پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳

در دور دوم انتخابات، با رای " نه" به جلیلی شرکت می‌کنیم!
اگر در دور اول "نه" به شرکت در انتخابات، شاکله نظام ونظارت استصوابی را هدف قرار داد و در همه ارکان نظام و در دل و جان مردم تاثیر خود...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!
در دور دوم انتخابات، دو نامزدی که در برابر هم قرار می‌گیرند، هر چند در وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و ولی فقیه مشترک‌اند، اما به لحاظ اهداف، گرایشات، تعلق...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
چرا به پزشکیان رأی می دهم!
در ارتباط با چرایی عدم استقبال توده‌ها در مشارکت انتخاباتی دلایل متعددی را می‌توان شمرد ولی بدون شک تمامیت‌طلبی، اقتدارگرایی و قشریت دخیل در هستۀ مرکزی قدرت سیاسی نقش مهمی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محمود کرد
نویسنده: محمود کرد
باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!
عدم شرکت در این دوره می‌تواند تاکید مجددی باشد بر یک اقدام ثابت شده. اما اگر بپذیریم که چینش و مهندسی این‌چنینی انتخابات با همهٔ اهدافی که به دنبال داشته...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سهراب ایران
نویسنده: سهراب ایران
ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!
تا نظام جمهوری اسلامی پابرجا است وضع را نمی‌شود از این بهتر کرد اما می‌شود بسا بدتر کرد. براندازی نه فعلا ممکن است نه فعلا مطلوب. آیا انتخاب میان بد...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ياسر ميردامادی
نویسنده: ياسر ميردامادی
اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا
هستهٔ سخت قدرت، بر اساس منافع خود و بر پایهٔ یک خطای محاسباتی رضایت داده است که انتخابات را حداقل نیمه‌رقابتی کند. جامعه زخم‌های عمیقی از سیاست‌های حاکمیت بر روح...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سياوش - ايران
نویسنده: سياوش - ايران
دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی

عدالت در آرژانتین

امروز دادگاه آرژانتین در مورد خلبانان پروازهای مرگ تصمیم خواهد گرفت. در این "اَبَرپروندۀ" تاریخ دادگاه جنائی آرژانتین 54 نفر در جایگاه متهم نشسته اند. در این پروازها زندانیان "سرنشین" زنده زنده از هواپیما بیرون انداخته می شدند.

مابل کارائگا، پرسه زنان در حیاط کلیسای سانتاکروز در بوئنوس آیرس و در حالی که به تأسف سر می جنباند، می گوید: “می گویند خولیو پوخ و بقیۀ خلبانها تبرئه خواهند شد. وحشتناک است این، باورکردنی نیست.” به ۱۲ لوح سنگی ساده، نشانده در حیاط کلیسا به یاد قربانیان، که می رسد، اول به احترام سکوت می کند. سپس می گوید: “در اینجا مادرم آرمیده است. وقتی از هواپیما به بیرون اش انداختند، ۵۹ سال داشت، همسن امروز من”.

دوشنبه بعدازظهر است. مابل در کار تدارک یادمانی است که هر ساله روز ۸ دسامبر برپا می شود. می گوید: “امسال ۴۰ سال است که مادرم و آن ۱۱ قربانی دیگر از این کلیسا ربوده شدند. و هنوز هم که هنوز است تمام عاملان این جنایت محکوم نشده اند.” شاید یادمان امسال کمی رنگ جشن به خود گیرد. مابل می گوید: “این بستگی به حکمی دارد که پس فردا قضات صادر خواهند کرد”.

امروز، چهارشنبه ۲۹ نوامبر، یک دادگاه آرژانتینی حکم خود را در “اَبَرپروندۀ” اسما (ESMA)، که مدتهای مدیدی مورد انتظار است، صادر خواهد کرد. دادستان آنچه را که در دوران دیکتاتوری (از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳) در اسما رخ داده، ترسیم کرده است. اسما یک آکادمی نظامی بود، که به جای اردوگاه کار اجباری به کار گرفته شد. سومین مرحلۀ این ابرپرونده (اسما۳)، که به مرگ حدود ۸۰۰ نفر رسیدگی می کند، بزرگترین پروندۀ جنائی تاریخ آرژانتین است. ۵ سال است که این مرحله از پرونده جریان دارد. تنها قرائت پرونده توسط دادستان ۱۰۸ ساعت طول کشید.

متهمان ۵۴ نفر اند که به اتهام آدم ربائی، قتل و شکنجه محاکمه می شوند. خولیو پوخ، خلبان آرژانتینی – هلندی یکی از شناخته شده ترین آنان است. او متهم به انجام “پروازهای مرگ” است. در این پروازها زندانیان “سرنشین” در ارتفاعات بالا از هواپیما بیرون انداخته می شدند. مادر مابل، استر بالسترینو، یکی از ۳۰ قربانی این روش جنایت است.

کلیسای سانتاکروز یکی از پایگاه های نیروهای چپ است، که در زمان دیکتاتوری میعادگاه “مادران میدان می” بود. بالسترینو یکی از پایه گذاران ابتکار “مادران میدان می” بود. چند هفته پس از آن که بالسترینو و ۱۱ عضو دیگر این ابتکار ربوده شدند، اجساد آنان در کناره های رودخانۀ ریوپلاتا پیدا، و متعاقباً بدون نام و نشان در گورهای دسته جمعی به خاک سپرده شدند.

