چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۴

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۴

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
تحلیل مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران...
در این مقاله، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال‌های 1400 و 1403 را مقایسه کرده و همچنین به تحلیل اختلاف بین نتایج نظرسنجی‌ها و نتایج واقعی انتخابات...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: م. آذری
نویسنده: م. آذری

کم حقوقی و بی حقوقی تحمل ناپذیر آموزگاران

گزارش ضمیمه، که در روزهای اخیر پیرامون وضعیت معلمان در بند انتشار یافته، حقایق تلخی را بازگو می کند که تا کنون کمتر مورد توجه مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی بوده است. گزارش به حدود ۴۰ مورد بازداشت و زندان معلمان اشاره می کند. اما همین ۴۰ مورد هم حقایق تکان دهنده ای از آنچه که در دل جامعه می گذرد را در معرض توجه قرار می دهد. عمده ترین این نکات را در موارد می توان برجسته دید.

فرخ نگهدار

امروز اول مهرماه است. بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز و حدود یک میلیون آموزگار روز شنبه راهی مدارس هستند که سال تحصیلی تازه ای را آغاز کنند.
بنا به دعوت خانم شیرین عبادی و با حمایت و همکاری گروه هایی از مدافعان حقوق بشر و بسیاری از فعالان مدنی از اول مهرماه، روز گشایش مدارس، تا روز ۱۴ مهرماه (۵ اکتبر) که روز جهانی معلم است کمپین «حمایت از معلمین دربند» جریان خواهد داشت. پیوستن به این ابتکار اقدام شایسته ایست که صدای گروه های اجتماعی با دسترسی کمتر به رسانه ها را بهتر بازتاب می دهد و کمک می کند که مسایل و مشکلات گسترده ترین و خدمت گزارترین گروه شغلی در کشور ما بهتر دیده و شنیده شود. اقدام خانم عبادی و گروه های مدافع حقوق شهروندان شایسته تقدیر همگانی است.

علیرغم این که آموزگاران بزرگترین گروه صنفی جامعه ما هستند، علیرغم این که آموزگاران از کم درآمدترین و خدمت گزارترین گروه های شغلی جامعه اند، نه صدای آنان و نه مطالبات و مشکلات آنان آنچنان که باید رسا نیست.

گزارش ضمیمه، که در روزهای اخیر پیرامون وضعیت معلمان در بند انتشار یافته، حقایق تلخی را بازگو می کند که تا کنون کمتر مورد توجه مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی بوده است. گزارش به حدود ۴۰ مورد بازداشت و زندان معلمان اشاره می کند. اما همین ۴۰ مورد هم حقایق تکان دهنده ای از آنچه که در دل جامعه می گذرد را در معرض توجه قرار می دهد. عمده ترین این نکات را در موارد می توان برجسته دید.

● دستگاه های حاکمه جمهوری اسلامی ایران در موارد متعدد عنایتی به قوانین مصوب و اساسی ندارند و خودسرانه عمل می کنند. از جمله تعداد قابل ملاحظه ای از معلمان زندانی به «جرم» تلاش برای پایه گذاری «تشکل صنفی» مورد بازداشت قرار گرفته و حتی محکوم شده اند. نمونه بازداشت معلمین در یزد ثابت می کند که عوامل حکومت حقوق مسلم همگان، از جمله معلمین، برای برخورداری از حمایت قانون اساسی (اصل ۲۶) را آشکارا نادیده گرفته و گروه بزرگی از معلمین را به خاطر تلاش برای کانون صنفی معلمان مورد سرکوب قرار داده اند.

● فشار بر معلمین در مناطقی که زبان محاوره مردم فارسی نیست به مراتب بیش از مناطق دیگر است. حتی در سال های قبل از انقلاب نیز وضع همین بود. معلمان بسیاری مورد پیگرد دستگاه های امنیتی قرار گرفتند. امروز نیز وجدان های بیدار یقین دارند که هرگاه فرزاد کمانگر فارس بود این چنین سنگدلانه اعدام نمی شد. سهمی که شمار معلمان آذری، عرب، کرد و بلوچ در میان معلمان بازداشت شده یا بازخواست شده ی ایران در سه ساله اخیر داشته اند به مراتب بیش از شمار آنان در میان کل معلمان ایران است. شایسته است در دوره های آتی فشار بر حکومت برای توقف این نوع ستم گری مورد توجه بیشتر فعالان مدنی قرار گیرد.

