پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۰

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۰

ناک‌دان شدن سه‌شنبه، ناک‌اوت شدن جمعه!
حال پیش‌بینی می‌شود که جلیلی گل خورده در مناظره‌ی اول و ناک‌دان شده در مناظره‌ی دوم، و در عمل شکست خورده در منظر افکار عمومی، در انتخابات روز جمعه عاقبتی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: عیسی سحرخیز
نویسنده: عیسی سحرخیز
در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرده و نمی‌کنیم!
این انتخابات به مانند هر انتخابات دیگر در نظام‌های سرمایه‌داری به این معناست که تنها زمانی به مردم «حق انتخاب» داده می‌شود که از میان ستمگران یکی را «انتخاب» کنند...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ۹ زن چپ محبوس در اوین
نویسنده: ۹ زن چپ محبوس در اوین
بیانیه «همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات» پیرامون نتایج انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم
«همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات در ایران» که انتخابات در مرحله نخست را تحریم کرده بود، کماکان معتقد است که حل مشکلات کشور در ارتقاء حرکت‌های اعتراضی به سطح ابرجنبش سراسری...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
در دور دوم انتخابات، با رای " نه" به جلیلی شرکت می‌کنیم!
اگر در دور اول "نه" به شرکت در انتخابات، شاکله نظام ونظارت استصوابی را هدف قرار داد و در همه ارکان نظام و در دل و جان مردم تاثیر خود...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!
در دور دوم انتخابات، دو نامزدی که در برابر هم قرار می‌گیرند، هر چند در وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و ولی فقیه مشترک‌اند، اما به لحاظ اهداف، گرایشات، تعلق...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
چرا به پزشکیان رأی می دهم!
در ارتباط با چرایی عدم استقبال توده‌ها در مشارکت انتخاباتی دلایل متعددی را می‌توان شمرد ولی بدون شک تمامیت‌طلبی، اقتدارگرایی و قشریت دخیل در هستۀ مرکزی قدرت سیاسی نقش مهمی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محمود کرد
نویسنده: محمود کرد
باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!
عدم شرکت در این دوره می‌تواند تاکید مجددی باشد بر یک اقدام ثابت شده. اما اگر بپذیریم که چینش و مهندسی این‌چنینی انتخابات با همهٔ اهدافی که به دنبال داشته...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سهراب ایران
نویسنده: سهراب ایران

اتحاد، مبارزه، پیروزى دست در دست هم، مقاومت علیه سرکوب جنبش دانشجوئى را سازماندهى کنیم!

تشكيل و تقويت تشكل‌هاى سراسرى صنفى، سياسى- صنفى، سياسى، هنرى، اجتماعى و تخصصى بايد بتواند به ايجاد تمركز در فعاليت‌هاى دانشجوئى در دانشگاه‌هاى ايران، منجر شود. تنها در چنين صورتى است كه جنبش دانشجويى مى‌تواند گفتمان‌هاى دمكراتيك خود را در دانشگاه و جامعه گسترش دهد و نيروى بزرگى را در برابر استبداد سازمان دهد.

با فرا رسیدن ١۶ آذر، پنجاه و سه سال از این روز تاریخى در ایران مى‌گذرد. دانشجویان مبارز در آن سال‌ها با تلاش ومقاومت دلیرانه در برابر حکومت استبدادى برآمده از کودتا، حماسه‌اى پدید آوردند که پس از گذشت بیش از نیم قرن هنوز یاد این روز تاریخى به عنوان سمبل مبارزات دانشجویى علیه استبداد گرامى داشته مى‌شود.
امسال بزرگداشت ١۶ آذر در شرایطى برگزار مى‌شود که با قبضه کامل سه قوه توسط جریان بنیادگرا، یورش و تهاجم به دستاوردهاى جنبش دمکراتیک کشور و به‌ویژه جنبش دانشجوئى شدت یافته است.
امسال جریان‌ها و فعالین دانشجویى ایران بزرگداشت ١۶ آذر را در شرایط بسیار دشوارى برگزار مى‌کنند. جریانى که امروز قدرت را به‌دست گرفته است، همان جریانى است که در سال‌هاى گذشته برنامه سرکوب جنبش دانشجوئى را پیش برده است و اکنون با قبضه قوه مجریه، برنامه سازمان‌یافته‌اى را پیش مى‌برد تا جنبش دانشجوئى را خاموش و خفه کند. جریان حاکم در درون و بیرون دانشگاه به ایجاد تفرقه و انشعاب در بین صفوف دانشجویان و تشکل‌هاى دانشجوئى، راه‌اندازى تشکل‌هاى موازى وابسته به حکومت و سرکوب شدید فعالان دانشجوئى وایجاد تشکل‌هاى موازى دانشجوئى متشکل از بسیجیان و عوامل سپاه، روى آورده است. با این وجود جریان حاکم نتوانسته است تشکل دانشجوئى سراسرى و فراگیری را که به جریان حاکم وابسته باشد شکل دهد.

