چهارشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲

چهارشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲

"همگامی" خواهان لغو حکم اعدام خانم پخشان عزیزی و آزادی فوری ایشان است
همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران انزجار شدید خود را از حکم اعدام خانم عزیزی اعلام میدارد و خواهان آزادی هرچه زودتر ایشان و سایر زندانیان سیاسی ایران و...
۲۶ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
حجاب اجباری، محدودیتی بزرگ برای ورزش دختران
ما از جامعه ی ورزشی ایران، خصوصا مردان ورزشکار، انتظار داریم که برای رفع کلیه ی محدودیت ها از جمله حجاب اجباری، کنار زنان ورزشکار بایستند. ما همچنین از نهادهای...
۲۶ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: نسرین ستوده و صدیقه وسمقی
نویسنده: نسرین ستوده و صدیقه وسمقی
حدود و ثغور علم قاضی در استقلال قضایی
حق دادخواهی و داشتن یک نظام قضایی منصف و برخورداری از دادرسی عادلانه از جمله حقوق اساسی ملت‌ها است، و این اهداف، جز در زیر چتر حمایت یک نهاد قضایی...
۲۵ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سیروان منصوری
نویسنده: سیروان منصوری
صلح متزلزل در سوریه جدید
پس از سقوط دیکتاتوری اسد, انتقال قدرت در سوریه منظم تر از آن چیزی بوده است که بسیاری انتظار داشتند. اما آیا حاکم جدید حاضر به سازش های پایدار هست؟...
۲۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: مهند النجار و ماکسیمیلیان پاپ - برگردان رضا کاویانی
نویسنده: مهند النجار و ماکسیمیلیان پاپ - برگردان رضا کاویانی
موج شاخه های گل میخک بر مزار رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت
روز یکشنبه ۱۲ ژانویه ۲۰۲۵, صد وششمین سالگرد به قتل رساندن رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت بود. مطابق معمول در این روز همه ساله در شهر برلین یادبود قتل رهبران...
۲۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: رضا کاویانی
نویسنده: رضا کاویانی
داشتم پوست می انداختم
در سپیدار خیال، باز می خواندم این سرود: من به پایان نمی اندیشم ...
۲۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
چرا سلطنت‌طلب‌ها در توهم خودبزرگ‌بینی به‌سر می‌برند؟
اساساً نوع نگاه و برخورد راست‌های افراطی با دیگران، بر مبنای دوقطبی‌سازی شدید شکل می‌گیرد: یا به‌طور کامل از آن‌ها حمایت می‌کنند یا به سرکوب و حتی حذفشان می‌پردازند. این...
۲۳ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: بهروز ورزنده
نویسنده: بهروز ورزنده

زنان بیوه به مثابه «فست فود» در نگاه حاکمیت

جایگاه زنان در هر جامعه ای، نشان از نگاه و تقابل میان سنت و مدرنیته است. زنان در ایران با اینکه چه قبل و چه بعد از انقلاب سعی در بازتعریف خود داشته اند اما نگاه حاکمیت به آنها همان نگاه جنس دومی است. و به نوعی نگاه کالای جنسی دیدن را به زنانی که به هر دلیل همسرانشان را از دست داده اند، تداعی می کند.

بنابه گزارش خبرگزاری ایسنا [۱] محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، طی سخنانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه پیام‌ نور استان تهران، پیشنهاد کرد آن دسته از دانشجویان پسر که امکان ازدواج ندارند، با زنان بیوه جوانی که آمادگی دارند، ازدواج کنند تا پس از اینکه تحصیلاتشان به پایان رسید، بروند و ازدواج کنند. وی با استناد به سخنان چند سال پیش دادستان تهران، افزود: ۵۰۰ هزار زن جوان بیوه در کشور وجود دارد و شاید تعداد این زن‌ها به یک میلیون نفر رسیده باشد. بنابراین وی برای «به گناه نیفتادن» آنها، این راهکار را پیشنهاد داده است.

 

آنچه از گفته بالا برمی آید این است که زن در چنین نگرشی به شکل یک ماشین دیده می شود که به جز وظایف همسری و مادری نقش دیگری ندارد و زنان بیوه نیز می توانند نقش گذرگاهی را بازی کنند که مردان جهت به گناه نیفتادن از آن عبور کنند. در حقیقت زنان به مثابه فست فود یا پمپ بنزین در نظر گرفته شده اند. این در حالی است که زنانی که به هر دلیل همسر خود را از دست داده اند بسیار آسیب‌پذیر هستند و باید از طرف خانواده و نهادهای دولتی حمایت شوند و درصورت ازدواج مجدد باید دقت بیشتری کرده تا احساس امنیت و آزادی بیشتری از سوی خانواده و جامعه داشته باشند نه اینکه با چنین فرمولی خود را در معرض آسیب های روانی واجتماعی بیشتر قرار بدهند. از سوی دیگر این دیدگاه بیان کننده این است که برخی از مسئولان برخلاف شعارهایی که جهت تحکیم خانواده می دهند اصولا به چیزی به نام خانواده اعتقاد چندانی ندارند و در حقیقت با سرپوش ازدواج موقت به نوعی روابط آزاد را ترویج می دهند و طرح این مسئله، نوعی نگاه روسپی انگارانه به این زنان است.

