پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۶

پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۶

استعارۀ مرغ و پاهایش
نقطه مشترک حکومت‌های غیردمکراتیک، دیکتاتوری و یا تمامیت‌خواه با جریان‌های برانداز، سرنگونی‌طلب و یا انقلابی در این است که برای هر دوی آنها "مرغ یک پا دارد"! برای اصلاح‌طلبان مذهبی...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سعید مقیسەای
نویسنده: سعید مقیسەای
در نقد دیدگاه آقای بهزاد کریمی در مقاله‌ای تحت عنوان بلوع سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دموکراتیک
سرخوردگی از اپوزیسیون، به‌ویژه؛ خارج کشور و سرکوب شدید و شکستن مقاومت مردم و تحمیل اختناق برجامعه که امید به بروز هر جنبش اعتراضی را به یاس تبدیل کرده است،...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
محکومیت حکم اعدام شریفه محمدی از سوی سه سندیکای کارگری ایتالیا
از دولت ایتالیا درخواست می‌نماییم، از مسیرهای ارتباطات دیپلماتیک خود برای درخواست لغو فوری و بدون قید و شرط حکم اعدام شریفه محمدی و آزادی بی‌قید و شرط کلیۀ معترضین...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سه سندیکای کارگری ایتالیا
نویسنده: سه سندیکای کارگری ایتالیا
پرده‌ی آخر نمایش انتخاباتی نظام، بلوغ سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دمکراتیک
جامعه‌ی معاصر ایرانی‌ به وقت خود بهره‌گیری از «فرصت‌»های درون نظام را آزموده و نتیجه‌ی آزمون خود را که مبین سترونی آن بود، ثبت حافظه‌‌اش کرده است. ارزش روی‌کرد جامعه...
۲۶ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
مرگ در «منطقۀ امن»
اسکات اندرسون، معاون هماهنگ کننده «اونراوا»( آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) گفت در بیمارستان «ناصر» شاهد «بعضی از وحشتناک‌ترین صحنه هایی بودم که در ۹...
۲۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان: پروین همتی
نویسنده: برگردان: پروین همتی
به یاد سیمین بهبهانی، شاعری مبارز و مدافع حقوق زنان!
سیمین بهبهانی، با زبانی صریح و بی‌پرده، از دردها و رنج‌های زنان جامعه‌اش سخن می‌گفت و همواره می‌کوشید که ادبیات و هنرش را برای آشکار کردن دردها ی جامعه و...
۲۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
خسرو خوبان!
گفت: یک روز با دخترم رفتیم کهریزک. قرار شد اونجا ازم نگهداری کنن، همۀ کارهارو انجام شد از دخترم ضمانت ۵۰ملیونی خواستند، پرسیدم این برای چیه؟ گفتند برای زمانی که...
۲۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام شوقی
نویسنده: بهرام شوقی

از مبارزه و اعتراض عادلانه و بر حق مردم فلسطین دفاع می‌کنیم!

ما این وحشی‌گری حکومت، ارتش و نیروهای امنیتی اسرائیل علیه مردم تحت ستم فلسطین را شدیدا محکوم می‌کنیم و خواهان خروج همه نیروهای اشغال‌گر اسرائیلی از خانه و کاشانه و مناطق فلسطینیان هستیم.

چندین دهه است که مردم فلسطین در زیر اشغال سرزمین‌هایشان توسط حکومت‌ نژادپرست اسرائیل، زندگی بسیار سخت و کمرشکنی دارند. این مردم ستم‌دیده، هر موقع به این اشغال‌گری اعتراض کرده‌اند از یک سو با سرکوب و کشتار ارتش اسرائیل روبرو شده‌اند و از سوی دیگر، شاهد نظاره‌گری دولت‌های سرمایه‌داری جهان و نهادهای بین‌المللی آن‌ها مواجه بوده‌اند.

در هفته گذشته، ارتش و سایر نیروهای امنیتی اسرائیل، به شکل تکان‌دهنده و وحشیانه‌ای مردم فلسطین را کشتار کردند.

هزاران فلسطینی در روز جمعه ۳۰ مارس – 10 فروردین، در تظاهراتی اعتراضی علیه اسرائیل و برای بازگشت به وطن‌شان شرکت کردند. اسرائیل این تظاهرات را «تحریک‌آمیز» خوانده و اعلام کرده بود که «از حق دفاع از خود؟!» استفاده می‌کند.

