دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۹

دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۹

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

انتخابات به عنوان ابزار اِعمال قدرتِ دموکراسی

برخی بر مبنای مستنداتی، اصلا اهلِ همراه با جریان غالب بودن نیستند، اما از جایی که بنا بر اصولی منطقی انتخابات را ابزار مهمی در جهت گسترش دموکراسی میدانند، به راحتی نمیتوانند با تحریمیان از یک کاسه غذا بخورند. اما نهایتا و سر بزنگاه، جز در کنار تحریمیان قرار گرفتن چاره ای دیگر نمی یابند.

 

 


و در چند پاره گی،

حکایت هماره نقطه سرخط است،

و نه آغاز فصلی جدید.

در سیاهیِ نفرت، سردِ زمستان سردتر،

و کورسویِ نورِ بهاری دورتر.

چندی پیش در ماهِ پایانی سال ۱۳۹۴ انتخاباتی در کشور انجام شد. که درست حول و حوشِ آن تبِ انتخاباتی مثل ادوار گذشته همه گیر و گاهاً جنجالی گردید. از جایی که انتخابات یکی از ابزارهای مهم اِعمال دموکراسیست، و در کشورمان “ایران” امکاناتِ فراهم شده پیرامون هر انتخاباتی میتواند یکی از بهترین و مؤثرترین ابزارهای نهادینه کردن دموکراسی در ارکان زندگی مردمان کشورمان باشد.

در این نزدیک به دو ماهه ی گذشته بارها به موضوع انتخابات و بخصوص انتخاباتِ انجام شده در اسفند ۱۳۹۴ از سوی هموطنانِ بسیاری با خاستگاههای اندیشه ای گوناگون پرداخته شده، در آنچه ذیلاً می آورم، سعیم بر این است که به انتخابات و چهره های گوناگونش در میان گروههای مختلف از زاویه ای متفاوت بپردازم.

مفهومی به نام سیاست در فرهنگ لغت دهخدا از جمله به پاس داشتن مُلک معنا شده، لذا بعضاً تصور می کنم، که سیاست در عمل چیزی شبیه به جریان آب است.

از همین روی غالباً در تعجبم از اینکه، بسیاران و یا غالب به اتفاقمان تصور می کنیم با ورودِ به سیاست میتوان خیس نشد، و یا همواره میتوان درجه ی خیس شدن را تحت کنترل و اراده ی خود نگهداشت.

بگذار کمی واضحتر در این باب بنویسم. بسیارانی از ما نمیتوانیم بپذیریم، در یک مبحث، مثلاً انتخابات، دو راه بیشتر نداریم، یعنی یا اساساً به انتخابات به عنوان ابزار اِعمال قدرتِ دموکراسی معتقدیم، و یا آنکه انتخابات را اساساً و همواره به عنوانِ ابزاری در دستِ حریف دیده و از آن هیچ ارزش مثبتی در برداشت نداریم.

لذا بعضاً چنین تصور میشود، که با گزیدن گزینه یا راهِ دوم و متعاقبش تحریم انتخابات از ورودِ به، به اصطلاح دام انتخاباتی حریف حذر کرده ایم. اما غافلیم از اینکه با گزیدنِ هر یک از این دو گزینه واردِ دنیایِ سیاست شده، و به عبارتی دیگر خیس گشته ایم. 

– برخی تلاش می کنیم با حفظ خود در حاشیه های سیاست، خشکی خود را به رخ بکشیم، یا به بیانی دیگر با نشان دادنِ آلودگیهای جریانِ جاری سیاست، خود را با شرکت نکردن در انتخابات منزه جلوه می دهیم. غافل از اینکه منزه طلبیهایی از این دست اگر هم عزتی برای دارندگانش به ارمغان آورد، چنین عزتی موقتی و چون حبابی در عرض مدت کوتاهی ترکیده و از بین خواهد رفت.

