شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲

شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲

قاتل و مقتولِ مقصر قتل خود!
...اگر کشته شدن باعث تقویت می‌شود، چرا برای قوی‌تر شدن نباید خودمان را به کشتن بدهیم؟ چرا برای تقویت ارتش‌مان، آن را به ارتش یک کشور دیگر تبدیل نکنیم تا...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: ا. م. شیری
نویسنده: ا. م. شیری
نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!
همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران( اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران( اکثریت)
روایت ترانه علیدوستی، از بازداشت تا ممنوعیت از پرواز!
پدیده ممنوعیت از پرواز در غرب موردی آشناست و عمدتا بعد از عملیات القاعده در سال ۲۰۰۱ به سپهر عمومی راه یافت. بویژه در ایالات متحده لیست هایی بوجود آمد...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سردبير ماه
نویسنده: سردبير ماه
آریایی بودن: افسانه یا واقعیت؟
مفهوم نژاد آریایی و ادعای برتری نژادی، هیچ‌گونه مبنای علمی ندارد. مطالعات ژنتیکی نشان داده‌اند که همه انسان‌ها از یک نیای مشترک برخوردارند و تفاوت‌های ژنتیکی میان گروه‌های انسانی بسیار...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: بهروز ورزنده
نویسنده: بهروز ورزنده
سند سیاسی مصوّب کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) یک سازمان باورمند به سوسیالیسم دموکراتیک است که برای گذار از جمهوری اسلامی به جمهوری مبتنی بر دموکراسی، جدایی دین از حکومت، عدالت اجتماعی و...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
پایان کنگرۀ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) روز چهارشنبه، ۲۸ آذر ۱۴۰۳ (۱۸ دسامبر ۲۰۲۴ میلادی) به پایان رسید. مشارکت وسیع و تأثیرگذار اعضای سازمان در روند کنگرهٔ بیستم سازمان،...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت رئیسهٔ کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت رئیسهٔ کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
مسئولیت سلبریتی‌ها در فضای مجازی!
در قرن حاضر، رسانه‌ها بخش عمده‌ای از مدیریت افکار عمومی را عهده‌دار هستند و قدرت و توانمندی آن را با هر عامل و ابزار محرک دیگری نمی‌توان مقایسه کرد اما...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: حسین مهراندیش
نویسنده: حسین مهراندیش

جامعه شناسی و تئوری سازان بورژوازی

اگرجرج زیمل از تراژدی فرهنگ شکایت میکرد، وماکس وبرانسان را اسیردریک کلبه آهنین در جامعه می دید، وآدرنووهورکهایمرفاشیسم را دلیل مرگ احساسات شاعرانه انسان میدانستند ، نوربرت الیاس امید به دخالت انسان در تاریخ و تغییر آن داشت .

درمقاله کوتاه زیر به دو جامعه شناس آلمانی زبان، یهودی تبار؛ آلفرد شوتس و نوربرت الیاس اشاره میشود.  شوتس درسال ۱۸۹۹ دراطریش بدنیا آمد ودرسال ۱۹۵۹ درآنجا درگذشت.  او به سبب یهودی بودن، با بقدرت رسیدن فاشیسم ، درسال ۱۹۳۹ به آمریکا فرارنمود .

شوتس جامعه شناسی را جهان زندگی نامید. درنظراوجهان اجتماعی وجهان زندگی انسان ازآغاز جهانی است فرهنگی. اوکوشید تا به تجزیه وتحلیل ساختاری جهان اجتماعی بپردازد. گرچه اودر آمریکا به محفل جدید فنومنولوگی پدیده شناسانی مانند تالکوت و پارسون پرداخت ، نظراتش ولی بعدها درمقابل نظرات حاکم پارسون قرار گرفت.

دردهه ۴۰ قرن گذشته پراگماتیسم وعمل گرایی فیلسوفانی مانند ویلیام جیمزوجیمزدیوی درآمریکا حاکم بود. سبک کارشوتس ازمشاهده به شناخت، او را درآغازهوادارهنری برگسن و فلسفه زمان نمود.  اوهمچون نیچه ودیلتای میگفت که واقعیت همیشه یک واقعیت تفسیروتبیین ومعنی شده خصوصی و شخصی است.

یکی از دلایل مشهوریت بعدی آلفرد شوتس کتاب هابرماس ” پیرامون منطق علوم اجتماعی ” بود . از جمله آثارشوتس، ” ساختارمعنی دار جهان اجتماعی ” است . او از طریق این اثر با جنبش فنومنولوگی و پدیده شناسی هوسرل رابطه برقرار نمود. وی درمقاله ” نماد، واقعیت وجامعه ” سمبل ها را پلی میان حوزه های مختلف واقعیت می داند. از جمله دیگر آثار او – مسائل شخصیت درجهان اجتماعی ، ومجموعه مقالات هستند.

