دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱

دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

از توافق ژنو باید استقبال کرد و آنرا در جهت منافع ملی ایران دانست

برای بسیاری روشن است که سیاست‌های فاجعه آمیزی که آقای احمدی‌نژاد پیش برد بدون حمایت آقای علی خامنه‌ای، بخشی مهمی از فرماندهان ارشد سپاه و راست افراطی نمی توانست به اجرا در آید. بنابر این، آنها مسئولیت مستقیم در بوجود آوردن شرایط فاجعه بار کنونی کشور دارند. سیاست خارجی‌و داخلی دولت احمدی نژاد همواره مورد تایید رهبر حکومت بوده است.

۱- ارزیابی کلی شما از امضای توافق‌نامه‌ی ژنو چیست؟

مذاکرات ژنو و سپس توافق حاصل از آن در زمانی انجام شد که ایران با تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، امریکا، استرالیا، ژاپن، کانادا و … مواجه بود. صادرات نفتی کشور و حجم سرمایه گذاری خارجی، کاهش چشمگیری یافته بود. اقتصاد کشور عملا با تحریم ها و مدیریت نادرست و غیرکارشناسانه دولتی و نیز با فساد سیاسی و مالی مسئولین کشوری با مشکلات بسیاری روبه رو بود. مشکلات نقل وانتقال پول که ناشی از تحریم بانک مرکزی و نیز تحریم بیمه به صورتی در آمده بود که امکان فروش نفت و تحصیل درآمدهای کشور را با موانع جدی همراه کرده بود. تحریم ها موجب کاهش تولیدات صنعتی و بالا رفتن بهای کالاهای اساسی داخلی شد.

تحریم های انجام شده علیه اغلب بانک های کشور بیشترین ضربه را به اقتصاد ایران و مشخصاً به کاهش ارزش پول ملی کشور وارد کرد. در اجرایی و همه جانبه کردن سیاست تحریم ها، کشورهای بسیاری به شبکه تحریم ها، وارد شدند و صدها بانک، موسسه، شرکت های نفتی و پتروشیمی، بیمه ها، موسسات ترابری زمینی، دریایی و هوایی، تا موسسات علمی و دانشگاهی و بسیاری دیگر از نهادهای بین المللی در طی ده سال گذشته بسیج شدند تا تحریم ها هر چه بیشتر علیه ایران اعمال شود. 

در هشت ساله دولت احمدی نژاد و بویژه شش ساله دوره مسئولیت جلیلی، شدیدترین تحریم های ناشی از قطعنامه های شورای امنیت یا تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا بر کشورمان وارد شد. قطعنامه هایی که بظاهر قرار بود بعنوان «کاغذ پاره»های بی ارزش تلقی شوند. در آخرین ماه های دولت احمدی نژاد، گناه بسیاری از کمبودات و مشکلات اقتصادی کشور و معیشتی مردم به گردن همین «کاغذ پاره»های بی ارزش گذاشته شد و مردم هزینه های بسیار سنگینی را بابت  عوارض تحریم ها و سیاست های مخرب حاکمیت و مدیریت غلط دولت وقت، پرداختند.

فاجعه اینجاست که هیچکس خود را مسئول فاجعه ای که در کشور اتفاق افتاده است، نمی داند و مسئولیت محاسبات غلطی که در این عرصه انجام گرفته را بر عهده نمی گیرد. برای بسیاری روشن است که سیاست‌های فاجعه آمیزی که آقای احمدی‌نژاد پیش برد بدون حمایت آقای علی خامنه‌ای، بخشی مهمی از فرماندهان ارشد سپاه و راست افراطی نمی توانست به اجرا در آید. بنابر این، آنها مسئولیت مستقیم در بوجود آوردن شرایط فاجعه بار کنونی کشور دارند. سیاست خارجی‌و داخلی دولت احمدی نژاد همواره مورد تایید رهبر حکومت بوده است.

