جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸

نگاهی به فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری

محدوديت آزاديهای سياسی، حدود کارآمدی احزاب و سازمانهای عملا" موجود را بسيار تقليل داده و ضرورت شناسنامه دارشدن آرا حياتی ست. لذا تا زمانی که شفاف سازی نظرات و آرا در قالب احزاب و سازمانها بر مبنای دمکراتيک و امروزين نهادينه نگشته، چگونه می توان از مردم انتظار داشت که نسبت به کانديداها و برنامه هايشان « آنهم در محدوده بسته » شناخت و اعتماد داشته باشند.

با برگزاری نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چند ماهی باقی نیست و گرایشهای گوناگون « در چارچوب نظام» مبارزه انتخاباتی خود را آغاز کرده اند.
اصلاح طلبان بدلیل اختلاف میان حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با مجمع روحانیون مبارز با دو گزینه مواجهند، مصطفی معین و مهدی کروبی . 
گروههای تشکیل دهنده شورای هماهنگی نیروهای انقلاب که چتر تجمع جریانات محافظه کار، اصول گرایان و مصلحت اندیشان است نیز از تکثر کاندیداهایی چون علی اکبر ولایتی؛ محسن رضایی؛ علی لاریجانی؛ احمد توکلی و محمود احمدی نژاد برخوردار است.
کاندیداتوری احتمالی هاشمی رفسنجانی که تا کنون مورد حمایت سه تشکل ـ حزب کارگزاران سازندگی، حزب اسلامی کار و خانه کارگر ـ می باشد را نیز نباید از نظر دور داشت.
با نگاهی به روزنامه های داخل کشور و اعلام مواضع برخی از گروهها و احزاب میتوان عمده ترین شاخص های فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری را بدینگونه ترسیم کرد. با این توضیح که تمامی گروهها در داخل هنوز موضعگیری نهایی در مورد کاندیداها نداشته اند. برای مثال دوازده گروه از جبهه دوم خرداد تا کنون اعلام نظر صریح در اینمورد نکرده اند. 
با معرفی دکتر مصطفی معین بعنوان کاندید دو تشکل اصلی اصلاح طلبان، پنج تشکل از جبهه اصلاحات مسیر خویش را از مجمع روحانیون مبارز جدا کرده اند. 
به گفته محمد رضا خاتمی دبیر کل حزب مشارکت ” دکتر معین شانس اول انتخابات ریاست جمهوری آینده است…. این را نظرسنجی هایی می گویند که قبل از اعلام کاندیداتوری او صورت گرفته است “. 
وی در پاسخ به این سئوال که آیا در صورت رد صلاحیت دکتر معین از کاندیداتوری مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کنید ؟ گفت : ” شرط حضور ما در انتخابات ریاست جمهوری، آزادانه و عادلانه بودن انتخابات است و انتخاباتی که دکتر معین نتواند کاندیدای آن باشد از همین الان تکلیفش روشن است.” « روزنامه شرق ۱۶ دی ۱۳۸۳» 
محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیزطی مصاحبه ای با روزنامه شرق ضمن تائید حمایت از کاندیداتوری معین مطرح نمود که ” ما در حالی به انتخابات ریاست جمهوری وارد می شویم که از داشتن یک روزنامه و ارگان حزبی محروم هستیم و امتیاز نشریه ارگان سازمان لغو شده است”.
نشریه هفتگی امید جوان طی مقاله ای به قلم بهرام ساقی پوش چنین هشدار میدهد: ” حال در آستانه انتخابات، اصلاح طلبان با مهدی کروبی و مصطفی معین در آستانه تجزیه اند. و تجزیه یعنی شکست و شکست در انتخابات در این مقطع یعنی حذف دائمی. تمام نیروهای موثر اصلاح طلب باید بدانند که اول و آخر یک راه بیشتر نیست و آن هم توافق است. توافق بر سر حضور فقط یک کاندیدای اصلاح طلب. …… این در حالی است که اصلاح طلبان صاحب نشریه ناموری نیستند و سایت های اینترنتی نیز نه امکان استفاده وسیع دارند ونه اصولا” با استقبال توده های مردم مواجه می باشند.”
« امید جوان یک شنبه ۲۰ دی ۱۳۸۳ »
در ادامه چنین تلاشهایی مبنی بر وفاق جبهه دوم خرداد برای داشتن کاندیدای واحد، سید هادی خامنه ای رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام نمود که ” پیروزی اصلاح طلبان در رسیدن به اجماع بر سر یک نامزد انتخاباتی واحد است و تعدد نامزدهای انتخاباتی به نفع جبهه اصلاحات نیست. ” 
