شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶

شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶

قاتل و مقتولِ مقصر قتل خود!
...اگر کشته شدن باعث تقویت می‌شود، چرا برای قوی‌تر شدن نباید خودمان را به کشتن بدهیم؟ چرا برای تقویت ارتش‌مان، آن را به ارتش یک کشور دیگر تبدیل نکنیم تا...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: ا. م. شیری
نویسنده: ا. م. شیری
نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!
همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران( اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران( اکثریت)
روایت ترانه علیدوستی، از بازداشت تا ممنوعیت از پرواز!
پدیده ممنوعیت از پرواز در غرب موردی آشناست و عمدتا بعد از عملیات القاعده در سال ۲۰۰۱ به سپهر عمومی راه یافت. بویژه در ایالات متحده لیست هایی بوجود آمد...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سردبير ماه
نویسنده: سردبير ماه
آریایی بودن: افسانه یا واقعیت؟
مفهوم نژاد آریایی و ادعای برتری نژادی، هیچ‌گونه مبنای علمی ندارد. مطالعات ژنتیکی نشان داده‌اند که همه انسان‌ها از یک نیای مشترک برخوردارند و تفاوت‌های ژنتیکی میان گروه‌های انسانی بسیار...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: بهروز ورزنده
نویسنده: بهروز ورزنده
سند سیاسی مصوّب کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) یک سازمان باورمند به سوسیالیسم دموکراتیک است که برای گذار از جمهوری اسلامی به جمهوری مبتنی بر دموکراسی، جدایی دین از حکومت، عدالت اجتماعی و...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
پایان کنگرۀ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) روز چهارشنبه، ۲۸ آذر ۱۴۰۳ (۱۸ دسامبر ۲۰۲۴ میلادی) به پایان رسید. مشارکت وسیع و تأثیرگذار اعضای سازمان در روند کنگرهٔ بیستم سازمان،...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت رئیسهٔ کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت رئیسهٔ کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
مسئولیت سلبریتی‌ها در فضای مجازی!
در قرن حاضر، رسانه‌ها بخش عمده‌ای از مدیریت افکار عمومی را عهده‌دار هستند و قدرت و توانمندی آن را با هر عامل و ابزار محرک دیگری نمی‌توان مقایسه کرد اما...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: حسین مهراندیش
نویسنده: حسین مهراندیش

در پس هاله نور

من اطمينان دارم بشريت در سراسر جهان و از جمله در ايران و آمريکا، بسيار زودتر از آنچه تئوريسين های آخرالزمانی تصور می کنند، نظريات آنان را به تاريخ خواهد سپرد و انسان گرايی را به عنوان محور سياست ورزی دوباره کشف خواهد کرد

