چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷

چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷

استعارۀ مرغ و پاهایش
نقطه مشترک حکومت‌های غیردمکراتیک، دیکتاتوری و یا تمامیت‌خواه با جریان‌های برانداز، سرنگونی‌طلب و یا انقلابی در این است که برای هر دوی آنها "مرغ یک پا دارد"! برای اصلاح‌طلبان مذهبی...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سعید مقیسەای
نویسنده: سعید مقیسەای
در نقد دیدگاه آقای بهزاد کریمی در مقاله‌ای تحت عنوان بلوع سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دموکراتیک
سرخوردگی از اپوزیسیون، به‌ویژه؛ خارج کشور و سرکوب شدید و شکستن مقاومت مردم و تحمیل اختناق برجامعه که امید به بروز هر جنبش اعتراضی را به یاس تبدیل کرده است،...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
محکومیت حکم اعدام شریفه محمدی از سوی سه سندیکای کارگری ایتالیا
از دولت ایتالیا درخواست می‌نماییم، از مسیرهای ارتباطات دیپلماتیک خود برای درخواست لغو فوری و بدون قید و شرط حکم اعدام شریفه محمدی و آزادی بی‌قید و شرط کلیۀ معترضین...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سه سندیکای کارگری ایتالیا
نویسنده: سه سندیکای کارگری ایتالیا
پرده‌ی آخر نمایش انتخاباتی نظام، بلوغ سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دمکراتیک
جامعه‌ی معاصر ایرانی‌ به وقت خود بهره‌گیری از «فرصت‌»های درون نظام را آزموده و نتیجه‌ی آزمون خود را که مبین سترونی آن بود، ثبت حافظه‌‌اش کرده است. ارزش روی‌کرد جامعه...
۲۶ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
مرگ در «منطقۀ امن»
اسکات اندرسون، معاون هماهنگ کننده «اونراوا»( آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) گفت در بیمارستان «ناصر» شاهد «بعضی از وحشتناک‌ترین صحنه هایی بودم که در ۹...
۲۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان: پروین همتی
نویسنده: برگردان: پروین همتی
به یاد سیمین بهبهانی، شاعری مبارز و مدافع حقوق زنان!
سیمین بهبهانی، با زبانی صریح و بی‌پرده، از دردها و رنج‌های زنان جامعه‌اش سخن می‌گفت و همواره می‌کوشید که ادبیات و هنرش را برای آشکار کردن دردها ی جامعه و...
۲۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
خسرو خوبان!
گفت: یک روز با دخترم رفتیم کهریزک. قرار شد اونجا ازم نگهداری کنن، همۀ کارهارو انجام شد از دخترم ضمانت ۵۰ملیونی خواستند، پرسیدم این برای چیه؟ گفتند برای زمانی که...
۲۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام شوقی
نویسنده: بهرام شوقی

تونس: سکولارها و فشار دوجانبه از طرف اسلامی‌ها و حکومت خودکامه

من وکيل هستم، يکى از همکاران من با افراطيون جوان سروکار دارد. آنها او را به‌دليل آنکه حجاب نداشت، نمى‌پذيرفتند. يکى از همکاران من که حجاب دارد مى‌گويد که: "در مقايسه با آنها ما تقريبا اته‌ئيست هستيم. اما براى قدرتمداران فقط يک چيز اهميت دارد: در کوتاه‌مدت در قدرت بمانند. وقتى اوضاع به‌هم ريخت، ناپديد مى‌شوند. بهاى آن را ما مردم عادى بايد بپردازيم. آنها به اروپا فرار مى‌کنند و ما اينجا بهايش را مى‌دهيم.