● گزارش نشان می دهد که معلمان بازداشتی عموما مرد هستند و جز موارد معدود معلمان زن مورد تعرض نبوده اند. احتمالا این تصویر با واقعیت زاویه دارد. احتمالا فاکت های بدست آمده متوازن نبوده اند. در سال های گذشته گزارش های متعدد تعرض به آموزگاران زن به خاطر حجاب، به خاطر عدم مراعات تذکرهای غیرقانونی و خودسرانه مسوولین و به خاطر ترویج حقوق زنان در میان دختران وجود داشته است. در اوایل انقلاب هزاران معلم زن به همین بهانه ها از کار اخراج و پاکسازی شدند. برای دوره های آتی ایکاش فعالین حقوق بشر، به خصوص فعالین حقوق زنان، این گونه خودسری ها علیه معلمین زن را مورد توجه بیشتر قرار دهند.

● سالی که پیش روست از سخت ترین سال ها پس از پایان جنگ است. تورم بیسابقه و افت قدرت خرید شهروندان به حدی است که حتی طبقات با در‍ آمد متوسط را هم بشدت زیر فشار قرار داده است. در این میان آموزگاران قشری هستند که همچون کارگران در موسسات تولیدی، بیشترین صدمه را می بینند. سخت شدن گذران زندگی برای معلمان طبیعتا اعتراض های بیشتری را محتمل خواهد کرد. این تورم اساسا ریشه سیاسی دارد و از تقابل ناضرور با جامعه جهانی و تحمیل سنگین ترین تحریم ها تاثیر پذیرفته است. حکومت حق ندارد و نباید بهای سیاست های نادرست خود را بر دوش طبقات زحمتکش انتقال دهد. مقاومت در برابر تحمیل هزینه سیاست های نادرست بر دوش زحمتکشان مقاومتی برحق است. همبستگی اقشار اجتماعی آسیب پذیر، نه تنها مانع انتقال هزینه ها بر دوش زحمتکشان است، بلکه حکومت را نیز به تجدید نظر در سیاست های نادرست فرا می خواند.

فرخ نگهدار
اول مهرماه ۱۳۹۱ – لندن

***

هم زمان با آغاز سال تحصیلی و از
۸ تا ۱۴ مهر ۱۳۹۱
صدای رنج‌های معلمان ایرانی به ویژه معلمان دربند باشیم


