جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۶

جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۶

اعدام یک کودک-مجرم در شیراز؛ ۷۱ کودک-مجرم در ۱۵ سال گذشته توسط جمهوری‌اسلامی اعدام شده‌اند
براساس اطلاعات جدیدی که به دست سازمان حقوق بشر ایران رسیده است، یکی از سه مردی که روز دوشنبه ۲۶ شهریور ماه، در زندان مرکزی شیراز به اجرا درآمد، در...
۶ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
باز هم انفجار معدن، و باز هم مرگ کارگران معدن
در ایران، مرگ کارگران، بر بستر رو به وخامت بحران ژرف اقتصاد سیاسی روی می دهد. بيكاری رشد یابنده و تورم تازنده׳ گذران زندگی اكثر مردم را با دشواری های...
۶ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش قائنی
نویسنده: سیاوش قائنی
ايمنی در کار، مسائل ايمنی کارگران
ايمنی و امنيت مکان زندگی و کار نخستين شرط‌های زندگی درخور هر يک از ما هستند. اطمينان از داشتن امنيت کاری و ايمنی در محل کار، افزايش کارايی را به‌همراه...
۵ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار کارگری سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: گروه کار کارگری سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نام همه کارگران معدن، ویرانی من است
مرزِ بین نان و مرگ فرو ریخت، زمین به غرش درآمد، و من در اعماق فرو رفتم، سوختم،  با تمام ذراتم، در کنارِ برادرانم، ما زنده به گور شدیم، زیر...
۵ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن جلالی
نویسنده: حسن جلالی
جاسوس‌های اسرائیل در فرودگاه امام!
کسی نمی‌داند ما پنج میلیون مهاجر داریم، شش میلیون، یا خیلی بیشتر. اما بیشتر از همانها، ما مشتاق بازگشتشان هستیم. بیایند ایران را ببینند و هر وقت هم خواستند هم...
۴ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: رحیم قمیشی
نویسنده: رحیم قمیشی
فاجعه مرگبار معدن در طبس
خانواده های کشته و مصدوم شدگان چنین حوادثی تامین کننده مخارج معاش خود را از دست می دهند. دادن خسارت مختصری به عنوان دیه، در درازمدت به هیچ وجه پاسخگوی...
۳ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
یاد فریبرز بهادری را گرامی می داریم
وحیه پرشور در دفاع از زحمت‌کشان و آرمان های مردمی موجب محبوبیت شاخص فریبرز بهادری در میان اهالی مسجدسلیمان و یاران او بود. وی که دوران سخت زندان در جمهوری...
۳ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: دبیرخانه شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: دبیرخانه شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

آقاى پزشکیان اعتصاب و اعتراضات پرستاران فقط معوقات پرداختى نیست

ادعای حل مشکل پرستاران با تقلیل به پرداختِ معوقات، در واقع پاک‌کردن صورت مسئله است. مشکلات پرستاران فراتر از پرداخت معوقات است، معوقات بخش کوچکی از مشکلات آنان است.....

نزدیک به یک ماه از اعتصاب و اعتراض پرستاران مى‌گذرد. آنچه که عمدتاً در مطبوعات در رابطه با مضمون مطالبات کادردرمان بالاخص پرستاران منعکس شده، تکیه بر عدم پرداخت مطالبات معوقه‌ی پرستاران و کادر درمان است، که البته  آقاى پزشکیان خبر پرداخت مطالبات عقب افتاده را از طریق برداشت از صندوق توسعه ملی‌، در سخنرانى اخیرشان اعلام کردند.

اما واقعیت این است که مطالبات پرستاران و حل مشکل آنها و مطالباتشان، تنها پرداخت حقوق عقب افتاده نیست و با پرداخت آن مشکل پرستاران حل نخواهد شد. مطالبات پرستاران و کادر درمان، در مورد بهبود شرایط کارى و رفع تبعیض جنسیتى و دستمزد عادلانه است و با پرداخت مزایاى عقب افتاده حل نخواهد شد. بالخص اینکه شما آقاى پزشکیان  بمثابه یکی از مسئولین کادر درمان، که مشکلات آنان را بیشتر از همه اشراف دارید، نباید در مقام ریاست جمهورى، به تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران و بهبود شرایط کارى و افزایش حقوق متناسب با تورم، اضافه کارى اجبارى، که براى تحقق انها اعتراض و اعتصاب کرده‌اند، توجه و تاکید نکنید.

یکى از مطالبات اساسى پرستاران، تعرفه‌گذارى (قیمت‌گذارى) خدمات پرستارى   است. مسئله‌ی پرستاران آیین‌نامه‌ی ناقصی است که برای تعرفه‌گذاری نوشته‌ شده است. آنان خواهان تعرفه‌گذاری به همان شیوه‌اى هستند که برای پزشکان تعیین شده است، نوشته شود. موضوع، یکسان بودنِ مبلغ نیست، بلکه شیوه‌ی تعرفه‌گذاری باید یکسان باشد.

رئیس نظام پرستاری مشهد در مصاحبه‌اش اعلام کرد: تزریقات، گرفتن نوار قلب، سونداژ، وصل کردن سرم، آموزش و پذیرش بیمار از جمله خدمات پرستاری است.