و این گفتار در حالی صورت می گرفت که مهدی کروبی در دیدار با سردبیران روزنامه های داخلی می گوید: ” من مدعی هستم که در چارچوب قانون اساسی می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد….و اکنون هم راهکارهایی در اختیار دارم که با همین مجلس و سایر نهادها هم می توانم بسیاری از نقایص را برطرف کنم. البته برای پیشبرد این اهداف هر گاه لازم باشد؛ پافشاری بر اختیارات و هر گاه ضرورت داشته باشد با مذاکره و تعامل امور را به پیش خواهم برد. ” « روزنامه همشهری ۱۶ دی ۱۳۸۳ »
وی همچنین تصریح نمود که ” به نفع کسی از عرصه انتخابات کنار نمی روم و انتظار ندارم کسی به نفع من کنار برود.” « روزنامه شرق ۱۶ دی ۱۳۸۳»
هر چند مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز و معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهور چندی بعد در مصاحبه ای ؛ اظهار نظر کروبی مبنی بر اینکه به نفع هیچ کاندیدایی کنار نمی رود ، گفت : 
” این به معنای بسته شدن راه مذاکره نیست . … داشتن کاندیدا برای احزاب و گروههای مختلف یک حق طبیعی است. همان طور که الان در جریان مقابل ما هم کاندیداهای متعدد مطرح هستند…. طبیعی است که مصلحت جمع و کشور و انتخابات در این است که در جبهه اصلاحات وحدت نظر حاصل شود و بر روی یک نفر تفاهم کنند.” « روزنامه آفتاب ۲۱ دی ۱۳۸۳ »
این کشاکشها در حالی صورت می گیرد که بهزاد نبوی عضو ارشد مجاهدین انفلاب با طرح احتمال نامزد شدن موسوی خویینی ها و کناره گیری معین به سود او پیامی به آدرس روحانیون مبارز می فرستد.
در این بین حضور و یا عدم کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی نیز از معادلات چند مجهولی بازار سیاست موجود در ایران است.
از طرفی محسن آرمین در پاسخ به اینکه چرا جبهه اصلاحات در حال حاضر رفتاری متفاوت تر از رفتار سالهای گذشته خود نسبت به هاشمی رفسنجانی ارائه می کند؟ می گوید : ” عرصه سیاسی تغییر اساسی کرده و الان ما با خطر شکل گیری و تشدید یک تمرکزگرایی سیاسی تند و خشن مواجه هستیم و در این شرایط با چهار سال پیش که اوج جریان دوم خرداد بود کاملا” متفاوت است. نکته دومی که می توانم بگویم این است که وقتی خطر حاد و عاجل مطرح است، عقل حکم می کند که فرد یا گروه ظرفیت ، توان و نیرویش را متوجه خطر عاجل کند و یک جبهه فرعی باز نکند.” « محسن آرمین ـ سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب »
از سوی دیگر کاندیدای مورد نظر محافظه کاران ـ علی اکبر ولایتی ـ در پاسخ به سئوالی در مورد حضور هاشمی در انتخابات می گوید : ” هاشمی از پیشکسوتان و افراد برجسته انقلاب و نظام است و همچنان نقش اساسی در اداره امور کشور دارد، بنا بر این وظیفه همه ما به عنوان خدمتگزاران نظام ، حفظ حرمت بزرگان و پیشکسوتان است.”
از سوی دیگر برخی گمانه زنی ها حاکی از آنستکه رفسنجانی ” در پی توافقات خاص ممکن است از قبول کاندیداتوری منصرف شود ….. که دکتر ولایتی به رفسنجانی تضمین بدهد که در انتخابات وزیران کابینه نظر او را تامین خواهد کرد. در این صورت هم او « ولایتی » تنها نامزد محافظه کاران خواهد بود ونه نامزد مشترک آنان با اصولگرایان و این گروه اخیر نیز راه خود را جدا خواهند کرد.” « مهرداد خدیر ـ آینه هفته ۲۰ دی ۱۳۸۳ »
البته سناریو های گوناگونی را می توان بر فضای موجود انتخابات ریاست جمهوری ترسیم نمود .
محدودیت آزادیهای سیاسی، حدود کارآمدی احزاب و سازمانهای عملا” موجود را بسیار تقلیل داده و ضرورت شناسنامه دارشدن آرا حیاتی ست. لذا تا زمانی که شفاف سازی نظرات و آرا در قالب احزاب و سازمانها بر مبنای دمکراتیک و امروزین نهادینه نگشته، چگونه می توان از مردم انتظار داشت که نسبت به کاندیداها و برنامه هایشان « آنهم در محدوده بسته » شناخت و اعتماد داشته باشند.
نکته قابل تامل دیگر مسئله میزان شرکت مردم در انتخابات آتی ریاست جمهوری ست. بر طبق گفته مرتضی نبوی مدیر مسئول روزنامه رسالت، حضور بیش از شصت درصد مردم در انتخابات پیش بینی می شود که این آمار بنا به گفته ایشان با نظرسنجی های صورت گرفته شده، مورد تائید است.
حال آنکه وزارت اطلاعات در اینمورد به رقم ۴۵ درصد شرکت کننده ، آنهم از طریق نظرسنجی اشاره داشته است !
آنچه که هر کری را شنوا و هر کوری را به دیدن وامی دارد اراده مردم در تحمیل مطالبات و خواستهای دمکراتیک خود به گردانندگان سیاست امور جامعه است.
” قطره دریاست اگر با دریاست ، ورنه او قطره و دریا دریاست. ” 

