چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

” فلسفۀ هگل، اوج سیستم سازی فلسفی”

هگل را پدرخوانده جهانبینی مارکسیسم نیز می نامند چون دیالکتیک پویای او مورد استفاده مارکس و انگلس قرار گرفت. مارکسیستها دیالکتیک هگل را موتور سیستم فکری رهایی بخش خود قرار دادند. فلسفه هگل آنزمان اهمیت خاصی در کشورهایی که در جستجوی هویت ملی - تاریخی بودند، یافت. هگل به جانبداری از انقلاب فرانسه در آغاز نوشت که آن انقلاب احساس هیجان انگیز طلوع آفتاب را در انسان زنده میکند.

اغلب اشاره میشود که فلسفه هگل(۱۸۳۱- ۱۷۷۰) جمعبندی و آینه تمام عیار کل تاریخ فلسفه در غرب است. هدف او از آغاز، ساختن یک سیستم فلسفی بود. این سیستم فلسفی را بعدها ایده آلیسم مطلق یا ایده آلیسم عینی نامیدند. ایده آلیسم مطلق هگل نقطه اوج ایده آلیسم آلمانی است. هرتسن؛ انقلابی روس گفته بود که فلسفه هگل الفبا و ریاضیات انقلاب است. هگل هیچگونه اتوپی را تبلیغ و مطرح نکرد چون امکان عملی شدن هر فلسفه ای را که ورای واقعیات زمان خود باشد غیر قابل تصور میدانست.

او از سه نوع دولت نام میبرد – دولت مستبد شرقی آسیایی، دولت رومی- یونانی؛ که فقط اشراف و برده داران در آن آزادند، و دولت مسیحی-اروپایی؛ که تمام مردم در آن صاحب رای هستند. هگل دوره دمکراسی غربی را مدیون مسیحیت میدانست که انسان را بعنوان موجودی آزاد قبول دارد. دیالکتیک و سیستم هگلی هنگامی مورد استفاده قرار میگیرد که بحث روی کسب قدرت سیاسی باشد و نه روی کشف حقیقت فلسفی.

هگل بعدها نوشت که انقلاب کبیر فرانسه یک بن بست دیالکتیکی بود. او اهمیتی به سعادت شخصی انسان نمیداد و میگفت زندگی برای سعادت نیست بلکه برای خلاقیت است. هگل سیستماتیک بودن فلسفه خود را به جهان کائنات تشبیه میکرد، که گرد و دایره وار است و آغاز و پایانی نمی شناسد. او خلاف یونانیان،عقلگرایی را فقط در ماهیت جهان نمی دید بلکه آنرا نیروی محرک جامعه و تاریخ انسانی نیز میدانست. وی را به این دلیل، رادیکال ترین فیلسوف یونانی غرب نام نهاده اند.

شوپنهاور میگفت فلسفه هگل یک مسیحیت مستور و او یک فیلسوف دولتی است. راسل در قرن ۲۰ فلسفه هگل را سفسطه گری مدرن نامید. لیبرالها مدعی شدند که مارکسیسم در قرن بیستم با روش ژورنالیستی به دیالکتیک هگلی از جنبه تئوری تکیه زده بود. آنان دیالکتیک هگلی را علم استتار واقعیات و نه هنر حقیقت شناسی میدانند. کارل پوپر مدعی شد که هگل موجب بدنامی عقلگرایی شد چون او فاقد هرگونه استعداد فلسفی است. قضاوت پیرامون هگل متنوع تر و بیشتر از کانت است. بعضی ها او را حتا مهمتر از کانت میدانند. جنبش ضد فاشیسم، هگل را متهم به خفه نمودن اخلاق در فلسفه کرد. تئوری دولت و تئوری تکامل تاریخ هگل از جمله مقوله هایی بودند که مورد استفاده فاشیسم و استالینیسم قرار گرفتند.

گرچه هگل فلسفه کانت را جزم گرایی ذهنی و تنبلی عقل نامید ولی خلاف کانت ادعا نمود که ذات اشیاء را میتوان با کمک فلسفه و علم منطق شناخت، با این وجود او احترام خاصی برای افکار کانت قائل بود. هگل پیش از نیچه مرگ خدا را اعلان کرد ولی طبق دیالکتیک خود امید به زنده شدن مجدد آن داشت.

هگل را پدرخوانده جهانبینی مارکسیسم نیز می نامند چون دیالکتیک پویای او مورد استفاده مارکس و انگلس قرار گرفت. مارکسیستها دیالکتیک هگل را موتور سیستم فکری رهایی بخش خود قرار دادند. فلسفه هگل آنزمان اهمیت خاصی در کشورهایی که در جستجوی هویت ملی – تاریخی بودند، یافت. هگل به جانبداری از انقلاب فرانسه در آغاز نوشت که آن انقلاب احساس هیجان انگیز طلوع آفتاب را در انسان زنده میکند.

