جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۰

جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۰

بیانیه جمعی از فعالان فرهنگی،مطبوعاتی و مدنی کردستان ایران در خصوص انتشار کتاب((تند باد حوادث))

ده ها نفر از فعالان فرهنگی،سیاسی، مدنی و مطبوعاتی کردستان ایران با انتشار بیانیه ای تخریب و توهین به برخی شخصیت های تاریخی و سیاسی کرد را محکوم و آن را عملی غیر اخلاقی دانسته اند

ده ها نفر از فعالان فرهنگی،سیاسی، مدنی و مطبوعاتی کردستان ایران با انتشار بیانیه ای تخریب و توهین به برخی شخصیت های تاریخی و سیاسی کرد را محکوم و آن را عملی غیر اخلاقی دانسته اند. متن کامل این بیانیه به این شرح است:

به نام آنکه اندیشه را به انسان ارزانی داشت

اخیرا کتابی موسوم به «تُندباد حوادث» تألیف آقای عرفان قانعی فرد به روایت از آقای عیسی پژمان مأمور سابق سازمان امنیت رژیم شاهنشاهی(ساواک) که با أخذ اجازه انتشار از سوی نشر علم منتشر و روانه بازار کتاب گردیده است. محتوای آن به بیان مقاطعی از تاریخ معاصر کُردستان و رجال سیاسی این سرزمین از منظر آقای عیسی پژمان اختصاص یافته را صرف نظر از اغراض شخصی راوی و مؤلف، به دلیل عدم التزام به اصول اخلاقی، تناقض آشکارسیر تکوینی تاریخ مبارزات سیاسی مردم کُردستان با روایات مندرج در کتاب مذکور و اظهارات روان پریشانه و استفاده از الفاظ رکیک در حق بزرگ مردان کرد به خصوص شادروان ملا مصطفی بارزانی و حتی ملتهای دیگر میباشد؛ ما ضمن تأکید بر پایبندی خویش به اصول دموکراتیک، حمایت از آزادی بیان و اندیشه و اذعان به لزوم بررسی دقیق و همه جانبه  تاریخ جنبشهای اجتماعی و مبارزات ملت کُرد به ویژه در قرن اخیر و با استناد به اصل کرامت انسانی، مقتضیات بحث علمی و استنتاج منطقی وقایع، مطالب وارده در کتاب را بطور کُلی فاقد اعتبار علمی، ناقض اصول اخلاقی و آن را کتابی موهوم وتحریف وقایع تاریخی میدانیم :

۱ـ کلیه مطالب ارائه شده در این کتاب فاقد سند بوده و مولف با تکیه به اصطلاح تاریخ شفاهی و اوهام شخصی، تهمت و افترا را به نهایت بی اخلاقی رسانده و سعی در القائات شخصی به جای واقعیت های تاریخی دارد .

۲ـ بر مبنای کتاب مذکور راوی وقایع آن (عیسی پژمان) از مأموران بلندپایه سازمان امنیت رژیم شاهنشاهی(ساواک) بوده که بر این اساس عملکرد وی و دستگاه مطبوعش نیز بایستی در مَظان بررسی و قضاوت تاریخ و جامعه قرار گیرد و ایشان بطور مباشر در کیفیت قضاوت نهایی مخاطب در موضوع کتاب ذینفع است ، لذا بنا بر اصول علمی هر گونه گواهی و شهادت نامبرده در این خصوص مجروح ، فاقد اعتبار و غیرقابل استناد میباشد .

۳ـ بکارگیری تصاویر برخی از رجال سیاسی معاصر کُرد در مؤخرهی کتاب به صِرف ذکر اسامی ایشان در خلال روایات راوی، هیچ دلالتی بر صحت و سُقم ادعاهای مطروحه در متن آن ندارد .

۴ـ تصویر یکپارچه پازل تاریخ معاصر کُرد به ویژه در فرازهای مهم و غیرقابل انکار آن، نظیر حضور یکدست در انقلاب۱۳۵۷ به قصد سرنگونی رژیم شاهنشاهی و اوجگیری تصاعدی مبارزات آزادیخواهانهی این مردم طی سه دهه اخیر در بخش عمدهای از جغرافیای خاورمیانه در غیاب رژیم شاهنشاهی و آقای عیسی پژمان به عنوان سوپرمن کتاب «تُندباد حوادث» در تعارضی آشکار با داستانهای موجود در این کتاب میباشد .