تاریخ انتشار : ۱ بهمن, ۱۳۸۳ ۷:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

حملۀ تروریستی در مسکو را محکوم می‌کنیم!

روشن است که چنین حمله‌ای نیاز به تیمی حرفه‌ای و سازماندهی و تدارکی نسبتاً طولانی و گسترده دارد. در عین حال، زود است که بتوان تحلیل جامع و روشنی از ابعاد پشت پردۀ این جنایت و اهداف سازمان‌دهندگان آن ارائه داد. هدف از این یادداشت کوتاه نیز  در وهلۀ نخست مکثی است بر قربانیان این حمله و حملاتی از این دست. قربانیانی که تنها سهم‌شان از سازمان‌دهی و تدارک چنین جنایاتی و علل پشت پردۀ آن، هزینه‌ای است که با جان و سلامتی‌شان می‌پردازند.

مطالعه »
یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
آخرین مطالب

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

رابطه دولت و بازار سرمایه داری در عصر «لیبرالیسم کلاسیک» و «نئولیبرالیسم»

عصر جهانی شدن اقتصاد، نقش دولت ها را کاهش نداده است، بلکه برعکس دولت ها عهده دار نقش محوری و مهمی در پاسداری، رشد و نهادینه کردن منافع کشوری، منطقه ای و جهانی شده اند.
در سراسر دوران موجودیت نظام سرمایه داری، میان اندیشمندان و پیروان اقتصاد سرمایه بنیان، بیشتر دو گروه روبروی هم قرار گرفته اند: پیروان اقتصاد مبتنی بر دولت رفاه و هواداران اقتصاد نئولیبرالیستی.

دعوت همگانی برای مشارکت در فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت نشست نخست: شنبه ١١ فروردین ١۴٠۳ (۳۰ مارس ۲۰۲۴ میلادی)

اکنون با خرسندی از اعضای تشکیلات، از یاران سازمان، از صاحب‌نظران، از کلیۀ احزاب و سازمان‌ها و کنش‌گران سیاسی مردمی دعوت می‌کنیم با شرکت در نخستین نشست بحث عمومی در بارۀ “اصول و محورهای حداقلی برای حکومت”، ما را یاری کنند سندی سودمند برای ارتقای کشور به وضعیتی درخور ایران تدوین کنیم. روند کار … نشست نخست: شنبه ١١ فروردین ١۴٠۳ (۳۰ مارس ۲۰۲۴ میلادی)
در سامانه زوم …

چشمان بیدار

… شهامتِ آن زن پشتِ میله ها,
درونم را می کاود,
و گاه و بی‌گاه,
صدای پرندۀ همیشگی،
آغاز صبح را در من می‌خواند.

۹ میلیون بی‌سواد و ۹۳۰ هزار بازمانده از تحصیل در ایران

برخلاف نظر سیاستمداران و قانون‌گذاران، ممانعت والدین سهم ناچیزی در بازماندگی از تحصیل دارد. سهم عمده را باید در «عدم دسترسی به امکانات آموزش و فقر» جست و برای آن چاره‌اندیشی کرد.
امتناع آگاهانه‌ی والدین سهم ناچیزی در بازماندگی از تحصیلِ کودکان دارد، و این در حالی است که به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، «دسترسی به امکانات آموزشی و محرومیت اقتصادی سهم عمده‌ای در بازماندگیِ کودکان ایفا می‌کند.»

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

مطالعه »
پيام ها

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

مطالعه »
بیانیه ها

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

رابطه دولت و بازار سرمایه داری در عصر «لیبرالیسم کلاسیک» و «نئولیبرالیسم»

دعوت همگانی برای مشارکت در فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت نشست نخست: شنبه ١١ فروردین ١۴٠۳ (۳۰ مارس ۲۰۲۴ میلادی)

چشمان بیدار

۹ میلیون بی‌سواد و ۹۳۰ هزار بازمانده از تحصیل در ایران

زمین برای همه!