شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۱

شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۱

سیاست هویتی یا دیوار برای پنهان کردن ناسیونالیسم خجول ایرانی
روشنفکران مرکز، ستم ملی را در تضاد با ستم طبقاتی می‌بینند. این طرز تفکر ناشی از نگاه مرکزگرا و تلاش برای ایجاد یک دوگانگی است که باز تولیدکنندگان بالادستان در...
۱۱ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: میثم آل‌مهدی
نویسنده: میثم آل‌مهدی
سایه هایِ خاکستری
پشت میکنم به خودم، جهنم همینجاست، در جمهورِ متراکمِ فقاهت،  گرسنگی وقت نمی شناسد...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن جلالی
نویسنده: حسن جلالی
رخ داد های سیاسی در آينه گفتمان طبقاتی..
در مجموع، تاریخ‌نگاری نیز امری طبقاتی است و با منافع اقتصادی طبقات اجتماعی گره خورده است. امروز نیز در برابر دیدگان خود، شاهد تفسیر طبقاتی از تاریخ هستیم؛ از نگاه...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش
نویسنده: سیاوش
به کانال تلگرامی بولتن کارگری بپیوندید!
  🔸🔸🔸 بولتن کارگری گروه کار کارگری سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) 🔸نشانی کانال تلگرامی بولتن کارگری: 🆔 t.me/boultane_kargari 🔗https://t.me/boultane_kargari
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: بولتن کارگری
نویسنده: بولتن کارگری
دولت پزشکیان و گسل ‌های اجتماعی
در این شرایط، تنها اصلاحات ساختاری وسیع و اتخاذ سیاست‌های اقتصادی عادلانه، همراه با تغییرات اساسی به نفع لایه‌های کم‌درآمد، کارگران و فرودستان شهری و روستایی، می‌تواند گسل‌های اجتماعی و...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش قائنی
نویسنده: سیاوش قائنی
بیانیهٔ بیش از ۶۳۰ نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی، برای آزادی فوری بازداشت شدگان فراخوان ۲۵ بهمن
انتظار مى‌رود که حاکمیت و همه ارکان آن مس‍ؤلیت خود را در برابر مطالبات مردمی رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی به جا آورده و از اصرار بر رفتارهای غیرقانونی...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: کمپین رفع حصر
نویسنده: کمپین رفع حصر
اوجالان خواستار خلع سلاح و انحلال PKK شده و هدف خود را پایان دادن به درگیری چهار دهه‌ای با ترکیه اعلام کرده است
عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کردستان (PKK)، اخیراً از زندان ایمرالی پیامی صادر کرده است. در این پیام، اوجالان خواستار خلع سلاح و انحلال PKK شده و هدف خود...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: کار آنلاین، رسانه
نویسنده: کار آنلاین، رسانه

انسان موجودی فرهنگی و سازمانی متحول

درفلسفه غرب بحث و مقوله ای وجود دارد با عنوان" آنتروپولوژی" یا فلسفه انسانشناسی. متفکر این رشته آرنولد گِلِن (1976-1904 Arnold Gehlen)، جامعه شناس، فیلسوف و نظریه پرداز آلمانی است. وی همچنین از سال 1933 عضو حزب نازی بود و پس از شکست آلمان "نازی زدائی" شد.

درفلسفه غرب بحث و مقوله ای وجود دارد با عنوان” آنتروپولوژی” یا فلسفه انسانشناسی. متفکر این رشته آرنولد گِلِن (۱۹۷۶-۱۹۰۴ Arnold Gehlen)، جامعه شناس، فیلسوف و نظریه پرداز آلمانی است. وی بعد از یلسنر و شلر، سومین کوشنده این رشته فلسفی بود.

نیچه، معلم گلن، می گفت انسان هنوز در حال تغییر و تحول و تکامل میان شیطان و فرشته است. گلن فلسفه انسانشناسی خود را بخشی از فلسفه سیاسی می دانست. در انسانشناسی فلسفی اروپا همان پرسش هایی مطرح شدند که قبلا در پراگماتیسم امریکایی مطرح شده بودند.

گلن میگفت انسان در طول تکامل خود کوشید از طریق خلاقیت های فرهنگی و تشکیل سازمانهای اجتماعی، ضعفهای بیولوژیک، طبیعی و زیست شناختی خود را جبران کند. تئوری سازمانی را او از کتاب “سقوط خدایان” نیچه گرفته بود.

گلن می نویسد: “انسان باید درباره خود موضع بگیرد و خود را تعریف کند.” روسو می گفت انسان از طریق استقلال و آزادی و خودکفایی به انسانیت می رسد و بشر برای انسان شدن نیاز به زبان داشت. در نظر گلن دین و علوم جدید نتوانستند نقطه اتکا و تعادلی برای انسان نیازمند شوند.

گلن به تقلید از فرهنگ دولت پروس می گفت که انسان برای حاکمیت بر دیگران ابتدا باید بر خود مسلط شود. او درآغاز تحت تاثیر ایده آلیسم هگل و فیشته بود ولی از سال ۱۹۳۹ نماینده آنتروپولوژی فلسفی گردید. وی بعدها از فلسفه اگزیستنسیالیسم و ایده آلیسم به آنتروپولوژی فلسفی رسید.

