دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱

دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱

فریاد بازنشستگان کرمانشاه در «یکشنبهٔ اعتراض»
هر هفته در روز های یکشنبه بازنشستگان ایران به شکل سراسری در مناطق مختلف کشور دست به اعتراض میزنند. در اینجا ویدیو کوتاهی از تجمع اعتراضی بازنشستگان کرمانشاه را همراه...
۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نرگس
نویسنده: نرگس
بررسی سخنان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردم درباره زنان
... در مناظره سوم حدود صد بار از کلمات «زنان و زن» استفاده شد... طوفان اظهارنظرها درباره حجاب به روز بعد مناظره سوم هم رسید؛ تا جایی که دیروز عبدالله...
۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: الناز محمدی
نویسنده: الناز محمدی
آن‌چه در هفته ۲۶ خرداد تا ۱ تیر ماه گدشت
انتخابات نفر دوم حکومت اسلامی در ايران جامعه ايرانی را دو پاره کرده است. دو پاره زين رو که بر اساس نظرسنجی‌ها، تا به امروز؛ نزديک به 52 درسد از...
۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بیژن رحمانیان
نویسنده: بیژن رحمانیان
با چه امیدهائی مشارکت می‌کنم
هرگز از یاد نبریم که ما فعالان سیاسی و مدنیِ دگر اندیش، غیر مذهبی، دموکرات و عدالت خواه ایران، علیرغم همه اختلاف نظرها، درآمیخته ترین و پر پیوند ترین نیروها...
۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: فرخ نگهدار
نویسنده: فرخ نگهدار
تحریم انتخابات فرمایشی رژیم جواب داده؛ برای تحریمهای گسترده‌تر فعالانه تلاش کنیم
ما ضمن تحریم فعالانه انتخابات هشتم تیر 1403 ریاست جمهوری اسلامی، نیروهای ترقیخواه و عدالت‌طلب و مدافعین آزادی و برابری را برای تحریمهای گسترده‌تر فرا می‌خوانیم و بر این باوریم...
۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: جمعی از هواداران سازمان فداییان خلق ایران - اکثریت (داخل کشور)
نویسنده: جمعی از هواداران سازمان فداییان خلق ایران - اکثریت (داخل کشور)
کودکان کار و کودکان خیابان در ایران
کودکان کار در ایران علاوه بر زباله‌گردی و دست فروشی از جمله در کارگاه‌های مستقل زیرزمینی چرم و تهیه کیف‌ و کفش و ریسندگی مشغول به کار هستند، کودکانی که...
۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام رحمانی
نویسنده: بهرام رحمانی
۲ تیر زادروز صمد بهرنگی
«از دانشسرا که درآمدم و به روستا رفتم یکباره دریافتم که تمام تعلیمات مربیان دانشسرا کشک بوده است و همه‌اش را به باد فراموشی سپردم و فهمیدم که باید خودم...
۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کانال صنفی معلمان ایران
نویسنده: کانال صنفی معلمان ایران

کارد و پنیر دیدار “کیم جونگ اون” و “دونالد ترامپ”

این موضع گیری نه فقط نهادهای سیاسی اقتصادی امنیتی حاکم بر آمریکا اعم از جمهوریخواهان و بخش های قابل توجهی از دموکرات ها را ناراحت کرده است، بلکه به انسجام آنها جهت تقابل با سیاست های وی سوق می دهند، بلکه خبرنگاران و نمایندگان رسانه های مسموم غربی با دیدگاهی منفی، مسموم و بدبینانه، این توافق ها را ضد آمریکائی ارزیابی می کردند.

دونالد ترامپ بازرگانی ماجراجو و خارج از ساختارهای حاکمه اقتصادی، امنیتی و سیاسی نهادینه شدن در دستگاه های قدرتی آمریکا می باشد که بعنوان ریاست جمهوری انتخاب شده است. او گرچه حامی نئولیبرالیسم و سرمایه داری کلان آمریکا می باشد، اما با زاویه حمایت از سرمایه داری و بازرگانی ملی داخلی غیر حاکم و با شعارهای حمایت از مردم به حاشیه رانده شده آمریکا به میدان آمده است.

