سرکوب فعالان دانشجویی خارج از تهران که از حمایت رسانه ای کمتری برخوردارند، دارد.

موج جدید سرکوب فعالان دانشجویی که از سال قبل در تهران، روز دانشجوی امسال در مازندران و همدان آغاز و پس از آن در سناریوی سرکوب فعالان دانشگاه شیراز ادامه یافت و همچنان در کرمانشاه، کردستان و … به شدت توسط نیروهای امنیتی- اطلاعاتی دنبال می شود، نشان از نوعی تمرکز نهادهای امنیتی برای سرکوب فعالان دانشجویی خارج از تهران که از حمایت رسانه ای کمتری برخوردارند، دارد.

تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن, ۱۳۸۷ ۹:۱۴ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

استعارۀ مرغ و پاهایش

در نقد دیدگاه آقای بهزاد کریمی در مقاله‌ای تحت عنوان بلوع سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دموکراتیک

محکومیت حکم اعدام شریفه محمدی از سوی سه سندیکای کارگری ایتالیا

پرده‌ی آخر نمایش انتخاباتی نظام، بلوغ سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دمکراتیک

مرگ در «منطقۀ امن»

به یاد سیمین بهبهانی، شاعری مبارز و مدافع حقوق زنان!