دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵

دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵

غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
نگاره‌ها
نسل‌ها می‌آیند ومی‌روند؛ گاه مبارزه می‌کنند برای زندگی. گروهی کوچ می‌کنند با دل در گرو خاک آبا و اجدادی ... و شاید اندکی تاریخ و سرنوشت بسازند. حاکمان هم گاه...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان

بمب خوشه‌ای و مبانی دوگانهٔ روی‌کرد قدرت‌مداران و جنگ‌طلبان

واکنش‌های توجیه‌گرانۀ قدرت‌های غربی نسبت به کاربرد چنین سلاح خطرناکی از سوی خودِ آنان و هم‌پیمانان‌شان، یک‌بار دیگر گویای واقعیت تلخ نگاه برتری‌جویانه و منفعت‌طلبانۀ غرب نسبت به همۀ امور، ممنوعیت‌ها و اصول جهان‌شمولی همانند حقوق بشر، صلح، جنگ و محیط زیست است. هرچند این تنها غرب نیست که دارای این روی‌کرد دوگانه است. این واقعیت تلخ جهان امروز است!

روز جمعه، ۱۶ تیرماه ۱۴۰۲ (۷ جولای ۲۰۲۳ میلادی) جک سالیوان، مشاور امنیتی کاخ سفید، اعلام کرد آمریکا تصمیم گرفته است در چهارچوب کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین، بمب‌های خوشه‌ای نیز در اختیار ارتش این کشور قرار دهد. سالیوان در اعلام این خبر گفت: «آمریکا بر خطر ناشی از بمب‌های خوشه‌ای برای غیرنظامیان واقف است … اما زمانی هم که سربازان روسی با تانک‌های‌ خود در خاک اوکراین جولان بدهند و سرزمین‌های بیش‌تری از این کشور را به اشغال خود درآورند، جان غیرنظامیان به خطر می‌افتد»([۱]). جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا نیز ضمن دشوار خواندن این تصمیم گفت پیش‌تر در این باره با متحدان آمریکا مشورت کرده است. کاخ سفید در عین حال مدعی‌است که ارسال این بمب‌ها موقت است و فقط تا زمانی ادامه می‌یابد که آمریکا بتواند سایر تسلیحات لازم را تولید و به اوکراین ارسال کند.

درخواست اوکراین برای ارسال و امکان استفاده از بمب‌های خوشه‌ای و فسفری پیش‌تر از سوی آلکساندر کوبراکوف، معاون رییس جمهور اوکراین در ماه فوریۀ سال جاری میلادی در کنفرانس امنیتی مونیخ طرح و ارائه شد. این درخواست آن زمان با مخالفت یک‌پارچۀ شرکت‌کنندگان در این کنفرانس و هم‌چنین پیمان نظامی ناتو روبه‌رو گردید.

در ماه اوت سال گذشتۀ میلادی رابین گیس، مدیر انستیتوی «پژوهش برای خلع سلاح» روسیه را به استفاده‌ٔ مکرر از تسلیحات خوشه‌ای در اوکراین متهم کرد. بر مبنای این گزارش([۲]) در نیمۀ اول سال ۲۰۲۲ میلادی حداقل ۶۸۹ غیرنظامی قربانی چنین سلاح‌هایی شده‌اند، از این تعداد ۲۱۵ تن جان خود را از دست داده و ۴۷۴ تن مجروح گشته‌اند. این گزارش تأکید می‌کند موارد گزارش‌نشده احتمالاً بسیار بیش‌تر از این است، اما ثبت دقیق آن‌ها به خاطر شرایط جنگی غیرممکن است. این گزارش تقریباً تمام حملات از این دست را به روسیه نسبت می‌دهد. اما ماری وارهام، کارشناس سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که اوکراین نیز حداقل در دو مورد از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است.

پیش‌تر گزارش ماه ژوئن سازمان عفو بین‌الملل ضمن متهم کردن روسیه به استفاده از سلاح‌های خوشه‌ای، استفادۀ اوکراین از مناطق مسکونی برای انجام حملاتی علیه روسیه و به خطر انداختن جان غیرنظامیان را مورد انتقاد قرار داد و از آن به عنوان نقض قوانین بین‌المللی نام برده، اما در عین حال چنین امری را توجیه‌گر حملات روسیه به مناطق مسکونی ندانسته بود.