۵ـ به کار گیری الفاظ و انوع ناسزاگویی و فحاشی نسبت به برخی از شخصیتهای تاریخی و اشخاص حقوقی بخصوص ملا مصطفی بارزانی از زبان راوی و انتشار آن توسط مؤلف به بهانه پژوهش در تاریخ به وضوح، دلالت بر بی اعتباری اخلاقی و علمی این کتاب است .

۶ـ استفاده از تعابیری نظیر «عربهای سوسمارخور» در تحقیر و توهین صریح به آحاد افراد ملتهای عرب از بدو تاریخ تا کنون از سویی و از سوی دیگر قابلیت طبیعی تسری این اهانت به ساحت شخصیت خاتم الانبیاء حضرت محمد مصطفی (ص) و سایر بزرگان دینی جامعه از نظر ما عملی موهوم و در خور تقبیح است

۷ـ غایت مقصود مؤلف کتاب «تُندباد حوادث» از به کار بستن روش تلفیق برخی بدیهیات کُلی در روبنای موضوع ، بعضی موارد شُبه دار در میانه روایت و فوجی از اکاذیب در جزییات داستان برای بیاعتبار جلوه دادن شخصیتهای تاریخی کُرد در واقع کوششی جهت پوچ و بازیچه جلوه دادن مبارزات مردم کرد به قصد استیفای حقوق و کرامت انسانی از رهگذر تخطئه رُموز این جنبشهاست، و به همین سبب در این کتاب و دیگر تألیفات ایشان هرگز در مورددلایل بنیادین قیامهای ملت کُرد و اصل علت وجود پتانسیلهای بالفعل اعتراضی نزد آحاد فرزندان مردم کرد سُخنی به میان نمیآید .

در پایان بر تمامی طرفهای حقیقی و حقوقی مورد بحث قرار گرفته درکتاب مذکور واجب میدانیم از هر طریق ممکن و قابل دسترس نسبت به ارائه توضیحات قانع کننده در رد یا تأیید مطالب این کتاب اقدام نمایند و یکایک افراد جامعه را نیز به قضاوت در قبال ادعاهای مطروحه در کتاب فوقالذکر مطابق معیارهای عقلی و اصول اخلاقی در محکمه ذهن و ضمیر فردی فرا میخوانیم .

