سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۷

سه شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۷

مرگ در «منطقۀ امن»
اسکات اندرسون، معاون هماهنگ کننده «اونراوا»( آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) گفت در بیمارستان «ناصر» شاهد «بعضی از وحشتناک‌ترین صحنه هایی بودم که در ۹...
۲۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان: پروین همتی
نویسنده: برگردان: پروین همتی
به یاد سیمین بهبهانی، شاعری مبارز و مدافع حقوق زنان!
سیمین بهبهانی، با زبانی صریح و بی‌پرده، از دردها و رنج‌های زنان جامعه‌اش سخن می‌گفت و همواره می‌کوشید که ادبیات و هنرش را برای آشکار کردن دردها ی جامعه و...
۲۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
خسرو خوبان!
گفت: یک روز با دخترم رفتیم کهریزک. قرار شد اونجا ازم نگهداری کنن، همۀ کارهارو انجام شد از دخترم ضمانت ۵۰ملیونی خواستند، پرسیدم این برای چیه؟ گفتند برای زمانی که...
۲۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام شوقی
نویسنده: بهرام شوقی
سلطنت‌طلبان و استفاده از روش‌های سخیف در مبارزه، آیا مجاز است؟
ما شاهد هستیم که برخی جریانات - هوادار سلطنت – خود برگزارکنندۀ این نوع تظاهرات بوده و این روش‌های سخیف و خشونت‌آمیز را آشکارا و آگاهانه تشویق و ترغیب می‌کنند...
۲۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهروز ورزنده
نویسنده: بهروز ورزنده
مورد توجه پزشکیان: «گذار دمکراتیک»
جایگزین نقش احزاب برای طی کردن مسیر گذار به دمکراسی به شیوۀ دمکراتیک چه خواهد بود و چگونه خواهیم توانست آن‌چنان فشاری را بر نظام بیاوریم که مجبور به تن...
۲۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سعید مقیسەای
نویسنده: سعید مقیسەای
کهریزک قتلگاهی در آخر دنیا!
کهریزک کجاست...؟قتلگاهی در آخر دنیا با رازهایِ سر به مُهر که از پشتِ حصارهای بلند و ابرهای سیاه آشکار شد. من اما هنوز زنده‌ام، چیزی برای شکستن در من نمانده،...
۲۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: رحمان - ا
نویسنده: رحمان - ا
مروری بر آن‌چه تا بيست و سوم تيرماه گذشت
نفس چاق نکرده بود آقای پزشکيان که در دفتر شرکت هواپيمايی توسط نيروهای انتظامی بسته شد. گويا عدم رعايت حجاب کارکنان زن اين دفتر دليل اين کنش نيروهای انتظامی بود....
۲۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بیژن رحمانیان
نویسنده: بیژن رحمانیان

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکيان که در دفتر شرکت هواپيمايی توسط نيروهای انتظامی بسته شد. گويا عدم رعايت حجاب کارکنان زن اين دفتر دليل اين کنش نيروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزير کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

