دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷

دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

نگاه به حمید اشرف از منظری دیگر

بلافاصله این را هم باید بگویم که از حمید اشرف نباید یک پیشوا و ابرانسان ساخت. چنین چیزی مغایر ارزش ها، آرمان ها و اندیشه‌های فلسفی، سیاسی و اجتماعی مدرن و معاصر خود حمید است.

سخن را با این آغاز کنم که این گفتار، حمید اشرف را به عنوان یک پدیده اجتماعی ـ سیاسی مد نظر قرار داده است.

 تا کنون، نظرات متفاوت و متضاد بسیاری در باره حمید اشرف گفته و نوشته شده است. مخالفین سیاسی او، اندیشه‌ها و اعمال وی را بکلی تخطئه کرده و می کنند‌ و در برابر، تایید کننده‌ها و یا مدافعین منتقدش او را از زاویه ابراز شهامت و جانبازی در راه آزادی، عدالت و سوسیالیسم و پیشبرد مشی مبارزه مسلحانه ستوده و یا نقد جانبدارانه نموده و می نمایند.

 من در اینجا تلاش دارم تا از منظری دیگر به حمید اشرف بنگرم. برای این کار، دو جنبه از حمید اشرف را مورد توجه قرار داده ام. اولی درنگ بر این پرسش‌هاست که حمید اشرف و نسل برپا کننده جنبش فدائی در شرایط حاکمیت استبداد سیاسی شاه محور و سلطه عقاید سنتی ومذهب حاکم بر جامعه در حال گذار ما طی دهه ۴٠، چه اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی را برگزیدند، و کنار کدامین فرآیندها ایستادند؟ دومی اینکه نقش حمید اشرف در تغییر و تحولات سازمان در سال ١٣۵٣و ١٣۵۴ چه بوده است؟

 تلاش برای پاسخ به سئوالات محوری فوق، از این جنبه نیز مهم است که برخی افراد و چند مجله چپ ستیز، از مدتی پیش بگونه غیرمعقولانه و در شکلی هیستریک، نیروهای چپ آزادیخواه کشور بویژه جریان فدایی و چهره‌های شاخص آن را زیر تهاجم و شانتاژ خود قرار داده  و  کوشش می کنند، از افکار نیروهای چپ کشور بویژه جریان ریشه دار و سراسری فدایی خلق، کاریکاتوری وارونه به خورد نسل جوان دهند.

 * * *

حمید اشرف، محصول و برآمده‌ از بطن دوره‌ای خاص از توسعه جامعه ما و یکی از کنشگران سیاسی برای تغییر و تحول همین جامعه در دهه ۴٠ بود.

 ایران ما بر بستر بن بست‌های دوران قاجار و عصر بیداری و انقلاب مشروطیت، بتدریج پای در راه و رویکرد جدید زندگی یعنی مدرنیته گذاشت. بقول گیدنز جامعه شناس انگلیس، مدرنیته همچون رویکرد و شیوه جدیدی از زندگی.

 جامعه ما طی دوره پنجاه ساله بعد مشروطیت، متاسفانه علیرغم دگرگونی‌های بزرگ و سازنده‌ نتوانست به جامعه‌ای توسعه یافته با دولتی  مدرن ـ دمکراتیک دست یابد.

 اگرچه طی دهه ٢٠ و بویژه دوره دولت مصدق جامعه ما بتدریج در مسیر ارتقاء به دولت مدرن ـ دمکراتیک قرار می گرفت ، اما بر اثر ضد حمله ائتلاف استبداد ـ ارتجاع ـ نو استعمار در شکل کودتای ٢٨ مرداد، دوباره در چنبره «دولت مدرنِ مطلقه شاه محور” گرفتار آمد و مجدداً شاهد بازتولید دولت رضاشاهی (دولت متناقض) در کشور شد.

 دولت شاه به جای حمایت از فرآیند مدرنیته و دست آوردهای دولت دمکراتیک دوره مصدق، روشنفکران و نیروهای سیاسی مدرن آزادیخواه نظیر جبهه ملی ایران و حزب توده ایران را مورد سرکوب قرار داد و علم دیکتاتوری برافراشت. بدینسان بود که مدرنیته در معنی توسعه بر متن آزادی و دمکراسی مغفول افتاد.