وضعیت بحرانی و وخامت آمیز کشور باعث گردید که رهبران رژیم ایران مجبور شوند از سیاست های تاکنونی خویش عقب نشینی کنند و پس از گذشت هشت سال تنش و تخریب موقعیت بین المللی کشور توسط دولت احمدی نژاد و رهبر حکومت، ایران در بدترین موقعیت سیاسی خود به مذاکره با کشورهای ۱+۵  رو بیآورد. در مذاکرات ژنو سمتگیری کشورهای عضو گروه ۱+۵ این بود که با ایران، اختلافات را نسبت به دور قبل کاهش دهند و بخش هایی از برنامه هسته ای ایران که می تواند کاربرد نظامی داشته باشد را در قبال برداشتن برخی از تحریم های اقتصادی یا مالی محدود کنند. توافق ژنو  توانست برای شش ماهه آینده موقتاً خطر یک جنگ ویرانگر را کاهش و روند افزایش تحریم های اقتصادی جدید علیه ایران را متوقف کند. بدیهی است که چنین توافقی تنها بعنوان یک گام اولیه برای برون رفت از وضعیت بحرانی کنونی است و وضع نهائی چه در مناسبات با خارج و چه در عرصه داخل نمی تواند تنها به این توافقات محدود استوار گردد. در ضمن بعد از ۳۵ سال، رهبران جمهوری اسلامی با امریکا بطور آشکار دیدار و مذاکره کردند و این گامی به پیش است.
در حین حال ضروری است تاکید شود که توافق ژنو را می شد نه سال پیش، هم بدون پرداخت این همه هزینه های سنگین سیاسی و اقتصادی و حیف و میل کردن میلیاردها دلار از سرمایه ملی کشورمان، امضا کرد. حتی امکان این وجود داشت که در نه سال قبل به توافق رسید و امتیازات بیشتری را گرفت و هزینه های کمتری را نیز پرداخت کرد.
در مورد مذاکرات ژنو می توان این ارزیابی را داشت که دولت حسن روحانی این بار توانست با گفتگو و مذاکره در جهت رسیدن به توافقات اولیه با کشورهای عضو گروه ۱+۵ با وجود موانع بسیار چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی پیش رود. از توافق ژنو باید استقبال کرد و آنرا در جهت منافع ملی ایران دانست. نباید فراموش کرد که توافق مقدماتی ژنو تنها برای شش ماه دوام دارد و در مورد توافق نهایی، چشم اندازی ارایه نمی دهد. این توافق می تواند توسط طرفین بخوبی به اجرا در آید و به عنوان اقدامی اعتمادساز و اعتبارآور از ارزش واقعی در مذاکرات بعدی برخوردار شود.

 ۲- تاثیرات کوتاه‌مدت و بلند‌مدت این توافق‌نامه را بر شرایط اقتصادی کشور چگونه می‌بینید؟  آیا این توافق می‌تواند زمینه­ای برای بازگشایی فضای سیاسی کشور باشد؟ یا وضع فعلی ادامه خواهد یافت؟