اگر چه ابعاد نقض حقوق بشر در ایران روز به روز در حال گسترش و فهرست انواع آن طولانی است اما نقض حقوق معلمان به دلیل نقشی که در ساختن آینده جامعه ایفا می کنند، خطرات بیشتری را متوجه ایران می کند. افزایش شدت و گستره برخورد با معلمان از سوی نهادهای امنیتی و قضایی، سرپوش گذاشتن به مشکلات صنفی و معیشتی معلمان و امنیتی نشان دادن فعالیت‌های صنفی، برخوردهای غیر قانونی با تشکل‌های صنفی معلمان و افزایش فشارهای امنیتی و قضایی بر فعالان مدنی معلمان، وضعیت نگران کننده‌ای را رقم زده است که نیازمند توجه جدی نهادهای آموزشی و حقوق بشری است.
از همین رو آغاز سال تحصیلی جدید در مهرماه و قرار گرفتن در آستانه روز جهانی معلم – ۵ اکتبر- بهانه‌ای است تا بصورت مستقل به نقض حقوق معلمان و به ویژه نقض آشکار حقوق بشر در برخورد با فعالان مدنی و صنفی معلمان پرداخته شود. بر این اساس برای نشان دادن اهمیت موضوع با گرامیداشت یاد و نام فرزاد کمانگر، معلمی که در سال ۱۳۸۵ دستگیر و در سال ۱۳۸۹ اعدام شد، فقط به بازداشت‌های معلمان از خرداد ماه ۱۳۸۸ تاکنون اشاره می شود. در کنار این بازداشت‌ها می توان به صدور صدها حکم انفصال از خدمت، اخراج، تبعید و محرومیت‌های اداری پس از تجمعات صنفی سال ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ از سوی هیات تخلفات اداری آموزش و پرورش استان‌های مختلف اشاره کرد که تا امروز نیز ادامه دارد. این در حالی است که بر خلاف قانون از فعالیت کانون‌های صنفی معلمان در سراسر کشور ممانعت به عمل می آید.
از سوی دیگر مشکلات معیشتی و صنفی معلمان افزایش یافته است، به گونه‌ای که در سال جدید نه تنها افزایش حقوق پیش بینی شده برای معلمان در قانون اعمال نشده است بلکه با اعمال بخشنامه‌های جدید بسیاری از معلمان شهرستانی با کاهش حقوق نیز مواجه شده اند.
این در حالی است که فشارهای ناشی از صدور احکام اخراج، حبس و حتی اعدام برای معلمان در شرایطی اعمال می شود که اصول ۲۶ و۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عضویت درانجمن‌های دینی، صنفی و سیاسی را یکی از حقوق اساسی آحاد ملت ایران شناخته و کنوانسیون‌های بین المللی حقوق بشر نیز که دولت ایران به آنها پیوسته و متعهد اجرای‌شان شده است، بر این اصول پای می فشارد.
اما مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی ایران عملا نشان داده اند که هیچگونه پایبندی به تعهدات بین المللی و قوانین داخلی ایران ندارند؛ چرا که مطالبه حقوق صنفی و حتی درخواست ملاقات با نمایندگان مجلس از سوی معلمان، برخوردهای خشونت آمیز نهادهای امنیتی و قوه قضائیه را برای آنان به همراه داشته است. به گونه‌ای که مقام‌های امنیتی و قضایی، مطالبات صنفی معلمان را امنیتی جلوه داده و برای آنان در دادگاه‌های انقلاب پرونده تشکیل داده اند.
بنابراین هم زمان با آغاز سال تحصیلی جدید با تأکید بر ضرورت اجرای تعهدات داخلی و بین المللی توسط مقام‌های مسئول جمهوری اسلامی در خصوص خواسته‌های معلمان، از تمامی کوشندگان مدنی دعوت می شود تا از تاریخ ۸ تا ۱۴ مهر ماه ۱۳۹۱ برابر با ۲۹ سپتامبر تا ۵ اکتبر ۲۰۱۲ در سراسر جهان، صدای رسای رنج‌های معلمان ایرانی به ویژه “معلمان در بند” باشند و برای نشان دادن حقوق تضییع شده معلمان به هر شیوه‌ای که امکان پذیر است، تلاش کنند.
الف- بازداشت معلمان
● فهرستی که در زیر مشاهده می کنید کامل نیست، زیرا افرادی به دلیل مشکلاتی که حکومت برای آنها فراهم می کند، حاضر به ارائه اطلاعات لازم نیستند.
وضعیت کنونی حکم صادره مدت بازداشت زمان و
