سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹

سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹

سیرک انتخابات در خارج از کشور
توهین و تحقیر به عنوان زبان اعتراض زیبا نیست، اما نمی‌توان معترضان به سیرک انتخابی در خارج از کشور را «سرزنش» کرد و یا مانع آن‌ها شد... توهین و تحقیر...
۱۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: شمی صلواتی
نویسنده: شمی صلواتی
حال تحريميان بگويند، چه بايد كرد؟
كاملاً مشخص است که در دور دوم اگر تحریم کنندگان بر سر نظر خود بمانند، و جناح راست‌گرایان براساس آنچه که خود اعلام کرده اند مجموع آرا خود را به...
۱۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش
نویسنده: سیاوش
حقوق ما: سال هشتم، شماره ۳۱۶
در این شماره: شکنجه در قوانین ایران: شکنجه؛ وسیله هراس افکنی در حکومت های غیردموکراتیک، مساله اعمال شکنجه در زندان ها و بقای حکومت ایران، شکنجه در قوانین جمهوری اسلامی...
۱۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
واضح‌ترین پیام این انتخابات امتناع اکثریت قاطع از رای‌دادن است، نظام را قبول ندارند
پیش‌بینی می‌کنم دور تازه‌ای از سیاست در کشور ما آغاز شده که تنها دو نیروی متشکل و دارای پایگاه اجتماعی معین وجود خواهد داشت و با هم رقابت خواهند داشت....
۱۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: فرخ نگهدار
نویسنده: فرخ نگهدار
هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تيرماه
رهبر حکومت تاب نياورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب ديد. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نبايد با کسانی که "ذره‌ای با...
۱۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بیژن رحمانیان
نویسنده: بیژن رحمانیان
بی رونق‌ترین انتخابات و نه مردم به جمهوری اسلامی
حتی اگر تفاوتهایی میان پزشکیان و جلیلی باشد اما به هر حال دولت بعدی تابع سیاستهای رهبری‌، ناقض حقوق بشر، گرفتار در چنبره نیروهای امنیتی و مافیای اقتصادی و ناتوان...
۱۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: جبهه‌ی ملی ایران، سازمان‌های جبهه‌ی ملی ایران در خارج از کشور
نویسنده: جبهه‌ی ملی ایران، سازمان‌های جبهه‌ی ملی ایران در خارج از کشور
بازتولید مقاومت در برابر شرکت در دور دوم انتخابات
مخالفت مردم با جمهوری اسلامی بیش از حد تصور رهبری آن است که گفت: «چرا انسان باید برای انجام یک کاری که خرج ندارد، زحمتی ندارد، مایه‌ای ندارد و وقت‌گیری...
۹ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: راهکار سوسیالیستی
نویسنده: راهکار سوسیالیستی

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نياورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب ديد. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نبايد با کسانی که "ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند" همکاری کرد. به‌زبان ديگر نبايد به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خيال همکاری با ناانقلابين دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گويد.