احمد قاضی – نویسنده- سردبیر سابق مجله سروه

دکتر اسعداردلان – استاد دانشگاه – فعال سیاسی

دکتر رحیم فرهمند – دبیر کل جبهه متحد کرد

محمد علی سلطانی – استاد دانشگاه – نویسنده

محمد صالح ابراهیمی – نویسنده – مترجم قرآن مجید

حسن امینی – فعال سیاسی و مذهبی

هادی ادب – عضو جبهه متحد کرد – فعال سیاسی اجتماعی

حسین شاه اویسی – فعال سیاسی

سید بابا شیخ حسینی – مورخ پژوهشگر

نجمالدین جباری – نویسنده – استاد دانشگاه کردستان

طاهر سرحدی – مترجم – استاد دانشگاه کردستان

فردین صادق ایوبی – طراح – نقاش – استاد دانشگاه

مختار زارعی – عضو جبهه متحد کرد – روزنامهنگار

دکتر جلال جلالی زاده – استاد دانشگاه – فعال ملی مذهبی

سید معروف صمدی – استاد دانشگاه

رحیم لقمانی – شاعر – نویسنده

مهندس رضا سهرابی – نویسنده – روزنامه نگار

محمود محمودی – شاعر – روزنامه نگار

اجلال قوامی – روزنامه نگار – فعال حقوق بشر

جلال ملکشاه – شاعر – نویسنده

فاروق بورهکهیی – نویسنده

صدیق بورهکهیی – نویسنده

دکتر هاشم هدایتی – فعال سیاسی

حاصل داسه – نماینده سابق مجلس

سید مسعود حسینی – نماینده سابق مجلس

رحمان بهمنش – نماینده سابق مجلس

عطاالله حواری نسب – نویسنده

عبدالله حواری نسب – فعال اجتماعی

عدنان برزنجی – فعال فرهنگی

حمید قوامی – فیلم ساز

بابا شیخ مدرس – فعال مدنی

فرزاد حاجی میرزایی – نویسنده – استاد دانشگاه

حامد فرازی – فعال سیاسی

دکتر صلاح الدین خدیو – روزنامه نگار_فعال سیاسی

دکتر خالد توکلی – استاد دانشگاه_فعال سیاسی

کلثوم عثمان پور – شاعر- نویسنده

سیمین چایچی – شاعر – نویسنده

اسماعیل مفتی زاده – فعال سیاسی

ابراهیم احمدی نیا – شاعر – پژوهشگر

افشین محمدی – شاعر – نویسنده

جبار دست باز – روزنامه نگار – فعال دانشجویی

محمد قربانیان – کارشناس ارشد جامعه شناسی

محمد شریف علی رمایی – شاعر و محقق

بهرام ولد بیگی – نویسنده

سهیلا محمدی – نویسنده

احمد محمدی – مترجم – نویسنده

علی دلیری – مترجم – نویسنده

امین گردیگلانی – مترجم – نویسنده

صدیق اسلامیان – نویسنده – پژوهشگر

محمد رئوف توکلی – نویسنده

هاشم سلیمی – نویسنده

محمد کمانگر – نویسنده – عضو شورای نویسندگان آوینه

عطاالله قادری – فعال مدنی اجتماعی

دکتر فریدون نوری – نویسنده – روزنامه نگار

کمال امینی – شاعر – روزنامه نگار

محمد موفقی – شاعر – روزنامه نگار

داوود قاسمی – فعال دانشجویی

وفا رحیمی – استاد دانشگاه

آزاد نمکی – فعال سیاسی

فرهاد هادی – فعال مدنی

مهدی زندکریمی – مدرس دانشگاه

ابراهیم هاشمی – کارشناس مردم شناسی

اسماعیل اعظمی – شاعر

شورش سعید پور – سردبیر سابق رامان

فردین کمانگر – روزنامه نگار

———————

http://www.hro-kurd.net

مرکز مطبوعاتی و اطلاع رسانی انسانیت

وابسته به سازمان دفاع از حقوق بشرکردستان

ایمیل

hrokurdistan@gmail.com

تاریخ انتشار : ۶ خرداد, ۱۳۹۱ ۸:۳۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

روز جهانی کارگر بر کارگران، زحمت‌کشان و پیکارگران راه سوسیالیسم خجسته و پیروز!

تدوام و استمرار مبارزۀ شما تکیه‌گاه و نقطه امید نیروهای چپ و عدالت‌خواه و دیگر نیروهای آزادی‌خواه برابری‌طلب ایران و جهان برای ساختن ایران و جهانی بهتر است؛ جهانی که در آن هیچ انسانی اسیر ولع سیری‌ناپذیر سرمایه و شرایط تحمیلی غول‌های بازار سرمایه نباشد، جهانی که  نظام غارتگر اقتصادی و اجتماعی و حاکمان مستبد دیگر قادر نباشند برای کسب سود و قدرت زندگی انسان‌ها را در جنگ و خونریزی بیهوده تباه کنند.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

انتخابات ۸ درصدی!

اخباردور دوم انتخابات مجلس: روز جمعه ۲۱ اردیبهشت سال جاری, نتیجه انتخابات دور دوم مجلس در تهران اعلام گردید نماینده اول کلان شهر تهران با کسب ۲۶۹/۴۳  رای از حدود ۸ میلیون نفر واجدین شرایط رای دادن, یعنی با رای فقط ۲ درصد از مردم تهران به مجلس راه یافت. البته با احتساب ۵ درصد آرا باطله, مشارکت مردم تهران کمتر از  ۳ درصد بوده است.

مطالعه »

آنچه در هفته ۱۵ تا ۲۱ اردیبهشت گذشت …

بابک پاک‌نیا، وکیل محمد رسول‌اف روز چهارشنبه از صدور حکم هشت سال حبس که پنج سال آن قابل اجرا است برای این فیلسماز شناخته شده ایرانی خبر داد.  “درخت انجیر معابد” جدیدترین فیلم ساخته او قرار است در هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم «کن» در فرانسه به نمایش در آید.  حکومت اسلامی در ایران اما از آقای رسول‌اف اجازه کار در ایران و خروج از کشور را گرفته است.

مطالعه »
آخرین مطالب

چند ساعت تا اعدام پروین موسوی!

سازمان حقوق بشر ایران خواستار توقف فوری اعدام پروین موسوی و دیگر زندانیانی است که قرار است حکم ایشان تا ساعاتی دیگر به اجرا درآید. این سازمان از تمام کشورهایی که با جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک دارند، می‌خواهد تا در تماس با مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار توقف این حکم و ماشین کشتار جمهوری اسلامی شوند.

