جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۰

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۰

گفتگو با یکى از فعالان سندیکایى و از اعضاى سندیکاى شرکت واحد اتوبوس‌رانى تهران و حومه

کسانى که رسماَ گفته و نوشته‌اند واژه سنديکا بايد از ادبيات کارگرى و فرهنگ ما حذف شود به عنوان نماينده کارگر در فدراسيون سنديکاهاى جهانى حضور پيدا مى‌کنند. دولتى که بدترين دشمنى‌ها را با سوسياليست‌ها، کمونيست‌ها و با سنديکاى کارگرى دارد ضد امپرياليسم خوانده مى‌شود و مورد استقبال قرار مى‌گيرد. با کمونيست‌ها با داغ و درفش برخورد مى‌کنند، اما مى‌روند به کوبا و ونزوئلا و با کمونيست‌ها ادعاى همبستگى مى‌کنند و با چاوز و کاسترو ادعاى دوستى می‌نمايند، اين‌ها همه فريب و تناقض است، از اين کشورها و رهبران آن‌ها سوء استفاده مى‌کنند. اين دولت اگر راست مى‌گويد حداقل به اندازه دولت لبنان به اتحاديه‌ها اجازه فعاليت بدهد

با سلام خدمت شما و سایر اعضاء سندیکاى شرکت واحد، به‌خصوص افراد مبارز و حق‌طلبى که به‌خاطر عضویت در سندیکا، شرکت در اعتصاب و حق‌خواهى، زندانى، آزار و اذیت و از کار تعلیق شده‌اند. مى‌خواستم بدانم که افراد بلاتکلیف چند نفرند و اعتراضات شما براى بازگشت به کار چه نتایجى داشته است؟

پاسخ: با سپاس از شما و از اینکه تماس گرفتید و سلام به همه یاران، دوستداران و حامیان سندیکاى شرکت واحد که با کمک‌هاى خود ما را در این شرایط دشوار یارى مى‌کنند. تعداد افرادى که هنوز علیرغم اعتراضات و مراجعات متعدد ما به مسئولان و به ادارات کار در بلاتکلیفى به‌سر مى‌برند پنجاه و سه نفر است. در مورد نتایج اعتراضات مى‌دانید که تعداد افرادى که در بلاتکلیفى نگه داشته شده بودند هشتصد و یازده نفر بود که همه این‌ها بالاخره و تدریجاًَ در اثر اعتراضات ما و حمایت‌هایى که شد از بلاتکلیفى خارج شدند و به کار برگشته‌اند، پنجاه و سه نفر باقى مانده‌اند که اکثراَ رهبران و فعالان سندیکا هستند. البته وزارت کار به ما نگفته است که ما را اخراج کرده‌اند، ما را سر مى‌دوانند، اما ما خسته نخواهیم شد. فردا هم قرار است دوباره تجمعى داشته باشیم.

سوال: آیا حقوق همه شماها قطع شده، و اگر چنین است، آیا نمى‌توانید از بیمه بیکارى استفاده کنید؟ 

پاسخ: بله من هشت ماه است که حقوق نگرفته‌ام دوستان دیگر هم وضعشان مثل من است. بیمه بیکارى هم به ما داده نمى‌شود. از ما به‌کلى سلب حقوق کرده‌اند.

سوال: این پنجاه و سه نفر چگونه امرار معاش مى‌کنند؟

پاسخ: با سختى و دشواری‌هاى بسیار، قرض کردن و یا کمک دوستان و یاران عزیز، کسانى هستند که وضع اقتصادی‌شان خوب نیست. درآمدشان کفاف هزینه‌هاى زندگى خانواده‌هایشان را نمى‌دهد، اما به‌خاطر انسانیت، محبت، همبستگى و احساس مسئولیت در قبال جنبش سندیکایى به ما کمک مى‌کنند. اهمیت معنوى این کمک‌ها براى ما خیلى ارزشمندتر از مقدار آن‌هاست گاهى اتفاق مى‌افتد کسانى را که به ما کمک کرده‌اند به بازجویى فرا مى‌خوانند. اخیراَ به کارگران ایران خودرو دیزل گفته شده که چرا به سندیکاى شرکت واحد کمک مى‌کنید. نباید این کار را بکنید. مى‌بینید که حتى دوستان ما هم تحت فشار هستند. همبستگى با ما جرم است. حمایت از ما پیامد دارد وضعیت خیلى دشوار است.