ایشان از بابت بدهی های بیش از صد تریلیونی دولت آمریکا گلەمند بوده، از هزینه نظامی سرسام آور آمریکا یکی از عامیلین چنین بدهکاری کلان بوده اند، شکایت داشته و معتقد می باشد که دوستان جهانی آمریکا نه تنها سهم لازم خود از هزینه های امنیتی جنگی را در پروژه های امنیتی جنگی نمی پردازند، بلکه بیشتر کشور ایشان را می دوشند، تا اینکه با آن به تجارتی مساوی و برابرحقوق پرداخته باشند. دیدار جی هفت در کانادا نماینده بارز چنین تقابلی با انگلیس، آلمان، ژاپن و فرانسه می باشد.

ایشان جهت ساکت کردن اسرائیل، سفارت خود در آن کشور را به اورشلیم منتقل کرد، اما به موازات آن، حمایت آمریکا و دوستان منطقه آن از داعش، جبهه النصر و جیش الاسلام و غیره را به حالت ایستا در آورده و موجب پایان یابی تقریبی جنگ سوریه شد. لازم به یادآوری می باشد که دولت انگلیس اصرار خاصی در تداوم این جنگ از طریق حضور مستقیم خود، حمایت از کلاه سفیدها و پروپاگاندا سازی های شیمیائی خویش ادامه می داد. جای هیچ شکی نیست که استعمار پیر انگلیس خواب قدرت یابی بیشتر مشابه دوران قبل از جنگ جهانی دوم را در سر می پروراند.

با این مقدمه بپردازیم به دیدار سران کشورهای آمریکا و کره شمالی. مصاحبه مطبوعاتی بیش از یکساعته دونالد ترامپ بعد از پایان دیدار و امضای توافقنامه گویای واضحی تر از اصل ماجرا می باشد. وی در شرایطی که حضور سی و دو هزار نیروی نظامی آمریکا در کره جنوبی را برای منطقه تحریک کننده خطاب می کرد، به هزینه های سنگین حضور این نیروها پرداخت و از تزریق اندک کره جنوبی به تامین این هزینه ها انتقاد کرده اشاره ای هم به بازگشت مناسبات بازرگانی عادلانه به آمریکا در کشورهای منطقه اشاره نمود. ایشان با “ناآگاهی” غیر قابل تصوری گفت که از مسئولین پرسیده اند هواپیماهای آمریکائی از کجا آمده و در مانورهای نظامی آمریکا در کره شرکت می کنند، و بعد پرسیده اند “گوام کجاست؟” آیا واقعا رئیس جمهور آمریکا از مرکز فرماندهی و هدایت نیروهای آمریکا در اقیانوسیه و آسیای شرقی خبردار نیستند؟ در هر صورت به هزینه های بالای پروازهای شش ساعته از جزایر گوام تا کره جنوبی اشاره کرده و گفته اند می خواهند نیروهای آمریکا را از منطقه به پیش خانواده های خویش در آمریکا بازگردانند. ایشان از کاهش هزینه های نظامی آمریکا و کاهش تنش های تحریک آمیز از این طریق دی منطقه صحبت می کنند.

این موضع گیری نه فقط نهادهای سیاسی اقتصادی امنیتی حاکم بر آمریکا اعم از جمهوریخواهان و بخش های قابل توجهی از دموکرات ها را ناراحت کرده است، بلکه به انسجام آنها جهت تقابل با سیاست های وی سوق می دهند، بلکه خبرنگاران و  نمایندگان رسانه های مسموم غربی با دیدگاهی منفی، مسموم و بدبینانه، این توافق ها را ضد آمریکائی ارزیابی می کردند. دونالد ترامپ با این شلوغ بازی های خود از یک طرف و جمع کردن افرادی مثل مایک پامپئو و جان بالتون از ایدئولوق های بخش جنگی نئولیبرالی ها به دور و بر خودش از طرف دیگر، تا به حال افسار عملکردهای سیاسی را خود بدست داشته و معمولا تا وقتی که تنور داغ است، شروع به پختن نان نموده است.

