سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۴

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۴

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

آیا چیزی جز خروج نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از سوریه قابل تصور است؟

اگر ظاهرا حضور نظامی گسترده جمهوری اسلامی در سوریه، مادام که سوریه درگیر جنگی داخلی بود قابل توجیه باشد، اکنون که این جنگ به پایان خود نزدیک می شود، و دولت سوریه از جمله با کمک روسیه و ایران و حزب الله به پیروزی رسید، ادامه آن دیگر پذیرفتنی نیست. در این مرحله نه فقط غرب، اسرائیل، عربستان و دیگر کشورهای عربی با ادامه حضور نظامی ایران مخالف می باشند، بلکه روسیه "متحد استراتژیک" ایران، دولت سوریه و حتی ترکیه هم با آن مخالف می باشد.

هدف اصلی حضور نظامی جمهوری اسلامی از صرف هزینه دهها میلیارد دلاری و تلفات سنگین انسانی در سوریه، ایجاد کریدور زمینی از تهران تا شرق دریای مدیترانه بود بعنوان شاهرگ ارتباط زمینی هلال شیعه درمنطقه. ایجاد هلال شیعه، این راه کار استراتژیکی از بدو استقرار جمهوری اسلامی تدوین شده و در دوره زمامداری تمامی دولت مردان  نظام و با صرف هزینه های سنگین، و به مخاطره انداختن منافع و مصالح ملی ایران به اجرا درآمد. هدف دیگر جمهوری اسلامی در سوریه محو و نابودی کشور اسرائیل می باشد. سیاستی که همیشه از سوی رهبران نظام از خمینی تا خامنه ای با صدا بلند فریاد بیان شده است. این هدف با شناخت از ابعاد کمی و کیفی حضورنظامی در سوریه، که فراتر از نقش مستشاری اعلام شده از سوی رژیم است، با استقرار صدها موشک و دیگر سلاح های تهاجمی در سوریه، که کاربردی در جنگ داخلی خونین سوریه ندارد، به وضوح دیده می شود. این موشکها و تشکیل ارتش دهها هزار نفری زیر فرماهدهی مستقیم ژنرال سلیمانی و سپاه قدس، برای هدف دیگری به سوریه برده شده اند.

اگر ظاهرا حضور نظامی گسترده جمهوری اسلامی در سوریه، مادام که سوریه درگیر جنگی داخلی بود قابل توجیه باشد، اکنون که این جنگ به پایان خود نزدیک می شود، و دولت سوریه از جمله با کمک روسیه و ایران و حزب الله به پیروزی رسید، ادامه آن دیگر پذیرفتنی نیست. در این مرحله نه فقط غرب، اسرائیل، عربستان و دیگر کشورهای عربی با ادامه حضور نظامی ایران مخالف می باشند، بلکه روسیه “متحد استراتژیک” ایران، دولت سوریه و حتی ترکیه هم با آن مخالف می باشد.

روسیه در بعد جهانی سیاست می کند و اهدافش  و منافع اش را در منطقه، از جمله رابطه خود با متحدین منطقه ای اش را با الویت های سیاست جهانی تنظیم می کند. برای روسیه رابطه با اسرائیل و کشورهای عربی اهمیت زیادی داشته و سیاست هایی را اعمال نخواهد کرد تا این رابطه بخطر افتد. حضور گسترده نظامی ایران در سوریه، مانع نزدیکی بیشتر روسیه با کشورهای عربی و اسرائیل بوده و با منافع روسیه در تضاد می باشد. بی جهت نیست که اسرائیل با چراغ سبز روسیه می تواند پایگاهای نظامی جمهوری اسلامی را در سوریه بمباران کند. این سیاست از زبان پوتین، بخصوص وقتی که مهماندار بشار اسد است، “اکنون شرایط برای آغاز «فرایند سیاسی» در این کشور مساعد است و این امر می‌تواند به خروج نیروهای مسلح خارجی منجر شود.” و با صراحت بیشتر از سوی  الکساندر لاورنتینف نماینده ویژه پوتین بیان شد وقتی که می گوید “منظور آقای پوتین «شامل تمامی واحدهای نظامی خارجی در سوریه، از جمله آمریکا، ترکیه، حزب‌الله (لبنان) و البته ایران است.” بیان شده است. برای روسیه تضمین چند ده ساله برای حفظ پایگاه نظامی در لازقیه، و حضور فعال در منطقه مهم خاورمیانه هدف اصلی است. و همه شواهد نشان از آن دارد که این تضمین را گرفته و تلاش خواهد کرد تا رابطه خودرا با کشورهای عربی تحکیم کرده و گسترش دهد.  

سوریه کشوری عربی با جمعیتی اکثرا سنی مذهب است. سیاست منطقه ای سوریه بعد از جنگ داخلی با سوریه درگیر جنگ تفاوت خواهد داشت. در میان و بلند مدت راه کار استراتژیک سوریه  بازگشت به جهان عرب است. برای باز سازی سوریه نابود شده از جنگ داخلی به صدها میلیارد دلارسرمایه  نیاز است. چه کشوری توان سرمایه گذاری و کمک به سوریه را در این ابعاد خواهد داشت؟ این کشور روسیه نیست، روسیه می خواهد از این سرمایه گذاری سود ببرد و سود هم خواهد برد. اما روسیه با توجه به امکانات اقتصادی اش توان سرمایه گذاری در چنین بعد وسیع ای را ندارد. جمهوری اسلامی هم ، با توجه به تحریم های امریکا و مشکلات بیشمار اقتصاد بیمارش، این توان را ندارد. پس تنها می ماند عربستان و دیگر کشورهای ثروتمند عربی و جهان غرب. علاوه بر این سوریه بعد از جنگی ویرانگر داخلی احتیاج به آرامش دارد. آرامش هم در داخل و هم در مرزهایش. به همین دلیل خواهان تنش با کشور اسرائیل با آن قدرت نظامی قدرتمندش که پیشتیبانی استراتژیک تمامی غرب را هم دارد، نیست. آیا ادامه حضور نظامی گسترده ایران در سوریه، به این اهداف بلند مدت ودستیابی به سرمایه و کمک های صدها میلیارد دلاری کمکی خواهد کرد؟ پاسخ منفی است.

ترکیه، اگرچه همسویی هائی را با جمهوری اسلامی در منطقه پیدا کرده است. آما جمهوری اسلامی را بچشم رقیب نگاه کرده و خواهان قدرت گیری بیشتر ایران در منطقه نیست. جمهوری اسلامی در عراق، لبنان، یمن، قطر و سوریه نفوذ زیادی کسب کرده است. دو تا از این کشورها بیشترین مرز مشترک با ترکیه را دارند. دو کشوری که ترکیه در آنها خواهان ایفای نقش می باشد. اگر توجه کنیم که رابطه ترکیه با کشوهای عربی هم در فصل بهاری نبوده و تیره است، در آنصورت ترکیه هم خواهان خروج نظامی ایران از سوریه می باشد.

به همه دلایل گفته شده در بالا، اگر فشارهای سیاسی و اقتصادی بخصوص امریکا، و کم رنگتر از سوی اروپا به جمهوری برای بازکشت به مرزهای داخلی ، اضافه گردد، راهی برای جمهوری اسلامی جزعقب نشینی نظامی از سوریه باقی نمانده است. شاید حداکثر و با کمک متحدین اروپائی جمهوری اسلامی ،امکان ادامه حضورنظامی  نمادین و برای مصرف داخلی داده شود، بیشتر نه.

تاریخ انتشار : ۳۱ اردیبهشت, ۱۳۹۷ ۶:۵۷ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