چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

تفسیر به رای قوانین از طرف مسئولین قضایی کشور

اخیرا دادستان کل کشور در رابطه با رعایت حجاب شرعی در هواپیماهای جمهوری اسلامی، خطاب  به وزیر راه و شهرسازی نوشت: ” بنابر گزارش‌های واصله بعضی بانوان در داخل هواپیما خصوصاً پروازهای داخلی اقدام به کشف حجاب می‌کنند. فرمانده هواپیما (خلبان) به عنوان ضابط دادگستری، دارای وظایف و اختیاراتی است و موظف به تعقیب، توقیف و تحقیقات مقدماتی می‌باشد. مؤکداً به مسئولین مربوط شرکتهای هواپیمایی خصوصاً به خلبانان محترم ابلاغ شود با مشاهده مرتکبین، ابتدا تذکر جدی به چنین افرادی داده شود در صورت عدم توجه نسبت به وظایف قانونی خود اقدام لازم معمول دارند” (۱) .

متاسفانه متولیان قانون در جمهوری اسلامی فاقد دانش حقوقی کافی بوده و قوانین مصوب خود را بر اساس منافع سیاسی، امنیتی، اقتصادی رژیم تعبیر و تفسیر می نمایند.

ضابط دادگستری با توجه به صراحت قانون، در جرائم مشهود مکلف به تشکیل پرونده ، جمع آوری دلایل و مدارک و دستکیری متهم ، تکمیل پرونده و ارسال به مقامات قضایی است. در جرایم مشهود، ضابظ دادگستری وظیفه ای برای تذکر به متهم ندارد زیرا که جرم اتفاق افتاده و مماشات با متهم بلا موضوع است.

آقای حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس که ضرورتا باید دانش آموخته حقوق باشد، گفت: “ما ضابطان خاص و عام در قانون داریم؛ ضابطان خاص که مشخص هستند؛ نیروی انتظامی، نیرو‌های اطلاعات و سپاه ضابطان خاص هستند، اما ضابطان عام کارمندان دولت هستند. کسی که به او یک وسیله‌ای سپرده می‌شود مانند رانندگان اتوبوس و مترو و خلبان هواپیما طبیعتا باید تذکر خودشان را داشته باشند، زیرا وسایلی که در دست این‌ها قرار دارد وسایل حمل و نقل عمومی است آن‌ها باید وظایف قانونی خودشان را انجام دهند”(۲) .

با توضیح نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، روشن است که نامبرده حتی نص قانون را هم  در این مورد مطالعه نکرده و در صورت مطالعه آنرا نفهمیده است.

تاسف آور است که مسئولین اصلی قوه قضاییه و کمسیون حقوقی و قضایی قوه مقننه، نمیدانند که معنای ضابط عام چیست و ضابط خاص کیست.  در گفته فوق، نایب رئیس قوه مقننه، موضوع ظابط عام و خاص را باهم اشتباه گرفته، زیرا که ماده ۲۹ قانون آئین دادرسی کیفری صراحت دارد : “ضابطان دادگستری عبارتند از:

الف – ضابطان عام شامل فرماندهان، افسران و درجه‌داران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که آموزش مربوط را دیده باشند.

ب – ضابطان خاص شامل مقامات و مأمورانی که به موجب قوانین خاص در حدود وظایف محول شده ضابط دادگستری محسوب می‌شوند؛ از قبیل رؤسا، معاونان و مأموران زندان نسبت به امور مربوط به زندانیان، مأموران وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه و مأموران‏ نیروی‏ مقاومت‏ بسیج‏ سپاه‏ پاسداران‏ انقلاب ‏اسلامی. همچنین سایر نیروهای مسلح در مواردی که به موجب قانون تمام یا برخی از وظایف ضابطان به آنان محول ‌شود، ضابط محسوب می‌شوند.”