انجمن زنان دمکرات تونسی ATFD در سال ١۹٨۹ در تونس بنیاد گذاشته شد. هدف این سازمان غیردولتى حذف هرگونه نابرابرى جنسى و بهبود وضعیت زنان و دختران در وهله نخست از نظر حقوقى و هم چنین از نظر اجتماعى و اقتصادى است. این تشکل زنان خواستار حفظ قانون مدنى تونس و بهبود آن در جهت برابرى جنسى است. از نظر سیاسى تشکل زنان دمکرات تونسى از جدایى کامل دین از دولت، دمکراتیزه کردن جامعه تونس و رعایت حقوق بشر و حقوق شهروندى دفاع مى‌کند

س: خانم گراش شما در تونس چگونه مى‌توانید به رسانه‌هاى عمومى دسترسى پیدا کنید؟

ج: امکانات اکنون بسیار محدود است زیرا دولت تونس آزادى‌هاى فردى و مدنى را بسیار محدود کرده و از جمله آزادى فعالیت انجمن‌هاى مستقل را. از سال‌ها پیش به‌نام اسلام‌گرایى و مبارزه با ترور و به بهانه حفظ ثبات هر جریان مستقلى تحت فشار است.
ما نمى‌توانیم مراسم بیرونى برگزار کنیم، نمى‌توانیم فراخوان عمومى بدهیم و یا متنى را چاپ کنیم. کسى نمى‌تواند نزد ما در محل انجمنمان بیاید. از چهار سال پیش ما اجازه نیافتیم یک برنامه بیرونى برگزار کنیم. حتى مجمع عمومى اعضا هم اجازه نیافت برگزار شود.

سوال: چنانچه انجمن شما این محدودیت‌ها را زیر پا بگذارد؟

جواب: ما حتى نمى‌توانیم آنها را زیر پا بگذاریم، زیرا در اطراف دفترمان همواره پلیس‌ها با لباس شخصى مستقرند. حتى گاه اعضاى ما از ورود به محل منع مى‌شوند. هنگامى که در سال ٢٠٠۵ جلسه سران کشورها در مورد ارتباطات و اطلاعات در کشور تونس برگزار شد، شیرین عبادى فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل نیز آمده بود تا جلسه “سران شهروندان” را افتتاح کند. این افتتاحیه قرار بود در دفتر ما برپا شود. پلیس مانع ورود بسیارى از شرکت‌کنندگان از جمله سیاست‌مداران و روزنامه‌نگاران شد.

سوال: آیا این مسائل تاثیرى در تامین بودجه پروژه‌هاى شما دارد؟

جواب: البته بسیار تاثیر گذاشته است. ما از نظر کمک‌هاى مالى و امکانات بسیار در محدودیت قرار گرفته و حتى امکان تامین اجاره و پرداخت حقوق مشاورانى را که به زنان خشونت دیده کمک مى‌کنند، را نداریم و شاید در آینده نزدیک مجبور شویم محل را تخلیه کنیم و چنانچه راه حلى پیدا نکنیم انجمن ما به تاریخ مى‌پیوندد.
ما یکى از محدود امکانات براى دیگر سازمان‌هاى غیردولتى مستقل بودیم. از بیش از ٨٠٠٠ سازمان ثبت شده شاید به تعداد انگشتان دست انجمن مستقل وجود دارند و از این ۵ یا شش تا فقط دو انجمن اجازه فعالیت دارند.

سوال: آیا دولت تونس نباید در حمایت از گروه زنان سکولار دمکرات نفع داشته باشد؟ به عنوان تعادلى در مقابل گسترش اسلام‌گرایى؟

جواب: همه زنان جوانى که حجاب دارند اعضاى معتقد سیاسى جنبش اسلامى نیستند. مشکل انجاست که میان ما جوانان مشکلات بیشترى براى کاریابى و روى پاى خود ایستادن دارند. بسیارى با سن سى سال هنوز نزد والدین خود زندگى مى‌کنند.
از نظر اجتماعى به بن‌بست مى رسند و از نظر سیاسى امکان بروز خود را پیدا نمى‌کنند. هیچ عرصه عمومى دمکراتیک وجود ندارد. بحثى انجام نمى‌گیرد. حتى رسانه‌هاى جمعى نیز آلترناتیوى نیستند. به فرستنده‌هاى تلویزیونى عربى مانند الجزیره و المنار نگاه مى‌کنند با آن نوع نگاهى که این فرستنده‌ها دارند. به نظر مى‌رسد که فقط یک الترناتیو وجود دارد یا به ارتکاب جرم بپردازى و یا به مذهب پناه ببرى. وقتى تمام راهها بسته باشد مردم بیشتر مذهبى مى‌شوند. به نظر من در اینجا سیاست داخلى دولت تونس است که وامانده است و از آن سو سیاست اتحادیه اروپا این است: تا زمانى که دولت‌ها به ما در حفظ منافع اقتصادى‌مان کمک مى کنند، ما چشم‌مان را در زمینه حقوق بشر مى‌بندیم.

