پنجشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵

پنجشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵

بیانیه حزب مشروطه ایران(لیبرال دموکرات) درباره بی حرمتی به آرامگاه غلامحسین ساعدی
بی‌تردید تعرض و بی‌حرمتی به مزار هر انسانی عملی نکوهیده و زشت است و ما قاطعانه عمل نابخردانه فردی مجهول الهویه ولی ناقص عقل و احتمالا مزدور، در اهانت به...
۱۲ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سردبير ماه
نویسنده: سردبير ماه
چگونه دفن یک ملت ممکن است؟
أردوغان هم مثل بقیه دیکتاتورها بعنوان یک جنایتکار در ذهنها باقی خواهد ماند. کُردهای سوریه و ترکیه با حق انتخاب و تعیین سرنوشت رویاهای خود را باز تعریف و بازتوليد...
۱۲ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: شمی صلواتی
نویسنده: شمی صلواتی
به بهانه تولد فروغ، بانوی شعر معاصر ایران!
فروغ در دنیایی به دنیا آمد که به او تعلق نداشت و به دلیل ناسازگاری با فرهنگ و هنجارهای رایج، از معیارهای خوشبختی متداول فاصله داشت و بیشتر عمر کوتاه...
۱۲ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: شهناز قراگزلو
نویسنده: شهناز قراگزلو
بیانیه  ۲۴۰ تن: يک گام مثبت...
اقدام اوباشانه این جماعت فقط اهانت به یک شخصیت ادبی و یک چهره فرهنگی نیست. این اقدام بازتاب یک نظام فکری و یک اندیشه سیاسی ارتجاعی و فاشیستی است که...
۱۱ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش
نویسنده: سیاوش
آیا سوریه یک استثنا بود یا باید منتظر اتفاقات مشابه در سایر کشورهای خاورمیانه باشیم؟
شاید سقوط دیکتاتوری ۵۰ ساله رژیم اسد، آغازگر دور سوم از بهار عربی باشد، به‌ویژه اگر نتیجه خوبی حاصل شود. این موضوع می‌تواند در آن کشورهایی اتفاق بیفتد که خیزش‌های...
۱۱ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: آصف بیات
نویسنده: آصف بیات
چه بر سر زنان سوریه خواهد آمد؟
رؤیا‌پردازی‌های انقلابی تقریباً همیشه پشتِ درِ خانه‌ها متوقف می‌شود، و این باید ما را فوق‌العاده خشمگین کند. لولا ایتوربه، آنارشیست و مبارز اسپانیایی، در سال ۱۹۳۵ نوشت: «به نظر می‌رسد که...
۱۰ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: مونا طحاوی
نویسنده: مونا طحاوی
قمارباز
در آن سال‌های دور، بودن در پایتخت، برایم جذابیتی دو چندان داشت. هم فیلم و سینما بود و کوه و هم سرکشی مدام به کتابخانه اخوی‌ها... اخوی بزرگ، کتابخانه‌اش یک...
۱۰ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان

منصور یاقوتی معلم، نویسنده متعهد و واقعگرا

مانیفست منصور یاقوتی و تمامی معلمانی که درد مردم را می فهمند، فقط در کلاس درس و آموزش خلاصه نمی شود، منصور رسالت یک معلم را فراتر از تعلیم و تربیت در کلاسهای درس می دانست هر چند تعلیم و آموزش دانش آموزان برایش اهمیت والایی داشت، اما معلمی که با مردمش رابطه نزدیک و تنگاتنگی دارد، در حالی که از مردم می آموزد، در عین حال آموخته هایش را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

اخیرا آقای نوری زاده در برنامه تلویزیونی ایران فردا از منصور یاقوتی یاد کرد و بصورت فشرده از زندگیش گفت و برخی آثارش را معرفی کرد، در همین رابطه چند موضوع یا سوال مطرح میشود، نخست آنکه چرا چپ، در طیف گسترده اش، از نویسنده ای که با آثار و زندگیش از سال‌های قبل از انقلاب آشناست و به لحاظ فکری و اندیشه ای متاثر از او بوده، سکوت اختیار کرده…؟‌ آنهم نویسنده ای که زندگی بسیار سخت و دشواری را پشت سر گذاشته  و اکنون با بیماری دست و پنجه نرم میکند و در شرایط دشوارتری قرار دارد!؟ من در هیچ کدام از سایت‌های مرتبط با چپ، نوشته و یا مطلبی درباره شرایط دشوارِزندگی منصور ندیدم. آقای نوری زاده در چنین سکوت جانفرسایی، به حمایت از منصور برخواستند.

آقای نوری زاده از شبکه تلویزیونی که در اختیارش گذاشتند گفتند، برخی از کتاب‌های منصور را مطالعه کردند، از ایشان می توان پرسید از مضمونِ آثار و نیز سیر و سرگذشت زندگی منصور چه برداشتی داشته است..؟ آیا با اصول فکری منصور یاقوتی که درلابلای سطور نوشته ها و کتابهایش موج می زند موافق است..؟ آقای نوری زاده به لحاظ فکری و سیاسی در ماورای راست قرار دارد و اکنون در خدمت رسانه های راست جهانی مشغول به کار است و مروج نظرات و سیاستهای آنهاست، در صورتی که منصور در کنار طبقاتِ فرودست مردمش قرار دارد و در تمام طول زندگیش از درد و آلام آنها گفته و نوشته است. به نظر حقیر هیچ سنخیتی مابین اندیشه این دو وجود ندارد، بلکه فاصله نجومی هم در بین آنها هست. واقعیت آن است آقای نوری زاده باور به اندیشه انسانی و عدالت محور منصور ندارد اما به لحاظ احساسی متأثر از او شده است، بدون تردید  حمایت نوری زاده از آقایِ یاقوتی آنهم از شبکه تلویزیونی ایران فردا که مانند بسیاری از شبکه ها با بودجه دولت امریکا اداره می شود، کاملا جنبه سیاسی دارد و او به دلیل مخالفت با جمهوری اسلامی از موضع سرمایه داری جهانی به ستایش از منصور برخواسته است تا در پوشش فعالیت‌های ادبی و مبارزه طولانی مدت منصور یاقوتی را مصادره و سیاست‌ های خود را توجیح کند.

منصور یاقوتی معلم و داستان‌نویس معاصر و منتقد ادبی کشور ما در شهرستان سُنقر در استان کرمانشاه به دنیاآمد.او در زمینه داستان های کوتاه و بلند، متون و کتابهای متعددی به نگارش درآورده و چهره‌ای شاخص در ادبیات واقعگرا در سال‌های گذشته به شمار می رود. برخی از آثار منصور عبارتند از : زخم، گلِ خاص، کودکی من، چراغی بر فراز مادیان کوه، داستان‌های آهودره، توشای پرنده غریب زاگرس، افسانه سیرنگ، مجموعه شعر ماه و پرچین است، یاقوتی چند پژوهش ادبی:

فردوسی، اسطوره، رئالیسم پژوهش، مسعود کیمیایی و جهان رمان، آثاری در زمینه فولکور و نقد ادبی، خاطره نویسی در کارنامه ادبی خود دارد، که مورد استقبال مردم‌،  بخصوص جوانان قرار گرفته است.

منصور یاقوتی در کنار فعالیت‌های ادبی،  آموزگار روستاهای کرمانشاه بود که خود از اعماق جامعه برخاسته و درد و آلام مردمش را با گوشت و پوست خود درک می کرد. انتخاب شغل معلمی از سوی منصور انتخابی تصادفی نبود بلکه کاملا آگاهانه بود. منصور بخوبی دریافته بود، از این طریق می تواند دانش و آگاهی خود را در اختیار دانش آموزانی قرار دهد که علاوه بر انتقال اموزش علمی و ادبی  و…آگاهی از زیست اجتماعی و موقعیت زندگی شان بپردازد، او بخوبی دریافته بود نسلی می تواند شرایط زندگی را برای همه مردم انسانی سازد، نسلی ست که ریشه های درد و مشگلات جامعه ومردمش را به درستی بشناسد، و بی گمان این نسل کودکانی هستند که در مدارس با شیوه های درست آموزش، راه برون رفت از مشگلات اقتصادی و

اجتماعی را به آنها نشان داد، صمد بهرنگی در کتاب کندوکاو در مسائل تربیتی در ایران، آموزش و پرورش را مورد نقد جدی و واقع بینانه قرار می دهد و راه حلی مطرح میکند که در پرتو آن خواستار تغییر جامعه در جهت حذف فقر و گرسنگی و امکان آموزش کودکان در شرایط متعادل اجتماعی را مطرح می کند تا همه استعدادها بصورت بالفعل در خدمت مردم قرار گیرند. راهی که صمد در روستاهای آذربایجان در پیش گرفت الگوی مناسبی بود که هر معلم آگاهی که دغدغه مردم را دارد، باید در پیش گیرد، و منصور از این سِنخ معلمان بود که به شهادت کار و تلاش بی وقفه، به شهادت دوستانش، زندگی خود را در خدمت کودکانی قرار داد که از اعماق جامعه برخاسته و باید سنگ بنای جامعه آزاد و مبتنی بر عدالت اجتماعی ایجاد کنند.

از این رو مانیفست منصور یاقوتی و تمامی معلمانی که درد مردم را می فهمند، فقط در کلاس درس و آموزش خلاصه نمی شود، منصور رسالت یک معلم را فراتر از تعلیم و تربیت در کلاسهای درس می دانست هر چند تعلیم و آموزش دانش آموزان برایش اهمیت والایی داشت، اما معلمی که با مردمش رابطه نزدیک و تنگاتنگی دارد، در حالی که از مردم می آموزد، در عین حال آموخته هایش را در اختیار آنها قرار می‌دهد. ماکسیم گورکی در کتاب دانشکده های من به نکته مهمی اشاره میکند: او می گوید جامعه بهترین دانشگاه من است و من بسیار از دانشگاه و مردم آموخته ام. این گفته گورکی  چندان نیازی به توضیح ندارد، مقصود او افراد پیشرو و آگاه ابتدا باید درک دقیقی ازروحیات و شرایط زندگی مردم داشته باشند که از خود مردم آموخته اند و سپس راه درست که متناسب با آگاهی بخشی به همان مردم است را برای ارتقا جامعه به مرحله عالی‌تر در پش گیرند. منصور به درستی بدین مسئله واقف بود، در واقع می توان گفت او تنها معلمی نبود که در مدارس مشغول به تدریس بود او معلم توده ها هم بود. از فرهنگ فولکور و سنن و اسطوره های آنها می آموخت و نیز آگاهی ودانش اجتماعی خود را بی دریغ در اختیار آنان نیز قرار می داد.

منصور یاقوتی در کلاسهای درس خود دانش آموزان مستعدی را یافته بود که قادر بودند قلم به دست گیرند و بنویسند.او آنان راتشویق به نوشتن می کرد و سبک نگارش رئالیسم ادبی که خود سخت به آن پایبند بود مورد تاکید قرار می داد. یاقوتی به دلیل فعالیت‌های ادبی و به دلیل آگاهی بخشی در محافل ادبی و…توسط ساواک  چند بار دستگیر و بعد از روی کار آمدن دولت بختیار آزاد شد. یاقوتی و همسرش در اوائل انقلاب از آموزش و پروش اخراج شدند و بعد از مدتی این معلم آزاده و پرشور دستگیر و سالها زندانی حکومتی شد که برخاسته از انقلاب بود اما فرزندان انقلاب را بتدریج به زندان و به کام مرگ می فرستاد. منصور پنج سال از زندگی خود را در زندان حکومت جمهوری اسلامی سپری کرد.

منصور یاقوتی بعد از آزادی از زندان، مشغول کارگری شد و مدتی هم در کارخانه آرد سنقر  شغل نگهبانی را عهده دار  بود. او با تمام مشکلاتی  که در طول زندگی پر مشقت خود با آنها دست و پنجه نرم کرده بود و نیز بدلیل مشکلات حاد معیشتی، هیچگاه سرخورده نشد، از تلاش و کوشش بازنماند، قلم بر زمین نگذاشت و بی وقفه کارهای تحقیقی خود را ادامه داد و در زمینه رمان‌های تلفیقی و تاریخی آثار مهمی را خلق کرد که برای جوانان کرمانشاه بسیار جذاب و الگوی مناسبی بود.

یاقوتی دریافته بود که در فقدان احزاب و سازمان مردمی چگونه با تلاش مستمر خود این خلأ را پرکند  او اکنون با بیماری دست و پنجه نرم می کند اما همچنان چشم بر آرمان‌های والا و انسانی خود دوخته است که عمر پرثمر خود را در خدمت آن به کار گرفته است.او با آثارش و کوشش بی وقفه پرچم مبارزه را همچنان برافراشته نگه داشت، منصور به تمام معنا شریف بود و با شرافت زیست و به عهد و پیمانی که با مردمش بسته بود وفادار ماند. بی گمان یاد و نام او در کنار بزرگان ادبی و فرهنگی کشورمان همچون صمد بهرنگی، علی اشرف درویشیان و دیگر فرهیختگان ادبی … خواهد ماند.

تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد, ۱۴۰۳ ۵:۰۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بیانیه حزب مشروطه ایران(لیبرال دموکرات) درباره بی حرمتی به آرامگاه غلامحسین ساعدی

چگونه دفن یک ملت ممکن است؟

به بهانه تولد فروغ، بانوی شعر معاصر ایران!

بیانیه  ۲۴۰ تن: یک گام مثبت…

آیا سوریه یک استثنا بود یا باید منتظر اتفاقات مشابه در سایر کشورهای خاورمیانه باشیم؟

چه بر سر زنان سوریه خواهد آمد؟