هرچند گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری تاکنون به طور رسمی تأیید نشده‌اند اما محتوای گزارش‌های تاکنونی حاکی از استفادۀ هر دو کشور روسیه و اوکراین از بمب‌های خوشه‌ای است. این در حالی‌ست که جامعۀ جهانی سال‌هاست کاربرد این بمب را به دلیل تلفات بالای انسانی، منفجر نشدن یک‌بارۀ همۀ اجزای آن و ماندگاری خطر انفجار آن‌ها تا سال‌ها پس از بمباران و … تقبیح کرده است. بقایای این بمب‌ها به دلیل کوچکی و گاهی رنگی بودن‌شان خطر بزرگی به ویژه برای کودکان محسوب می‌شوند.

استفاده از بمب‌های خوشه‌ای به جنگ دوم جهانی از سوی آلمان برمی‌گردد که بعداً از سوی چند کشور دیگر تکرار شد و این بمب‌ها علیه کشورهای بسیاری مورد استفاده قرار گرفتند. بمب‌های خوشه‌ای طوری طراحی و ساخته شده‌اند که قدرت تخریب‌شان مناطق وسیع‌تری را در بر بگیرد.

این بمب‌ها در درون خود بمب‌های کوچک‌تری را حمل می‌کنند که هنگام انفجار در محدودۀ وسیعی پراکنده شده و در فاصلۀ زمانی مشخصی پس از انفجار اول منفجر می‌شوند و به همین دلیل خطرناک‌تر و ویران‌گرتر از سایر بمب‌ها عمل می‌کنند؛ به ویژه این که ممکن است تعدادی از بمب‌های کوچک‌تر منفجر‌نشده در یک حوزۀ وسیع جغرافیایی باقی بمانند، در حالی‌که آن‌ها نیز مانند مین‌های کاشت‌شده در زمین، قدرت انفجاری‌شان را از دست نمی‌دهند. گزارش شبکۀ متشکل از سازمان‌های حقوق بشر و ضدمین در سال ۲۰۱۰ میلادی روشن‌گر خطرات ناشی از استفاده از چنین بمب‌هایی است. بر مبنای این گزارش([۳]): «طی ۶۰ سال گذشته در ۳۹ کشورجهان از بمب‌های خوشه‌ای استفاده شده است. جمهوری خلق لائوس از جمله کشورهایی است که به بدترین وجه براثر استفاده از بمب خوشه‌ای آسیب دیده است. ارزیابی‌ها نشان می دهند که یک چهارم از ۲ ملیون تن بمبی که هنگام جنگ ویتنام بر کشور لائوس پرتاب شدند، هنوز به عنوان بمب منفجرنشده زیر زمین هستند. از جمله کشورهایی که بر اثر استفاده از بمب خوشه‌ای به سختی آسیب دیده اند، ویتنام، عراق، کامبوج، لبنان و صربستان هستند.»

با این حال، تنها در ساال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۷۸ خورشیدی) کشورهای جهان بر سر ممنوعیت استفاده از بمب‌های خوشه‌ای مذاکراتی را آغاز کردند که دو سال بعد، در سال ۲۰۱۰ میلادی منجر به امضای «پیمان منع بمب‌های خوشه‌ای» شد. این پیمان را ۱۲۳ کشور امضاء کردند و بر اساس آن متعهد شدند استفاده، توسعه و تولید بمب خوشه‌ای را طی هشت سال خاتمه دهند، بمب‌های منفجر نشده را طی ۱۰ سال جمع‌آوری کرده و به قربانیان به‌جای‌مانده از بمب‌های خوشه‌ای کمک‌های اجتماعی و روانی ارائه دهند. آمریکا، روسیه، اسراییل، چین و اوکراین که خود در زمرۀ تولیدکنندگان عمدۀ این سلاح قرار می‌گیرند، تاکنون حاضر به امضای این پیمان نشده‌اند.

