سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۳

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۳

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

نگاهی به فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری

محدوديت آزاديهای سياسی، حدود کارآمدی احزاب و سازمانهای عملا" موجود را بسيار تقليل داده و ضرورت شناسنامه دارشدن آرا حياتی ست. لذا تا زمانی که شفاف سازی نظرات و آرا در قالب احزاب و سازمانها بر مبنای دمکراتيک و امروزين نهادينه نگشته، چگونه می توان از مردم انتظار داشت که نسبت به کانديداها و برنامه هايشان « آنهم در محدوده بسته » شناخت و اعتماد داشته باشند.

با برگزاری نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چند ماهی باقی نیست و گرایشهای گوناگون « در چارچوب نظام» مبارزه انتخاباتی خود را آغاز کرده اند.
اصلاح طلبان بدلیل اختلاف میان حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با مجمع روحانیون مبارز با دو گزینه مواجهند، مصطفی معین و مهدی کروبی . 
گروههای تشکیل دهنده شورای هماهنگی نیروهای انقلاب که چتر تجمع جریانات محافظه کار، اصول گرایان و مصلحت اندیشان است نیز از تکثر کاندیداهایی چون علی اکبر ولایتی؛ محسن رضایی؛ علی لاریجانی؛ احمد توکلی و محمود احمدی نژاد برخوردار است.
کاندیداتوری احتمالی هاشمی رفسنجانی که تا کنون مورد حمایت سه تشکل ـ حزب کارگزاران سازندگی، حزب اسلامی کار و خانه کارگر ـ می باشد را نیز نباید از نظر دور داشت.
با نگاهی به روزنامه های داخل کشور و اعلام مواضع برخی از گروهها و احزاب میتوان عمده ترین شاخص های فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری را بدینگونه ترسیم کرد. با این توضیح که تمامی گروهها در داخل هنوز موضعگیری نهایی در مورد کاندیداها نداشته اند. برای مثال دوازده گروه از جبهه دوم خرداد تا کنون اعلام نظر صریح در اینمورد نکرده اند. 
با معرفی دکتر مصطفی معین بعنوان کاندید دو تشکل اصلی اصلاح طلبان، پنج تشکل از جبهه اصلاحات مسیر خویش را از مجمع روحانیون مبارز جدا کرده اند. 
به گفته محمد رضا خاتمی دبیر کل حزب مشارکت ” دکتر معین شانس اول انتخابات ریاست جمهوری آینده است…. این را نظرسنجی هایی می گویند که قبل از اعلام کاندیداتوری او صورت گرفته است “. 
وی در پاسخ به این سئوال که آیا در صورت رد صلاحیت دکتر معین از کاندیداتوری مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کنید ؟ گفت : ” شرط حضور ما در انتخابات ریاست جمهوری، آزادانه و عادلانه بودن انتخابات است و انتخاباتی که دکتر معین نتواند کاندیدای آن باشد از همین الان تکلیفش روشن است.” « روزنامه شرق ۱۶ دی ۱۳۸۳» 
محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیزطی مصاحبه ای با روزنامه شرق ضمن تائید حمایت از کاندیداتوری معین مطرح نمود که ” ما در حالی به انتخابات ریاست جمهوری وارد می شویم که از داشتن یک روزنامه و ارگان حزبی محروم هستیم و امتیاز نشریه ارگان سازمان لغو شده است”.
نشریه هفتگی امید جوان طی مقاله ای به قلم بهرام ساقی پوش چنین هشدار میدهد: ” حال در آستانه انتخابات، اصلاح طلبان با مهدی کروبی و مصطفی معین در آستانه تجزیه اند. و تجزیه یعنی شکست و شکست در انتخابات در این مقطع یعنی حذف دائمی. تمام نیروهای موثر اصلاح طلب باید بدانند که اول و آخر یک راه بیشتر نیست و آن هم توافق است. توافق بر سر حضور فقط یک کاندیدای اصلاح طلب. …… این در حالی است که اصلاح طلبان صاحب نشریه ناموری نیستند و سایت های اینترنتی نیز نه امکان استفاده وسیع دارند ونه اصولا” با استقبال توده های مردم مواجه می باشند.”
« امید جوان یک شنبه ۲۰ دی ۱۳۸۳ »
در ادامه چنین تلاشهایی مبنی بر وفاق جبهه دوم خرداد برای داشتن کاندیدای واحد، سید هادی خامنه ای رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام نمود که ” پیروزی اصلاح طلبان در رسیدن به اجماع بر سر یک نامزد انتخاباتی واحد است و تعدد نامزدهای انتخاباتی به نفع جبهه اصلاحات نیست. ” 