هفت روز از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری حکومت اسلامی در ایران گذشت. انتخاباتی که بس نگاه‌ها به‌خود متوجه کرد.
نام آقای مسعود پزشکیان که به‌عنوان رئیس جمهور اعلام شد، بس نفس‌ها که بیرون داده شد. و سپس شورای نگهبان حکومت درستی این انتخابات را تایید کرد. مانده است تایید رهبر حکومت. تایید خواهد کرد او هم این نتیجه را و حکومت باز رئیس جمهور خواهد داشت. موردی برای عدم تایید دیده نمی‌شود. آقای پزشکیان خود پس‌تر این انتخابات گفت، گر رهبر حکومت نمی‌بود، نام او از صندوق‌های رای بیرون نمی‌آمد. تاییدی بر سابقه‌؟ بر مهندسی‌های انتخاباتی چند در گذشته؟
رقیب آقای پزشکیان، که به‌گفته خود سال‌هاست دولتی موازی با دولت رسمی می‌راند؛ از همان آغاز به آقای پزشکیان چنگ و دندان نشان داد. او در میان جمعی از پیروانش با تکیه بر نقش خود، گفت، هر آن‌جا که او ببیند دولت تازه به کج‌راهه می‌رود، به‌کمک دولت خواهد آمد تا به‌راه راست هدایت شود.
نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر. افزود آقای وزیر.
باری؛ انتخابات در ایران ظاهرن با حاشیه‌ی چندانی همراه نبود. در بیرون از ایران اما بس حاشیه داشت این انتخابات. مریدان شاهزاده رضا پهلوی و خانم مریم رجوی، یا که آقای مسعود رجوی؟؛ همان کردند که سال‌هاست بدان دل‌مشغول‌اند. به‌هر آن که در بیرون از ایران در انتخابات شرکت کرد، تاختند. بد گفتند و این‌جا و آن‌جا به رای‌دهندگان دست‌درازی هم کردند. همان که لباس‌شخصی‌ها در ایران می‌کنند. از مریدان شاهزاده و مریم یا مسعود رجوی و لباس‌شخصی‌ها همین برون می‌ریزد که ریخت. و می‌شناسند همه. و این‌جا و آن‌جا خبرنگاران آزاد تولیدات هنری – سینمایی خود را به‌نمایش نهادند. و راستش کم هم به‌به و چه‌چه نشنیدند.
اما، پاره‌ای از آزاردیدگان، نه مقابله به‌مثل؛ که واکنش نشان دادند. از پاره‌ای زین نیروهای فشار و سرکوب در بیرون از ایران عکس و فیلم گرفتند. و ناگهان این واکنش به قبای پاره‌ای از منادیان آزادی خورد. جامه دراندند که وای آزادی و بر واکنشگران تاختند. به‎شوخی می‌ماند؟ از انتخابات بیرون آیم.
دور نمی‌شوم چندان اما. از آن شش تنی که شورای نگهبان حکومت اسلامی برای جایگاه نفردومی حکومت اسلامی در ایران، دارای صلاحیت دانست، یکی هم شهردار کنونی تهران بود.
برای برکناری او از جایگاه شهرداری تهران از آغاز سال جاری خورشیدی، کارزاری به‌راه افتاده است. در آگاهی من نزدیک به یک‌سد و بیست‌هزار تهرانی این کارزار را امضا کرده‌اند. برای آقای شهردار این همه اما کشک است. او سه روز پیش‌تر گفت، محکم‌تر از پیش‌تر به صندلی چسبیده است. این کارزار درپی تصمیم آقای شهردار به‌ساخت مسجدی در پارک قیطریه به‌راه افتاده است. آقای شهردار این گام مردمان تهران را غیرقانونی دانست. البت حامیان و مریدان آقای شهردار دست روی دست نگذاشتند. آستین برکشیدند و به‌جمع‌آوری امضا در پشتیبانی از او به‌راه افتادند. در چشم‌به‌هم‌زدنی یک‌سد و بیست‌هزار نفر به‌پشتیبانی آقای شهردار به‌گود ریختند.
ایرانی‌ها، چه آن‌ها که رای دادند و چه آن‌ها که رای ندادند، سرگرم انتخابات و نتیجه‌ی آن بودند و از جهان غافل که ناگهان ویگدور لیبرمن، عضو سابق کابینه ائتلافی دولت نتانیاهو گفت: “بدون شکست دادن ایران” بقای اسرائیل تضمین نمی‌شود. او گفت که اگر اسرائیل بتواند ایران را به شکست بکشاند، همه چیز درست خواهد شد و حتا گروگان‌ها آزاد خواهند شد. باید ایران را از پای انداخت تا بشود حزب‌الئه و حماس را نابود کرد.
در هفتاد و پنجمین نشست سران کشورهای عضو ناتو در واشنگتن، حمله روسیه به اوکراین در دستور کار بود. سران کشورهای عضو ناتو در این نشست کمک‌های کشورهای ایران، کره شمالی و چین به روسیه را نگران‌کننده دانستند. ایران و چین این اتهام ناتو را بی‌پایه خواندند و کره شمالی به‌اتهام واکنشی نشان نداد. رهبران ناتو در این نشست به‌کشف تازه‌ای رسیدند. چین بزرگ‌ترین تهدید است!
ناتو هم‌چنان لای در را برای ورود اکراین به‌گروه خود، نیمه‌باز نگه‌داشته است. ناتو می‌گوید، اکراین راه بازگشت ندارد و روزی، روزگاری در را کامل بر اکراین باز خواهد کرد. و جنگ روسیه و اکراین هم‌چنان جان‌های عزیزی را می‌گیرد. هم‌چنان که در غزه. و این‌جا یا آن‌جا. در دیدرس جهان.
اسرائیل باز به تمامی ساکنان شهر غزه فرمان داد که این شهر را ترک کنند. دومین دستور برای تخلیه بزرگ‌ترین شهر باریکه غزه هم‌زمان با ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس در دوحه صادر شد. هم‌زمان اسرائیل به هر‌آن‌جا که بخواهد شلیک می‌کند. از هوا به زمین و یا از زمین به زمین. بیمارستان مراکز درمانی و یا آموزشی، به زبانی دیگر؛ جا، جای غزه، ساکنان غزه، هدف‌اند. و صاحبان قدرت را چه باک.

در انتخابات انگلیس محافظه‌کاران چنان شکستی خوردند که در تاریخ انتخابات انگلیس تنها یک‌بار پیشینه داشته است.
در فرانسه فراخوان حزب‌های چپ، سندیکاهای کارگری و ورزشکاران، میدان را از راست‌ها گرفت. خانم لوپن حسرت تشکیل دولت را از پدر به‌ارث دارد. و در امریکا آقای رئیس جمهور کنونی علی‌رغم بیماری و آن یک دیگر با همه‌ی رسوایی‌ها افکار عمومی امریکا را به‌خود مشغول می‌دارند. جنگ برای قدرت میان این دو، چشم‌های آنان را بر آن‌چه بر غزه می‌گذرد، بسته است.
یا که خود چشم می‌بندند؟

تاریخ انتشار : ۲۴ تیر, ۱۴۰۳ ۹:۰۲ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

مرگ در «منطقۀ امن»

به یاد سیمین بهبهانی، شاعری مبارز و مدافع حقوق زنان!

خسرو خوبان!

سلطنت‌طلبان و استفاده از روش‌های سخیف در مبارزه، آیا مجاز است؟

مورد توجه پزشکیان: «گذار دمکراتیک»

کهریزک قتلگاهی در آخر دنیا!