سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۱

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۱

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

مبادلات مرزی؛ درآمد میلیاردی برای سپاه پاسداران؛ گلوله، مین، رشوه و جریمه برای کولبران

در سال 1389 بر اثر تیراندازی ماموران جمهوری اسلامی 66 نفر از کولبران کشته شده اند و تعدادی نیز بر اثر اصابت با مین یا یخ زدن دست و پا ناقصالعضو شده اند و گروهی نیز دچار عارضه دیسک کمر شده اند و قادر به ادامه کار نیستند و تعدادی نیز در زندان به سر می برند

کولبران در کردستان ایران به زحمتکشانی گفته می شود که کالاها و اجناس را از کردستان ایران به کردستان عراق و یا از آنسوی مرز به این سوی مرز بر کول خود حمل می کنند و در ازای آن دستمزد ناچیزی بدست می آورند.

بدیهی است که در ایران تحت حاکمیت غارتگران و سرکوبگران، تهیدستان و زحمتکشانی زندگی می کنند که از کولبران نیز فقیرترند، اما انتخاب این قشر زحمتکش در این نوشته، مقایسه درآمد ناچیز آنان با سپاه پاسداران است که سالانه میلیاردها دلار کالا از طریق غیرقانونی، از اسکله های غیرمجاز یا فرودگاهی وارد کشور می کند و دیگر اینکه قشر زحمتکش کولبر، افزون بر کار سخت و طاقت فرسا و دستمزد اندک، در معرض خطر مرگ نیز قرار دارند.

کردستان که از دیرباز از توسعه نیافتگی رنج می برد، پس از استقرار حاکمیت جمهوری اسلامی این توسعه نیافتگی در مقایسه با دیگر مناطق و استانهای ایران تشدید گردید و افزون بر آن نگاه امنیتی رژیم به کردستان پیامدها و نتایج زیانباری را از نظر اقتصادی در کردستان بوجود آورده است که یکی از این پیامدها افزایش میزان بیکاری نسبت به بقیه مناطق ایران می باشد زیرا میزان بیکاری در کل جمعیت ایران ۱۸ درصد و در کردستان ۳۱ درصد است از اینرو جوانان زیادی در پی کسب تأمین هزینه زندگی خود و خانواده، شهر و دیارشان را رها کرده و عازم دیگر شهرها بویژه تهران می شوند و بخشی از جوانان که ساکن شهرها و روستاهای مرزی هستند و فاقد مدارک تحصیلی و تخصصی هستند برای امرار معاش به کولبری روی می آورند.

به کار بردن واژه قاچاق که مفاهیم دیگری از جمله حمل مواد مخدر را در اذهان تداعی می کند برای حرفه کولبری منصفانه و مناسب نیست بلکه این حرفه را باید مبادلات مرزی نامید. در این سالها بویژه در پی رونق و شکوفائی اقتصادی در کردستان عراق، مبادلات کالا بین کردستان ایران و عراق رشد شتابنده ای داشته است و خیلی از جوانان و نوجوانان و حتی پیرمردان باین حرفه سخت و دشوار و پر خطر روی آورده اند. این کولبران در دسته های چند نفری و اغلب پیاده و بعضی با اسب و قاطر، کوه های صعبالعبور و پر برف مرز ایران و عراق را در می نوردند تا هزینه زندگی فقیرانه را برای اعضای چشم براه و نگران خانواده خود تهیه کنند. حمل بارهای سنگین و طاقتفرسا و دستمزد اندک، تنها مشکل کولبران نیست بلکه در راه با خطراتی همچون مورد اصابت گلوله قرار گرفتن، انفجار مین، یخ زدن دست و پا بر اثر سرمای شدید نیز مواجه می شوند. سرما در زمستان چنان غیرقابل تحمل است که در آب آشامیدنی اسبها و قاطرها ودکا می ریزند تا بتوانند سرمای شدید را تحمل کنند. گاهی کولبران در کمین پاسداران گرفتار می شوند و با پرداخت رشوه یا جریمه، در آمد ناچیز آنان نیز به یغما می رود.