گلن در دهه ۷۰ قرن ۲۰ خالق تئوری پساتاریخی نیز بود. او در سال ۱۹۳۵ مفهوم آنتروپولوژی فلسفی را از ماکس شلر گرفت. از زمان داروین آنتروپولوژی فلسفی کوشید انسان را بر اساس شناخت علوم طبیعی تعریف کند. انسان شناسی فلسفی در زمان گلن یکی از رشته های مورد توجه سایر علوم از قبیل تعلیم و تربیت و علوم طبیعی و روانشناسی وعلوم اجتماعی گردید.

آرنولد گلن از سال ۱۹۳۳ عضو حزب نازی شد، ولی بعد از شکست آلمان اظهار ندامت نمود و خلاف هایدگر اجازه یافت در دانشگاه تدریس کند. هایدگر هیچگاه به گذشته خود نپرداخت و ممنوع القلم و ممنوع التدریس گردید، در حالی که  گلن غیر از عضویت در حزب حاکم، خالق نظرات فاشیستی و مبلغ آنان نبود.

امروز گلن را یکی از مغزهای سنت گرا و محافظه کار غرب در فلسفه و جامعه شناسی بحساب می آورند. در پایان قرن ۲۰ رشته آنتروپولوژی به نفع علومی مانند تعلیم و تربیت و اخلاق و سیاست و غیره تقسیم گردید. گلن در رابطه با فلسفه تاریخ مارکس و هگل و دو مکتب نئوکانتیسم و اگزیستنسیالیسم، خالق نظراتی انتقادی بود. او با کمک علوم تجربی از جمله بیولوژی و جامعه شناسی، انتروپولوژی خود را فلسفه تجربی نیز می دانست.

از جمله آثار آرنولد گلن “طبیعت انسان و موقعیت اش در جهان”، “انسان نخستین و فرهنگ جدید”، “روح تفکر در دوره صنعت”، “عکسها و تصاویر زمان”، تحقیقات آنتروپولوژیک”، “اخلاق و ورای اخلاق”، و “تحقیقی در باره جامعه شناسی و انسانشناسی” اند. مجموعه آثار ۱۰ جلدی گلن در سال ۱۹۷۸ در آلمان منتشر شد.

کتاب “اخلاق و ورای اخلاق” گلن سهم و کمک مهمی بر نظریه انسانشناسی فلسفی است. شاهکار او کتاب “انسان” است که در سال ۱۹۴۰ منتشر شد و آن را عبور فکری از سه مکتب اگزیستنسیالیسم، پراگماتیسم و فنومنولوژی و یکی از کتابهای مهم قرن ۲۰ درعلوم فرهنگی بشمار می آورند.

تاریخ انتشار : ۲۲ آبان, ۱۳۹۵ ۷:۲۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

ادامه »
سرمقاله

ریاست جمهوری ترامپ یک نتیجهٔ تسلط سرمایه داری دیجیتال

همانگونه که نائومی کلاین در دکترین شُک سالها قبل نوشته بود سیاست ترامپ-ماسک و پیشوای ایشان خاویر مایلی بر شُک درمانی اجتماعی استوار است. این سیاست نیازمند انست که همه چیز بسرعت و در حالیکه هنوز مردم در شُک اولیه دست به‌گریبان‌اند کار را تمام کند. در طی یکسال از حکومت، خاویرمایلی ۲۰٪ از تمام کارمندان دولت را از کار برکنار کرد. بسیاری از ادارات دولتی از جمله آژانس مالیاتی و وزارت دارایی را تعطیل و بسیاری از خدمات دولتی از قبیل برق و آب و تلفن و خدمات شهری را به بخش خصوصی واگذار نمود.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

اروپا قربانی کیست؟

به‌عنوان یک اروپایی، من فقط می‌توانم از بی‌کفایتی و ساده‌دلی رهبرانمان گله کنم که این اتفاق را ندیدند و با وجود همه فرصت‌ها و انگیزه‌هایی که برای انجام این کار وجود داشت، ابتدا خود را با آن سازگار نکردند. آنها احمقانه ترجیح دادند به نقش خود به عنوان شریک کوچک آمریکا بچسبند، حتی در شرایطی که این مشارکت به طور فزاینده ای علیه منافع آنها بود!

مطالعه »
یادداشت

قتل خالقی؛ بازتابی از فقر، ناامنی و شکاف طبقاتی

کلان شهرهای ایران ده ها سال از شهرهای مشابه مانند سائو پولو امن تر بود اما با فقیر شدن مردم کلان شهرهای ایران هم ناامن شده است. آن هم در شهرهایی که پر از ماموران امنیتی که وظیفه آنها فقط آزار زنان و دختران است.

مطالعه »
بیانیه ها

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

مطالعه »
پيام ها

مراسم بزرگ‌داشت پنجاه‌وچهارمین سالگرد جنبش فدایی!

روز جمعه ۱۹ بهمن ۱۴۰۳، به مناسبت پنجاه‌وچهارمین سالگرد بنیان‌گذاری جنبش فدایی، در نشستی در سامانۀ کلاب‌هاوس این روز تاریخی و نمادین جنبش فدایی را پاس می‌داریم و روند شکل‌گیری و تکامل این جنبش را به بحث و بررسی می‌نشینیم

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

سیاست هویتی یا دیوار برای پنهان کردن ناسیونالیسم خجول ایرانی

سایه هایِ خاکستری

رخ داد های سیاسی در آینه گفتمان طبقاتی..

به کانال تلگرامی بولتن کارگری بپیوندید!

دولت پزشکیان و گسل ‌های اجتماعی

بیانیهٔ بیش از ۶۳۰ نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی، برای آزادی فوری بازداشت شدگان فراخوان ۲۵ بهمن