در شرایطی که دولت آمریکا به یکی از پر هزینه ترین و بدهکارترین دولت های دنیا تبدیل شده است و دلار آمریکا از بابت یکه تاز بودن در دنیا بخاطر اسکناس تبادلی روز به روز موقعیت خویش را به میزان بیشتری از دست می دهد، نئوکان های آمریکا از نظر سهم خویش در سود بری سهم اقتصادی خویش در دنیا به عقب می افتند، کشورهای دیگری مانند چین، ژاپن، روسیه، خیلی از کشورهای اروپائی و حتی بعضی کشورهای جهان سوم از قبیل برزیل و بعضی کشورهای آفریقائی به میزان قابل توجهی در حال رشد می باشند. در شرایطی که سرمایه داری نفتی، نظامی، تبلیغاتی و مالی آمریکائی توسط نئوکان ها و بخشی های نهادینه شده آن در قدرت سیاسی تنها راه حفظ برتریت آمریکا را در تشنج آفرینی و جنگ افروزی های منطقه ای می جویند، این سیاست با عملکردهای دونالد ترامپ در همخوانی نبوده است.

این امر نه دیکتاتور منش بودن دونالد ترامپ را نفی می کند، نه منش تبعیض آمیز نژادی وی را. نه رفتارهای غیرقابل پیش بینی وی را توجیه می کند، نه دلال منش بودن وی را. معامله گری که در عرصه بده بستان های سیاسی اقتصادی بین المللی، از یک طرف می خواهد از هزینه های دولتی کاسته بدهی های آمریکا را پیایین آورده و برای تولیدات داخلی آمریکا توافقات بین المللی اقتصادی سودآورتری را ایجاد بکند. در این عرصه همانطور که ایشان مجبور شدند امتیازات قابل توجهی به اسرائیل بدهند، برای ادامه یافتن ریاست جمهوری خویش نیز به احتمال زیاد مجبور هستند امتیازاتی به نئوکان ها و عقاب های آمریکا و انگلیس بدهند. امیدواریم در این عرصه خطرناک بده بستان های امنیتی سیاسی نظامی، ایران قربانی این معاملات قرار نگیرد. بالاخره بعد از اینکه در مورد کره شمالی آبها از آسیاب افتاد، تمرکز بین المللی در عرصه سیاست خارجی به جاهای دیگری کشیده خواهد شد. نئوکان های جنگ طلب، به دنبال تشنج آفرینی در جاهای دیگری از دنیا می باشند.

رهبر کره شمالی به احتمال زیاد قبلا از چین در باره تامین امنیت کشورش اطمینان های لازم را گرفته است. قبل از این دیدار سرگئی لارورف، وزیر امور خارجه روسیه هم دیداری با ایشان به عمل آورده اطمینان های لازم را به ایشان داده بودند. به موازات دیدار دونالد ترامپ و کیم جان اون، شاید دو تصویر دیگر روز، گویاترین نمودار اوضاع سیاسی اقتصادی بین المللی باشند. یکی از این دو تصویر، عکس انگلا مرکل و دیگر رهبران جی هفت در حالی که با حیرت و تحیر به دونالد ترامپی که هیچ اهمیتی به تقابل آنها نشان نمی دهد می باشد. تصویر دیگر رهبران خندان شانگهای هشت که با توافق و شادمانی اجلاس خویش را خاتمه داده اند. این دو تصویر را در کنار دیدار ترامپ و کیم قرار بدهیم. این سه تصویر گویای عینی وضعیت سیاسی اقتصادی و امنیتی بین المللی را به تصویر می کشد. باید دید رهبران کره جنوبی و ژاپن در این به هم خوردن توازن ترازوی سیاسی اقتصادی چه تغییراتی را در مواضع خویش اعمال خواهند کرد.

حالا باید با احتیاط چشم ها را باز کرد و در انتظار بود تا ببینیم سهم ایران از این تحولات بین المللی چه خواهد بود. هیچ ایرانی مسئولی خواهان این نیست که وضعیت مردم ایران از شرایط فعلی بدتر بشود. خصوصا کسی خواهان آن نیست که وضعیت امنیتی منطقه و ایران با دخالت های بین المللی با وخامت بیشتر روبرو گردد.

تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۰:۴۴ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

آزادی حمید نوری لکهٔ ننگی بر دامن مدعیان دروغین دفاع از حقوق بشر است!

این نخستین بار نیست که مدعیان دروغین دفاع از حقوق بشر، با پشت کردن به تمام موازین ادعایی خود دست به اقداماتی این چنینی می‌زنند. این اقدام دولت سوئد ارزش اقدام تاریخی دستگاه قضاییهٔ سوئد را کاهش نمی‌دهد. محاکمه حمید نوری و محکومیت قطعی او نقش استقلال قوه قضائیه مستقل و کارآمد را به نمایش گذاشت و ثابت نمود که قوۀ قضاییه به عنوان شاخک حسی جامعه برای استقرار حاکمیت قانون، آلت دست دولت‌ها نخواهد شد. اسناد مکتوب این محاکمه، محکومیت حمید نوری و رد استیناف او از سوی دستگاه قضایی سوئد، سند ننگی است تاریخی بر پیشانی جمهوری اسلامی به‌مثابه آمر آن جنایات.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آن‌چه در هفته ۲۶ خرداد تا ۱ تیر ماه گدشت

انتخابات نفر دوم حکومت اسلامی در ایران جامعه ایرانی را دو پاره کرده است. دو پاره زین رو که بر اساس نظرسنجی‌ها، تا به امروز؛ نزدیک به ۵۲ درسد از ایرانیان درون کشور گفته‌اند که به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

آزادی حمید نوری لکهٔ ننگی بر دامن مدعیان دروغین دفاع از حقوق بشر است!

این نخستین بار نیست که مدعیان دروغین دفاع از حقوق بشر، با پشت کردن به تمام موازین ادعایی خود دست به اقداماتی این چنینی می‌زنند. این اقدام دولت سوئد ارزش اقدام تاریخی دستگاه قضاییهٔ سوئد را کاهش نمی‌دهد. محاکمه حمید نوری و محکومیت قطعی او نقش استقلال قوه قضائیه مستقل و کارآمد را به نمایش گذاشت و ثابت نمود که قوۀ قضاییه به عنوان شاخک حسی جامعه برای استقرار حاکمیت قانون، آلت دست دولت‌ها نخواهد شد. اسناد مکتوب این محاکمه، محکومیت حمید نوری و رد استیناف او از سوی دستگاه قضایی سوئد، سند ننگی است تاریخی بر پیشانی جمهوری اسلامی به‌مثابه آمر آن جنایات.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

آزادی حمید نوری لکهٔ ننگی بر دامن مدعیان دروغین دفاع از حقوق بشر است!

این نخستین بار نیست که مدعیان دروغین دفاع از حقوق بشر، با پشت کردن به تمام موازین ادعایی خود دست به اقداماتی این چنینی می‌زنند. این اقدام دولت سوئد ارزش اقدام تاریخی دستگاه قضاییهٔ سوئد را کاهش نمی‌دهد. محاکمه حمید نوری و محکومیت قطعی او نقش استقلال قوه قضائیه مستقل و کارآمد را به نمایش گذاشت و ثابت نمود که قوۀ قضاییه به عنوان شاخک حسی جامعه برای استقرار حاکمیت قانون، آلت دست دولت‌ها نخواهد شد. اسناد مکتوب این محاکمه، محکومیت حمید نوری و رد استیناف او از سوی دستگاه قضایی سوئد، سند ننگی است تاریخی بر پیشانی جمهوری اسلامی به‌مثابه آمر آن جنایات.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

فریاد بازنشستگان کرمانشاه در «یکشنبهٔ اعتراض»

بررسی سخنان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردم درباره زنان

آن‌چه در هفته ۲۶ خرداد تا ۱ تیر ماه گدشت

با چه امیدهائی مشارکت می‌کنم

تحریم انتخابات فرمایشی رژیم جواب داده؛ برای تحریمهای گسترده‌تر فعالانه تلاش کنیم

کودکان کار و کودکان خیابان در ایران