سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۹

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۹

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

آخرین آرایش نیروهای سیاسی در انتخابات هفته‌ی آتی ترکیه

کمتر از یک هفته به انتخابات ترکیه باقی مانده است. در این انتخابات سرنوشت‌ساز مردم ترکیه یا اردوغان جنگ‌طلب و اسلام‌گرا را انتخاب خواهند کرد و یا محرم اینجه‌ی سوسیال دموکرات را. نتایج این انتخابات هرچه که باشد در سیاست تمام خاورمیانه موثر خواهد بود. ادامه یا توقف حضور نظامی ترکیه در سوریه و عراق به نتایج این انتخابات بستگی دارد. در نتیجه تمام چشم‌های خاورمیانه در روزهای آتی به صندوق‌های رای در ترکیه دوخته شده است.

اعلام انتخابات زود هنگام در ترکیه از سوی دولت ترکیه و آن هم در روزهای پس از جنگ در عفرین از یک سو و دستگیری گسترده‌ی مخالفان اردوغان از سوی دیگر نشان از زمینه‌سازی اردوغان برای یک پیروزی بی‌دردسر در انتخابات ترکیه داشت.

حزب ِ در قدرت، از نظر قانونی نمی‌تواند درخواست انتخابات زودهنگام کند. از این‌رو این درخواست از سوی ‘م ه پ’ (حزب حرکت ملی)، رقیب سیاسی سابق و شریک سیاسی فعلی حزب عدالت و توسعه ارائه شد. این درخواست در روزهایی وارد میدان سیاست ترکیه شد که اردوغان به تازگی از جنگ عفرین خارج شده بود و توانسته بود خود را به عنوان یک قهرمان ملی در سپهر سیاسی ترکیه معرفی کند و از سوی دیگر مخالفان سیاسی اردوغان با توجه به وضعیت بحرانی جنگ دستگیر شده بودند.

دو ماه پیش وقتی مساله‌ی انتخابات زودهنگام مطرح شد هیچ‌کدام از احزاب مخالف دولت ترکیه آمادگی انتخابات را نداشتند و حتی کاندیدای خود را معرفی نکرده بودند. صلاح الدین دمیرتاش کاندیدای بالقوه‌ی ‘ه د پ’ (حزب دموکراتیک خلق‌ها) در زندان بود و ج ه پ  (حزب جمهوری خواه خلق) به عنوان مخالف سنتی حزب عدالت و توسعه، نه تنها کاندیدای ریاست جمهوری خود را معرفی نکرده بود، بلکه اراده‌ای برای تغییر مناسبات سیاسی جاری نیز نداشت و ترجیح می‌داد حداقل تعداد کرسی‌های مجلسش را ثابت نگه دارد. مرال آکشنر لیدر حزب جدید التاسیس حزب خوب (İYİ Parti) تنها رقیب اردوغان در آن دوره بود که به نظر می‌رسید توانایی جذب رای نداشته باشد و بدنه‌ی رای مد نظرش که ناسیونالیست‌های ترک و بخشی از طبقه ی متوسط شهری بودند به دلیل ائتلاف ‘م ه پ’ و ‘آ ک پ’ یارای تقابل با رای گسترده‌ی اردوغان را نداشته باشد.
این سیمای کلی از وضعیت ترکیه در کنار پروپاگاندای مدیای تحت امر اردوغان موجب شده بود ناکارآمدی اقتصادی، فساد و جنگ‌افروزی حزب حاکم، از نظرها دور بماند و هیچ روزنه‌ی امیدی برای تغییر در وضعیت موجود در انتخابات آتی ترکیه در نظر نباشد.

اما با ورود محرم اینجه به صحنه‌ی انتخابات، ورق میدان سیاست به سرعت برگشت. یک سیاست‌مدار سوسیال دموکرات کارکشته با سابقه‌ی سال‌ها نمایندگی در پارلمان ترکیه. محرم اینجه در چهارم ماه می رسماً از سوی حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه (ج ه پ) به عنوان کاندیدای این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی شد.