لازم به توضیح است که تعرفه‌های خدمات پرستاری در بیمارستان‌ها، با تعرفه پزشکی محاسبه می‌شود، اما خارج از بیمارستان‌ها اینچنین نیست. اصلاح تعرفه‌ی خدمات پرستارى، در عین حال هزینه درمان را براى بیماران کاهش مى دهد.

یکى دیگر از مطالبات اساسى پرستاران، اعتراض به اضافه‌کارى اجبارى می‌باشد که به دلیل کمبود کادر درمان و تعداد زیاد مراجعات بیماران و نیز نازل بودن دستمزد اضافه کارى است. بنا به گزارش اقتصاد آنلاین: پرداخت ۲۰ هزار تومان به ازای هر ساعت اضافه کاری اجباری و عدم اجرای صحیح قانون، از دلایل اعتراضات این روز‌های پرستاران است.

آنان خواهان ساعت کاری استاندارد، و نیز حجم کاری استاندارد می‌باشند. پرستاران نگران وضعیت بیماران می‌باشند و براین باورند که اضافه‌کاری اجباری، بازی با جان بیماران است و نه تنها توان کاری را از آن‌ها صلب می‌کند، بلکه باعث می‌شود، کیفیت خدماتی که به بیماران ارائه می‌دهند نیز کاهش یابد. چرا باید یک پرستار در یک شیفت، عهده دار ۲۵ تا ۳۰ بیمار باشد و توانایی رسیدگی درست به همه آن‌ها را نداشته باشد.

با این شرایط سخت کارى، بنا به گفته‌ی رئیس هیئت مدیره انجمن فوریت‌های پزشکی کشور، در مورد ادعای اجرای فوق‌العاده خاص پرستاران در ایلنا: مبلغی که بابتِ فوق‌العاده خاص داده‌اند بسیار ناچیز است که حتی نام آن را تغییر داده‌اند و ترمیم حقوق گذاشته‌اند. در حال حاضر فوق‌العاده خاص قوه قضائیه با ضریب ۳ درصد پرداخت می‌شود، اما فوق‌العاده خاص برای نیرو‌های کادر درمان با ضریب ٠,۴ درصد آنهم به نام ترمیم حقوق اعمال می‌شود. این افزایش، چیزی حدود یک میلیون و ۴۰۰ تومان می‌شود که با توجه به تورم و گرانی و حقوق ناچیزِ کادر درمان، رقم بسی ناچیز است.

در میان کادر پرستارى، کارکنان اورژانس پیش‌بیمارستانى از وضعیت نامساعدترى برخوردارند.

پرستارانِ مستقر در بیمارستان مشکلات چندانی از نظر محل استقرار ندارند، اما نیروهای اورژانس خیلی اوقات در پایگاه‌هایی مستقر می‌شوند که اطرافشان امکانات شهری وجود ندارد. در این وضعیت آن‌ها معمولا در کانکس، ۲۴ ساعتِ کاریِ خود را می‌گذرانند که امری طاقت‌فرساست و با این شرایط سخت کارى طبق آمار رسمى هیئت مدیره‌ی انجمن پرستاران، ماهیانه ٨٠ تا ١٠٠ ساعت اضافه کارى اجبارى دارند.

در مورد پرستاران اورژانس پیش‌بیمارستانى، نبود تجهیزات لازم یکی از مهم‌ترین مشکلات است که باید برطرف گردد، در غیر اینصورت فشارِ کارِ این پرستاران حل نخواهد شد. طبق استانداردها در استان تهران ۷۲۱ آمبولانس نیازاست اما در حال حاضر کمتر از یک سوم این مقدار فعال است، آنهم در کلان شهری مثل تهران که حادثه‌خیز می‌باشد. در جاده‌ها هم به ازای هر ۴۰ کیلومتر باید آمبولانس فعال وجود داشته باشد، اما این چنین نیست! متأسفانه استانداردها رعایت نمی‌گردد و فشار‌کاری بر روی نیروها زیاد است.  بنا به گفته رئیس هیئت مدیره‌ی انجمن فوریتهاى پزشکى کشور: خیلى‌ها استعفا داده و رفته‌اند. ما نیرویی داشتیم که از فوریت بیرون رفت و الان کولبری می‌کند.

ادعای حل مشکل پرستاران با تقلیل به پرداختِ معوقات، در واقع پاک‌کردن صورت مسئله است. مشکلات پرستاران فراتر از پرداخت معوقات است، معوقات بخش کوچکی از مشکلات آنان است.

به دلیل معضلاتى که پرستاران با آن درگیر می‌باشند سالانه هزار پرستار از ایران به کشورهاى اروپایى مهاجرت مى‌کنند.

براى حل مشکلات پرستاران و کادر درمانى و همچنین تامین بهداشت و درمان براى همگان، طرح نظام سلامت، ناکارآمد است.