ارتش اسرائیل، با «شدت تمام» و استفاده از گلوله جنگی به مقابله با تظاهرکنندگان در نوار مرزی غزه پرداخت. دست‌کم 16 فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی جان باختند. بیش از هزار و 400 نفر که تعدادی از آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند هم زخمی شده‌اند. «روز زمین» یادآور 30 مارس 1976 است که در آن اعتراضات دهقانان علیه مصادره زمین‌هایشان توسط اسرائیل با خشونت سرکوب شد.

وزیر دفاع اسرائیل گفته است مطابق اطلاعاتی که در اختیار او قرار گرفته در تظاهرات روز جمعه حدود 40 هزار فلسطینی شرکت کرده‌اند که 90 درصد آن‌ها فعالان و حقوق‌بگیران سازمان حماس و بستگان آن‌ها بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز جمعه خونین‌ترین روز در باریکه غزه از سال 2014 تا کنون بوده است. این خبرگزاری به نقل از ارتش اسرائیل تعداد تظاهرکنندگان را 30 هزار نفر عنوان کرده است.

در نتیجه تیراندازی نیروهای اسرائیلی در غزه یک خبرنگار فلسطینی نیز کشته شده است. سازمان گزارشگران بدون مرز ارتش اسرائیل را متهم کرده که هدفمند به سوی یک خبرنگار فلسطینی آتش گشوده است. در تظاهرات فلسطینی‌ها روز جمعه در مرز نوار غزه با اسرائیل یاسر مرتجی، خبرنگار عکاس فلسطینی کشته شد.

در گزارش سازمان «گزارشگران بدون مرز» ارتش اسرائیل متهم شده که به‌طور هدفمند به سوی یاسر مرتجی، خبرنگار عکاس 31 ساله فلسطینی که برای خبرگزاری «عین میدیا» فعالیت می‌کرد، آتش گشوده و او را کشته است.

کریستف دلوار، سرپرست سازمان گزارشگران بدون مرز، اعلام کرد که یاسر مرتجی، خبرنگار فلسطینی، در زمان حادثه جلیقه‌ای بر تن داشته که رویش نوشته شده بود: «مطبوعات» و به خوبی می‌شد تشخیص داد که او خبرنگار یک رسانه است.

خبرگزاری آلمانی «دی.پی.ای»، از قول یک سخن‌گوی وزارت صحت فلسطین گزارش داده که تنها در روز جمعه 1354 فلسطینی، از جمله زنان و کودکان زخمی شده‌اند. وضعیت شماری از آنان وخیم است. به گفته این وزارت، حدود 500 تن جراحاتی در بدن دارند که ناشی از گلوله و گاز اشک‌آور بوده است.

سازمان جهانی صلیب سرخ نسبت به رقم بالای قربانیان در نتیجه درگیری‌های اخیر غزه ابراز نگرانی کرده است.

در همان روز اول اعتراض‌ها، شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک، براساس تقاضای کویت، یک نشست فوری را برگزار کرد. پیش‌نویس بیانیه‌ای که کویت به نیابت از سفرای عرب در شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان فلسطینی‌ ارائه کرده بود با وتوی آمریکا بسته شد. در این بیانیه بر لزوم تحقیقات «مستقل و شفاف» تاکید شده بود.آمریکا 31 مارس اعلام کرد، بر این بیانیه ایراداتی وارد است و از آن حمایت نخواهد کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار تحقیقاتی مستقل در این زمینه شده است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز از این خواست حمایت کرده است. به علاوه، عفو بین‌الملل و اپوزیسیون چپ‌گرای اسرائیل هم خواستار چنین تحقیقاتی شده‌اند.

اما وزیر دفاع اسرائیل درخواست تحقیقاتی مستقل درباره تیراندازی مرگ‌بار به سوی تظاهرکنندگان فلسطینی در مرز نوار غزه را رد کرد. نخست‌وزیر و وزارت خارجه اسرائیل نیز از عملکرد ارتش در این تظاهرات دفاع کرده‌اند. 