محل بازداشت نام و نام خانوادگی ردیف
در زندان و منتظر اجرای حکم است و اخیرا توسط هیات تخلفات اداری آموزش و پرورش، اخراج قطعی شد اعدام ۱۴/۱۰/۱۳۸۸ عبد الرضا قنبری ۱
در زندان و در انتظار فرجام خواهی اعدام ۲۷/۱۱/۱۳۸۹
اهواز هاشم شعبانی نژاد ۲
در زندان و در انتظار فرجام خواهی اعدام ۸/۱۲/۱۳۸۹
اهواز هادی راشدی ۳
در حال گذراندن دوران محکومیت خود است ۵ سال حبس تعزیری و ۵ میلیون تومان جریمه بدل از حبس بابت تجمعات سال ۸۵ ۱۷/۶/۱۳۸۸ محمد داوری ۴
در حال گذراندن دوران محکومیت خود است ۶ سال حبس و ۵ سال محرومیت از فعالیت اجتماعی
و همچنین طی حکم هیات تخلفات اداری از آموزش و پرورش اخراج قطعی شده است ۱۰/۶/۱۳۸۸ رسول بداغی ۵
در حال گذراندن دوران محکومیت خود است ۴ سال و ۱۱ ماه حبس ۳۱/۳/۱۳۸۸ عبدالله مومنی ۶
در حال گذراندن دوران محکومیت خود است و در عید فطر ۵ سال از حبسش موردعفو قرار گرفت ۹ سال و نیم حبس تعزیری حدود یک ماه ۸/۴/۱۳۸۹ محمود باقری ۷
در حال گذراندن محکومیت خود است ۱۰سال حبس همراه با تبعید به زاهدان محمد علی آگوشی
معلم بازنشسته ۸
دارای پرونده مفتوح کمتر از یک هفته ۲۴/۳/۱۳۹۱
مهاباد شاهو حسینی ۹
دارای پرونده مفتوح بازداشت در حین تدریس ۱۷/۱/۱۳۹۱
اشنویه عبدالواحد معروف زاده ۱۰
دارای پرونده مفتوح ۱۰/۲/۱۳۹۱
بوکان مولود خوانچه زرد ۱۱
دارای پرونده مفتوح کمتر از یک هفته ۱۲/۴/۱۳۹۱
سراب علی بشارتی ۱۲
دارای پرونده مفتوح بهمن ۱۳۹۰
مریوان مظفر شریفی ۱۳
دارای پرونده مفتوح بهمن ۱۳۹۰
مریوان رزگار شریفی ۱۴
دارای پرونده مفتوح ۶۳ روز ۸/۲/۱۳۸۹ علی اکبر باغانی ۱۵
دارای پرونده مفتوح حدود یک ماه ۸/۲/۱۳۸۹ محمود بهشتی لنگرودی ۱۶
پس از ۶ ماه، مشمول آزادی مشروط شد/ ۵ سال تبعید به لرستان یک سال حبس نبی الله باستان ۱۷
دارای پرونده مفتوح ۷/۴/۱۳۸۹ مختار اسدی ۱۸
با اتمام مدت مجازات آزاد شد ولی هم اکنون با اتهام و پرونده دیگری مواجه است ۲سال حبس ۲۵/۳/۱۳۸۸ هاشم خواستار ۱۹
دارای پرونده مفتوح
۱/۱۲/۱۳۹۰
شهریار امیر یقین لو ۲۰
دارای پرونده مفتوح حدود ۲ ماه اسفند ۱۳۸۹
سقز محمد جمال هیکی ۲۱
دارای پرونده مفتوح ۱۰ سال حبس تعلیقی در دادگاه بدوی ۴۴ روز ۸/۲/۱۳۸۹ اسماعیل عبدی ۲۲
دارای پرونده مفتوح ۱۵/۲/۱۳۹۰ علیرضا هاشمی ۲۳
دوران حبس در ۳ خرداد ۹۱ به پایان رسید یک سال حبس تعزیری ۱۱/۳/۱۳۹۰ علی پور سلیمان ۲۴
دارای پرونده مفتوح ۱۲ روز ۲۵/۴/۱۳۸۸
زنجان احمد مدادی ۲۵
دارای پرونده مفتوح حدود ۲۰ روز خرداد ۱۳۸۸ باقر فتحعلی بیگی ۲۶
دارای پرونده مفتوح آذر ماه ۱۳۸۹ زهرا حاتمی ۲۷
دارای پرونده مفتوح ۶ ماه حبس تعلیقی اردیبهشت ۱۳۸۹ علی نجفی ۲۸
دارای پرونده مفتوح ۶ ماه حبس تعلیقی کمتر از یک هفته اردیبهشت ۱۳۸۹ اصغر محمد خانی ۲۹
دارای پرونده مفتوح یک سال حبس تعلیقی کمتر از یک هفته اردیبهشت ۱۳۸۹ سعید جهان آرا ۳۰
دارای پرونده مفتوح بیش از ۸۰ روز ۲۴/۱۱/۱۳۸۹ الیاس طالبی ۳۱
دارای پرونده مفتوح ۶ سال حبس و ۵ سال تبعید در طبس اول بهمن ۱۳۸۸ محسن جلدیانی ۳۲
دارای پرونده مفتوح ۶ ماه حبس تعزیری حدود ۶ ماه ۲۰/۳/۱۳۸۸ جعفر ابراهیمی ازندریانی ۳۳
دارای پرونده مفتوح ۲ سال حبس تعلیقی و ۹۱ روز حبس تعزیری ۹/۲/۱۳۸۹ توفیق مرتضی پور ۳۴
دارای پرونده مفتوح اردیبهشت ۱۳۸۹ محمد فرجیان ۳۵
دارای پرونده مفتوح کمتر از یک هفته ۲/۳/۱۳۸۹ محمد علی شیرازی ۳۶
دارای پرونده مفتوح کمتر از یک هفته ۱۴/۴/۹۰ معصومه دهقان
معلم بازنشسته ۳۷
دارای پرونده مفتوح ماه حبس تعزیری ۱۸ حسین طرقی جعفری ۳۸
دارای پرونده مفتوح ۳ هفته ۱۴/۷/۱۳۸۸ محمدرضا رضایی گرگانی ۳۹