امروز براى مقابله با فضاى سنگین حاکم بر دانشگاه‌ها ضرورى است که فعالان دانشجوئى با تکیه بر بدنه دانشجوئى، در مقابل اقدامات جریان حاکم بایستند و از دستآوردهاى جنبش دانشجوئى دفاع کنند. استقلال دانشگاه موضوعى است که به همه دانشجویان و دانشگاهیان برمى‌گردد و مى‌تواند شعارى باشد براى مبارزه مشترک دانشجویان و استادان علیه سیاست‌هاى حاکم بر دانشگاه‌هاى ایران.
حکومت براى تضعیف مقاومت دانشجویان روى اختلافات و تفاوت‌هاى موجود میان فعالین دانشجویى سرمایه‌گذارى سنگینى کرده است. هدف از ایجاد تفرقه در بین صفوف دانشجویان ایجاد انشعاب در درون تشکل‌هاى دانشجوئى و تکه‌تکه کردن آنها است تا بتوانند با هزینه کمتر به سرکوب جنبش دانشجوئى بپردازند. نیروهاى حاکم مى‌کوشند از همه وسایل براى کنترل و محدود کردن جنبش دانشجویى بهره گیرند. آنان از طرق مختلف مى‌کوشند سازمان‌هاى مستقل سیاسى دانشجویى را پاره پاره، تضعیف و بى‌اثر سازند. کنترل، ممنوعیت ویا محدود کردن نشریات دانشجویى، زیر سئوال بردن استقلال دانشگاه‌ها، فعال کردن ارگان‌هاى غیر دانشجویى در محیط دانشگاه‌ها، دشوار نمودن فعالیت آزادانه وبلاگ‌ها، حذف نمایندگان دانشجویان در کمیته‌هاى ناظر بر نشریات، مشکل‌سازى، ممانعت، محدود کردن و لغو فعالیت آزاد تشکل‌هاى سیاسى- صنفى دانشجویى و دستگیرى‌هاى وسیع فعالان دانشجوئى و محکومیت‌هاى سنگین و ممانعت از ادامه تحصیل از جمله ابزارهایى است که ارگان‌هاى حکومتى در این راه مورد استفاده قرار مى‌دهند. هشیارى دانشجویان در مقابل چنین سیاستى از اهمیت برخوردار است. خنثى کردن سیاستى که مى‌کوشد تشکل‌هاى دانشجویى را در برابر هم قرار دهد و هریک را جداگانه بى‌اثر و سرکوب کند، وظیفه‌ایست که در این مرحله در برابر همه تشکل‌ها وگرایش‌هاى سیاسى دانشجویان قرار دارد.
امروز صدها تشکل متنوع دانشجوئى در سراسر دانشگاه‌هاى ایران وجود دارند. لازم است تشکل‌هاى دانشجوئى با هم ارتباط و پیوند برقرار کنند تا به مقابله با توطئه‌هاى رنگارنگ دولت و دستگاه‌هاى عریض امنیتى و اطلاعاتى برخیزند و با اقدام مشترک میان نحله‌هاى مختلف دانشجوئى بتوانند فشارها، محدودیت‌ها و موانعى را که جریان حاکم ایجاد مى‌کند، کاهش دهند.
اشتراک مساعى برسرخواسته‌هاى حداقل دمکراتیک می‌تواند از ضربه‌پذیرى وسیع نیرو‌هاى دانشجوئى جلوگیرى کند. پس دفاع از منافع عمومى دانشجویان باعث ایجاد تلاش در جهت همکارى‌هاى مشترک و عمومى می‌شود.
نقد قدرت و استقلال‌طلبى دانشگاه، دانشجویان را به عنوان یک نیروى تحول‌طلب و پیشرو شاخص مى‌کند. بازبینى و به‌روز کردن اندیشه‌ها، فرهنگ و رفتار سیاسى و اجتماعى، نوکردن سازماندهى فعالیت‌هاى دانشجوئى و نیز دسترسى به پیشرفته‌ترین ابزارهاى اطلاع‌رسانى از مهم‌ترین ویژگی‌هاى دانشجویان و متمایزکننده آنها از دیگر گروه‌هاى اجتماعى و جنبش‌هاى اجتماعى و سیاسى است. 
تاریخ جنبش دانشجویى ایران همواره نشانگر این بوده است که آنها مى‌توانند به‌عنوان یکى از نیروهاى موثر بر روندهاى سیاسى جامعه تاثیر قابل توجه بگذارند. دانشجویان به‌ویژه در شرایط کنونى که مشخصهء آن نبود آزادى فعالیت گروه‌هاى سیاسى و رسانه‌هاى همگانى دگراندیش است، می‌توانند به منزلهء نیروى ارتباطى جنبش تحول‌طلبى ایران ایفاى نقش کنند. چرا که دانشجویان در سرتاسر ایران پراکنده‌اند و با رویدادهاى سیاسى و اجتماعى کشور در محیط‌هاى دانشگاهى و محافل دانشجویى آشنائى دارند. این‌ها همه وظایفى بس سنگین‌تر از گذشته در برابر جنبش دانشجویى کشور ما و تشکل‌هاى سیاسى دانشجویى قرار میدهد. وظایفى که تحقق آنها در پیوند تنگاتنگ با دیگر طیف‌هاى جنبش دمکراتیک کشور ممکن است. تقویت ارتباط با دیگر نهاد هاى دمکراتیک و مردمى در شرایط حساس کنونى کشور به یک ضرورت مبرم بدل گردیده است.
