سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۱

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۱

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

مذاکرات استانبول، پرترەای از آیندە در مە

اما اگر قرار بر پیشرفت مذاکرات و حصول بە توافقی حداقلی است، می توان با حفظ همین مواضع کنونی امید دسترسی بە آن را داشت؟ منطق حکم می کند کە باید در یکی از طرفین و یا در هر دو طرف تغییرات اساسی ای برای گشایش روی دهند. نمی شود هردو طرف با پافشاری بر همان مواضع تاکنونی، در صدد کسب نتیجەای مثبت باشند.

ایران و گروه ١+۵ روزهای جمعه و شنبه اول و دوم بهمن ١٣٨٩ سە دور مذاکره در استانبول ترکیە بدون این کە نتیجە مشخصی از آن حاصل شود، برگزار کردند.

در مورد علت بە نتیجە نرسیدن این مذاکرات خانم کاترین اشتون، مسئول ارشد گروه ١+۵ در یک کنفرانس خبری گفت کە ایران برای لغو تحریمهای بین المللی و نیز برای ادامه چرخه سوخت هسته ای شرایطی تعیین کرد، اما ما نتوانستیم این شرایط را قبول کنیم؛ زیرا ایران برای لغو تحریمها باید اعتماد ما را به دست بیاورد. جلیلی نماینده ایران نیز در پاسخ به پرسشی در مورد پیششرطهای ایران، این دو شرط را “احترام به حقوق ملتها و اجتناب از مقابله با حق ملتها” نامید. کە این دو شرط در زبان مشخص آن همانا حق غنی سازی ایران و لغو تحریمها علیە جمهوری اسلامی از طرف کشورهای غربی بود. این در حالی است کە کاترین اشتون درخواستهای هیئت ایرانی را “غیرواقعبینانه”، و آن را علت “مأیوسکننده” بودن مذاکرات استانبول دانست.

البتە این کە شکست مذاکرات بمنزلە پایان نشستهای طرفین در آیندە است، امری است کە از جانب هر دو طرف رد شد. بە عنوان نمونە جلیلی در پاسخ به سوالی در این مورد که آیا زمان و محلی برای مذاکرات بعدی تعیین شد یا نه، اظهار امیدواری کرد که غرب بتواند با پیدا کردن نقاط مشترک، گفتگوها را ادامه دهد. خانم اشتون نیز در این مورد گفت کە برای نشست بعدی برنامه ریزی نکرده ایم، اما اگر ایران بخواهد مذاکرات ادامه پیدا کند، ما همچنان مایل به ادامه گفتگوها هستیم و درها همچنان باز است. حتی بە گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، محمود احمدینژاد، که در جمع مردم رشت سخنرانی میکرد، گفت کە اگر طرف مقابل مصمم باشد، متعهد به عدالت، قانون و احترام باشد، امید میرود که طی جلسات آینده نتایج مناسبی حاصل شود. حتی روزنامە کیهان نیز استفاده از تعبیر شکست را چندان صحیح ارزیابی نکرد. از این فراتر ابوالفضل ظهرهوند، دستیار سعید جلیلی، در همان روز به خبرگزاری رویترز گفت کە گفتوگوهای بعدی انجام خواهند شد، اما بر روی مکان و زمان آن تصمیمی نگرفتهایم. طرف آمریکایی هم با اظهار این کە اگرچە نتیجە مذاکرات ناامید کنندە بودە اما بن بست نیست، امید خود را بە ادامە آن در آیندە اظهار داشت. بنابراین اگرچە مذاکرات استانبول نتیجە مشخصی دربرنداشت، اما طرفین بە ادامە آن در آیندە امیدوارند، و این می تواند یکی از نتایج مذاکرات استانبول باشد. نتیجەای کە کماکان امید بە حل دیپلماتیک مناقشە هستەای ایران را درخود دارد.

اما اگر بخواهیم بطور مشخصتر بە این مذاکرات بپردازیم، باید گفت کە در این دور، طرف غربی نوع جدیدی از تبادل سوخت را بە ایران پیشنهاد کردەبود، پیشنهادی کە بە نظر می رسد نە آنی بودە است کە قبلا از طرف غرب طرح شدە بود (تبادل سوخت از طریق روسیە و فرانسە)، و نە آنی بودە کە ایران خود بعد از رد پیشنهاد غرب ارائە دادەبود، یعنی تبادل سوخت در ترکیە و از راە ترکیە. اما طرف ایرانی با توجە بە فاکتهای مشخص و یاری دهندەای کە در این برهە از زمان بە نفع خود احساس می کند، ترجیح دادە کە جو مناسبات را بە روال سابق و این بار با اصرار بیشتری بە زمینەهای موردنظر خود بکشاند، زمینەهایی کە بە گفتە رژیم ناظر بر خلع سلاح و تغییراتی در مناسبات قدرت و سیاست در منطقە و جهان می باشد. بە بیان دیگر هیئت جمهوری اسلامی از طریق این مذاکرات در تعقیب کسب تضمینات برای بازتوزیع قدرت در منطقە و تضمین امنیتش بطورکلی است. طرف ایرانی با طرح این قضیە کە مذاکرات باید بر اساس منطق مشترک باشد، وگرنە در غیر این صورت مذاکره به دیکته تبدیل میشود و دیگر مذاکره نیست، سعی می کند با طرح موضوعات دیگر، از جوی کە غربیها درصدد مستولی کردن آن بر فضای مذاکرات هستند جلوگیری کند، یعنی جوی کە در آن غرب تحریم می کند و بعد از طریق مذاکرات می خواهد امتیاز سیاسی از طرف مقابل بگیرد.