طی سال گذشته از سوی سازمان‌های بین‌المللی بارها نسبت به استفادۀ روسیه از بمب‌های خوشه‌ای ابراز انزجار شده و اعضای ناتو و اعضای اتحادیۀ اروپا ضمن متهم کردن روسیه به استفاده از این نوع سلاح‌ها، کاربرد آن را به شدت محکوم کرده و بر لزوم واکنش‌ هم‌پیمانان اوکراین در این زمینه تأکید کرده‌اند. با این حال، واکنش‌ها در برابر اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر ارسال همین سلاح به اوکراین به جز موارد کمی، از چهارچوب انتقاد‌هایی نرم فراتر نرفت. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه در کنفرانسی خبری([۴]) ملاحظات آمریکا در رابطه با ارسال چنین بمب‌هایی به اوکراین را قابل درک دانست و گفت: «روسیه و اوکراین هر دو از بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کنند، با این تفاوت که روسیه برای حمله به اوکراین چنین بمب‌هایی را به کار می‌گیرد و اوکراین برای دفاع از خود از آن‌ها بهره می‌گیرد.» این اولین بار است که یک مقام رسمی هم‌پیمان با اوکراین، استفادۀ اوکراین از بمب‌های خوشه‌ای را تأیید می‌کند.

وزیر دفاع آلمان در اولین واکنش خود در این مورد در پاسخ به خبرنگار شبکۀ خبری آلمان، در یک جملۀ کوتاه گفت آمریکا، روسیه و اوکراین هیچ‌کدام پیمان منع سلاح‌های خوشه‌ای را امضا نکرده‌اند و او حاضر به وارد شدن به موضوع و ارائۀ تفسیر و تحلیلی در این زمینه نیست. در عین حال در کنار انتقادهای نیروهای صلح‌دوست آلمانی، واکنش رسمی دولت آلمان حامل همان توجیهی است که دبیرکل ناتو بر آن انگشت گذاشته است. استفان هربرت سخن‌گوی دولت آلمان ضمن تأکید بر این نکته که وارد ابراز نظر در مورد تصمیم آمریکا نمی‌خواهد بشود، گفت([۵]): «دولت مطمئن است که دوستان آمریکایی ما چنین تصمیمی را به راحتی اتحاذ نکرده‌اند.» وی نیز سپس با اشاره به استفادۀ روسیه از این سلاح، به طور ضمنی استفادۀ اوکراین از بمب‌های خوشه‌ای را تأیید کرد و گفت: «دولت اوکراین از این سلاح برای دفاع از ملت خود و آزاد کردن قلمروش استفاده می‌کند.»

از سوی دیگر وزارت خارجۀ روسیه در واکنش([۶]) نسبت به ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین «ایالات متحده را مسئول مرگ غیرنظامیان پس از انتقال مهمات خوشه‌ای به اوکراین دانست» و در حالی که روسیه خود جزو متهمین کاربرد چنین سلاحی است، گفت: «تجربۀ استفاده از این مهمات در خاورمیانه و سایر درگیری‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها می‌توانند برای مدت طولانی منفجرنشده باقی بمانند و پس از پایان جنگ منفجر شوند … بنابراین، ایالات متحده در واقع در مین‌گذاری این سرزمین شریک جرم می‌شود و خود را در مسئولیت مرگ غیرنظامیان از جمله کودکان به طور کامل سهیم خواهد کرد».

سخن‌گوی([۷]) وزارت خارجۀ ایران تصمیم آمریکا به ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین را «گویای عزم واشنگتن در استمرار و پیچیده‌تر کردن جنگ اوکراین» دانست و گفت: «این اقدام نمونه‌ای دیگر از اقدامات بی‌ثبات‌کنندهٔ آمریکا و نیز صادرات تسلیحاتی است که بدون تبعیض به کشتار و ویرانی بیش‌تر کمک می‌کند». این در حالی‌ست که ایران تاکنون در برابر اتهام امکان استفادهٔ روسیه از این نوع سلاح‌ها سکوت کرده است.

واکنش‌های توجیه‌گرانۀ قدرت‌های غربی نسبت به کاربرد چنین سلاح خطرناکی از سوی خودِ آنان و هم‌پیمانان‌شان، یک‌بار دیگر گویای واقعیت تلخ نگاه برتری‌جویانه و منفعت‌طلبانۀ غرب نسبت به همۀ امور، ممنوعیت‌ها و اصول جهان‌شمولی همانند حقوق بشر، صلح، جنگ و محیط زیست است. هرچند این تنها غرب نیست که دارای این روی‌کرد دوگانه است.