      جامعه شناس مورد نظر دیگر دراینجا، آلفرد الیاس نام دارد. او در سال ۱۸۹۷ درشهر برسلاو در شرق دولت پروس آنزمان درخانواده ای مرفه یهودی آلمانی تباربدنیا آمد ودرسال ۱۹۹۰ درهلند درگذشت. چون درسال ۱۹۳۳ با به قدرت رسیدن فاشیسم، دانشگاههای آلمان از وجود یهودیان وعلوم انتقادی پاکسازی شد، اوبه انگلیس فرار کرد و مدت ۳۲ سال درآنجا زیست.

وی درسال ۱۹۱۹ ازرشته پزشکی به رشته فلسفه تغییر رشته داد وشاگرد کلاس درس کاسپارس و هوسرل گردید. او درآثارش به ناتوانی فرد درجامعه وجایگاه فرد درتاریخ میپردازد وبه سئوالاتی جواب میگوید که ازآغاز کاررشته جامعه شناسی یعنی ازآغاز فعالیت کار آگوست کنت وکارل مارکس برای جامعه شناسان مهم بودند ؛ از آنجمله تغییرات روابط اجتماعی و سرنوشت انسان.

مهمترین اثر او ” تئوری پروسه تمدن ” است. او مدعی است که تغییر رفتار انسانی بخشی از پروسه تمدن است ودر نتیجه تغییرات درازمدت، جبرهای بیرونی به جبرهای درونی تبدیل میشوند و ترس از دست دادن حیثیت اجتماعی قوی ترین موتور برای تغییر اجبارهای بیرونی به اجبارهای درونی است، یعنی چیزی که ازاراده وعمل انسان قوی تراست. امروزه ادعا میشود که نظریه پروسه تمدنها بخش مهم و ثابتی درجامعه شناسی غرب شده است.

اگرجرج زیمل از تراژدی فرهنگ شکایت میکرد، وماکس وبرانسان را اسیردریک کلبه آهنین در جامعه می دید، وآدرنووهورکهایمرفاشیسم را دلیل مرگ احساسات شاعرانه انسان میدانستند ، نوربرت الیاس امید به دخالت انسان در تاریخ و تغییر آن داشت .

بعدها از جامعه شناسی الیاس انتقاد شد که او بورژوازی و دوره سرمایه داری را فراموش کرده است . موضوع آثاراوغالباموضوعات جامعه شناسانه جامعه جهانی، فاجعه های تاریخ آلمان بدلیل ناسیونالیسم و فاشیسم ، و بررسی جامعه شناسانه آثار هنری است .

آلفرد الیاس درسال ۱۹۷۷ نخستین جایزه آدرنو را از آن خود ساخت. تا سال ۱۹۷۶ آثاراو به بیست زبان خارجی ترجمه شدند ودرطول یکسال، بیست هزار جلد از کتاب ” نظریه پروسه تمدن ” او به فروش رفت. تا زمانیکه جنبش اجتماعی درغرب با نقد وبحث روی آثارمارکس ازجمله تئوری ماتریالیسم تاریخی مشغول بود، امکانی برای معروفیت وتوجه به آثار جامعه شناسی آلفرد الیاس وجود نداشت. موضوعات پایان نامه دکترای الیاس بعدها زمینه کاراغلب تحقیقات جامعه شناسانه او شدند .

از جمله آثار آلفرد الیاس، یادداشتهایی درباره جریان زندگی، ایده وفرد؛ جستاری انتقادی در باره مفهوم تاریخ، تنهایی درزمان مرگ، انسان وجامعه درباری، درباره پروسه تمدن، درباره جامعه افراد ، اصول نظری پروسه اجتماعی، بازگشت جامعه شناسان به زمان حال، موتسارت ؛ جامعه شناسی یک نبوغ ، و تئوری نماد، هستند.

درکتاب موتسارت انگار او به شرح بیوگرافی خود می پردازد. درکتاب تئوری نماد مینویسد که در جامعه شناسی وعلوم انسانی دیگر، باید بردوئالیسم طبیعت وفرهنگ غالب شد. اودرزمان تبعید در انگلیس مانند مارکس که کتاب سرمایه را در سالن مطالعه موزه بریتانیا نوشت، سالها به مطالعه و تجسس برای کتاب دو جلدی ” پروسه تمدن ” پرداخت که تحقیقی است روانشناسانه جامعه شناسانه .

                                       ——————————————————

Alfred Schütz 1899 – ۱۹۵۹

Norbert  Elias 1897 – 1990

تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند, ۱۳۹۱ ۹:۱۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

مطالعه »
پيام ها
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

قاتل و مقتولِ مقصر قتل خود!

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

روایت ترانه علیدوستی، از بازداشت تا ممنوعیت از پرواز!

آریایی بودن: افسانه یا واقعیت؟

سند سیاسی مصوّب کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

پایان کنگرۀ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)