 

البته در سالهای جنگ نیز همین آقایان فرمولهای مشابهی در مورد زنانی که همسرانشان را در جنگ از دست داده بودند را به کار بستند و حاصل آن فرمول، تجربه هایی تلخ و بسیار ناخوشایند بود که کم و بیش درباره آنها می دانیم، گرچه به دلایلی هرگز به طور رسمی به آسیب شناسی آن پرداخته نشده است.

 

از سوی دیگر عنوان کردن چنین مسائلی در جامعه در خصوص این زنان، آنان را در معرض آسیب اجتماعی بیشتری قرار می دهد. در واقع چنین جهت گیری، نوع نگاه به این زنان را در جوامع روستایی و یا تازه شهرنشین شده تغییر می‌دهد و باعث می شود که آنان راحت تر مورد فشار خانواده و یا همجنسان خود قرار بگیرند. این فشارها نیز در نهایت منجر به آسیب‌های روانی بیشتر این زنان می‌شود و مشکلات آنها را دوچندان می کند. در چنین جوامعی سطح توقع زنانی که همسرانشان را به هر دلیل از دست داده اند، در مورد ازدواج بسیار تنزل می‌دهد و سبب می شود بسیاری از شرایط ناگوار را به اجبار پذیرا شوند، زیرا در غیر این صورت زیر فشارهای جامعه و فرهنگ سنتی رایج در خانواده های خود، تنها خواهند ماند.

 

از سوی دیگر، در جامعه ما که شخصیت زن در چارچوب خانواده تعریف می شود، بکار بستن چنین فرمولی و با علم به اینکه رابطه جدید تنها یک گذرگاه است، ساختن چنین خانه ای روی آب و ورود به چنین کانون شکننده ای، باعث می شود که شخصیت و هویت خانوادگی زن دستخوش اختلال های جدی و گاه ترمیم ناپذیر گردد.

 

مهمترین مشکل زنانی که به هر دلیل همسرانشان را از دست داده اند مسائل اقتصادی است. از طرفی مواردی مانند طلاق در فرهنگ سنتی جامعه ما، می تواند موقعیت اقتصادی ـ اجتماعی زن، یعنی وضعیت شغلی او را تحت تأثیر قرار دهد. از همین روست که بسیاری از زنان پس از طلاق یا مرگ همسرانشان شغل خود را از دست می دهند. از دیگر مسائل و مشکلات این زنان، تهیه مسکن و مکانی برای زندگی است. کمتر کسی حاضر است به یک زن مجرد اتاقی اجاره دهد. در هر حال با آگاهی از چنین مسائل و مشکلاتی که زنان بیوه یا طلاق گرفته با آن مواجه هستند، آیا طرح چنین پیشنهادی عاقلانه می نماید؟

 

حال با فرض اینکه این زنان وضعیت اقتصادی خوبی هم داشته و مشکلات ذکر شده را نداشته باشند، این فرمول نه تنها کمکی به حال معضلات آنها نمی‌کند بلکه سبب می شود علاوه بر تأمین اقتصادی خود، مخارج شخص دیگری را هم متقبل شوند و به این ترتیب از پسران دانشجویی که امکان ازدواج ندارند و به ناگزیر چنین فرمولی را بر می گزینند، مردانی خود ارزان فروش، می سازد.

 

از اینجا در می یابیم که نگاه حاکمیت به زنان نگاهی غیرمسئولانه و بسیار غیرواقعی است و این در حالی است که جنبش های فمینیستی در ایران همواره خواهان توجه بیشتری به این زنان بوده اند و با تلاشهایشان توانسته اند در برخی قوانین تغییراتی ایجاد کنند از جمله «استفاده از حق بیمه پدر پس از طلاق» و… که به نوعی به استقلال مالی و آزادی در انتخاب آنها می پردازد تا در زندگی کنونی شان یا در ازدواج های بعدی خود، آزادانه و بهتر تصمیم گیری کنند و دچار بحران‌های دیگری نشده و آسیب‌های بیشتری نبینند.

 

پانوشت:

 

۱. خبرگزاری ایسنا به نقل از شهرزاد نیوز، ۶ مهر ۱۳۹۱

بخش : زنان
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر, ۱۳۹۱ ۰:۱۰ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

“همگامی” خواهان لغو حکم اعدام خانم پخشان عزیزی و آزادی فوری ایشان است

حجاب اجباری، محدودیتی بزرگ برای ورزش دختران

حدود و ثغور علم قاضی در استقلال قضایی

صلح متزلزل در سوریه جدید

موج شاخه های گل میخک بر مزار رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت

داشتم پوست می انداختم