چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی

کابینه بى تدبیر و بحران مدیریت و ناکار آمدى

كابينه رئيسى از همان ابتدا عليرغم حمايت وسيع مجلس، نتوانست نظر مديران سياسى و جناح بندى هاى حكومتى را جلب كند. اكنون با گذاشت يكسال، بحران بى تدبيرى، بى برنامه گى و عملكرد جزيره اى بيش از پيش آشكار شده و عدم موفقيت خود را نشان داده

برگمارى رئیسى در مقام ریاست جمهورى با این تصور که قرار گرفتن امور دولت در اختیار فرد و کابینه تماماً ذوب در ولایت، جهادى و یکدست، توانمندى بارزى را جلوه خواهد داد مبتنى بر عملکرد یکساله تا کنونى نا موفق بوده.  در اختیار گرفتن همه ارکان قدرت توسط “اقتدار گرایان” به اراده ولى فقیه و با اهرم نظارت استصوابی و علیرغم یکپارچه کردن قوه مجریه، مقننه و قضایى، دولت رئیسى نتوانست یکپارچگى دولت و مجلس را حفظ و  در مذاکرات  تا کنونى برجام نا موفق و بحران عمومى کشور را مهار کند.
اکنون یکسال از کابینه رئیسى که با حمایت اقاى خامنه اى براى ایجاد تمدن اسلامى آغاز شد مى گذرد. کارنامه یکساله دولت رئیسى و ارزیابى آن مورد توجه همه نحله هاى فکرى جدى بالاخص در داخل کشور قرار گرفته.

مهمترین فاکتورهاى ارزیابى در شرایط خود ویژه کشور، عملکرد مالى، اقتصادى و سرنوشت تا کنونى برجام در این دولت هست.
کابینه رئیسى از همان ابتدا علیرغم حمایت وسیع مجلس، نتوانست نظر مدیران سیاسى و جناح بندى هاى حکومتى را جلب کند. اکنون با گذاشت یکسال، بحران بى تدبیرى، بى برنامه گى و عملکرد جزیره اى بیش از پیش آشکار شده و عدم موفقیت خود را نشان داده. آشفته فکرى دولت، علیرغم ادعاى برنامه هفت هزار صفحه اى، انچنان کشور را دچار بحران کرده، که حتى مجلس دست چین شده هم، مهر تایید بر آن نزد.

عبدالحسین روح الامین نماینده تهران در مجلس، ضمن تشکر از استعفاى وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعى، خواهان استعفاى سه وزیر دیگر شد و ان را “اقدام جهاد عملى در جهت تقویت دولت” تبیین کرد. بدون شک عدم کاربست معیارهاى شایسته سالارى، کار امدى، پاسخگویى، چشم انداز سیستمى براى حل بحرانها  و همچنین نازک شدن پایه اجتماعى دولت و نظام، از دلایل بهم ریختگى اوضاع کشور و این حجم از عدم مقبولیت در طى عمر یکساله دولت رئیسى است.
بحران کابینه رئیسى و نارضایتى عمومى از آن، آنچنان عمیق و دامنه دار هست که نه تنها با استعفاى عبدالملکى وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعى فروکش نخواهد کرد، بلکه اقاى رئیسى تعداد دیگرى از وزراء جوان  کابینه را هم براى نجات دولت قربانى خواهد کرد.

ارزیابى عملکرد اقتصادى وزراء کابینه و آسیب جدى به معیشت مردم و اقتصاد کشور

وزیر اقتصاد سید احسان خاندوزى طرح جراحى کلان اقتصادى را با هدف یکسان کردن ارزش ارز (ثبات دلار)، سکه،  ثبات بازار بورس،  حذف یارانه از ارزاق عمومى و کنترل تورم، با رونویسى از مکتب اقتصاد شیکاگو با ویژه گى یارانه براى دهکهاى اول تا نهم عملیاتى کرد. اجراء تاکنونى این طرح نه تنها به هیچکدام از اهداف طراحان ان پاسخ نداده بلکه بى ثباتى در بازار ارز، سکه، بورس، و همچنین عدم کنترل روند تورم فزاینده،  تداوم یافته و منجر به پدیده  نوینى در بازار معاملات ارزى  تحت عنوان، معاملات “ارزى فردایى و یا آتى” شده. پدیده شرط بندى برارزشگذارى ارز که پرداختش ریالى است و ظاهراً نباید بر ثبات قیمت ارز تاثیر بگذارد اما، در شرایط عدم اعتماد به دولت، افزایش فزاینده حجم پول، و اعتماد بازار به اکتورهاى خصوصى، باعث دو قیمتى شدن ارزش ارز شده. راهبرد اقتصادى دولت تا کنون در این عرصه نیز نا موفق بوده.