دوم تا هشتم تیرماه

در هفت روز گذشته همه‌ی راه‌ها برای ایرانیان به انتخاب نفر دوم حکومت اسلامی در ایران می‌رسید. نه برای همه البت. که بسیاری به راه انتخاب و انتخابات پای ننهادند. نرفتند این راه را.
در چند روز پیش‌تر از روز پایانی، روز جمعه؛ نامزدها کوشیدند بازار انتخابات را رونق بخشند. نتوانستند اما. گفته می‌شود سستی بازار از دلال است. و گویا نامزدها، دلال‌های خوبی نبودند. یکی، همان که به‌سادگی فرمان کشتن می‌داد؛ راه خود از آن چهار نامزد سوا کرد از آغاز و به‌راه خود می‌رفت. خود می‌دانست جایی در صندوق رای نمی‌یابد. آمده بود، گویا؛ خود بشوید. و، دوی دیگر، از نخست بر همه روشن سیاهی لشگر، هم میانه‌ی راه سر خود کج کرده و در نخستین بیرونی، از میدان به‌در رفتند. پاداش خود پیش‌تر ازین گرفته بودند این دو برای شرکت در نمایش حکومت از گوناگونی. و دو تن ماندند از جبهه‌ی کنونی انقلاب. رئیس دولت در سایه، نه؛ رئیس دولت موازی و رئیس کارخانه لوله‌سازی. آن‌چه اما در این هفته ازین چار دیده و شنیده شد، دنباله همان بود که این همه سال گفته و کرده‌اند. راست، راست رو به‌مردم نشستن و مردم را خام شمردن.
و پیش نرفت بس چیزها بر روی صحنه. و رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید و تاکنون از تصمیم‌گیرندگان حکومتی نبوده است.
آقای خامنه‌ای یک‌بار دیگر هم بر صحنه آمد و باز بر طبل مشارکت حداکثری کوبید. بی‌حاصل. که روز جمعه، بر پایه‌ی داده‌های حکومتی چهل درسد از دارندگان حق رای به‌پای صندوق‌های رای رفتند.
۱۲۵۶۱۵۹ رای باطله شمرده شد از میان ۲۴۷۳۵۱۸۵ رای در صندوق‌ها. یعنی، نیم درسد رای‌ها. و پزشکیان نفر نخست شد برای نفر دوم حکومت شدن. پزشکیان و جلیلی به‌دور نهایی رسیدند و رئیس کارخانه لوله‌سازی برگشت بر تخت ریاست مجلس شورای اسلامی در ایران.
جمعه در پیش دور نهایی این انتخابات برگزار خواهد شد. سخت نگیرد کس، اما؛ نمی‌دانم چرا یاد آن انتخاب میان رفسنجانی و احمدی‌نژاد زنده شد برای من …
آن که بر صندلی نفر دومی حکومت خواهد نشست، پشت ابرها‌ست هنوز. می‌توان اما از او هنوز نامده، انتظاری داشت. علی زند بازرس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور و رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی رو به نفر دوم پس از این می‌گوید، خواسته مهم کارگران از دولت چهاردهم، بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت، امنیت شغلی و کنترل تورم است و کارگران از دولت آینده انتظار دارند در افزایش دستمزدها به قانون کار تمکین کند.
این گفته‌ی آقای زند را باید چنین خواند که دولت پیشین قانون کار مصوب حکومت را چندان به‌رسمیت نمی‌شناخته است.
در زمانی که ما سرگرم و یا درگیر انتخابات نفر دوم حکومت اسلامی بودیم، ۱۶۰نماینده پارلمان و حدود ۳۵۰ نماینده مجالس ایالتی آلمان بیانیه‌ای را امضا کردند که در آن از دولت این کشور خواسته شده سیاستی سخت‌گیرانه‌تر در قبال ایران در پیش گیرد. خواست این نمایندگان از جمله قرار دادن سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی و “تحریم علیه رژیم ستمگر ایران” هستند. چندی پیشتر دولت کانادا سپاه پاسداران را تروریست نامید.
انتخابات در ایران مانع از کشتار ارتش اسرائیل در غزه نشده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته است که مرحله فشرده عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس در شهر رفح در جنوب نوار غزه به زودی پایان خواهد یافت. این زود کی خواهد بود، نتانیاهو نمی‌گوید. شاید تنها برای خواباندن اعتراضات گسترده علیه او در اسرائیل و جهان باشد. همزمان وزیر دارایی اسرائیل گفته است که اسرائیل به گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری ادامه خواهد داد و دولت اسرائیل علیه تشکیلات خودگردان تدبیر خواهد کرد و این واکنشی است به اقدامات فلسطین‌ها علیه اسرائیل در صحنه جهانی.
چهارشنبه هفته‌ای که گذشت، دموکراسی بولیوی برای مدت کوتاهی لرزید. ارتش بولیوی به‌قصد کودتا علیه دولت واحدهایی از نیروهایی نظامی را در میدان مرکزی ساختمان دولت در شهر لاپاز مستقر و به‌کمک تانک‌ها کوشیدند به کاخ ریاست جمهوری وارد شوند. هوشیاری رئیس جمهور و جایگزینی به‌هنگام فرمانده ارتش، کودتا را خنثا کرد. این‌جا در این باره بیشتر بخوانید.
خبر خوش هفته گذشته رهایی جولیان آسانژ بنیانگذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس از زندان بود. آسانژ پس از ۱۴ سال دعوای حقوقی با دولت امریکا، با دستگاه قضایی آمریکا به‌توافق رسید که با پذیرش اتهام نقض قوانین جاسوسی، آزاد شود. آقای آسانژ هفت سال در سفارت کشور اکوادر در انگلیس پناهنده بود و پنج سال نیز در زندان در انگلیس.
مکرون رئیس جمهور فرانسه می‌گوید احتمال پیروزی پوپولیست‌های راست و چپ افراطی در انتخابات پارلمانی تصویری نگران‌کننده برای کشورش ترسیم می‌کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که مکرون در حال حاضر شانس بالایی در رقابت پیش‌رو ندارد. انتخابات پارلمانی فرانسه روز یک‌شنبه ۳۰ ژوئیه برگزار می‌شود.
گاهی زمان به‌پس می‌گردد! آن‌گاه که همه می‌کوشند ساعت کار را کاهش دهند و از زحمت کار بکاهند، در یونان زین پس‌تر روزهای کاری هفته شش روز خواهند بود. از ماه ژوئن، کارفرمایان در یونان می‌توانند به کارمندان خود پیشنهاد دهند که به جای پنج روز، شش روز در هفته کار کنند. بهانه این است که این اقدام برای مزدبگیران یونانی، درآمدزایی بیشتر خواهد بود!
و راستش من نفهمیدم نگرانی سازمان ملل بهر چیست! از آنجایی که تولید تریاک در افغانستان کم شده است، کارشناسان مواد مخدر سازمان ملل نگران محصولات جایگزین‌های نو و خطرناک هستند.

جنگ در اوکراین هم‌چنان جان می‌گیرد. در زمانی که روسیه آمریکا را متهم می‌کند که در حملات اخیر اوکراین به کریمه به این کشور کمک کرده است، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا برای نخستین‌بار با آندری بلوسوف، همتای روسی خود درباره جنگ در اوکراین تلفنی گفتگو کرد.

تاریخ انتشار : ۱۰ تیر, ۱۴۰۳ ۲:۵۸ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

سیرک انتخابات در خارج از کشور

حال تحریمیان بگویند، چه باید کرد؟

حقوق ما: سال هشتم، شماره ۳۱۶

واضح‌ترین پیام این انتخابات امتناع اکثریت قاطع از رای‌دادن است، نظام را قبول ندارند

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

بی رونق‌ترین انتخابات و نه مردم به جمهوری اسلامی