فیلمی را که در آن، محمود احمدی نژاد نزد آیت الله جوادی آملی از خاطرات سفر نیویورکش و از هاله نوری که او را احاطه کرد، می گوید، همه دیدند. خنده و مزاح، واکنش غالب در قبال این فیلم بود. توجه اکثر کسان، به حالیات مالیخولیایی رئیس جمهوری اسلامی جلب شد. آنچه کمتر مورد بحث قرار گرفت، جایگاه این هاله نور در سلسله ابراز ارادتهای احمدی نژاد و حامیان قدرتمند او در میان روحانیون حاکم به امام زمان و سناریوی آخرالزمان بود. از همان روزهای مبارزات انتخاباتی، که یکی از پدرخواندگان احمدی نژاد از فرد سومی نقل کرد که امام زمان به خواب این فرد آمده و از او خواسته است برای احمدی نژاد دعا کند، طلایه های کاروانی که به سوی جانشینی اصلاح طلبان روان بود، پدیدار شد. پس از انتخابات نیز احمدی نژاد در مناسبتهای مختلف، وفاداری خود را به مسلک آخرالزمانی ها نشان داد. او حتی فراموش نکرد که در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز از امام زمان بگوید. بعداً در ایران گفت که وظیفه دولتش، تدارک حکومت امام زمان است. و در جمعی دیگر، علت هراس آمریکا از جمهوری اسلامی را چنین توضیح داد که آنچه ایالات متحده از آن می ترسد، در حقیقت حکومت جهانی مهدی است. 
این مهم نیست که رئیس جمهوری اسلامی، این حرفها را که زده است خود باور دارد یا نه. آنچه در رابطه با این اظهارات اهمیت دارد، محتوا و زمینه ایدئولوژیک این گونه سخنان است. 
آخرالزمان، از ارکان اصلی جهان بینی آن دسته از افراطیون مذهبی است که دنیای موجود و انسانهای درون آن را مملو از گناه و سزاوار نابودی می بینند. در روایات آمده است تا زیر شکم اسب امام زمان سیل خون بالا خواهد آمد، خون مردم گناهکاری که به جای شمشیر زدن در رکاب مهدی موعود، پیرو دجال، مدعی دروغین نجات بشریت خواهند شد و در برابر حکومت جهانی منجی واقعی خواهند ایستاد. امام زمان با دریایی از خون، جهان را از لوث گناه پاک خواهد کرد. 
تا آن روز، نگاه منتظران امام زمان به جهان و انسانهای آن، نگاهی مملو از اشمئزاز و انزجار است. این انسانهای گناهکار را باید از دم تیغ گذراند تا تباهی و معصیت، جای خود را به حکومت جهانی اسلام بدهد. 
همه پیروان فلسفه انتظار، این عقیده را چنین صریح بیان نمی کنند. اما جوهر نظر آنان یکی است. در این دستگاه نظری، انسان و آرزوها و خواستهای «این جهانی» او، دنیا را به سوی سیاهی و گناه می برد. این سیر انحطاط و سقوط، تا زمانی ادامه خواهد داشت که تباهی دنیا را فرا گیرد و زمینه برای ظهور منجی بشریت فراهم شود. 
اسلام گرایان افراطی شیعه، تنها تندروهای مذهبی پیرو نظریات «آخرالزمانی» نیستند. «آخرالزمان» یا «آپوکالیپس»، جایگاه ثابتی در بسیاری از جهان بینی های مذهبی دارد. با اینکه برداشت غالب از الهیات مسیحی، این است که منجی پیش بینی شده در باورهای قوم یهود (مسیح)، ٢٠٠٠ سال پیش ظهور کرد و راه نجات بشر را با بر دوش گرفتن بار گناهان او گشود، برخی مسیحیان افراطی هنوز به سناریوهای آخرالزمانی وفادارند و برآنند که راه نجات بشر از جنگی بزرگ و سرنوشت ساز می گذرد. به ویژه در میان تندروهای مسیحی آمریکایی، چنین نظریاتی طرفداران بسیار دارد. 
آبشخور برخی از محافل جنگ افروز و میلیتاریست حاکم بر ایالات متحده، همین نظریات است. گروهی از آنان، جنگی را که جرج بوش علیه «تروریسم» اعلام کرده است، از طلایه های آپوکالیپس یا حتی آغاز آن می دانند. در این جنگ، خیر و شر در برابر هم صف کشیده اند. در زمان رونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا در دهه هشتاد، بلوک شرق، اردوگاه شر بود و وقتی این اردوگاه از هم پاشید، چند سالی طول کشید تا آخرالزمانی های آمریکایی، در هیأت بنیادگرایان اسلامی، شر جدید را یافتند. دنیا دوباره با موازین و الگوهای نظری بنیادگرایان مذهبی آمریکایی انطباق یافت و «تصادفاً» با منافع مجتمع نظامی – صنعتی آمریکا نیز. 
بدین ترتیب، در دو سو، کسانی صف بسته اند که نظرات و مواضعی مشابه دارند و البته هریک، دیگری را تجسم شر می نامد. 
من اطمینان دارم بشریت در سراسر جهان و از جمله در ایران و آمریکا، بسیار زودتر از آنچه تئوریسین های آخرالزمانی تصور می کنند، نظریات آنان را به تاریخ خواهد سپرد و انسان گرایی را به عنوان محور سیاست ورزی دوباره کشف خواهد کرد. انسان همین دنیا، انسان با خواستهای زمینی و آرزوهای مشترکش، مرکز توجه و کانون سیاست نیروهای دمکرات و مترقی در سراسر جهان است. این انسان، در همین جهان می زید و این جهان را دوست دارد، و به کسانی اعتماد می کند و روی می آورد که همین جهان را، حتی اگر شده ذره دره و میلیمتری، «قابل زندگی»تر می کنند. کسانی که با کار و تلاش روزمره خود، بطلان این ادعا را که بشر رو به تباهی می رود، نشان می دهند. کسانی که در قرن های اخیر، بر انتظار عمر همه انسانها در همه کشورها افزوده اند، از شمار کودکانی که در نخستین سالهای زندگی می میرند کاسته اند، به گرسنگی، فقر، بیماری، بیسوادی و جهل اعلام جنگ داده اند، برای آزادی انسان و عدالت در جوامع بشری می رزمند و منتظر منجی آسمانی نمانده اند. 

بخش : سياست
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر, ۱۳۸۴ ۵:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

مطالعه »
پيام ها
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

قاتل و مقتولِ مقصر قتل خود!

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

روایت ترانه علیدوستی، از بازداشت تا ممنوعیت از پرواز!

آریایی بودن: افسانه یا واقعیت؟

سند سیاسی مصوّب کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

پایان کنگرۀ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)