گرجستان و قانون “کارگزاران خارجی”

دو ماهی می‌شود که گرجستان صحنه کش دولت و مجلس و مکش بخشی از مردم گرجستان است. سه‌شنبه برای چندمین بار در گرجستان، ده‌ها هزار نفر به خیابان‌ها آمدند تا علیه قانون پیش‌گیری از «عوامل خارجی» اعتراض کنند.

روز نکبت,سیاست اشغال سرزمین های فلسطینی!

پانزدهم  ماه مای  ۱۹۴۸ روز اعلام  تاسیس اسرائیل و آغازکشتار و دربه دری مردم فلسطین است که تا به امروز ,۷۶ سال است که از آن گذشته است. همه ساله در ۱۵ ماه مای که فلسطینی ها آن را روز نکبت می نامند, در اعتراض به از دست دادن میهن خود به خیابان ها می آیند. نکبت  به چه معناست و این اصطلاح چه ربطی به تأسیس اسرائیل و منازعه جاری خاورمیانه دارد؟

نیچه_خدا‌مرده‌است…

چیستی و کیستی جمعی، رو به آینده دارد و خواستار تغییر. در مقابل صاحبانِ قدرت، ترس از شکنندگی وضعیت موجود. مولانا گفته بود «مرغ بی‌وقتی؛ سرت باید بُرید.» آدم‌ها هر گونه باشند و هر چیزی که بگویند، به گمان‌شان درست اندیشیده‌اند؛ اما قضاوت با تاریخ است.

دخو…

«چه مجموعه جالب توجهی از عروسک‌های خیمه شب بازی. اما به نظر ریسمان‌های حرکت دهنده‌ی آن‌ها بسیار آشکارند! دیگر در کوچه‌ها جز آدم‌های احمق و الدنگ، کسی را نمی توان دید. لافکادیو از شما می‌پرسم: آیا سزاوار است یک انسان با شرف و حسابی این مضحکه را جدی تلقی کند؟…»

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

روز جهانی کارگر بر کارگران، زحمت‌کشان و پیکارگران راه سوسیالیسم خجسته و پیروز!

تدوام و استمرار مبارزۀ شما تکیه‌گاه و نقطه امید نیروهای چپ و عدالت‌خواه و دیگر نیروهای آزادی‌خواه برابری‌طلب ایران و جهان برای ساختن ایران و جهانی بهتر است؛ جهانی که در آن هیچ انسانی اسیر ولع سیری‌ناپذیر سرمایه و شرایط تحمیلی غول‌های بازار سرمایه نباشد، جهانی که  نظام غارتگر اقتصادی و اجتماعی و حاکمان مستبد دیگر قادر نباشند برای کسب سود و قدرت زندگی انسان‌ها را در جنگ و خونریزی بیهوده تباه کنند.

مطالعه »
پيام ها

دانشجویان آمریکایی در اعتراض به ادامه نسل کشی فلسطینیان توسط اسرائیل دانشگاه ها را به تصرف خود در آوردند!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت)-حوزه آمریکا ضمن اعلام حمایت کامل از مبارزه دانشجویان و استادان در تمامی دانشگاه های آمریکایی شرکت کننده در این جنبش، به مقاومت نسل نوین دانشجویی درود میفرستد و برای ایشان در شکستن فضای تاریک تحمیل شده و تا موفقیت نهایی پیروزی آرزو می‌کند.

مطالعه »
بیانیه ها

روز جهانی کارگر بر کارگران، زحمت‌کشان و پیکارگران راه سوسیالیسم خجسته و پیروز!

تدوام و استمرار مبارزۀ شما تکیه‌گاه و نقطه امید نیروهای چپ و عدالت‌خواه و دیگر نیروهای آزادی‌خواه برابری‌طلب ایران و جهان برای ساختن ایران و جهانی بهتر است؛ جهانی که در آن هیچ انسانی اسیر ولع سیری‌ناپذیر سرمایه و شرایط تحمیلی غول‌های بازار سرمایه نباشد، جهانی که  نظام غارتگر اقتصادی و اجتماعی و حاکمان مستبد دیگر قادر نباشند برای کسب سود و قدرت زندگی انسان‌ها را در جنگ و خونریزی بیهوده تباه کنند.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

چند ساعت تا اعدام پروین موسوی!

گرجستان و قانون “کارگزاران خارجی”

روز نکبت,سیاست اشغال سرزمین های فلسطینی!

نیچه_خدا‌مرده‌است…

احزاب راست هلند تحت رهبری گیرت ویلدرز بر سر ائتلاف دولتی توافق کردند.