دسترسى به بهداشت و درمان همگانى نیازمندِ تقسیم عادلانه ارائه‌ی خدمات درمانی به بیماران‌ و افزایش کادر پرستاری می‌باشد، به روز کردن تکنولوژى پزشکى که تشخیص دقیق و در عین حال موجب تسهیل فشار کارى است، ارتقاء علمى و تخصصى پرستاران و کادر درمانى که مشمول ساعات کاری شود، تغییرات مدیریتى و ادارى که راه سواستفاده و رانتىِ بخش خصوصى را از امکانات دولتى سد کند، همسانى تعرفه‌ی خدمات درمانى پرستارى با پزشکان، لغو اضافه‌کاری اجبارى به دلیل کمبود کادر درمانى، تجدید و نوسازى تکنولوژى اورژانسى پیش‌بیمارستانى که کمک رسانى به بیماران و ارائه‌ی خدمات درمانى سریع پرستاران را تسهیل مى‌کند، بهبود و تسهیل امکانات محل کار و تامین حقوق در خور، که توان معیشت پرستاران و کادر درمانى را بهبود بخشد و همچنین و بالاخص تغییر رفتار فرهنگى بین پزشک، سرپرستار و پرستار، به فرهنگ همکارى و همکار، از معضلات اساسى جامعه‌ی پرستارى ایران است.

بدون این تغییرات اساسى، موجب افزایش مهاجرت کادر درمان می‌گردد و بحران خدمت‌رسانى بهداشتى- درمانى عمیق‌تر می‌کند ودر نتیجه موجب می‌شود تا تعهد آقاى پزشکیان در راستاى بهداشت و درمان همگانى تحقق نیابد.

 

محمود سیدى

تاریخ انتشار : ۱۵ شهریور, ۱۴۰۳ ۱۰:۲۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حملهٔ سایبری سازمان‌یافتهٔ اسراییل به ابزار مخابراتی همراه هزاران لبنانی جنایت جنگی و علیه بشریّت است!

این حملهٔ سایبری و مخابراتی در ابعادی وسیع، بدعت‌گذاری شومی در تاریخ جنگ در جهان است. استفاده از امکانات فن‌آوری متداول  و روزمره در میان همهٔ مردم در سراسر جهان،  برای حمله به هستی و تن‌درستی آنان، بدعتی جنایت‌کارانه است. هر انسان، هر کودک در هر جای جهان و در هر محیطی، چه در محل کار، چه در محل تحصیل و چه در خانهٔ خود که باید مکان امن زندگی روزمرهٔ او باشد، می‌تواند آماج این حملات وحشیانهٔ غیرانسانی قرار گیرد. این بدعت‌گذاری غیرانسانی را باید قاطعانه محکوم و برای توقف تعمیم آن مبارزه کرد.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت

سفر آقای پزشکیان، نفر دوم حکومت اسلامی در ایران؛ به عراق، از مهمترین رویدادهای چند روز گذشته است. عراق با ایران و امریکا روابط گرم و دوستانه‌ای دارد. ایران و امریکا هردو؛ در صحنه سیاسی عراق صاحب نفوذ هستند. عراق میدان مبارزه‌ی نیروهای شبه‌نظامی عراقی مورد حمایت ایران و نیروهای ارتش امریکا مستقر در عراق هم هست.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

حملهٔ سایبری سازمان‌یافتهٔ اسراییل به ابزار مخابراتی همراه هزاران لبنانی جنایت جنگی و علیه بشریّت است!

این حملهٔ سایبری و مخابراتی در ابعادی وسیع، بدعت‌گذاری شومی در تاریخ جنگ در جهان است. استفاده از امکانات فن‌آوری متداول  و روزمره در میان همهٔ مردم در سراسر جهان،  برای حمله به هستی و تن‌درستی آنان، بدعتی جنایت‌کارانه است. هر انسان، هر کودک در هر جای جهان و در هر محیطی، چه در محل کار، چه در محل تحصیل و چه در خانهٔ خود که باید مکان امن زندگی روزمرهٔ او باشد، می‌تواند آماج این حملات وحشیانهٔ غیرانسانی قرار گیرد. این بدعت‌گذاری غیرانسانی را باید قاطعانه محکوم و برای توقف تعمیم آن مبارزه کرد.

مطالعه »
پيام ها

یاد فریبرز بهادری را گرامی می داریم

وحیه پرشور در دفاع از زحمت‌کشان و آرمان های مردمی موجب محبوبیت شاخص فریبرز بهادری در میان اهالی مسجدسلیمان و یاران او بود. وی که دوران سخت زندان در جمهوری اسلامی را هم با ایستادگی پشت سر گذاشت، در تمام سالهای مهاجرت و دوری از وطن نیز همچنان بر آرمانهای مردمی و عدالت خواهانه پایدار ماند …..

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

اعدام یک کودک-مجرم در شیراز؛ ۷۱ کودک-مجرم در ۱۵ سال گذشته توسط جمهوری‌اسلامی اعدام شده‌اند

باز هم انفجار معدن، و باز هم مرگ کارگران معدن

ایمنی در کار، مسائل ایمنی کارگران

نام همه کارگران معدن، ویرانی من است

جاسوس‌های اسرائیل در فرودگاه امام!

فاجعه مرگبار معدن در طبس