  اشاره به این موضوع مهم است که بعداز کودتا و سرکوب جبهه ملی، حزب توده ایران و روشفکران مدرن آزادیخواه، بخشی از نیروهای سیاسی مذهبی و غیرمذهبی کشور به دنبال «بازگشت به خویشتنِ» سنتی و مذهبی خویش بودند.

 حمید اشرف و بخش بزرگی از جوانان دهه ۴٠ به عنوان سازندگان آتی جریان فدائی، در چنین جامعه‌ای و در آن شرایط حاکمیت اختناق سیاسی و فرهنگی بود که چشم بر جهانی مدرن گشودند.

 آنها برای توضیح کیستی و چیستی خود و جامعه شان به جای «بازگشت به خویشتنِ» و یا ماندن در عقاید و افکار سنتی شاه محور و عقاید شیعی ـ سیاسی امام محور، دیدگاه‌های انسان شناسی، فلسفی و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی مدرن را برگزیدند.

 حمید از دوران نوجوانی‌اش به سمت بلوغ یافتگی فکری رفته  و وقتی که ١٧ ساله بود به روند تغییر خواهی از نوع مدرن آن پیوست و در کنار بیژن جزنی قرارگرفت.

 در باره نقش حمید در شکل گیری سازمان از سال ١٣۴۶ تا ١٣۵٣ مطالب زیادی نوشته و گفته شده است. ولی از نقش او در تغییر وتحولات سازمان در سال ١٣۵٣و ١٣۵۴ کمتر سخن گفته شده است. اگر بخواهیم حمید را همه جانبه تر بشناسیم، لازم است به نقش تعیین کننده او در تغییر و تحولات سازمان در سال ١٣۵٣ و ١٣۵۴ توجه داشته باشیم. من کوشش می کنم  بطور کاملا فشرده به تغییر وتحولات سازمان در سال ۵٣ و ۵۴ اشاره کنم.

 سال ۱۳۵۳ سال انباشت سؤالات و سربرآوردن تردیدها در موارد مربوط به مبارزه مسلحانه و باز شدن راه برای اندیشیدن و بازاندیشیدن بود.

 – تردید در وجود شرایط عینی انقلاب، تردید در صحت مبارزه مسلحانه هم استراتژی، هم تاکتیک،

ـ تردید در ساختار نظامی واقعاً موجود و سربازگیری، تردید در عملگرایی حاکم بر رهبری و کل تشکیلات و نیروهای سازمان، تردید در شیوه تصمیم گیری و رهبری سازمان که کاملاً مرکزی، عمودی و بدون اطلاع اعضای سازمان و سمتگیری به سوی توجه به تئوری، کار سیاسی و مشارکت اعضا سازمان در مباحث درون رهبری به عنوان رکن های فعالیت سازمان مهمترین تغییر و تحولی بود که در سال ١٣۵٣ و ١٣۵۴ در سازمان شروع شده بود.

– کارکرد ۴ ساله  سازمان و بروز سئوالات و تردیدها، موجب شد که یقین مطلق گرایانه نسبت به نقش مبارزه مسلحانه به عنوان پراتیک انقلابی به تدریج سست شود، طلسم عمل گرایی و مبارزه مسلحانه به عنوان هسته اصلی و محوری پراتیک، ترک بردارد و راه برای اندیشیدن بازشود.

 در سال ۵۴، رهبری سازمان در راستای رفع اشکالات و کمبودهای فکری، سیاسی و ساختاری خود و سازمان، گام هایی عملی برمی دارد. توجه به تئوری، کارسیاسی، تداوم کار، حفظ رهبری و اصلاح ساختار تشیکلاتی و اقداماتی در این جهت  از اوایل سال ۱۳۵۴ در دستور قرار گرفت.