دانشجویان فعال در فعالیت‌هاى اجتماعى سیاسى دانشجویى تنها زمانى مى‌توانند فشارها را خنثى و به وظایفى که در برابر آنان قرار گرفته عمل کنند که قادر شوند با وسیع‌ترین نیروى دانشجویان همراه باشند. این جنبش در کلیت خود با مشارکت گسترده‌ترین بخش‌هاى دانشجویان قادر است در جهت تحقق خواست‌هاى خویش عمل کند. چنین جنبشى تنها در شرایطى مى‌تواند شکل گیرد که منعکس کننده خواست‌هاى اکثریت قاطع دانشجویان باشد و سازمان‌هاى هدایت‌کننده آن، دانشجویان را نمایندگى کنند. امروز در دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها صدها انجمن صنفى و فرهنگى شکل گرفته که هر یک بخشى از خواسته‌هاى دانشجویان را نمایندگى مى‌کنند. جنبش دانشجویى نیازمند تشکلى است که بتواند ارتباط همه این نهادها را ممکن سازد و از طرف همه دانشجویان نمایندگى شود. ایده تشکل سراسرى یا نشریه اینترنتى و پخش آن به اشکال گوناگون در میان دانشجویان سراسر کشور در صورت تحقق، نقش بسیار زیادى در سازماندهى و ساماندهى خواسته‌هاى گرایش‌هاى مختلف دانشجوئى و نیز عقلانیت دمکراتیک، پلورال و سکولار در فعالیت‌هاى دانشجویان خواهد داشت. در واقع تشکیل این ارگان‌هاى دانشجوئى در تداوم حیات خود، مى‌تواند مقدمه‌اى بر حرکت به‌سوى استقلال دانشگاه‌ها و تمرین دمکراسى در سطحى گسترده براى دانشجویان در دانشگاه‌ها باشد. جنبش دانشجوئى براى گسترش مقاومت و اعتراضات در دانشگاه‌ها نیاز به یک استراتژى مشترک در جهت پایین آوردن هزینه‌هاى فعالیت‌هاى متشکل دارد. در واقع در برابر سرکوب شدید و سیستماتیک ارگان‌هاى امنیتى و قضائى رژیم، راهى براى فعالان دانشجوئى جز اتحاد و اتحاد باقى نمانده است.
باید برسراشتراکات موجود براى همکارى‌ها به توافق رسید. امروز نشانه‌هاى این تفاهم‌ها و نزدیکى‌ها میان دانشجویان با هویت‌ متنوع به وجود آمده است. جنبش دانشجوئى براى تقویت حوزه عمومى و جامعه مدنى هنگامى مى‌تواند بر پایه نفوذ و مقبولیت اجتماعى عمل کند که به صورت متحد وارد عمل و سازماندهى در جهت زدن یک تشکل وسیع دانشجویى همچون اتحادیه سراسرى، سندیکا یا کنفدراسیون بر آید. تشکیل و تقویت تشکل‌هاى سراسرى صنفى، سیاسى- صنفى، سیاسى، هنرى، اجتماعى و تخصصى باید بتواند به ایجاد تمرکز در فعالیت‌هاى دانشجوئى در دانشگاه‌هاى ایران، منجر شود. تنها در چنین صورتى است که جنبش دانشجویى مى‌تواند گفتمان‌هاى دمکراتیک خود را در دانشگاه و جامعه گسترش دهد و نیروى بزرگى را در برابر استبداد سازمان دهد.

ما نیز همانند همه‌ی نیروهاى آزادیخواه کشور در سالگرد ١۶ آذر یاد همه دانشجویانى که طى سال‌ها و دهه‌ها با فداکارى، با تحمل شدیدترین فشارها و سرکوب‌ها پرچم آزادى و آزاداندیشى را افراشته نگاه داشته‌اند گرامى مى‌داریم.

هیئت سیاسى-اجرائى سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

آذر ١٣٨۵

تاریخ انتشار : ۱۵ آذر, ۱۳۸۵ ۸:۱۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

ناک‌دان شدن سه‌شنبه، ناک‌اوت شدن جمعه!

در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرده و نمی‌کنیم!

بیانیه «همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات» پیرامون نتایج انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

در دور دوم انتخابات، با رای ” نه” به جلیلی شرکت می‌کنیم!

حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!

چرا به پزشکیان رأی می دهم!