سوال: طبق خبرى که در روزنامه کاروکارگر در روز چهارشنبه ٢٢ شهریور ٨۵ منتشر شده است، گفته شده که تشکیلات خانه کارگر به نمایندگى جامعه کارگرى ایران براى شرکت در اجلاس سالیانه فدراسیون اتحادیه‌هاى جهانى کارگرى ( و اف تى یو) رسماَ دعوت شده‌اند با توجه به اینکه خانه کارگر یک تشکل ضد کارگرى و امنیتى است که در سرکوب اعتراضات و تشکل‌هاى کارگرى از جمله در سرکوب سندیکاى شما حتى تا بریدن زبان اصانلو پیش رفته است، آیا به نظر شما دعوت از این تشکل به عنوان نماینده کارگران ایران از جانب این فدراسیون غیر منتظره نیست؟ 

پاسخ: ما حداقل از یک فدراسیون کارگرى چنین انتظارى نداشتیم، خانه کارگر سابقه و ماهیتش براى همه روشن است، راستش از این اقدام (و اف تى یو) که ما را خشمگین کرده است سر در نمى‌آورم، اسم این کار را نمى‌توان همبستگى گذاشت، انتظار ما این بود که، این فدراسیون به‌جاى اینکه دشمنان و سرکوب‌گران کارگران ایران را دعوت کند، از تلاش کارگران ایران براى تشکیل سندیکاهاى کارگرى واقعى و مستقل دفاع و سرکوب سازمان‌دهندگان اعتراضات کارگرى و اعضاء و فعالین سندیکایى توسط دولت و خانه کارگر را به مانند اکثریت سازمان‌هاى سندیکایى جهان محکوم و به یارى ما مى‌شتافت، من در مورد اینکه آیا نمایندگان اتحادیه‌هاى کارگرى سوریه و لبنان به‌راستى کارگران این کشورها را نمایندگى مى‌کنند یا خیر اطلاع دقیقى ندارم، اما در مورد خانه کارگر تردید ندارم که نه خانه کارگر، کارگران ایران را نمایندگى مى‌کند، نه آقاى محمد حمزه‌اى که در جلسه فدراسیون (و اف تى یو) در آتن سخنرانى کرد، نماینده کارگران می‌باشد. او حتى عضو شوراى اسلامى در یک موسسه هم نیست. ایشان چند سال پیش در شرکت واحد در کنار آقاى مددى کار مى‌کردند، چهار سال پیش این شخص از قانون بازنشستگى پیش از موعد استفاده کرد و با کمک خانه کارگر خود را بازنشسته کرد. بعد از باز نشستگى، ایشان را بردند در خانه کارگر بدون اینکه کس یا جایى را نمایندگى بکند. در آنجا برایشان کلاس زبان خارجى گذاشتند، از خانه کارگر که اساسش بر تقلب استوار است انتظار چنین کارهایى مى‌رود، اما رهبرى فدراسیون چرا از کسى دعوت مى‌کند که حتى شاغل نیست، چه برسد که نماینده کارگر باشد. اینها بیایند به ما نشان بدهند که این آقا در کجا شاغل است و عضو کدام نهاد کارگرى است که تحت عنوان نماینده کارگر در یک مجموعه بین‌المللى مى‌رود صحبت مى‌کند.
ما از شما انتظار داریم که رهبرى این فدراسیون را نسبت به ماهیت و اهداف خانه کارگر و دولت آگاه کنید و به آنها بگویید اینها نماینده کارگر نیستند. به آنها بگویید که دولت ایران دولت ضد امپریالیستى نیست که شما تحت این عناوین از آنها دفاع مى‌کنید، به آنها بگویید که دولت ضد امپریالیسم به جاى سرکوب سندیکاى کارگرى باید فعالیت سندیکاهاى واقعى را تشویق و حمایت کند. باید بهتر از همه به کارگر و حقوق کارگر احترام بگذارد، نه اینکه کارگر را به‌خاطر حق‌طلبى زندانى، بیکار و گرسنه نگه دارد، مگر ملا عمر، بن لادن و امثالهم شعار ضد آمریکایى مى‌دهند مترقى، ضد امپریالیسم و قابل حمایت‌اند؟ باعث تاسف است که برخى از کسانى که از آنها انتظار نمى‌رود ساده‌لوحانه به توهم ضد امپریالیسم بودن این دولت در میان سازمان‌ها و نهادهاى بین‌المللى دامن مى‌زند و اطلاعات نادرست به این محافل مى‌دهند و از این طریق هم آن‌ها را دچار گمراهى مى‌کنند و هم به کارگران ایران لطمه مى‌زنند. این حکومت آنجا که به نفعش است از هر امکان و وسیله‌اى براى جلب حمایت و فریب افکار عمومى استفاده مى‌کند. هرکس که باشد فرقى نمى‌کند. هدف برایشان وسیله را توجیه مى‌کند.
کسانى که رسماَ گفته و نوشته‌اند واژه سندیکا باید از ادبیات کارگرى و فرهنگ ما حذف شود به عنوان نماینده کارگر در فدراسیون سندیکاهاى جهانى حضور پیدا مى‌کنند. دولتى که بدترین دشمنى‌ها را با سوسیالیست‌ها، کمونیست‌ها و با سندیکاى کارگرى دارد ضد امپریالیسم خوانده مى‌شود و مورد استقبال قرار مى‌گیرد. با کمونیست‌ها با داغ و درفش برخورد مى‌کنند، مى‌روند به کوبا و ونزوئلا و با کمونیست‌ها ادعاى همبستگى مى‌کنند. با چاوز و کاسترو ادعاى دوستى می‌نمایند، این‌ها همه فریب و تناقض است، از این کشورها و رهبران آن‌ها سوء استفاده مى‌کنند. این دولت اگر راست مى‌گوید حداقل به اندازه دولت لبنان به اتحادیه‌ها اجازه فعالیت بدهد. خانه کارگر اگر راست مى‌گوید در این گردهمایى‌ها چرا از کارگران ایران و حقوق پایمال شده آن‌ها توسط دولت و کارفرمایان دفاع نمى‌کند. چرا از مواضع دولت ایران حمایت مى‌کند. جرا از نواقص قانون کار ایران که حقوق سندیکایى کارگران را از بین برده است در این گردهمایى‌ها صحبت نمى‌شود. آیا رهبران فدراسیون نباید از این‌ها بپرسند، چرا در ایران سندیکا نیست ولى شوراى اسلامى است؟ و چرا این‌ها در سرکوب سندیکا شرکت مى‌کنند، متاسفم از این همه فریب‌کارى از این همه تناقض، از این همه کوته‌اندیشى و از اینکه مناسبات با کشورها جاى اتحادیه‌ها در فدراسیون را بگیرد. این دوستان متحدین کشورها هستند یا متحدین کارگران آنها، آیا (س ژ ت) که از سندیکاى شرکت واحد حمایت مى‌کند طرفدار امپریالیسم است، آیا من کارگر که بیست سال است در شرکت واحد براى احیاى سندیکا متحمل تهدید، زندان و بیکارى شده‌ام طرفدار امپریالیسم و آقاى محمد حمزه‌اى و محجوب و دولت ایران که این همه مصیبت بر سر کارگر آورده‌اند ضد امپریالیست هستند؟