و این گفتار در حالی صورت می گرفت که مهدی کروبی در دیدار با سردبیران روزنامه های داخلی می گوید: ” من مدعی هستم که در چارچوب قانون اساسی می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد….و اکنون هم راهکارهایی در اختیار دارم که با همین مجلس و سایر نهادها هم می توانم بسیاری از نقایص را برطرف کنم. البته برای پیشبرد این اهداف هر گاه لازم باشد؛ پافشاری بر اختیارات و هر گاه ضرورت داشته باشد با مذاکره و تعامل امور را به پیش خواهم برد. ” « روزنامه همشهری ۱۶ دی ۱۳۸۳ »
وی همچنین تصریح نمود که ” به نفع کسی از عرصه انتخابات کنار نمی روم و انتظار ندارم کسی به نفع من کنار برود.” « روزنامه شرق ۱۶ دی ۱۳۸۳»
هر چند مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز و معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهور چندی بعد در مصاحبه ای ؛ اظهار نظر کروبی مبنی بر اینکه به نفع هیچ کاندیدایی کنار نمی رود ، گفت : 
” این به معنای بسته شدن راه مذاکره نیست . … داشتن کاندیدا برای احزاب و گروههای مختلف یک حق طبیعی است. همان طور که الان در جریان مقابل ما هم کاندیداهای متعدد مطرح هستند…. طبیعی است که مصلحت جمع و کشور و انتخابات در این است که در جبهه اصلاحات وحدت نظر حاصل شود و بر روی یک نفر تفاهم کنند.” « روزنامه آفتاب ۲۱ دی ۱۳۸۳ »
این کشاکشها در حالی صورت می گیرد که بهزاد نبوی عضو ارشد مجاهدین انفلاب با طرح احتمال نامزد شدن موسوی خویینی ها و کناره گیری معین به سود او پیامی به آدرس روحانیون مبارز می فرستد.
در این بین حضور و یا عدم کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی نیز از معادلات چند مجهولی بازار سیاست موجود در ایران است.
از طرفی محسن آرمین در پاسخ به اینکه چرا جبهه اصلاحات در حال حاضر رفتاری متفاوت تر از رفتار سالهای گذشته خود نسبت به هاشمی رفسنجانی ارائه می کند؟ می گوید : ” عرصه سیاسی تغییر اساسی کرده و الان ما با خطر شکل گیری و تشدید یک تمرکزگرایی سیاسی تند و خشن مواجه هستیم و در این شرایط با چهار سال پیش که اوج جریان دوم خرداد بود کاملا” متفاوت است. نکته دومی که می توانم بگویم این است که وقتی خطر حاد و عاجل مطرح است، عقل حکم می کند که فرد یا گروه ظرفیت ، توان و نیرویش را متوجه خطر عاجل کند و یک جبهه فرعی باز نکند.” « محسن آرمین ـ سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب »
از سوی دیگر کاندیدای مورد نظر محافظه کاران ـ علی اکبر ولایتی ـ در پاسخ به سئوالی در مورد حضور هاشمی در انتخابات می گوید : ” هاشمی از پیشکسوتان و افراد برجسته انقلاب و نظام است و همچنان نقش اساسی در اداره امور کشور دارد، بنا بر این وظیفه همه ما به عنوان خدمتگزاران نظام ، حفظ حرمت بزرگان و پیشکسوتان است.”
از سوی دیگر برخی گمانه زنی ها حاکی از آنستکه رفسنجانی ” در پی توافقات خاص ممکن است از قبول کاندیداتوری منصرف شود ….. که دکتر ولایتی به رفسنجانی تضمین بدهد که در انتخابات وزیران کابینه نظر او را تامین خواهد کرد. در این صورت هم او « ولایتی » تنها نامزد محافظه کاران خواهد بود ونه نامزد مشترک آنان با اصولگرایان و این گروه اخیر نیز راه خود را جدا خواهند کرد.” « مهرداد خدیر ـ آینه هفته ۲۰ دی ۱۳۸۳ »
البته سناریو های گوناگونی را می توان بر فضای موجود انتخابات ریاست جمهوری ترسیم نمود .
محدودیت آزادیهای سیاسی، حدود کارآمدی احزاب و سازمانهای عملا” موجود را بسیار تقلیل داده و ضرورت شناسنامه دارشدن آرا حیاتی ست. لذا تا زمانی که شفاف سازی نظرات و آرا در قالب احزاب و سازمانها بر مبنای دمکراتیک و امروزین نهادینه نگشته، چگونه می توان از مردم انتظار داشت که نسبت به کاندیداها و برنامه هایشان « آنهم در محدوده بسته » شناخت و اعتماد داشته باشند.
نکته قابل تامل دیگر مسئله میزان شرکت مردم در انتخابات آتی ریاست جمهوری ست. بر طبق گفته مرتضی نبوی مدیر مسئول روزنامه رسالت، حضور بیش از شصت درصد مردم در انتخابات پیش بینی می شود که این آمار بنا به گفته ایشان با نظرسنجی های صورت گرفته شده، مورد تائید است.
حال آنکه وزارت اطلاعات در اینمورد به رقم ۴۵ درصد شرکت کننده ، آنهم از طریق نظرسنجی اشاره داشته است !
آنچه که هر کری را شنوا و هر کوری را به دیدن وامی دارد اراده مردم در تحمیل مطالبات و خواستهای دمکراتیک خود به گردانندگان سیاست امور جامعه است.
” قطره دریاست اگر با دریاست ، ورنه او قطره و دریا دریاست. ” 

تاریخ انتشار : ۱ بهمن, ۱۳۸۳ ۷:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