سوال: شما به عنوان دمکرات‌ها در بین دو چرخ دنده اسلام‌گرایى از یک سو و خودکامگى حکومت از سوى دیگر گیر کرده‌اید.

جواب: بدون تردید. واین همان چیزى است که من به خاطر آن قدرت‌مداران‌مان را سرزنش مى‌کنم: به نام مبارزه با اسلام‌گرایى هر صداى اپوزیسیونى را در نطفه خفه مى‌کنند. فقط از طریق پدید آوردن شهروندى واقعى و بنیاد گذاردن نهادهایى که اصول دمکراسى را تضمین کند، مى‌توان تونس را از اسلام‌گرایى حفظ کرد.
حذف خشونت، بازسازى نهادهاى جمهورى، دمکراتیزه کردن جامعه، آزادی‌هاى فردى، عدالت اجتماعى. مسلما نمى‌توان با یک حرکت سر انگشتان همه این کارها را انجام داد. ولی حداقل مى‌شود در این راه تلاش کرد. سرکوب هر چیز فقط به افراطیون کمک مى‌کند.

سوال: رژیم تونس چه عکس‌العملى در مقابل اسلامى‌ها نشان مى‌دهد؟

جواب: رژیم امتیاز میدهد. به طور دائمى بده بستان‌هاى مخفیانه انجام مى‌دهد. من شخصا تعجب نمى‌کنم چنانچه رژیم و اسلامى‌ها در یک انتخابات مشترکا عمل کنند. رسما آنها ممنوع هستند ولى حزب النهدا ( حزبى که مستقر نمودن ارزش‌هاى اسلامى در جامعه را هدف خود قرار داده است) همواره حضور دارد و آنها با هم ارتباط دارند.

مشکل دیگر آن است که اکنون جریان‌هایى وجود دارند که بسیار از النهدا افراطى‌تر هستند مانند جهادى‌ها، سلفى‌ها، که در افغانستان مى‌جنگیدند. بعد از ١١ سپتامبر حزب النهدا دیگر جاذبه نداشت. مشکل اینجاست که سیاست پایدارى پیش گرفته نمى‌شود، بلکه همواره راه‌حل‌هاى کوتاه مدت اتخاذ مى‌شود.
من وکیل هستم، یکى از همکاران من با افراطیون جوان سروکار دارد. آنها او را به‌دلیل آنکه حجاب نداشت، نمى‌پذیرفتند. یکى از همکاران من که حجاب دارد مى‌گوید که: “در مقایسه با آنها ما تقریبا اته‌ئیست هستیم. اما براى قدرتمداران فقط یک چیز اهمیت دارد: در کوتاه‌مدت در قدرت بمانند. وقتى اوضاع به‌هم ریخت، ناپدید مى‌شوند. بهاى آن را ما مردم عادى باید بپردازیم. آنها به اروپا فرار مى‌کنند و ما اینجا بهایش را مى‌دهیم.

این مصاحبه را مارتینا سابرا انجام داده و در سایت قنطره که به زبان آلمانى، انگلیسى و عربى است، درج شده است.

بخش : زنان
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر, ۱۳۸۵ ۱:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

استعارۀ مرغ و پاهایش

در نقد دیدگاه آقای بهزاد کریمی در مقاله‌ای تحت عنوان بلوع سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دموکراتیک

محکومیت حکم اعدام شریفه محمدی از سوی سه سندیکای کارگری ایتالیا

پرده‌ی آخر نمایش انتخاباتی نظام، بلوغ سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دمکراتیک

مرگ در «منطقۀ امن»

به یاد سیمین بهبهانی، شاعری مبارز و مدافع حقوق زنان!