سوال: ظاهراَ عامل خانه کارگر در آتن هیچ صحبتى از رفتار دولت ایران با کارگران نکرده است و همه حرف و حدیث آن‌ها همبستگى با فلسطین و لبنان بوده است، در این مورد نظرتان چیست؟

پاسخ: عرض کردم این‌ها با یک تناقض در آنجا مواجه بودند، چون اگر مى‌خواستند از سیاست‌هاى ضد کارگرى دولت ایران انتقاد کنند همه یساط به‌هم ریخته مى‌شد، چون یکى از اهداف این گردهمایى حمایت از دولت ایران بوده است بنابراین اگر خانه کارگر از سیاست‌هاى دولت انتقاد مى‌کرد حضورشان در آنجا بى‌معنى بود. اگر نمایندگان واقعى کارگران ایران به آنجا دعوت مى‌شدند حتماَ صحبت و انتقاد از سیاست‌هاى کارگرى دولت بود. گفته‌اند که از دبیرکل این فدراسیون دعوت کرده‌اند که به ایران بیاید، اگر ایشان به ایران بیاید برایشان دشوار نخواهد بود که ببینند وضعیت واقعى ایران چگونه است؟ امیدواریم که این فدراسیون بتواند با رفتار خود در آینده مجدداَ اعتماد کارگران ایران را جلب کند. خانه کارگر در داخل اگر از سیاست‌هاى دولت در رابطه با قانون کار انتقاد مى‌کند و هیچ وقت و هیچ اقدامى برعلیه دولت نکرده و نمى‌کند به خاطر منافع گروهى خودشان است نه براى کارگران، کارنامه این‌ها در پیش روى کارگران ایران قرار دارد، البته اینها در موقعیتى نیستند که بتوانند نیرو بسیج کنند، براى همین از سندیکا و تشکیل سندیکا مى‌ترسند، اگر طرفدار کارگر بودند دلیلى نداشت که به مقابله با سندیکاها برخیزند. 