لغو تحریم ها در ادامه می تواند با برنامه ریزی مشخص برای حل فوری مسایل معیشتی مردم موثر باشد. در حال حاضر نرخ بیکاری در کشور ۱۵ درصد است که می تواند در ایران موجب تشدید تشنج شود زیرا که ۷۰ درصد جمعیت ایران در سن فعال قرار دارند اما تنها ۴۰ درصدشان شاغل هستند. آمارهای مختلف بیانگر این است که اقتصاد کشور از فعالیت‌های ناشفاف هسته‌ای که بدون نظرخواهی از مردم ایران به پیش رفته است بین ۱۰۰ تا ۱۷۰ میلیارد دلار زیان دیده است. با این پول می شد صدها هزار فرصت کاری، سرمایه گذاری های سودآور، کمک به بخش صعنت، اموزش و … انجام داد. اما چنین نشد و این همه سرمایه و انرژی به هدر رفت.
تاثیرات کوتاه مدت توافق ژنو در وضعیت بحران اقتصادی کنونی کشور اندک است اما در صورت به سرانجام رسیدن توافقات ایران با کشورهای عضو گروه ۱+۵، شرایط می تواند برای بازگشت دوباره ایران به صحنه بین المللی و منطقه ای فراهم شود. در چنین اوضاعی، در صورت داشتن مدیران و کارشناسان لایق، می شود تحولات بهتر و رو به رشدی را برای شرایط اقتصادی کشور ایجاد کرد. البته هنوز مشخص نیست که تعلیق بعضی تحریم‌ها و یا حتی برداشتن کل تحریم ها – در صورت موفقیت مذاکرات- بتواند چرخ اقتصاد ورشکسته کشور را به حال عادی باز گرداند.
در باره انجام زمینه برای بازگشائی فضای سیاسی کشور هنوز فاکتورهای بسیاری بیانگر این واقعیتند که سرکوب، اعدام و زندانی کردن فعالین سیاسی و نقض حقوق بشر در کشور، بسیار تشدید شده است. شخصا رابطه توافق موقت ژنو را با زمینه برای بازگشائی فضای کشور را در سوال شما نمی بینم؟ اینکه در ادامه فضا باز شود و امکان آزاد فعالیت سیاسی، مدنی و آزادی مطبوعات و آزادی تمام زندانیان سیاسی و تشکل فراهم شود در واقع از مواردی است که باید برای آن مبارزه کرد و اگر دولت آقای حسن روحانی در این مسیر اقدامات مثبتی را انجام دهد می تواند مورد استقبال و حمایت قرار گیرد. اما متاسفانه هنوز زود است که خوشبینانه در این عرصه برخورد کرد.

 ٣– توافق ژنو، یک توافق شش ماهه است.  به نظر شما، این توافق پایدار خواهد ماند؟  چه عواملی می‌توانند در تبدیل این توافق‌نامه به یک توافق‌نامه‌ی دائمی نقش داشته باشند و چه عواملی می‌توانند این مسیر را با مشکل و یا حتی شکست مواجه کنند؟ نقش افراطی‌های دو طرف در این زمینه را چگونه می‌بینید؟

اگر اراده برای پیشبرد مذاکرات در دو طرف ادامه یابد و مخالفین نتوانند سدی در برابر این گفتگوها ایجاد کنند می توان این امید را داشت که نتیجه  نهائی از این مذاکرات حاصل شود. در واقع این را هم می توان به جرات تاکید کرد که جمهوری اسلامی آلترناتیو دیگری با توجه به وضعیت کشور و شرایط بین المللی برای لغو تحریم ها در برابرش نیست. و غرب هم با تجربه هایی که از عراق، افغانستان دارد برایش اهمیت دارد که با ایران از طریق گفتگو بصورت مسالمت آمیز به توافق برسد. همه این موارد باعث می شود که مذاکرات بشکلی نسبتاً “پایدار ” به توافق نهائی نزدیک شود. البته در روند این مذاکرات در داخل و خارج از کشور در هر دو طرف، نیروهای رادیکال و تندرو راست افراطی و طرفداران شکست این مذاکرات، فعالیت حساب شده و همه جانبه ای را پیش می برند. این نیرو در ایران تضعیف شده است اما از قدرت سازماندهی برخوردار است. در منطقه خاورمیانه و بویژه در خود امریکا نیز مخالفین توافق ژنو از قدرت و امکانات زیادی برخوردارند و آنها می توانند مشکلاتی را عملاً ایجاد کنند. اما با وجود مخالفت خوانی ها اینجور به نظر می آید که مذاکرات ژنو  در جهت توافق و اعتمادسازی است و نتیجه این توافقات می تواند به نفع ایران، کشورهای منطقه و غرب تمام شود.

 

تاریخ انتشار : ۱۱ آذر, ۱۳۹۲ ۹:۰۴ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