تنها در سال ۲۰۰۵ بود که متخصصان دستگاه قضائی توانستند هویت تعدادی از آنان را تعیین کنند. جائی در حیاط کلیسای سانتکروز برای دفن بقایای اجساد بالسترینو و دوستانش اختصاص یافت، و داخل کلیسا نزدیکی محراب، با پرده ای با عکسهای آنان بر روی آن، مزین شد.

 

استراتژی ریشه کنی

چند کیلومتر جلوتر، آبل کوردوبا در دفترکار کوچک گردگرفته ای در طبقۀ ششم دادگاه فدرال نشسته است. کوردوبا دادستان پروندۀ اسما است. او نیز با بیتابی منتظر حکم دادگاه است. او کسی است که برای اولین بار علیه آن چهار خلبان متهم به پروازهای مرگ اقامۀ دعوی کرده و خواهان حبس ابد برای هر چهار نفر شده است. او می گوید: “احکام همیشه غافلگیرکننده اند. باید منتظر ماند”.

تخمین او این است که در دورۀ دیکتاتوری بیش از ۴هزار نفر از شهروندان آرژانتین از هواپیما به بیرون انداخته شده اند. اما این نوع جنایت را به دشواری می توان اثبات کرد. کوردوبا می گوید: “به همین دلیل رژیم دیکتاتوری برای کندن ریشۀ مخالفان اش به این شیوه متوسل شد. هرکس که هنگام پرواز مرگ شاهد جنایت بوده است، یا مرده است یا مجرم. شاهدی وجود ندارد”.

به نظر کوردوبا این نکته همچنین روشن می کند که چرا زندانیان را زنده زنده از هواپیما به بیرون پرتاب می کرده اند. او می گوید: “اگر می خواستند اول آنها را بکشند، ممکن بود شاهدانی باقی بمانند. آنها در هواپیما به زندانیان قدری داروی مخدر تزریق می کردند و سپس آنان را در حالی که تلوتلو می خوردند، “انتقال می دادند””. مرگ زندانیان در اثر اصابت با آب اتفاق می افتاد.

جمع آوری مدرک علیه پروازهای مرگ کار جهنمی ای بود. در درون نیروهای مسلح یک پیمان نانوشته وجود دارد و تقریباً هر کس که در جریان وقایع بوده، به این پیمان وفادار است: پیمان سکوت. به علاوه مقامات وقت بخش بزرگی از مدارک را از بین برده بودند و آنچه باقی مانده بود در بایگانی های بستۀ نیروهای مسلح نگهداری می شد.

دولت قبلی آرژانتین بخشی از این مدارک را در دسترس گذاشت. دادستانان به کندوکاو در این مدارک پرداختند. مدارک، در ترکیب با شهادت شهود و نتایج پرونده های قبلی، آشکار کردند که چگونه بخشهائی از نیروهای مسلح برای هدف واحدی با هم همکاری کرده بودند: کندن ریشۀ دگراندیشان. کوردوبا می گوید: “یک نسل کشی”.

پوخ در سال ۲۰۰۹ در اسپانیا دستگیر شد و از همان موقع تا کنون در بازداشت است. کودوبا توضیح می دهد: “به طور معمول بازداشت حداکثر تا دو سال است. اما یا یک پروندۀ استثنائی است و قضاوت همواره با تمدید دورۀ بازداشت موافقت کرده اند”.

در دوران دیکتاتوری عملیات مخصوصی به انجام می رسیدند که هدفشان “کنترل خرابکاران” بود. پوخ هم در این عملیات شرکت داشت و از این بابت پاداشهائی هم از بالادستان اش دریافت کرده بود. اما او مشارکت خود در این عملیات را انکار می کند و از “جنگ با اشباح” حرف می زند. کوردوبا می گوید: “ادعای بیهوده ای است. ما ثابت کرده ایم که او خواسته و دانسته جزئی از ساختاری بوده که برای نابودی “خرابکاران” عمل می کرده است. همین برای محکومیت او کافی است.

 

شایعات

حال سؤال این است که آیا دادگاه نیز بر همین حکم خواهد بود. پوخ و وکلای او می گویند که او تبرئه خواهد شد. روزنامۀ آرژانتینی “صفحۀ ۱۲” نیز در روز یکشنبۀ گذشته در بارۀ شایعات سرسختی نوشت که گویا پوخ و سه خلبان دیگر تبرئه خواهند شد. اگر این صحت داشته باشد، امروز پوخ به عنوان انسانی آزاد دادگاه را ترک خواهد کرد. کوردوبا می گوید: “اگر این اتفاق بیافتد، بسیار محتمل است که من پرونده را به دادگاه عالی ببرم، طبعاً پس از بررسی حکم دادگاه فعلی”.

فردا برای کوردوبا “روزی است از نو و روزی از نو”. می گوید: “هنوز هزار متهم زمان دیکتاتوری در بازداشت به سر می برند. به علاوه باید شهروندان و شرکتهائی را که در آن زمان در جنایات رژیم سهیم بوده اند، تعقیب کنیم. هنوز کار بسیاری باقی است”. 

تاریخ انتشار : ۹ آذر, ۱۳۹۶ ۰:۱۰ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

در دور دوم انتخابات، با رای ” نه” به جلیلی شرکت می‌کنیم!

حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!

چرا به پزشکیان رأی می دهم!

باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!

ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!

اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا