چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی

مردم سوریە صلح می خواهند، بە کشتار در سوریە پایان دهید!

اکنون نیز مناسبترین راە بیرون آمدن از باتلاق جنگ سوریە، برقراری فوری آتش بس، شروع مذاکرە میان دولت با اپوزیسیون دمکرات و فراهم کردن شرایط انتخابات آزاد تحت نظارت سازمان ملل متحد با هدف دمکراتیزە کردن قدرت سیاسی و برقراری صلح و آرامش در سوریە است. بگذارید مردم سوریە خودشان در مورد نوع حکومت شان تصمیم بگیرند

در هفتە گذشتە سرانجام بخش هایی از شرق شهر حلب کە طی چهار سال در کنترل مخالفان مسلح بشار اسد قرار داشت، پس از ماەها بمباران شدید هوایی و عملیات زمینی متحدان دولت سوریە و بە قیمت تلفات سنگین انسانی در میان ساکنان مناطق تحت کنترل اپوزیسیون مسلح رژیم اسد کە عملا توسط گروه های تروریستی هم سنخ القاعدە بە گروگان گرفتە شدە بودند و نقش سپر انسانی برای تروریست ها را داشتند، بە تصرف نیروهای دولتی و متحدان دولت سوریە در آمد.

در این پیروزی بمب افکن های ارتش روسیە بزرگترین نقش را داشتند، اما این پیروزی متاسفانە با کشتار شمار زیادی از مردم ساکن مناطق تحت کنترل تروریستها و مخالفان اسد و ویرانی بخش دیگری از این منطقە تمام شد.

شاید بە دلیل وقوف روسها  بە پیامدهای مرگبار و ویرانگر بمبارانها بود کە بارها تلاش کردند مخالفان مسلح  را ترغیب بە ترک مواضعسان کنند، ولی آنها نە خود این را پذیرفتند و نە  بە مردم اجازە دادند کە منطقە را تخلیە کنند و نە نمایندە ویژە سازمان ملل موفق شد آنها را قانع کند کە بطور داوطلبانە مناطق باقی ماندە تحت کنترل شان را ترک کنند.

با این وجود بدون همراهی عملیات زمینی کە توسط ارتش سوریە، حزب اللە، شبە نظامیان شیعە عراقی و مستشاران سپاە پاسداران بە اجرا درآمد، بیرون راندن مخالفین مسلح از شرق حلب و گرفتن کنترل دوبارە آن بدست دولت سوریە بە احتمال زیاد ناممکن بود. بهمین جهت همە این نیروها و تروریست ها گرچە نە بە یک اندازە، در این کشتار و ویرانی منطقە سهیم اند و مسئولیت دارند.

پس از تسلط نیروهای دولتی بر کل شهر، بسیاری از تحلیلگران و رسانەها، تسلط  نیروهای دولتی و متحدان شان را یک پیروزی استراتژیک برای آنها و شکستی بزرگ برای مخالفان رژیم و دولت های حامی شان می خوانند، و بخصوص روی پیروزی روسیە و ایران تاکید بیشتری می کنند. اما در واقع  تسلط دولت سوریە بر شهر حلب گرچە یک پیروزی مهم موقتی برای بشار اسد و متحدان اوست، ولی نە  بە منزلە پایان جنگ سوریە است و نە موقع مناسبی برای بالا بردن و پائین آوردن دستهای برندگان و بازندگان جنگی است کە تقریبا همە قدرت های جهانی و منطقەای و گروە های تروریستی همچنان در آن درگیرند و بنظر نمی رسد کە بە این زودیها دست از سر سوریە بردارند و بە مردم این کشور اجازە دهند خودشان در مورد سرنوشت آن تصمیم بگیرند.

واقعیت آن است کە رژیم ایران  با دخالت  نظامی در امور داخلی سوریە و حمایت های مالی و نظامی گستردە از رژیم اسد در فجایع عظیمی  کە  بر مردم سوریە  می رود نقش زیادی داشتە و دارد. شاید اگر بە پشتگرمی این حمایتها نبود، بشار اسد قبل از آن کە جریانات تروریستی سلفی بتوانند در این کشور جای پایشان را قرص کنند، با اپوزیسیون لائیک و دمکراتییک کنار می آمد، کار بە کشتە شدن بالغ بر نیم میلیون، آوارگی میلیونها تن و نابودی و ویرانی سوریە نمی کشید.

اینک بعد از این پیروزی، مسئولان حکومت تصور می کنند کە گویا توازن استراتژیک در منطقە را برای همیشە بسود خودشان و علیە رقبایشان برهم زدەاند. حتی رئیس جمهور ایران بدون توجە بە این موضوع کە این “پیروزی” بە قیمت کشتار هزاران انسان بیگناە  و ویرانی یک شهر و آوارگی و بیخانمانی عدە پرشماری از شهروندان عادی بدست آمدە، برای رئیس جمهور سوریە بمناسبت تسلط اش  بر حلب پیام تبریک می فرستد.

مقامات حکومتی در مورد انگیزە های دخالتشان در سوریە بە مردم دروغ می گویند و واقعیتها را از مردم پنهان می کنند. از تهدید تروریستی علیە ایران و ضرورت مقابلە با آن در ورای مرزهای ایران سخن می رانند، این در حالی است کە تهدیدهای تروریستی اولاً عمدتاً نتیجە همین دخالتهای فرامرزی است، ثانیاً مبارزە با تروریسم را می توان در مرزها انجام داد. دولتی کە خودش هیچ حرکت مدنی مسالمت آمیز شهروندانش را بر نمی تابد، با خشنترین روشها هر حرکتی را سرکوب می کند و فعالان مدنی را متهم بە وابستگی بە این و آن، و بە سختی مجازات می کند، چطور بخودش حق  دخالت مسلحانە در کشوری دیگر می دهد، تمام هزینەهایش را هم تقبل می کند و از آن برای پیشبرد اهداف ایدئولوژیک اش بهرە می گیرد، اما نمی خواهد انتظار مقابلە بە مثل داشتە باشد.

چگونە انتظار دارند کە چند میلیون زائر را بە بهانە اربعین با تبلیغات و تسهیلات دولتی بە کشوری کە با آن هشت سال در جنگ بودە اعزام کنند و با این عمل تحریک آمیز انتظار واکنش سنی مذهبان و ناسیونالیست های عرب را نداشتە باشند؟

هزینە مالی دخالت ایران در سوریە واقعا سرسام آور است. دولت در حالی این هزینە را پرداخت می کند، کە بودجە عمرانی را بە حداقل رساندە، بودجە کافی برای اختصاص بە وزارت آموزش و پرورش ندارد، نمی تواند حقوق کارمندان و کارگران  و بازنشستگان را  سر وقت پرداخت کند و مبالغ کلانی بە شرکتهای پیمانکار، کارخانەها، تأمین اجتماعی و بانکها مقروض است. اما با دست و دل بازی میلیارد میلیارد خرج جنگ بدفرجام در سوریە می کند.  

علی اکبر ولایتی مشاور ولی فقیە و یکی از کسانی کە از دکترین سیاست خارجی تهاجمی و شرکت ایران در منطقە دفاع می کند، اخیرا گفتە است: “ما باید نوسازی حلب را آغاز کنیم.” (نقل بە معنی) این گفتە بە معنای آن است کە علاوە بر هزینە جنگ، لااقل بخشی از هزینە بازسازی یک کشور ویران را ما بایستی متقبل شویم. این وعدەهای سخاوتمندانە درشرایطی دادە می شوند، کە دوسە هفتە پیش از آن مسئولان بخاطر نداشتن بودجە، طرح احیاء دریاچە ارومیە را از دستور کارشان خارج کردند.

با وجود این همە هزینە کە  از جیب مردم ایران در سوریە صرف جنگ می شود، اما در واقع روسیە بیشترین نفع از نتیجە  نبرد حلب را می برد. روسیە  با دخالت در جنگ سوریە، پایگاە های نظامی اش در ساحل مدیترانە را حفظ می کند و از برگ سوریە و ایران برای معاملە با غرب برای چانە زدن بر سر توسعە ناتو بە پشت مرزهایش بهرە خواهد گرفت و ذینفوذترین نقش را در سوریە خواهد داشت. اما ایران همە کشورهای عربی و اسرائیل را بیش از گذشتە علیە خود می شوراند و مناسباتش با غرب نیز برای مدتها با تنش بیشتر همراە خواهد شد و تحت فشارهای تازەای قرار خواهد گرفت و هزینەهای حضور نظامی ایران در سوریە کمر اقتصاد بحران زدە کشور را خواهد شکست.

گذشتە از منفعت و زیان، دخالت در سوریە اساساً دخالت  کشورها در امور داخلی یکدیگر، بخصوص دخالت نظامی،  بە هر بهانەای کە انجام شود، محکوم و مردود است و ملتها آن را برای مدتی طولانی بر نمی تابند. مضاعف بر آن نە اکثر کشورهای عربی، نە اسرائیل و نە کشورهای بزرگ غربی، حاضر بە کنار آمدن با حضور نظامی ایران در سوریە نخواهند شد. این مسئلە هزینەهای حضور ایران را افزایش خواهد داد و مناسبات سیاسی با سایر کشورهای منطقە را بە صورت منفی تحت تاثیر قرار  می دهد، بە دشمنی کور میان ملتها و بە فرقە گرایی ملی و دینی مخرب موجود دامن خواهد زد.

اکنون نیز مناسبترین راە بیرون آمدن از باتلاق جنگ سوریە، برقراری فوری آتش بس، شروع مذاکرە میان دولت با اپوزیسیون دمکرات و فراهم کردن شرایط انتخابات آزاد تحت نظارت سازمان ملل متحد با هدف دمکراتیزە کردن قدرت سیاسی و برقراری صلح و آرامش در سوریە است. بگذارید مردم سوریە خودشان در مورد نوع حکومت شان تصمیم بگیرند.

بنظر نمی رسد مردم سوریە میانە خوشی با گروە های تروریستی و بنیادگرا کە خودشان را اپوزیسیون می خوانند و مورد حمایت های همە جانبە برخی قدرتهای منطقەای و فرامنطقەای قرار دارند، داشتە باشند و مایل باشند از چالە رژیم اسد درآیند و بە چاە جریانات سلفیگری بیافتند. بهترین روش مبارزە با تروریسم و گروە های تروریستی، درست اعلام آتش بس فوری و شروع مذاکرە میان دولت و اپوزیسیون دمکراتیک سوریە است کە وجود دارد و اهل منطق و سازش است، ولی صفیر گلولە ها و بمبها نمی گذارد کە صدایش شنیدە شود. راە حل نظامی در سوریە جواب نمی دهد. دخالت نظامی در سوریە را قطع کنید، از تحریک احساسات مردم کشورهای همسایە و دخالت در امور آنان دست بکشید. مردم سوریە صلح می خواهند، بە کشتار در سوریە پایان دهید!

تاریخ انتشار : ۲ دی, ۱۳۹۵ ۱:۴۷ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!