این دست از منزه طلبی را واقعیات روزمره بخوبی به چالش کشیده و به عیان می بینیم که سیاستهای تحریمی در هر دوره از ادوار انتخاباتی کم رنگتر و کم جلوه تر از پیش می شود، چرا که جریان زندگیِ واقعی و ملموس با قهرهای مدام و ممتد ناسازگار، و رو به گشایش نمی رود.

– برخی دیگر می کوشیم همراه با جریان آب(سیاست) شنا کنیم، که شاید لزوماً بهترین انتخاب و راحتترینش به نظر آید، و شاید به همین علت جمع کثیری را به گزینش این گزینه وا میدارد. اما آنچه که در پسِ این گزینه در کمین گزینندگانش نشسته، سرخوردگی از نتایجِ انتخابات و سرکوفت خوردن از تحریمیان است، که خواهند گفت؛ دیدید که آش همان آش است و فقط رنگ و لعاب کاسه کمی فرق کرد.

و کاش اینهمه فقط سرکوفت بود، ولی واقعیات روزمره نشان می دهند، که در اثر یک قطبی بودن جامعه یا عدم حضور واقعی و مؤثر همه ی نیروهای مختلف مردمان کشور در مراکز تصمیم گیری، جامعه در مسیرهایِ پر پیچ و خم خود بیش از آنکه به سمت پیشرفت و توسعه برود، همچنان در سمتِ ارتجاع و عدم توسعه گام می زند.

– برخی بر مبنای مستنداتی، اصلا اهلِ همراه با جریان غالب بودن نیستند، اما از جایی که بنا بر اصولی منطقی انتخابات را ابزار مهمی در جهت گسترش دموکراسی میدانند، به راحتی نمیتوانند با تحریمیان از یک کاسه غذا بخورند. اما نهایتا و سر بزنگاه، جز در کنار تحریمیان قرار گرفتن چاره ای دیگر نمی یابند.

– برخی دیگر، اصولاً استادِ سدسازی و ایجاد مرداب هستند، به این معنا که ایشان با توسل به هزاران فوت و فن عده ای کثیر یا قلیل را در پس معانیی خشک و لایتغیر گرد آورده، و چنین تلقین می کنند، که این معانی برترین و مقدس ترین بوده، و لذا ایشان “ختم” راهند، و اینکه دنیا هنوز ظلمانیست، تقصیر دیگرانیست که هنوز به “راهِ مقدس” ایشان نپیوسته اند. و در این طیف راستترین نیروهای جامعه بی آنکه برایشان محسوس باشد، در کنار چپ ترین نیروهای جامعه با الفاظ و ادبیاتی کاملاً متفاوت برای ایجادِ جامعه ای مردابی صف کشیده اند.

به حتم یقین هر یک از گروهها و طیفهای نامبرده ی فوق حامل بخشی از واقعیتها و پاسخهای مناسب هستند، اما آنچه که هر یک از گروههایی فوق را به انباری از کجروی و ارتجاع تبدیل می کند، مدعای داشتن تمامی حقیقت نزدِ هر یک از ایشان است. و درست همین بن مایه است که هر یک از گروههای اجتماعی کشورمان را به خودمحوری محض می کشاند. و همین خودمحوریها، علیرغم وجودِ مشترکات و خواستهای فراگیر فراوان، مانع از ایجاد اتحادی وسیع در بین آحاد و گروههای مختلف مردمی در طی همه ی سالهای سده ی اخیر، و نتیجتاً چرخیدن مدام کشور در چرخه ی باطل استبداد شده است.

آیا این به راستی عجیب و غیر قابل باور نیست که، همه و هر یک از “ما” مردمان ایران در خلوت خود به بهروزی و بهبودی اوضاع مردمان کشور می اندیشیم، اما عملاً هر پیشنهاد و برنامه ای جز برنامه ی خود را از پیش مردود اعلام می نمائیم؟.

سوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۵

البرز

تاریخ انتشار : ۳ اردیبهشت, ۱۳۹۵ ۱۰:۱۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