عبدالملکى وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعى که هدایت اقتصاد تعاونى را بر عهده دارد و انواع تعاونى هاى تولید و توزیع را تحت پوشش دارد، به دلیل عدم شناخت از اقتصاد تعاونى و مناسبات کار آسیب هاى جدى در این زمینه بوجود آورد. ١٠٠٠ نفر از مدیران با تجربه را کنار گذاشت و دوستان و بستگان بى تجربه را جایگزین کرد بالاخص در اداره کار.  وی حتى  نتوانست مصوبات پیشین مجلس در تحقق اصل “سه جانبه گرایى” در بستر کار، اشتغال، مزد، حمایت از نیروى کار و تقسیم امکانات بین کارفرما و کارگر تعادل ایجاد کند.  شعار هاى بى محتوى چون “با یک میلیون تومان مى توان شغل ایجاد کرد”  صدمات و آسیب هاى چنان جدى بوجود اورد که مجبور به استعفا شد. فاطمى امین وزیر صنعت بدلیل وضعیت اسفبار صنعت خودرو و عدم موفقیت در ثبات قیمت، و وزیر راه بدلیل نا کار امدى در زیر ساخت جاده ها و کنترل راه اهن و تصادفات ناشى از تجهیز انها به دستگاههاى کنترل نا مطمئن،  و همچنین وزیر جهاد کشاورزى بدلیل نا کارامدى، جزء وزرائى هستند که احتمالا یا با توسل به استعفا و یا استیضاح ، براى نجات کابینه رئیسى از قطار قدرت خارج خواهند شد.

وزیر خارجه و روند بر جام در کابینه رئیسى

روند پیوستن مجدد امریکا به برجام و توافق دوباره در رابطه با برجام  بعد از انتخاب بایدن و ۶ ماه قبل از پایان ریاست جمهورى روحانى، بر بستر توافق سریع جریان دوباره یافت و طرفین در استانه توافق بودند. اما اقاى خامنه اى تمایل داشت این توافق و نتایج حاصل از آن نصیب دولت “تمدن اسلامى” به ریاست اقاى رئیسى شود. براى همین از امضاء قرار داد امتناع کرد. با روى کار آمدن دولت رئیسى، هسته سخت نظام با هدایت آقاى خامنه اى مرتکب چندین اشتباه اساسى و ارزیابى نادرست در رابطه با برجام شد.

اولین خطا این بود که، حدوداً سه ماه مذاکرات را به تعویق انداخت. دومین خطا این بود که توجه به محدود شدن پایگاه اجتماعى حکومت و تاثیر ان در روابط بین المللى را نادیده گرفت. سومین ارزیابى نادرست این بود که تلاش کرد توافق جدید را بهتر از توافق دولت قبلى و با شرایط بهترى براى جمهورى اسلامى وانمود کند. آنها توجه نکردند که خیرشهاى اعتراضى مردم، نازک شدن پایگاه اجتماعى، آشفتکى بازار مالى و اقتصادى، و شکل گیرى پدیده هاى جدید در روابط و مناسبات منطقه اى و جهانى، موقعیت مناسب براى جمهورى اسلامى برای دست یابی به توافقی با شرایط بهتر از برجام نیست.
انچه که در کارنامه کنونى دولت رئیسى و هسته سخت نظام در پیوند با برجام پیشرفته،  نمایش ناتوانى آنان درامر پیشبرد و تحقق برجام بود. البته تلاشهاىى با بسته هاى جدید از طرف ایران براى تداوم مذاکرات پیشنهاد شده. بحران انرژى جهانى  نیز احتمالا این روند را تسریع میکند.

راه برون رفت از وضعیت موجود

در رابطه با وضعیت موجود و راه برون رفت از آن دو راه حل از جانب نیروهاى پیرامون و درون قدرت مطرح شده.  خیزشهاى اعتراضى و معیشتى کارگران، معلمان و بازنشستگان که با همبستگى و حمایت سراسرى جامعه مدنی همپوشانى شده جمهورى اسلامى را مجبور به عقب نشینى و پذیرش برخى از تغییرات در دولت کرده  و منجر به استعفاى وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شده است. لایه نازکى از نیروهاى پیرامونى نظام، از جمله روزنامه جمهورى اسلامى، استعفاى رئیسى را مطرح کرده است، اما این گرایش پیرامونى خواستگاه وسیعى ندارد.
گرایش دوم خواهان اصلاح کابینه از طریق استعفاست تا از تنش بین مجلس و دولت پیشگیرى کند. گرایشى هم وجود دارد که مى خواهد این اصلاح در دولت را از طریق استیضاح و انعکاس وسیع ان در جامعه با نقد عملکرد وزرا  مطرح کند .
ما براین باوریم که بدون اصلاحات ساختارى عمیق در عرصه انتخابات، ساختار هاى  اجرایى، قضائى، مقننه، مالى، بانکى و اقتصادى، جراحى در سیاست خارجى و باز سازى مناسبات منطقه اى و بین المللى نمى تواند بر بحرانهاى کنونى غلبه کند .
خیزشهاى اعتراضى اخیر با همبستگى ملى و تجربه آموزى از وقایع آبان ٩۶ و دى ٩٨ و تجربه اعتراضات اصفهان توانسته اند در عرصه هایى نظام را به عقب نشینى وادار کنند.  اگر این خیزش ها بتوانند با ایجاد هماهنگى به جنبشى قوام یافته فرا رویند، مى توانند جمهورى اسلامى را وادار به پذیرش اصلاحات عمیق ساختارى در راستاى تحقق مطالبات و بهبود وضعیت معیشتى کرده، و با غلبه بر انسداد سیاسى، حکوت را به عقب نشینى وادار کرده ودر راه گشایش هاى سیاسى و توسعه پایدار گام هاى جدى بر دارند.

تاریخ انتشار : ۱۰ تیر, ۱۴۰۱ ۱۰:۵۸ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!