هگل در کنار فیشته و شلینگ یکی از نمایندگان مهم ایده الیسم آلمانی است. فلسفه ایده آلیسم مطلق او ترکیبی است از ایده آلیسم عینی شلینگ و ایده آلیسم ذهنی فیشته. هگل را پدر فلسفه تاریخ نیز میدانند. در نظر او آخرین هدف تاریخ بشر واقعیت دادن به آزادی انسان است. هگل طراح یک سیستم ایده آلیسم عینی است که برای شناخت تفکر و هستی کوشش نمود. او دیالکتیک ایده آلیستی پیش از خود را به نقطه اوج رساند. وی مهمترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان با یک دانش جهان شمول و دائرت المعارفی است.

هگل بار دیگر به مقوله هایی مانند – ابدیت، بی نهایت، هویت، ماده، و واقعیت پرداخت و موضوعاتی مانند روح، جهان، و خدا را که کانت به کنار زده بود، مورد بحث قرار داد. او در آثار عظیم خود نه تنها پیرامون تاریخ جهان، فلسفه حقوق، دین، پدیده شناسی روح، هستی شناسی، متافیزیک، الهیات، و دولت سخن میگوید بلکه به موضوعات نیک و بد، منطق، طبیعت، دین، دیالکتیک و غیره نیز میپردازد. اهمیت و تاثیرات بعدی هگل چنان عظیم بود که او علومی مانند فلسفه، دین، فلسفه تاریخ، فلسفه اجتماع، و علوم اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار داد.

از جمله آثار هگل – پدید ه شناسی روح، علم منطق، دایرت المعارف دانش فلسفی، مقدمه ای بر فلسفه حقوق، و اختلاف میان سیستم فلسفی فیشته و شلینگ هستند. اثر مهم هگل ” پدیده شناسی روح ” نام دارد که معروف به مشکل ترین کتاب تاریخ فلسفه در غرب است. این کتاب را سفری به عالم روح و تفکر انسان میدانند. هگل در کتاب ” دایرت المعارف دانش فلسفی ” اعتراف نمود که او حامی و فیلسوف دولت پرویس آلمان است. او در این کتاب به انتقاد از رمانتیک فلسفی و احساسات سعادت جویانه انسان میپردازد.

دو مشخصه مهم فلسفه هگل؛ متد دیالکتیکی و وابستگی تاریخی آنست. هگل میگفت، هنر، دین و فلسفه هر کدام با ابزاری، جویای حقیقت خاص و موعود خود هستند. او فلسفه را به سه بخش تقسیم میکرد – فلسفه طبیعت، فلسفه روح، و علم منطق؛ ولی جنبه قوی فلسفه او فلسفه تاریخ است. در نظر او تاریخ جهان همزمان دادگاه جهان نیز است. هگل نه تنها خود را با فلسفه بلکه با علوم تجربی، علم تاریخ، علم حقوق، هنر، ادبیات، و الهیات مشغول نمود.

به نظر هگل دیالکتیک، هستی ناآرام است که همیشه بسوی کیفیتی عالیتر در حال حرکت است. معلمان هگل-هراکلیت، افلاتون، ارسطو، آوگوستین مسیحی و اسپینوزا بودند. او کوشید از متافیزیک هستی شناسی یونانی، عقاید خدا شناسی مسیحی، و فلسفه مادی این جهانی عصر نو، فلسفه سیستماتیکی بسازد تا آنرا در دانشگاهها دولت پرویس تدریس کند.

هگل عقاید رواقی و شکاکی در غرب را فرم هایی از مسیحیت میدانست که زندگی از آغاز همراه خود طرح کرده بود. او میگوید که واقعیات از تضاد تشکیل شده اند مانند تضادهای – انسان – طبیعت، انسان- تاریخ، انسان – جامعه ، ذهن – عین، خاص-عام، و غیره. هگل روح مطلق را به صورت هنر، وحی دینی، و مفاهیم فلسفی، تقسیم میکرد. گروهی هم فلسفه هگل را پانته ایستی – طبیعت خدایی میدانند. برای او تفکر و هستی یکی بودند.

نصرت شاد

تماس .

Nushad@web.de

*منبع این یادداشت سه بیوگرافی کوتاه هگل است که نویسنده قبلن  منتشر کرده بود .

 

تاریخ انتشار : ۱ اسفند, ۱۳۹۳ ۲:۴۶ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