فقر دانش خقوقی مسئولین کشور و تفسیر به رای قوانین از طرف آنان  فقط منحصر به موضوع خلبانان هواپیما و شرکت های هوایی و یا اطلاع غلط حقوقی در رابطه با ضابطین عام و خاص نبوده و نیست بلکه در تمامی زمینه ها در جریان است. اخیرا تعدادی از هنرمندان کشور را به اتهام برداشتن حجاب به جزای نقدی در مراجع انتظامی محکوم  وبه خاطر جریحه‌دار کردن عفت عمومی، با قرار مجرمیت از دادسرا به دادگاه فرستاده اند. این در حالیست که مجازات حضور بدون حجاب شرعی این بازیگران توسط مراجع انتظامی و مطابق تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی صادر وبا پرداخت جریمه، پرونده مختومه شده است. با همین استدلال صدور قرار مجرمیت به خاطر حجاب و جریحه دار کردن عفت عمومی، از طرف دادسرا، به دلیل اعتبار امر مختومه، فاقد وجهه قانونی است (۳).

مرجع رسیدگی به این نوع جرایم هم در قانون معین و مشخص است. جرایم تعزیری درجه هشت، به دلیل میزان مجازات، جرائم کم اهمیتی محسوب میشوند و به همین دلیل قانونگذار برای پائین آوردن هزینه های دادرسی و رعایت وقت دادگستری وفراهم آوردن وقت پبشتر به دادسرا ها برای رسیدگی به پرونده های بزرگتر، رسیدگی به جرائم درجه هشت را در صلاحیت مستقیم دادگاه دانسته و دادسرا ها، دادستان کشور و معاون حقوقی و قضایی مجلس را فاقد صلاحیت در این زمینه کرده است (۴).

با توجه به ارزیابی قانونی فوق، تنها دادگاه حق احضار و صدور حکم برای جرایم درجه هشت در خصوص حجاب را دارد اما متاسفانه مسئولین قضایی و سیاسی کشور، عدم استفاده از حجاب اسلامی را  عملی سیاسی و امنیتی ارزیابی کرده و از این طریق صلاحیتی کاذب برای دادسرا ها برای تسویه حساب های سیاسی با بازیگران و هنرمندان و همه فعالین مدنی، کسب نموده، تا دست آورد های جنبش مدنی زن، زندگی، آزادی را نابود نمایند. دستور دادستان کشور و خطابیه معاون حقوقی و قضایی مجلس  به وزیر راه و شهرسازی در رابطه با سینماگران و سایر فعالین مدنی در بهترین ارزیابی  تجاهل عارف است.

گرچه موضوع حجاب در جمهوری اسلامی نگاهی ایدئولوژیک وارتجاعی بوده و ظاهرا پاشنه آشیل رژیم هست اما جان کلام در جمهوری اسلامی این است که مسئولین، سیاستگذاران و قانونگذاران کشور به جای تاکید به حاکمیت قانون بعنوان پیش شرط دمکراسی و ترویج قانون مداری در کشور، خود را راوی و مفسر قانون دانسته  و اراده جناحی و شخصی خود را با اتکا به نیروی سرکوب در تمامی عرصه های سیاسی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر جامعه تحمیل می نمایند. مسئولیت مستقیم این نابسامانی با دستگاه رهبری و شخص آقای خامنه ای است.

منابع:

  1. نامه دادستان کل کشور به وزیر راه درباره حجاب در هواپیما – ایسنا (isna.ir)
  2. حسن نوروزی، نماینده مجلس: رانندگان مترو، اتوبوس و خلبان‌ها باید تذکر حجاب بدهند (iranintl.com)
  3. تعیین مجازات پانته آ بهرام و کتایون ریاحی / فقط جریمه شدند+ جزییات (rokna.net)
  4. جرایم تعزیری درجه هفت و هشت | مرجع رسیدگی به این جرایم کجاست؟ (vakiel.com)

 

 

 

 

 

 

 

تاریخ انتشار : ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۲ ۱:۲۶ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