در سال ۱۳۸۹ بر اثر تیراندازی ماموران جمهوری اسلامی ۶۶ نفر از کولبران کشته شده اند و تعدادی نیز بر اثر اصابت با مین یا یخ زدن دست و پا ناقصالعضو شده اند و گروهی نیز دچار عارضه دیسک کمر شده اند و قادر به ادامه کار نیستند و تعدادی نیز در زندان به سر می برند و بعضی از کولبران که مواد نفتی را در منزل انبار می کنند دچار آتش سوزی شده و تمام سرمایه آنها بر باد رفته است و هیچ مقام رسمی در تهران و کردستان پاسخگوی این همه بیداد نیست.

کولبران از مرزهای بانه، مریوان، سردشت و دیگر شهرها و روستاهای مرزی کالاهایی مانند بنزین، گازوئیل، نفت و لوازم پلاستیکی را به کردستان عراق حمل می کنند و از آن سوی مرز پارچه، چای، سیگار، و لوازم الکتریکی و موبایل به این سوی مرز می آورند، اما پس از حذف یارانه ها و گران شدن بنزین و گازوئیل در ایران حمل مواد نفتی محدود شده است و بیشتر کالا از آن سوی مرز به ایران وارد می شود.

کولبران در ازای دریافت ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بارهائی را به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ کیلو حمل می کنند اما نوجوانان و پیرمردان که بار کمتری را حمل می کنند دستمزد کمتری را هم دریافت می دارند؛ نوجوانانی که باید در مدارس و ورزشگاه ها به کسب علم و دانش و تقویت جسم خود بپردازند و پیرمردانی که باید دوران بازنشستگی را در آرامش و آسایش و رفاه نسبی بگذرانند در پی تامین هزینه زندگی ناچارند این راه پر خطر و طاقت فرسا را طی کنند.

وزارت اطلاعات در منطقه که از وضعیت زندگی مردم و نیاز آنان آگاه است تلاش می کند تا با تطمیع و تهدید، آنان را وادار به همکاری کند تا اطلاعاتی را از سازمان های سیاسی ایرانی مستقر در کردستان عراق در اختیار آنان قرار دهند اما کولبران که رژیم را به عنوان عامل اصلی رنج ها و مشکلات خود می شناسند به این همکاری تن در نمی دهند.

از دیگر اعمال شنیع و غیر انسانی سپاه در برخورد با کولبران کشتن اسب های آنان است. کولبران که از هراس کشته شدن و دستگیر شدن، ناچار اسب خود را رها کرده و می گریزند و مزدوران سپاه در کمال بی رحمی اسب ها را به رگبار می بندند و تنها سرمایه ثروتمندترین کولبران را به قتل می رسانند.

در مصاحبه، یکی از کولبران به خبرنگار گفته بود که من اسب خود را مانند فرزندانم دوست دارم زیرا این اسب تنها سرمایه ما و تامین کننده هزینه زندگی خانواده ماست. وضعیت این خانواده را مقایسه کنیم با خانواده هاشمی رفسنجانی که دارای موسسه پرورش اسب هستند و بر طبق افشاگریهای آقای پالیزدار روزانه فقط ۷۰۰هزار تومان هندوانه برای خوراک اسب های این موسسه خریداری می شود و هر چند این موسسه یکی از کمترین منابع درآمد این خانواده است.

طبق گفته آقای کروبی سپاه پاسداران دارای ۶۰ اسکله غیرمجاز می باشد که سالانه میلیاردها دلار کالا از این اسکله ها به طور غیرقانونی وارد کشور می شود و سود سرشار آن به حساب سران سپاه و دیگر شرکا که ایران را ملک طلق خود می دانند واریز می شود و از سوی دیگر کولبران با تحمل رنج و خطرات احتمالی به سختی می توانند هزینه زندگی ناچیز خود را تامین کنند. ثروتمندترین کولبران فقط یک اسب دارد در حالیکه فقیرترین عضو سپاه معادل هزاران اسب ثروت دارد.

این تبعیض فاحش و غیر انسانی در تمام عرصه های اقتصادی کشور وجود دارد. در یک سو سران رژیم با ثروت های بیکران خود که از غارت و چپاول دسترنج مردم و سرمایه های ملی به دست می آید و از سوی دیگر زحمتکشانی قرار دارند که با رنج و زحمت و محرومیت زندگی می کنند که مبادلات مرزی و تفاوت فاحش درآمدهای کولبران و سپاه یکی از این عرصه هاست.

تاریخ انتشار : ۱۸ آبان, ۱۳۹۰ ۱۰:۲۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