بخش : کارگری
تاریخ انتشار : ۲ آبان, ۱۳۸۵ ۹:۴۰ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

حملۀ تروریستی در مسکو را محکوم می‌کنیم!

روشن است که چنین حمله‌ای نیاز به تیمی حرفه‌ای و سازماندهی و تدارکی نسبتاً طولانی و گسترده دارد. در عین حال، زود است که بتوان تحلیل جامع و روشنی از ابعاد پشت پردۀ این جنایت و اهداف سازمان‌دهندگان آن ارائه داد. هدف از این یادداشت کوتاه نیز  در وهلۀ نخست مکثی است بر قربانیان این حمله و حملاتی از این دست. قربانیانی که تنها سهم‌شان از سازمان‌دهی و تدارک چنین جنایاتی و علل پشت پردۀ آن، هزینه‌ای است که با جان و سلامتی‌شان می‌پردازند.

مطالعه »
یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
آخرین مطالب

وظیفهٔ دادنِ هُشدار…

یکی از ماموران سیا به من گفت که این خبرچینی یک توانایی است که روسیه در طول جنگش در افغانستان در دهۀ ۱۹۸۰ فاقد آن بود: توانایی نظارت بر اطلاعات سیگنال‌های مخابراتی و ارتباطات داعش خراسان و گروه های تروریستی مرتبط با آن. فرض من بر این است که داده‌ها از طریق تجهیزات آمریکایی که در آن زمان در رشته کوهی در پاکستان نصب شده بود، به دست آمده است.

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

رابطه دولت و بازار سرمایه داری در عصر «لیبرالیسم کلاسیک» و «نئولیبرالیسم»

عصر جهانی شدن اقتصاد، نقش دولت ها را کاهش نداده است، بلکه برعکس دولت ها عهده دار نقش محوری و مهمی در پاسداری، رشد و نهادینه کردن منافع کشوری، منطقه ای و جهانی شده اند.
در سراسر دوران موجودیت نظام سرمایه داری، میان اندیشمندان و پیروان اقتصاد سرمایه بنیان، بیشتر دو گروه روبروی هم قرار گرفته اند: پیروان اقتصاد مبتنی بر دولت رفاه و هواداران اقتصاد نئولیبرالیستی.

دعوت همگانی برای مشارکت در فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت نشست نخست: شنبه ١١ فروردین ١۴٠۳ (۳۰ مارس ۲۰۲۴ میلادی)

اکنون با خرسندی از اعضای تشکیلات، از یاران سازمان، از صاحب‌نظران، از کلیۀ احزاب و سازمان‌ها و کنش‌گران سیاسی مردمی دعوت می‌کنیم با شرکت در نخستین نشست بحث عمومی در بارۀ “اصول و محورهای حداقلی برای حکومت”، ما را یاری کنند سندی سودمند برای ارتقای کشور به وضعیتی درخور ایران تدوین کنیم. روند کار … نشست نخست: شنبه ١١ فروردین ١۴٠۳ (۳۰ مارس ۲۰۲۴ میلادی)
در سامانه زوم …

چشمان بیدار

… شهامتِ آن زن پشتِ میله ها,
درونم را می کاود,
و گاه و بی‌گاه,
صدای پرندۀ همیشگی،
آغاز صبح را در من می‌خواند.

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

مطالعه »
پيام ها

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

مطالعه »
بیانیه ها

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

وظیفهٔ دادنِ هُشدار…

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

رابطه دولت و بازار سرمایه داری در عصر «لیبرالیسم کلاسیک» و «نئولیبرالیسم»

دعوت همگانی برای مشارکت در فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت نشست نخست: شنبه ١١ فروردین ١۴٠۳ (۳۰ مارس ۲۰۲۴ میلادی)

چشمان بیدار

۹ میلیون بی‌سواد و ۹۳۰ هزار بازمانده از تحصیل در ایران