اینجه با شعار تغییر بنیادین در سیاست‌های اقتصادی ترکیه وارد میدان انتخابات شده است. طبق توافق اردوغان با غرب، کالاهای استراتژیک غذایی اعم از گندم و شکر در ترکیه بسیار کم تولید می‌شوند و بخش عمده‌ی مصرف این کشور از طریق واردات از غرب تامین می‌گردد. اما اینجه با شعار حمایت از بورژوازی ملی و رونق در تولید در یک برنامه‌ی اقتصادی طولانی مدت می‌گوید این وضعیت را تغییر خواهد داد. همچنین پس از کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶ در ترکیه از سوی دولت «وضعیت فوق‌العاده» اعلام شده بود که تا به امروز هم ادامه دارد. قانون وضعیت فوق‌العاده هرگونه تجمع، اعتصاب و اعتراض را تا اطلاع ثانوی ممنوع می‌کند و مخالفان این قانون اعم از وکلا و روزنامه‌نگاران به صورت گسترده دستگیر شده‌اند. اینجه قول داده است در صورت کسب قدرت به وضعیت فوق العاده پایان دهد و زندانیان سیاسی قربانی این قانون را آزاد کند. بازگشت به اصول دموکراسی و پایان دادن به حکومت یک نفره نیز از وعده‌های انتخاباتی اینجه است.

برنامه‌ی اینجه در سیاست خارجی، «تنش‌زدایی» از روابط ترکیه با سایر کشورهاست. دولت اردوغان با رویای تکرار عصر عثمانی وارد چند جنگ در خاورمیانه شده است و در بزنگاه‌های سیاسی برای حفظ کاریزمای خود به تهدید اسرائیل و دولت‌های غربی پرداخته است. اینجه با مردود دانستن این روندها خواهان پایان جنگ‌ها و عادی‌سازی روابط ترکیه با سایر کشورها شده است.

رشد چشمگیر سبد رای اینجه و متقابلاً افت رای حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم را مجبور کرده است که آنچه در توان دارد برای حفظ قدرت انجام دهد. تمام امکانات تمام شهرداری‌های کشور به خدمت گرفته شده‌اند. در روزهای رمضان بیش از هر سال سفره‌های افطار دولتی در خیابان‌های ترکیه باز شدند. همچنین اردوغان در اظهاراتی عوام‌فریبانه گفته است در صورت انتخاب مجدد، در هر شهر مکان‌هایی برای پخش چایی و کیک رایگان باز خواهد کرد! این وعده‌ی انتخاباتی او به سوژه‌ی طنز روزنامه‌نگاران ترکیه بدل شده است. محرم اینجه در یک میتینگ انتخاباتی گفته است هر کس رشد اقتصادی و کار و رفاه می‌خواهد به من رای بدهد و هرکس چایی و کیک می‌خواهد اردوغان را انتخاب کند.

در شرایط فعلی محرم اینجه یک امکان تاریخی پیشاروی ترکیه گشوده است. پانزده سال حکومت اردوغان، هیچگاه یک مخالف جدی و سازماندهی شده در مقابل خود نداشته است. حتی حوادث پارک گزی استانبول و اعتراضات به سیاست‌های اردوغان به دلیل نبود سازماندهی منسجم در مدت کوتاهی سرکوب شد. حال حضور محرم اینجه در سپهر سیاسی ترکیه با برنامه‌ی سیاسی و اقتصادی مدون، این نوید را می‌دهد که حتی در صورت شکست او در انتخابات، در فردای انتخابات دست اردوغان مانند پیش باز نخواهد بود. طبق آخرین نظرسنجی‌ها اردوغان غرب ترکیه که مرکز اقتصادی این کشور است را در انتخابات باخته است. در نتیجه حتی امکان شکل‌گیری نافرمانی مدنی و اعتراض در صورت انتخاب مجدد اردوغان وجود دارد.

وجود یک بدیل واقعی و جدی در سپهر سیاسی ترکیه در یک مدت کوتاه دو ماهه توانست برنامه‌ریزی چند ساله‌ی حزب حاکم را با چالش جدی مواجه کند. در حقیقت در نظام‌های توتالیتر آنچه موجب تداوم حکومت می‌شود نه رضایت عمومی که نبود بدیل جدی برای قدرت حاکم است.

کمتر از یک هفته به انتخابات ترکیه باقی مانده است. در این انتخابات سرنوشت‌ساز مردم ترکیه یا اردوغان جنگ‌طلب و اسلام‌گرا را انتخاب خواهند کرد و یا محرم اینجه‌ی سوسیال دموکرات را. نتایج این انتخابات هرچه که باشد در سیاست تمام خاورمیانه موثر خواهد بود. ادامه یا توقف حضور نظامی ترکیه در سوریه و عراق به نتایج این انتخابات بستگی دارد. در نتیجه تمام چشم‌های خاورمیانه در روزهای آتی به صندوق‌های رای در ترکیه دوخته شده است.

 

  

تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۲:۳۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