ب- احضار معلمان به نهاد‌های امنیتی، انتظامی و قضایی
در کنار بازداشت‌های صورت گرفته از سال ۱۳۸۸ تا کنون، جمع زیادی از معلمان سراسر کشور نیز به طرق گوناگون به نهاد‌های امنیتی، انتظامی و قضایی احضار شده و مورد بازجویی یا تهدید قرار گرفته و یا با احکام قضایی مواجه شده اند که برای نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. سیاوش اسلامی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ساری مرداد ماه ۱۳۹۰ به اتهام اخلال در امنیت کشور به دلیل شرکت در حوادث بعد از انتخابات به یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۳۷ ضربه شلاق تنزل یافت . این حکم در سی امین روز ماه شعبان توسط دایره اجرای احکام ساری اجرا شد.
۲. محمد علی حسن شیرازی، منصور میرزایی، محمد جواد حسامی، احمد چنگیزی، محمد علی شاهدی، رمضان علی نجاتی، محمد مهدی صدیقی، محمد حسین دهقانپور و علی قوچانی، اعضای کانون فرهنگیان یزد به اتهام‌های تبلیغ علیه نظام، فعالیت غیرقانونی از طریق سخنرانی و تشکیل جلسه، تجمع و صدور بیانیه و تحریک معلمان به اعتصاب غذا و تعطیلی کلاس از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب یزد به زندان محکوم شدند که حکم زندان آنها به مدت ۵ سال تعلیق شده است.
۳. بهاء الدین ملکی، رامین زند نیا، علی قریشی، مختار اسدی، پیمان نودینیان، حیدر زمان، رضا حاتمی، کمال فکوریان، مصطفی سربازان، محمد صدیق صادقی، هیوا احمدی و عزت الله نصرتی و پرویز ناصحی در تاریخ ۱۲/۲/۹۰ از سوی اداره اطلاعات کردستان احضار، بازجوئی و تهدید شدند. همچنین این افراد در تاریخ ۲۲/۳/۱۳۹۱ به شعبه ۵ بازپرسی برای اخذ آخرین دفاع احضار شدند.
۴. محمد مهدی صدیقی از اعضای کانون صنفی فرهنگیان یزد در ۲/۳/۸۹ به اداره اطلاعات و امنیت سپاه احضار و تا ساعت ۲۳ همان روز مورد بازجوئی قرار گرفت.
۵. محمد توکلی، عضو کانون صنفی معلملن کرمانشاه ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۱ به نهاد امنیتی احضار و تهدید به بازداشت شد.
۶. پیمان نودینیان٬ بهاالدین ملکی و رامین زندنیا، سه عضو انجمن صنفی معلمان کردستان شهریور ماه ۱۳۹۱ به شعبه پنجم بازپرسی دادسرای عموعی و انقلاب شهرستان سنندج احضار شدند.
۷. عباس نظری، دبیر مدارس اهر ۲۴ خرداد ماه ۱۳۹۱ به شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز احضار شد.
کمپین حمایت از معلمان دربند
شهریور ماه ۱۳۹۱

 

منبع: جرس

تاریخ انتشار : ۳۱ شهریور, ۱۳۹۱ ۸:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