تاکید مکرر جمهوری اسلامی بر همان مواضع پیشین خود، از این امر حکایت دارد کە طرف ایرانی هنوز در فاز مورد نظر غربیها قرار نگرفتە است، کە همانا تسلیم این رژیم از طریق تحریمها می باشد. جمهوری اسلامی نیز با طرح مسائل خود لااقل تا این مرحلە با ادامە مذاکرات درصدد آن است کە بە طرف غربی بفهماند کە راهکارهای تاکنونی غرب نتایج مورد نظر عاملان آن را بە همراە نیاوردە و نخواهدآورد و بنابراین بهتر است کە با دادن امتیاز، با طرف ایرانی خود بسازد.

اما آن موارد و فاکتورها کدامها هستند کە جمهوری اسلامی را در ادامە سیاست کنونی خود مصرمی سازند؟ در یک نگاە کلی می توان بە موارد زیر اشارەکرد:

ـ هم اکنون این بحث در مراکز سیاسی دست بالا رادارد کە تحریمهای غرب علیە ایران نە در کوتاەمدت و حتی میان مدت، بلکە در دراز مدت است کە بە نتایج موردنظر خود خواهد رسید، و صعود مجدد قیمت نفت در شرایط کنونی دست رژیم را در دورزدن تاثیرات این تحریمها بازتر خواهد کرد. سایمون هندرسون، از موسسه برنامه سیاست انرژی در منطقه که در واشینگتن مستقر است، می گوید کە یکی از مشکلات افزایش قیمت نفت برای آمریکا این است که تمامی سیاستهای واشینگتن در قبال ایران را کمرنگ می کند. حتی خبرگزاری رویترز در گزارشی می گوید با توجه به بالارفتن قیمت نفت خام و نزدیک شدن به یکصد دلار در بشکه، ایران می تواند از فشار تحریمهایی که اعمال شده، دور شود. توانایی مانور بیشتر ایران روی اقتصاد و مسئلە تحریمها نتیجە مشخص گران شدن نفت خواهد بود.

ـ اجرای قانون هدفمندکردن یارانەها کە تا این مرحلە با هیچ حرکت اعتراضی مردمی مواجە نشدە است، با آزادکردن دولت از هزینەکردن بودجەهای کلان و از این طریق قدرت مقاومت بیشتر در مقابل کسربودجەهای احتمالی، دست جمهوری اسلامی را در مقابل فشار تحریمها بازترکردەاست.

ـ آزمایش موشکهای هاگ ایرانی در آستانە مذاکرات که ساخت داخل است، فاکتور دیگری می تواند باشد کە هیئت ایرانی را با اعتماد بیشتری بە پای میز مذاکرە روانە کردەاست.

در پایان باید گفت کە تمام موارد گفتە شدە نمی توانند بە این معنی باشند کە طرف غربی فاقد توانایی گسترش ظرفیتهای خود در مقابلە با سیاستهای جمهوری اسلامی می باشد. بە احتمال زیاد در آیندە، ما شاهد گسترش تحریمها و فشارهای بیشتر بە جمهوری اسلامی برای وادارکردن آن بە پذیرفتن خواستەهای غربیها خواهیم بود. چنین بە نظرمی رسد کە لااقل تا دور بعدی اعلام نشدە مذاکرات، شرایط بر همین منوال پیش خواهد رفت. بە زبانی دیگر جمهوری اسلامی کماکان درصدد تبلیغ و گسترش بیشتر گفتمان سازی خود، برای دسترسی بە تغییر نسبی در سیاستهای کلان غربیها و بویژە آمریکاییها در منطقە خواهد بود، و غرب نیز در شرایط بالارفتن قیمت نفت بە تعمیق و گسترش تحریمها با پیداکردن راهکارهای جدید بیشتر فکرخواهدکرد.

اما اگر قرار بر پیشرفت مذاکرات و حصول توافقی حداقلی است، آیا می توان با حفظ همین مواضع کنونی امید دسترسی بە آن را داشت؟ منطق حکم می کند کە باید در یکی از طرفین و یا در هر دو طرف تغییرات اساسی برای گشایش روی دهند. نمی شود هردو طرف با پافشاری بر همان مواضع تاکنونی، درصدد کسب نتیجەای مثبت باشند. اگر کماکان منطق طرف غربی این باشد کە تحریم کند و فشار بیاورد، برای این کە در هنگام مذاکرات جمهوری اسلامی را وادار بە عقب نشینی کند، چنین بە نظر می رسد کە این نە مذاکرە بلکە روشی برای تحمیل خود نە از طریق جنگ بلکە از طرق دیگری باشد. اگر منطق ایران هم این باشد کە بدون گشایشی در ساختار حکومتی خود از لحاظ سیاستهای داخلی و منطقەای درصدد کسب توافقی در مذاکرات باشد، این دیگر نە مذاکرە بلکە خودتحمیلی ای می باشد کە بیشتر بە سوءاستفادە از شرایط شکنندە منطقە و اقتصاد جهانی می ماند. منطق مذاکرە، بدەبستان است، و نە تحمیل خود.

تاریخ انتشار : ۵ بهمن, ۱۳۸۹ ۷:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