 اگر بخواهم بن مایه تغییر و تحولات سازمان را بطور فشرده بیان کنم می توان گفت تغییر و تحولات در سال ١٣۵۴ -١٣۵٣، نقطه عطفی در تاریخ سازمان و سرآغاز بازگشت سازمان چریک های فدایی خلق ایران به اصل خود در دهه چهل، یعنی سؤال کردن، تردید کردن، مطالعه کردن، اندیشیدن، انتقادی اندیشیدن، بازاندیشی در عمل و راه رفته احزاب و سازمانهای سیاسی قبلی، اهمیت دادن دوباره به تئوری و کار تئوریک، اهمیت دادن به کار سیاسی و نقش آن در میان مردم، اهمیت دادن به کادرها و نقش آنان درحیات سیاسی سازمان است. حمید اشرف نقش تعیین کننده در پیش برد این جهت گیری ها داشت.

 متاسفانه ضربات اردیبهشت و تیر ١٣۵۵ فرصت نداد تا سازمان باحضور حمید و دیگر کادرهای برجسته سازمان این تغییر و تحول را ژرفتر و پربار تر پیش ببرند.

 نظر برآنچه گفته شد می توان گفت :

حمید اشرف، انسانی خود بنیاد بود؛ جسارت زیر سوال بردن خود و جامعه‌اش را داشت؛ برخوردار از استقلال نظر و رای بود و حامل اندیشه انتقادی؛ علاقمند به ورود فعال در میدان عمل اجتماعی، تجربه کردن، آزمون و نوآوری.

او درقبول مسئولیت در برابر جامعه پیشقدم و در تغییرتصمیم و روش جاری مورد نظر خود، انعطاف پذیربود. به همکاران و افراد تحت مسئولیت خود استقلال عمل می داد و مشوق مسئولین و اعضای سازمان به استقلال و خودکنترلی بود.

 این‌ها از ویژگی‌های انسان به مفهوم مدرن است که حمید در روند زندگی آنها را کسب کرد، در خود پروراند و به کارشان گرفت. ازخصوصیات یک انسان مدرن.

 اما بلافاصله این را هم باید بگویم که از حمید اشرف نباید یک پیشوا و ابرانسان ساخت. چنین چیزی مغایر ارزش ها، آرمان ها و اندیشه‌های فلسفی، سیاسی و اجتماعی مدرن و معاصر خود حمید است.

 حمید اشرف ضمن اینکه آن ویژگی‌های انسانی مدرن را داشت، در عین حال حامل و حاوی کمبودها، خطاها و ایرادات فکری، سیاسی و تشکیلاتی بزرگ و کوچک خود نیز بود. او بار آمده جامعه ایرانی بود. حمید اشرف را یک انسان مدرن ِ ایرانی باید دید؛ آن انسانی که از درون دچار تناقض است. و چرا متناقض؟

 – زیرا که همچون اغلب روشنفکران، سیاسیون و رهبرانِ مدرنِ چپ و راست و میانه کشور ما، هم بسیاری از مولفه‌های مدرنیته را در خود حمل می کرد و هم عناصر منفی از تفکر و فرهنگ سنتی را در جان  و وجودش داشت.

– چرا که همانند اغلبِ هم فکران چپ سوسیالیستی‌اش، هم آزادیخواه بود و هم مخالف آزادی‌های لیبرالیسم سیاسی.

– چراکه هم از دمکراسی به مفهوم خودگردانی آزاد دفاع می کرد، هم طرفدار دیکتاتوری پرولتاریا و نظرات استالین و مخالف ساختارهای دمکراسی‌های واقعا موجود بود و  چنین گمان می برد که اینها  بورژوائی هستند و لذا بی ارزش.

 هم مدافع اندیشه های فلسفی و سیاسی مدرن چپ بود و هم مدام بر «با ایمان به پیروزی راهمان» تاکید می کرد و…

 علیرغم تناقضات، کمبودها و ایراداتی از این دست اما، با سنجش زندگی ١۵ ساله حمید اشرف باید گفت که یکی از مدیران، سازمانگرانِ و رهبران سیاسی مدرن و خلاقِ جنبش سیاسی کشور ما در دوره خودش بوده است. نام او در تاریخ کشور ما ماندگار است.

 یادش گرامی باد.

 

 

 

 

تاریخ انتشار : ۱۸ تیر, ۱۳۹۵ ۱۱:۱۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