در چنین وضعیتی، سران دولت اسرائیل و ترکیه و حماس که خودشان جنگ‌طلب و خشونت‌ طلب و ‌آدم‌کش هستند تلاش کرده‌اند بر سر خون مردم فلسطین با همدیگر تسویه حساب کنند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری فاشیست و اشغال‌گر ترکیه، در واکنش به حوادث غزه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را «تروریست» نامیده است.

بنیامین نتانیاهو، در واکنش به حمله‌های لفظی اردوغان گفته است: «با اخلاق‌ترین ارتش جهان حاضر به گوش دادن به موعظه‌های اخلاقی کسی نیست که خودش سال‌هاست شهروندان غیرنظامی را بدون فرق گذاشتن میان آن‌ها بمباران می‌کند.»

خالد مشعل، رییس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس در سخنرانی خود در مراسمی که انجمن «جهان نما» ترکیه ترتیب داده بود، اشغال عفرین توسط ارتش ترکیه را ستود و گفت، این مسئله نمونه‌ای از عزم و اراده این کشور است.

مشعل گفت؛ پیروزی در عفرین نمونه‌ای از اراده ترکیه است و اگر خدا بخواهد حماسه‌های بزرگی برای یاری امت خود ثبت خواهیم کرد.

بدین ترتیب، به جرات می‌توان گفت چنین مواضعی ربطی به حقوق و مبارزه عادلانه و بر حق مردم فلسطین و عفرین و خلق کرد ندارد. چرا که دعوا و درگیری آن‌ها از جنس خودشان و رقابت‌هایشان است. از سوی دیگر، بسیار مضحک و ریاکارانه است که دو حکومت جنگ‌طلب و اشغال‌گر ترکیه و اسرائیل، مدعی دفاع از حقوق مردم کرد و یا فلسطین شوند.

اما در عین حال، باید حساب مردم رنج‌دیده فلسطین و مردم کرد را از سیاست‌های جنگ‌طلب و اشغال‌گر این حکومت‌های سرکوبگر و هم‌چنین حماس اسلامی جدا کرد و در کنار آن‌ها ایستاد!

این اعتراض مردم فلسطین، به مناسبت هفتادمین سال‌روز ایجاد اسرائیل صورت گرفته است. صدها هزار شهروند فلسطین در سال 1948 مجبور به فرار و ترک خانه‌های‌شان شده بودند. در نخستین جنگ خاورمیانه در سال 1948، حدود 700 هزار فلسطینی مجبور به فرار یا اخراج شدند.

قرار است حرکت‌های اعتراضی در باریکه غزه تا 15 ماه مه، هفتادمین سال‌روز تاسیس اسرائیل ادامه یابد. فلسطینیان این روز را «روز نکبت»‌(یوم النکبه) می‌نامند.

ما این وحشی‌گری حکومت، ارتش و نیروهای امنیتی اسرائیل علیه مردم تحت ستم فلسطین را شدیدا محکوم می‌کنیم و خواهان خروج همه نیروهای اشغال‌گر اسرائیلی از خانه و کاشانه و مناطق فلسطینیان هستیم.

ما از مبارزه و اعتراض عادلانه و بر حق مردم فلسطین دفاع می‌کنیمو در عین حال، بر این باوریم که راه‌حل سیاسی و انسانی خلق‌های تحت ستم منطقه از جمله مردم کرد و فلسطین، از کانال نقد و رد فلسفه «دولت – ملت» و برپایی کنفدرالیسم دموکراتیک با روابط و مناسبات شورایی و دموکراسی مستقیم و همبستگی می‌گذرد!

پلاتفرم دموکراتیک جنبش‌ها و خلق‌های ایران

نهم آوریل ۲۰۱۸

 

 

تاریخ انتشار : ۲۱ فروردین, ۱۳۹۷ ۹:۴۲ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

استعارۀ مرغ و پاهایش

در نقد دیدگاه آقای بهزاد کریمی در مقاله‌ای تحت عنوان بلوع سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دموکراتیک

محکومیت حکم اعدام شریفه محمدی از سوی سه سندیکای کارگری ایتالیا

پرده‌ی آخر نمایش انتخاباتی نظام، بلوغ سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دمکراتیک

مرگ در «منطقۀ امن»

به یاد سیمین بهبهانی، شاعری مبارز و مدافع حقوق زنان!