یک بار دیگر دنیا با این واقعیت تلخ روبه‌رو می‌شود که علیرغم تمام ادعاها، در دنیای امروز نیز، هنوز هم که هنوز است، موقعیت قدرت‌های سلطه‌طلب و منافع کلان سرمایه‌داران و کلان‌ تولیدکنندگان سلاح‌های مرگ‌بار حرف اول را می‌زند و نه جان هزاران هزار انسان بی‌گناه. در آن سوی دیگر نیز روسیه که امروز نسبت به خطر اثرات طولانی‌مدت سلاح خوشه‌ای و مرگ‌بار بودن آن هشدار می‌دهد، خود جزو کشورهایی‌ست که تاکنون حاضر نشده پیمان منع بمب‌های خوشه‌ای را امضا کند و حتی متهم به استفاده از چنین سلاحی‌هایی نیز است

حفظ منافع بلندمدت و کوتاه مدت دارندگان قدرت یا مدعیان آن و سرمایه و سرمایه‌داری جهانی‌شده، هم جهان امروز را بیش از پیش ناامن کرده، هم محیط زیست‌اش را آلوده کرده،‌ هم صلح جهانی را به شدت به خطر انداخته است و هم تبعیض و نابرابری را گسترش بیشتری داده داده است.

این واقعیت تلخ جهان امروز است!

 

 

پروین همتی

 

پانویس:

[۱] USA liefern Streumunition an die Ukraine

[۲] Hilfsorganisationen legen Bericht vor: Russland setzt in der Ukraine massiv Streumunition ein

[۳] نتایج مثبت پیمان منع استفاده از بمب های خوشه ای

[۴] Nato-Generalsekretär: Streumunition dient der Ukraine zur Abwehr

[۵] Viel Kritik an Lieferung von Streumunition

[۶] واکنش وزارت خارجه روسیه به تامین مهمات خوشه ای برای کی یف توسط آمریکا

[۷] واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به ارسال بمب های خوشه ای از آمریکا به اوکراین

 

 

تاریخ انتشار : ۲۰ تیر, ۱۴۰۲ ۱۱:۰۷ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

2 Comments

  1. مهرداد دارستانی گفت:

    المان و مکتب اهریمنی المانی ، خالق همه سلاحهای کشتار جمعی زمانه معاصر میباشد و درهم شکستن ستون فقرات این جنایتکاران نژادپرست در اوکراین و اروپا تنها راهیست که در پیش پای انسان معاصر و جهان ما قرار داده شده است و جهانیان اینبار باید که خود را برای یک خانه تکانی حقیقی جهانی آماده سازند .
    المان تسلیح کننده صدام حسین به سلاحهای کشتار جمعی (گاز خردل و اعصاب ) بود و از روز نخست تاکنون یگانه تولید کننده و فروشنده این سلاحهای مرگبار است .
    حتی در حال حاضر .
    اما صدور این سلاح غیرقانونی به اوکراین ، پیشدرامد واقعه ای خواهد بود که به جز ویرانی حقیقی و یکپارچه اوکراین و اروپا هیچ نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت .
    اینبار دیگر طرح مارشالی وجود نخواهد داشت که به داد اروپا برسد چون حقیقتا مارشالی بر روی زمین باقی نخواهد ماند .
    زمانه بسیار پرحادثه ای در حال فرارسیدن است و اگاهی و آمادگی پیشاپیش یک ضرورت است .

  2. مهرداد دارستانی گفت:

    صدور هرگونه سلاح غیرقانونی و ممنوعه به اوکراین ، بازنمودن دست روسیه برای استفاده هر وسیله انهدامی برای پاسخگویی به این حماقتهاست یعنی قانونیت کامل روسیه برای استفاده از هر گونه سلاح ویرانگر ، غیرقانونی و منع شده .
    این امریکاست که آغاز گر است و این اروپای حامی امریکاست که باید صورت حساب فاجعه را بپردازد .
    روسیه ، جهان ، انسان و تمدن ،باید که سپاسگزار باشند که دشمنانشان از بین احمق ترین موجودات برگزیده شده اند😂

    قوم برگوزیده المانی 😂😂😂

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴

سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان