۲۵ بهمن همزمان با سالگرد شهادت محمد مختاری و صانع ژاله و در یکمین سالگرد حبس خانگی، سبزها بار دیگر خیابان را برای حضور خود برگزیدند. حضوری آرام در خیابان های شهری که روزی مقدم سبزها را در حالی گرامیداشت که همراهان جنبش سبز میرحسین موسوی و مهدی کروبی چون نگینی در میان انبوه جمعیت، “حماسه ۲۵ خرداد” را آفریده بود.
اینک اما نیروهای انتظامی و امنیتی پیش از مردم خیابان ها را به تسخیر در آورده اند. در زیر نگاه سنگین ماموران باز این مردمند که در سکوت نظاره گر رفتار حکومتی هستند که در اوج اقتدار ” خیبری” مجوز یک راهپیمایی “سکوت” را هم نمی دهد.
خبرنگار کلمه اما در میان مردم است و آنچه در مسیر حضور سبز خود مشاهده کرده به تحریر آورده است. حضور مردمی که معترضند و حیران از این همه لشکر کشی های خیابانی.
بی شک واقعیت حضور مردم را نمی توان تنها از یک دریچه دید. آن هم در فضایی که هر حرکتت زیر نگاه امنیتی کنترل می شود، آنقدر که لنز کوچک تلفن همراهت هم نمی تواند گوشه ای از این حضور سبز را به تصویر بکشد.
فقط تو می مانی و کلماتی که شاید بتواند اندکی از آنچه تجربه کرده ای را برای تاریخی که آیندگان می خوانند، ثبت کند.
به خیابان می آیم
به خیابان که می آیم تا چشم کار می کند پر از نیروهای نظامی و انتظامی است که مسیر را از ساعتها قبل از شروع راهپیمایی قبضه کرده اند. برخی نقاط پر تعدادند و برخی نقاط هم کم تعداد. اما جایی را خالی نگذاشته اند. هم از حضور خود و هم موتورها و ماشین های آتش نشانی و جرثقیل هایی که این بار به لشگر خود اضافه کردند. از پیاده رو در حال عبور به خیابان هستم که عابری به مردم ساعت ۴ را یادآوری می کند.
ساعت از ۳ گذشته که بسیج نیروهای امنیتی در مسیر اصلی تعیین شده برای راه پیمایی سکوت سبز خودنمایی می کند. عابرین در حال عبور برخی با خشم و برخی هم با تمسخر این لشگرکشی را با نگاه های خود دنبال می کنند.خانمی که هم پای من در حال حرکت است به آرامی می گوید: مثلا می خواهند مردم را بترسانند این از ترس خودشان است.می گویم اینها از سایه های خود هم می ترسند و عبور می کنم.
گشت و گذاری در مسیر نشان می دهد با وجود اعلام مسیر از میدان فردوسی تا نواب، نیروهای پلیس، لباس شخصی، امنیتی و انتظامی و ..از میدان امام حسین تا میدان آزادی و هم چنین خیابان های فرعی آن مستقر شده اند که کثرت نیروها در رودکی ، نواب ، میدان انقلاب ،حافظ ،جمالزاده ، نوفلاح، فردوسی و دروازه دولت بیش از دیگر نقاط است. گشت زنی نیروهای لباس شخصی و انتظامی و گشت حفاظت فیزیکی اماکن و .. نیز قبل از شروع ساعات ۴ در خیابان های شهر به چشم می خورد.
هر چه هست شهر عادی نیست و اگر هم شهروندی بی خبر از راه پیمایی اعتراضی باشد در پرس و جو و پچ و پچ های فراوانی که میان مردم است متوجه می شود که قرار است اعتراضی در سکوت برپا شود. شهر آرام نیست و التهابی از همان ساعات قبل از شروع آیین اعتراضی با حضور نیروهای حکومتی به پا شده است.
از همان ساعت اولیه آغاز راه پیمایی سکوت، رفت و آمد در مسیر با اختلال مواجه است و در طول مسیر اعتراض سکوت خودروها به سختی در حال تردد هستند وضعیتی که تا ساعت ۸ شب به قفل شدن خیابان منتهی می شود.
از میدان فردوسی تا میدان آزادی
از قبل از میدان فردوسی جمع محدودی از مردم در ر فت و آمد هستند. به نقطه شروع راه پیمایی می رسم.
میدان فردوسی : نیروهای امنیتی و انتظامی و لباس شخصی پرتعداد به صف شده اند در دو طرف میدان. از عبور برخی از مردم به سمت میدان انقلاب خودداری می شود.با این وجود مسیر دیگری برای عبور و مرور باز است.جمعیت هنوز چندان زیاد نیست و به تناوب در پیاده رو ها درحال حرکت اند. لباس شخصی ها چه در پیاده رو ها و چه در مسیر خط ویژه و خیابان در حال رژه رفتن هستند.با ماسک و کلاه.برخی موتورها متحد الشکل اند و برخی هم مدل های متفاوت.
مسیر را با پشت سرگذاشتن نیروها ادامه می دهم ،عجیب نیست موتورها هرازگاهی با عبور از میان پیاده روها در حال ایجاد رعب و وحشت باشند تا اعتراضی کنی و درگیری آغاز شود اما معترضین باهوش بی تفاوت آنها را رد می کنند و راه را برایشان باز. زیر پل حافظ تقریبا سیاه و سبز است از حضور حداکثری نیروها یک به یک پوتین های مشکی را رد می کنم که با دیدن جمعیت باتوم های در دست را تکان می دهند.برخی هم تفنگ های رنگی دارند و..
چهارراه ولیعصر جمعیت قابل توجه است.پشت چراغ قرمز در میان جمعیت هم لباس شخصی می بینی و هم معترضین ساکت که وعده شان بر سکوت است.صدای خانمی از جمع می آید که باز چه خبر شده این همه نیرو ریختن تو خیابانها؟ صدایی دیگری می گوید: بیکارند باید هر ازگاهی سرکار باشند دیگر.
در چهار راه ولیعصر نیز بیشتر اتوبوس های BRT بدون توقف در این ایستگاه از جابجایی مسافران به سمت میدان انقلاب خودداری می کردند. علاوه بر جمعیت حاضر در پیاده روها جمعیت زیادی در ایستگاه های BRT در انتظار ماشین هستند.
در مسیر راهپیمایی تعداد زیادی از لباس شخصی ها با دوربین در حال فیلمبرداری و عکسبرداری از راهپیمایی کنندگان بودند. برخی در پیاده روها و برخی هم با ماشین اقدام به گرفتن فیلم و عکس می کردند.
دختر خانمی نگران از اینکه عکس و فیلمی از او گرفته شده معترض می شود و از همراه سبزش این را می شنود که توجهی به اینها نکن. در این دوسال تا دلت بخواهد از من عکس گرفته اند و هیچ اتفاقی نیفتاده.
هر چه ساعت می گذرد. جمعیت پرتعداد تر می شود. گاهی که صدایی یا اظهارنظری می شود ارشاد و رهنمودی هم هست که قرار است سکوت کنیم پس حرف زدن ممنوع.
پسری که همراه مادرش را گرفته می گوید می دانستم دروغ می گویی و می خواستی بیای راهپیمایی.
راه پیمایان بدون سردادن شعار و بی توجه به لشگرکشی حکومتی مسیر تعیین شده را طی کرده و با تاریک شدن هوا هر لحظه به شمار مردم تظاهرکننده ومعترض سبز افزوده می شود به گونه ای که پیاده روها مملو از جمعیت مردم و فشردگی راهپیمایان. جمعیتی که با نگاه های هم خرسندی خود را از جمعیت شکل گرفته دنبال می کنند.
اگر چه در مسیر نیروهای امنیتی و انتظامی در تلاش برای ایجاد شکاف در تجمع گسترده مردم می شوند، اما راهپیمایان معترض در تلاش برای درگیر نشدن با نیروهای حکومتی و برگزاری مراسمی مسالمت آمیز و بدون سر دادن شعار راه خود را دنبال می کنند.
حالا دیگر خیابان ها قفل است و معترضان در حال راه پیمایی. در ساعات اولیه شب در حالی هر لحظه به تعداد راهپیمایان سبز افزوده می شود رژه موتورسواران لباس شخصی ها د رحالی که پرچم هایی در دست داشته و اقدام به شعار و الله اکبر می کردند و قصد بر هم زدن جمع معترضان را دارند، با این حال مردم بی توجه به فریادها و رژه های آنها با سکوت راه خود را در پیاده روها ادامه می دهند.
میدان انقلاب بسته است. اگر راهی باز می شود برای نیروهای گاردی و لباس شخصی است که درحال عبور و مرور هستند. کثرت نیروهای گارد ویژه در وسط میدان و اطراف آن بیش از ساعت قبل از شروع راهپیمایی است. ماشین هایی که دورتر از محل استقرار نیروهای حکومتی اند بوق می زنند و برخی هم از داخل ماشین وی به عابرین نشان می دهند.
با خانمی که از سمت آزادی به انقلاب رسیده هم صحبت می شوم می گوید در مملکتی که حتی آب پاشیدن هم ممنوع است باید سکوت اعتراضی کرد. از برخی درگیری ها و بازداشت ها در میدان توحید نقل می کند و از مشاهداتش از نواب می گوید که برخی جوانها را بی دلیل برای بازداشت نگاه می داشتند.
با عبور و عربده کشی لباس شخصی ها، مرد میانسالی از جمع می گوید حکایت اینها مثل بچه ای است که می خواهند هر طور ممکن از بادکنک صدایی در بیاورند. به زور می خواهند صدایی از ما بلند شود. از این گرانی صدایی برای ما نمانده است.
راهپیمایی شب در جریان است و جمعیت در حال بیشتر شدن و ترک کردن این جمع که بعد از گذشت یک سال در غیبت رسانه ای فراگیر و جوی خفقانی سکوتی باشکوه را رقم زد سخت است.
درباره تظاهرات ۲۵ بهمن بیشتر بخوانید
۵۹ دیدگاه
At 2012.02.15 04:51, asd said: چی شد پس؟همین بود چند روز تبلیغ و سر و صدا؟
[]
At 2012.02.15 07:10, سرو said: آنقدر فریادهایمان را سکوت کرده ایم که اگر به چشمانمان نگاه کنند کر می شوند
(یادمون نره حسی که از دیدن همنوع و بالاتر از اون هم رای به آدم دست میده حتی در سکوت خیلی ارزشمندتر و دلگرم کننده تر از شتیدن صدا از پشت سیم تلفن یا خوندن متن های حماسی ست امروز که به لطف مردم سبز اندیش مزدوران چماق به دست ،به مزدوران سایبری بدل شده اند ،وقت آن است که راههای اطلاع رسانی رو برگردونیم به سی سال قبل باور کنید خیلی کاربردی تر و البته برای آقایون گیج کننده تره)
به امید آزادی در سایه آگاهی
[]
At 2012.02.15 07:16, دانشجو said: من روز ۲۵ بهمن در میدان انقلاب بودم. جمعیت مردم زیاد بود. حضور ماموران گارد و ضد شورش هم چشمگیر بود.
به اعتقاد من ما به حرکتی فراتر از جنبش سبز نیازمندیم. اطلاع رسانی ضعیف و صرفا اینترنتی باعث میشود بخش قابل توجهی از مردم حتی در تهران از وقایع بی خبر بمانند. باید دید دغدغه مردم چیست. اگر می بینید روزهای خرداد ۸۸ آن جمعیت عظیم به خیابان می آمد دلیلش این بود که آن موقع دغدغه مردم مساله انتخابات بود ولی الان این نیست. دیگر شعار در مورد رای گمشده و این حرفا مساله نیست.
یکی از هموطنان در کامنت خود گفته که باید قشر مستضعف را همراه کنیم. این کاملا درسته. یک سری به مناطق جنوبی شهر تهران بزنید. باور کنید اکثر مردم از وجود جنبشی به نام سبز بی اطلاعند. اصلا خبر ندارند که موسوی و کروبی در حبسند. از اینهمه ظلم بی خبرند.
آنقدر توان مالی ندارند که در این گرانی برای اینترنت ماهی ۲۰ تومن بپردازند.
جنبش سبز تا زمانی که نتواند مردم قشرهای پایین را با خود همراه کند و دغدغه های آنان را هم پوشش دهد موفق نخواهد شد. مساله ی گرانی و بیکاری و بی ثباتی اقتصادی و …
دومین دلیل موفقیت حکومت در سرکوب مردم این است که سردمداران جنبش هنوز مشخص نکرده اند هدف تشکیل تظاهرات چیست. اصلا این جنبش به دنبال چیست. موقع انتخابات دنبال رای گمشده بود. الان چی؟ یک بار بدون تعارف بیایند با مردم بگویند دنبال چی هستند.
آخه مردم معترض باید بدانند برای چه هدفی قراره هزینه بدن.
[]
At 2012.02.15 07:45, ناشناس said: متاسفانه برامه خاصی برای اعتراش به حکومت از جانب جنبش سبز مشاهده نمی شود
[]
At 2012.02.15 08:08, مادر سبز said: با کوشا موافقم باید تداوم داشته باشه فرصت ها را از دست ندهیم در عین حال باید روی گزینه هایی مثل اعتصاب سراسری هم فکر کرد اعتصاب می تونه از مدارس و تعطیلی دانشگاه ها شروع بشه و به بازار کشیده بشه این روش هم اگه عملی بشه خیلی بهتر و موثر تره؟! در واقع هزینه های بیشتری رو باید به حکومت تحمیل کرد .
[]
At 2012.02.15 08:40, مالک said: سلام
ما همیشه سبزیم
خودمو با امدن به خیابان راحت کردم
[]
At 2012.02.15 08:49, kourosh said: پس میشود کاری کرد. میشود امیدوار بود که مردم هنوز امید به پیروزی دارند. به نظر من باید هر هفته یا حتی هر روز به خیابان بیائیم و مجبورشان کنیم که هر روز لشکر کشی کنند . من و تو اما برایمان عادت میشود امدن به خیابان و تظاهرات سکوت . هر روز غروب انقدر بیائیم که کلافه شوند وما مترسد فرصت برای قیام عمومی با خسته کردنشان .. و حضور سبزمان..مردم همیشه پیروزند . تاریخ این را میگوید..
[]
At 2012.02.15 08:52, lala said: Be nazare man behtarin rooz baraye rahpeymaee rooze entekhabat ast.mardom ta saate 5 dar khaneha bemanand va bad nagahan kharej shavand be samte makanhaye moshakhas.
[]
At 2012.02.15 08:58, ناشناس said: سبزها اگرچه به شدت به ریختن ترس بدنه خود نیاز دارند ولی بزرگترین قدرت آنها اینست که با نظامی قرون وسطای و نادان روبرو هستند. مگر سه سال و چهار سال پیش جنبش سبز وجود داشت؟ مگر سران حصر شده داشت؟ مگر اینهمه شهید داده بود؟ امروز همه اینها رخ داده . علت آنهم در جهالت حکومت است. عزیزان مطمئن باشید که اینطور نمیماند. مگر قیمت دلار هزار تومان ماند؟ آیا با نیروی نظامی میشود مشگلات اقتصادی را حل کرد؟ حالا ما قبول میکنیم در کشور اصلا بحران نداریم بجز اینکه اقتصاد نابود شده ، مردم بشدت از حکومت بیزارند و بزرگترین نیروهای نظامی در لب مرزها آماده حمله به ما هستند.
[]
At 2012.02.15 09:42, ناشناس said: دیروز حداقل ۱۵۰۰ نفر دستگیر شدن چرا کسی چیزی نمیگه ؟؟
[]
At 2012.02.15 10:04, ناشناس said: شما سبزیها هیچ غلطی نمی توانید بکنید . ترسوهای نادان
[]
At 2012.02.15 10:38, فرهاد said: خوشحالم که پس از خرداد ۸۸ پرده افتاد و ریا وتزویر زاهدان دروغین آشکارشد.
وبه تعبیر زیبای نوریزاد پادشاه عریان شد.
یاحسین میرحسین
[]
At 2012.02.15 10:58, amir said: امیدوارم این نظر من منعکس بشه. ببینید تا زمانی که قشر مستضعف و عادی جامعه حاضر به دادن هزینه نشه اتفاقی نمیفته. اون عده از قشر تحصیل کرده هم که اکثریت جمعیت تظاهرات های ۸۸ و بعدش رو تشکیل میداد خیلی هاشون ظرف این مدت از کشور خارج شدن. خود من توی تمام اون تظاهراتها با افتخار شرکت کردم. با اینکه هم کار خوبی داشتم و هم درامدم خوب بود ولی به خاطر آینده کشورم و همون هموطنانی که حاضر به یاری نشدن از جون خودم مایه گذاشتم و رفتم توی خیابون. ولی متاسفانه باید بگم مردم قدر موقعیت رو ندونستن و با ما همراهی نکردن. بیش از اون هم انصاف نبود قشر تحصیلکرده هزینه کنه. من امروز خارج از ایران زندگی میکنم و هزاران دیگه از همرزمان من هم همینطور. حالا دیگه نوبت طبقه متوسط و پایینتر جامعه ست که خودی نشون بشه و اگر واقعا به این وضعیت راضیه بگذارید لذتش رو ببره
[]
At 2012.02.15 11:10, amir said: تو سوریه و بحرین مردم رو بمب بارون میکنن ولی اینهمه جمعیت میاد بعد شما به پیاده رو شمالی در بهترین حالت که بگیم همشون با شما بودن میگید راهپیمایی فکر میکنم بعده انتخابات تو هیچ تظاهراتی شرکت نکردید که به ای جمعیت میگید رهپیمایی
[]
At 2012.02.15 11:16, ناشناس said: ملت ایران بیش از دو گزینه پیش رو ندارد۱-اعتراض علنی به رژیم حاکم بمنظور کوتاه آمدن از مواضع خود۲-پذیرفتن وضعیت بشدت بد اقتصادی و در نهایت جنگی خانمانسوز و ویرانگر .به نظر من اولی هزینه کمتری دارد.پس سکوت نکنید.
[]
At 2012.02.15 11:18, سبز said: دروووووووووووووووووووود بر مردم عزیز که گل کاشتن….. واقعا باید قدردانی کرد.جناب راستاد که گفتن خبرنگار طی الارض داشتن بهتره بدونید که ن تنها خبرنگار که اکثر مردم مسیر رو دوباره و ۳باره رفتن و برگشتن، یکیش خود من. هنوز پاهام ورم داره ولی خوشحالم.خوشحالم که حضور داشتم.خوشحالم که مردم بودن.خوشحالم که آقایان خزعلی و نوری زاد و …… تنها نیستن.خوشحالم که هستن ادمایی که حرص نون رو نمی خورنو انسانیت هنوز هم معنا داره….. ما آومدیم و حضور داشتیم.در قبالش چیزی نی مخوایم جز اینکه آقایون این حرکت مردم رو به بازی نگیرین و این اعتراض ها تداوم داشته باشه. ما آمدیم و در بالاترین حد شعور و فرهنگ وظیفه خودمون رو انجام دادیم. ما بی شماریـــــــــــــــم V
[]
At 2012.02.15 11:32, ناشناس said: اقا اگه خبری نبوده چرا دیشب رو bbc پارازیت بود یا اس ام اس نمی رفت یا اسن همه مامور تو خیابون بود
از همه مهمتر اینترنت هنوزم که هنوزه قطعه
در جواب این اقای سینا
همه اومده بودن رودکی برای خرید عید نمی دیدی بسته های خرید را دست مردم؟
[]
At 2012.02.15 11:50, ناشناس said: درود بر مردم آزاده ایران
حداقل فایده ای که از این فراخوان بردیم اینه که دوباره دیکتاتور و دروغگو مجبور شدند از همدیگه پشتیبانی کنند. و به عبارت دیگه از فضائل همدیگه مستفیض بشن.
آخه چند وقتی بود که خا منه ای میخواست دامن خودشو از حماقت های احمدی نژاد پاک کنه و از طرف دیگه احمدی نژاد میخواست در مقابل جنگ مردم و دیکتاتوری خامنه ای خودش رو طرف مردم جا بزنه. و با این کار یه فضای دو قطبی ظاهری هم قبل از انتخابات شکل بگیره. اما با این حرکت مردم پرده نفاق کنار رفت و آنها مجبور شدند علنا از همدیگه حمایت کنند.
[]
At 2012.02.15 12:09, ناشناس said: ایکاش میشد ما ایرانی های آریایی هم از عربها یاد میگرفتیم اینهمه اتحاد و شجاعت رو .ما از اونها هیچی کم نداریم. ایکاش میشد ماها هم مثل اونها یه مکان مشخصی رو انتخاب میکردیم و در اونجا ثابت میموندیم بصورت شبانه روزی مثل مصری در میدان تحریر. البته به شرط اینکه بر خواسته خودمان مصر باشیم.
[]
At 2012.02.15 12:12, ناشناس said: دیروز شیراز خیابان ملاصدرا صدای های بی صدا را میشنیدی ه لبریز از نفرت و عشق بود
[]
At 2012.02.15 12:36, مینو said: دیروز حضور مردم بعد از یک سال خوب بود. ولی چرا همیشه محل رو معین میکنین انقلاب؟، باید همه جای شهر باشه. هر که نزدیک خونش، بعد هم روزی که تعطیل/نیمه تعطیل باشه، چون امروز که همه مردم سرکار میرن مناسب نیست. این تجمعات باید ادامه داشته باشه. روز رای گیری خوبه، میدون های شهر، اونم از ساعت ۲و۳ عصر. انتخابات دو سال پیش و اون حضور مردم تداعی میشه. اون موقع هم خیلی از نیروهاشون مشغول برگزاری انتخاباتند و کار براشون سخت میشه. اگه غیر از این برنامه دیگه ای بزارین به نظر من نتیجه مناسب نیست.
[]
At 2012.02.15 12:51, irani said: خواهش میکنم فراخوان بیشتر بدید؛اینا هی لشگر زرهی بیارن؛ هفته ای یک بار مثلا هر ۵ شنبه ؛کلی میخندیم به لشگر کشی این بسیجیا D:
[]
At 2012.02.15 13:03, سعید امامی said: در جواب اون ساندیسخور فیلتر شکن دار “راستاد”
بله ما اینقدر پررو هستیم که ۳ تریلیارد را بالا بکشیم و یک آب هم روش…….
شما که اهل جواب دادن نیستید ولی اگر برای اولین بار این تابوی ساندیسی را بشکنی و حاضر به جواب بشی یک سوم از اون اختلاس را به شما میدهیم تا باهاش بری خرید عید………………………
[]
At 2012.02.15 13:05, ناشناس said: باید هر چه زودتر گام بعدی را مشخص کرد گامی که همه مردم را بتوان شریک کرد.
[]
At 2012.02.15 13:09, نغمه از تهران said: اگر شورای هماهنگی هدفش را از این فراخوانها مشخص کنه حرکتها بهتر هم میشود. آقای امیر ارجمند انگار فقط هدفش اینه که حکومت نیروهاش را بیاره تو خیابان.
اصلا مشخص کنند که دارن با یک حاکم مستبد مبارزه می کنند یا فقط اعتراض میکنند
باید معلوم کنند که هدف رفتن خامنه ای است یا رفتن سپاهیان از قدرت یا فقط می خواهند به یک انتخابات برسند
که هیچ کدام از این اهداف با این روشها به نتیجه نمیرسه
[]
At 2012.02.15 13:14, دختر مسلمان said: حضور مردم کمتر از پارسال بود ولی خوب و چشمگیر بود. با اینکه در روزهای تظاهرات جمعیت خوبی میاد،اما این جمعیت واقعا یک بیستم جمعیت سبزها هم نیست. اکثرا میترسن، بدون اینکه حتی یک بار بیرون اومده باشن،فقط فیلم های ماهواره رو تماشا کردن که مملو از خشونته.اما اگر این دوستان سبزمون فقط یک با در این روزها بیرون میومدن متوجه میشدن احتمال منحمل شدن هزینه خیلی خیلی کمه.من در تمام روزهای اعتراض حضور داشتم و فقط یک بار دستگیر شدم که اون هم بعد از چند ساعت آزاد شدم.فکر میکنم شرکت نکردن در یک تظاهرات سکوت دیگه نهایت ترس و بی توفیقی باشه.نمیدنم این دوستان سبزم چطور میخوان جواب خون شهدا رو بدن؟ آیا به آخرت اعتقاد ندارن؟ آیا در مقابل زندانیان سیاسی احساس مسئولیت نمیکنن؟ آیا نمیخوان کمترین حرکتی در مقابل این همه ظلم انجام بدن؟واقعا مایه تاسفه.
از همین جا به تمام دوستان سبز واقعی ام که که هنوز باوفا و باغیرتن و هنوز سنگدل نشدن تعظیم میکنم.
[]
At 2012.02.15 13:32, ناشناس said: اخه تا کی دروغ.خسته نشدید؟تاکی خیانت به وطن؟رسوای عالم شدید.
[]
At 2012.02.15 13:40, حسام said: متن شمارو کامل نخوندم ولی باید اشاره کنم که ساعت ۴ فردی با یک دوربین حرفه ای روی ۳پایه مشغول فیلم گرفتن از افرادی بود که از درب متروی ۴راه ولیعصر خارج میشدن همچنین عده از مردم که در پیاده رو راه میرفتن توسط یک لباس شخصی به طرف درب آبی رنگی ساختمانی یک طبقه که بیشر شبسه گاراژ بود در ضلع شمال شرقی خیابان آزادی تقاطع اسکندی شمالی هل داده شدند و بازداشت شدند
[]
At 2012.02.15 13:44, ناشناس said: حکومت از تجمع مردم بشدت وحشت داره نمو نه اش دیروز ۲۵ بهمن بود که از ترس در همه جا مستقر بودند ان هم گروهی و فله ای .
[]
At 2012.02.15 13:54, new said: فکر میکنم اینکه امروز مردم تمام مسیر راهپیمایی را قرق میکردند یا نیروهای مزدور رژیم اینکارو انجام دادند هیچ تفاوتی ندارد!!!!!!!!!! این یعنی بازی دوسر برد.
[]
At 2012.02.15 14:05, ناشناس said: ۲۵ بهمن سبز شد
درود بر مردم
[]
At 2012.02.15 14:19, علی said: به نظر من بزرگترین مشکل ما اینه که رهبران جنبش در اون لحظات حساس بعد از انتخابات خودشون رو از صف حاکمیت جدا نکردن و به خواسته های واقعی مردم توجهی ندارن .
اون روزی که ۳ میلیون نفر تو خیابون بودن و مردم با شور و هیجان به دنبال رای گمشدشون میگشتن، آقای موسوی بجای استفاده از این پتانسیل عظیم مردم و بجای اینکه حرف دل مردم رو بشنوه و اون رو منعکس کنه و به معنی واقعی رهبر دل مردم باشه اومد و گفت که ما به قانون اساسی پایبندیم و ولی فقیه رو قبول داریم و میخواهیم به دوران طلایی دهه اول انقلاب برگردیم .
کدوم دوران طلایی ؟
ایشون حرفی زد که با نگرش مردم کاملا فرق داشت و تقریبا همه مردم از اون دوران سیاه فراری هستن .
موضع گیری اشتباه رهبران جنبش در اون لحظات حساس باعث شد که مردم خیلی سریع با سرکوب رژیم فرار کنن و به خونه هاشون برگردن.
وقتی مردم از خیابونها رفتن، اونها هم از دایره قدرت کنار گذاشته شدن و حتی امروز در حصر خانگی هستن و مردم هم هیچ حرکتی نمیکنن .
آیا مردم ما ترسو هستن و اعراب دلیر؟
نه به خدا .
فقط مردم بی انگیزه هستن .
دلیلی نمیبینن که خودشون رو به خطر بندازن .
برای چی ؟
برای دوران سیاه دهه اول انقلاب؟
مردم نگاه میکنن که اگر قراره این همه هزینه بدن و کشته بشن و در نهایت برگردن به اون دوران سیاه، بهتره که تو خونه هاشون بشینن و این دیکتاتور فعلی رو تحمل کنن یا حتی ازش حمایت کنن.
[]
At 2012.02.15 14:21, elham said: دیروز یه خانم که از ظاهرش میشد فهمید وضع مالی خوبی هم نداره توی اتوبوس میگفت اگه قیمت تخم مرغ دوبرابر این هم بشه ما میخریم ولی اعتراضی نمیکنیم.واقعا تا کی قشر تحصیلکرده که وضع مالی بهتری هم دارند باید تاوان این آدمها رو بدن؟!!!!!
[]
At 2012.02.15 14:25, ناشناس said: وجدان همه آنهایی که خیابان ها را پر کردند راحت است.
[]
At 2012.02.15 14:32, فتنه سبز زنده said: با دعوت به حضور خیابانی مردم را به هم نزدیک میکنید
و باید ګذاشت که دو جبهه منحرف حکومت حداقل ها به هم نزدیک شوند
ما باید درصدد رسیدن به آرمانهای خودمان باشیم نه اینکه همش مواظب این باشیم که حداقل ها چه برنامه ای برای ما ریخته اند ؟
ما بیشماریم
[]
At 2012.02.15 14:44, ناشناس said: درود بر همه ی کسانی که دیروز اومدن بیرون.این رهپیمایی ها باید هفتگی بشه.مثلا هر سه شنبه بیان بیرون
[]
At 2012.02.15 14:56, شیراز سبز said: تظاهرات
هر
روز
[]
At 2012.02.15 16:03, name said: ۱- رهبران جنبش دموکراسی خواهی ایران باید به مردم صراحتا بگویند که هدف، ایجاد تغییرات ساختاری در حکومت ایران است. خیلی از اونها باید از حرفهایی که در گذشته زده اند اعلام برائت کنند. و کم کم دیگر کمتر از واژه هایی نظیر آرمانهای واقعی انقلاب و این تیپ حرفها استفاده کنند. هدف برقراری دموکراسی مصطلح، در ایران است. انتظار نداشته باشیم که مردم جانشان رو کف دست بگیرند و به خاطر پیاده سازی آرمانهای واقعی امام خمینی بروند توی خیابان. تعارف را بذاریم کنار. هر چند ممکن است آرمانهای واقعی امام خمینی همان آرمانهای فعلی مردم باشد!. ولی باید آینده ای نو را به مردم نوید داد، بازگشت به گذشته ای که اتفاق نیفتاده، انگیزه ای ایجاد نمی کند که هیچ، مردم رو دلسرد هم میکند. حرف آخر رو باید الان زد. همان حرفی که تا به حال کسی دوست نداشته آن رو بلند بگوید. این حرف،اگر چه مد نظر همه است، ولی بیان آن از زبان بزرگان جنبش، با ادبیات جدید، و صریح، انرژی مضاعفی به مردم میدهد. بی تعارف، مردم دیگر زیر بار جمهوری اسلامی،از هر نوعش نخواهند رفت. کسانی که خواهان پیاده سازی اسلام در امور کشور اند، باید از راههای قانونی،فعالیت کنند.
۲- مردم چون سقوط حکومت رو بر اثر ناکارامدی و ضعفهای اقتصادی و فشار خارجی نزدیک میبینند، کمی منفعل شدند. باید اطلاع رسانی بشود که اگر ما منفعل عمل کنیم، اگر چه نابودی این حکومت قطعی خواهد بود،ولی ممکن است نتیجه آن چیزی نباشد که ما میخواهیم. پس لازم است که ابتکار عمل دست خود مردم باشد.
۳- حکومت دارد کم کم، پله پله،سطح زندگی مردم را پایین میاورد، متاسفانه پیکره جامعه، با این ذهنیت که پایین آمدن سطح زندگی، افزایش فشار زندگی و فقر،باعث همراه شدن توده ها با جنبش اعتراضی میشود،از این افزایش فشار ها استقبال میکنند. در صورتی که کاهش سطح زندگی،چون آرام آرام دارد اتفاق میافتد، چاشنی اعتراض نمیشود، بلکه روز به روز باعث کم شدن سطح زندگی و توقعات میشود. و کم کم مردم به شرایط جدید عادت میکنند، و اعتراضشان از بین میرود، و این دقیقا چیزیست که حکومت میخواهد. با ایجاد تورم زیاد از طرفی قشر متوسط جامعه را ضعیف میکنند، و با پولی که از بخش متوسط جامعه میگیرند،میتوانند بخش ضعیف جامعه را با پرداخت یارانه راضی نگه دارند و آنها را به خودشان وابسته کنند.
۴- تحریم خرید نفت از ایران و سایر تحریمها، تنها باعث میشه ایران از مسیر توسعه باز بمونه، ولی مگر حاکمان فعلی ایران قصد توسعه دارند؟ خیر! اونها وقتی قصد توسعه ندارند و تنها هدفشون بودن سر قدرت جهت حفظ جان و اموال خودشونه، نیازی به پول نفت ندارند. بودجه امسال ایران ۵۱۰ هزار ملیارد تومنه،که فقط حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومنش از محل فروش نفت باید محقق بشه. پس دولت از محل مالیات و عوارض و فروش انرژی در داخل کشور،در امد کافی برای چرخوندن مملکتی قصد توسعه و تامین رفاه و پیشرفت برای شهرونداش رو نداره، را دارد. پس با پایین آوردن سطح زندگی و رفاه و انتظار مردم، به راحتی میتوانند با الگو قرار دادن “کره شمالی” دور کشور را دیوار بکشند و همانند حاکمان کره،برای مدت طولانی،بدون مشکل به حکمرانی ادامه بدهند. از طرف دیگر پس از سقوط سوریه،توان ایران در دخالت در منطقه به شدت کم خواهد شد، و از طرف دیگر، حاکمان ایران به راحتی، مانند کره شمالی،بر سر مساله هسته ای با دنیا سازش خواهد کرد. در چنین شرایطی است که دیگر کشورهای دنیا هم انگیزه ای برای دخالت در ایران نخواهند داشت،و همانطور که اکنون کاری به کره شمالی ایزوله بی آزار ندارند، نسبت به ایران ایزوله بی خطر هم، موضع انفعالی خواهد گرفت و ترجیح میدهند که ایران در داخل دیواری که خودش دور خود کشیده، در بند باشد و از دنیا خارج باشد. شک نکنید که حاکمان ایران اگر امکان براوردن چنین شرایطی برایشان باشد،یک روز درنگ نخواهند کرد. برای آنها چه بهتر از کشوری بزرگ و ثروتمند،که ارتباطش به صورت کامل با دنیا قطع شده،مردمش ضعیف و به ناچار گوش به فرمان باشند و صدایشان به هیچ جا نرسد!
لذا،باید دیپلماسی جنبش سبز مقابله صد درصدی با تحریمها،مقابله و اعتراض شدید به گرانی، تورم،افزایش نرخ ارز، بستن روزنامه ها، قطع کردن اینترنت، و مسایلی از این دست باشد. و با اطلاع رسانی صحیح، مردم را از استقبال افزایش فشار اقتصادی و انعال در برابر آن،به خاطر همراه شدن توده های مردم ،باز دارد.
تحریمها در صورتی که یکباره انجام میگرفت،شاید مثمر ثمر بود. اما وقتی تحریمها پله پله انجام میگیرد،ایران و مبه دنبال آن مردم هم نسبت عوارض تحریمها خو میگیرند و نسبت به شرایط جدید به تعادل میرسند.
۵- اگر چه رسیدن به شرایط حاکم به کره شمالی،آرزوی قلبی حاکمان جنایتکار این خاک باشد،و اگر چه متاسفانه گامهای اساسی در این راستا از طرف حکومت برداشته میشود،اما در طرف دیگر این ماییم که باید راه را بر حکومت ببندیم و راهی برای آنها،جز تمکین به میل و اراده مردم،باز نگذاریم.
۶- با گذشت دو سال از انتخابات،متاسفانه هنوز جنبش فاقد رسانه های فراگیر و جذاب است. رهبران جنبش باید، بدون ترس از تبلیغات حکومت در وابسته نشان دادن جنبش به خارج، با در یافت کمکهای مالی از دولتهای صلح جوی دنیا و ایرانیان مقیم خارج از کشور، هر چه سریعتر نبست به گسترش رسانه ها و ایجاد امکان دسترسی همه مردم داخل کشور به آن را فراهم نمایند.
در کنار این کار، درخواست از کشورهای پیشرفته دنیا،جهت راه اندازی اینترنت ماهواره ای مختص ایران، که امکان فنی آن هم وجود دارد، را باید جزو زمینه های اصلی تلاش خود قرار دهند. راه اندازی اینترنت ماهواره ای،تاثیر خارغ العاده در کوتاه کردن زمان تحقق خواسته های مردم خواهد داشت. شاید حتی یک ماه اینترنت آزاد، برای رسیدن به اهداف کافی باشد.
به امید پیروزی، منفعل نباشیم و نهایت توان خود را به کار بگیریم. سرنوشتمان را خودمان بسازیم.
[]
At 2012.02.15 16:17, ناشناس said: من میتو نم به صراحت بگم به زودی جشن بزرگ ایرانیها را با هر مذ هبی شا هد خوا هیم بود .
[]
At 2012.02.15 16:20, ناشناس said: اگر اینترنت قطعه شما اینجا چه کار میکنید؟؟؟
[]
At 2012.02.15 16:23, 25 بهمن said: یا حسین میر حسین در انتخابات شرکت نمیکنیم
[]
At 2012.02.15 16:26, مهرزاد از پرند said: ازادی ازادی اززادی
[]
At 2012.02.15 16:27, ناشناس said: درود آنچه دیدیم به تحریر آمد
دوربین در مقایسه با سالهای قبل زیاد بود.
[]
At 2012.02.15 17:12, ناشناس said: احسنت به این گزارش دقیق.با تشکر از خبرنگار کلمه
[]
At 2012.02.15 17:14, ناشناس said: بزرگترین فریاد ما این است
سکوت سکوت سکوت سکوت سکوت سکوت سکوت
[]
At 2012.02.15 17:29, سعید said: ناشناس:”شما سبزیها هیچ غلطی نمی توانید بکنید . ترسوهای نادان”
آقای ناشناس! دوست من! معلوم است که هیچ غلطی نمیکنیم. ما برای غلط کردن به خیابان نیامدیم. آمدیم حرفمان را بزنیم. آمدیم به عنوان بخشی از ملت ایران به این روش اداره کشور اعتراض کنیم. اما عجیب است که هر بار تصمیم میگیریم حرفمان را بزنیم، میبینیم تعداد نظامیان و گاردیان مسلح حکومتی که برای کتک زدن، بازداشت کردن و یا کشتن ما آمده اند از تعداد ما بیشتر است. خودت بگو دوست عزیز این یعنی چه؟ چرا حکومتی که ادعا میکند در اوج عزت و اقتدار است از صدای اعتراض بخشی از مردمش اینگونه در هراس و اضطراب است؟ خودت بگو آیا این زنان و مردانی که به خیابان آمده اند تا فقط کلام خود را به گوش حاکمان برسانند به غیر از زبان و صدای خود چه سلاحی دارند که در مقابل آن نیروهای تا دندان مسلح به باتوم، کلت، مسلسل، گاز اشک آور، گاز فلفل، سوار بر زره پوش و موتور سیکلت صف کشیده اند؟ چرا حاکمان از شنیدن صدای مردم در هراسند؟ خودت بگو! به من نه بلکه به خودت پاسخ بده! چرا حکومت برای یک روز مجوز راه پیمایی آزاد اعتراضی به مردم نمیدهد؟ حتی به شرط سکوت. سکوت محض. فقط اعلام کند فلان روز هرکه منتقد نظام است، هرکه منتقد رهبری است، هرکه ادعا دارد در انتخابات تقلب شده مجاز است ساکت در خیابان راه رود. چرا مجوز نمیدهد؟ چرا نیروهای ویژه و دوره دیده و تا دندان مسلح خود را به مقابله با زنان و مردانی می آورد که با دست خالی و بدون صدا و در سکوت فقط حضور خود را دارند و بس؟ پاسخ فقط دو کلمه است: بحران مشروعیت! حکومت با بحران مشروعیت مواجه است. حکومت در میان توده های مردم مشروعیت ندارد و خود این را بهتر از هرکس میداند. بله شاید حق با توست. به گمانم منظورت از این عبارت که گفتی “هیچ غلطی نمیتوانید بکنید” این است که ما سبزها کاری از پیش نخواهیم برد. شاید. ولی دوست من! عاقبت حکومتی که از شنیدن صدای مردم خودش خوف دارد چیست؟ یک کلمه: نابودی! شاید نه به دست ما سبزها که ما به دنبال نابودی نظام نیستیم. بلکه به دست اجانب و دشمنان ایران که شاید در یک حمله قریب الوقوع حکومت و کشور و مردم و فرهنگ و صنعت و هرآنچه هست را نابود سازند. این حکومت محکوم است به نابودی چنانکه دهها سلسله و صدها حاکم این چنین در طول تاریخ این ملک آمدند و فرمان راندند و کور کردند و کشتند و حرف نشنیدند و نابود شدند و رفتند. حکومتی که تاب مقاله ای از یک سردار جبهه و جنگ آنهم در مورد رژیم گذشته را ندارد و صرفا به لحاظ به خود گیری برخی مفاهیم آن مقاله، لشکر چماقداران خود را به در خانه سردار میفرستد تا خانواده او را بترسانند، این حکومت رفتنی تر از این حرفهاست. دوست عزیز من! صدایی که میشنوی صدای سکوت مردم و صدای شکستن استخوانهای نظام جمهوری اسلامی است.
[]
At 2012.02.15 17:33, همه باهم said: دروغ میگید من در خیابان انقلاب بودم مثل همیشه بود و هیچ خبری نبود الکی شعار ندهید ترسوهای بزدل و وطن فروشان
[]
At 2012.02.15 17:35, غضنفر said: ما فراوان هستیم
[]
At 2012.02.15 17:52, mehr33 said: همونطور که یکی از دوستان گفته بود همه مردم باید به میدان بیان . طبقه متوسط و متوسط به بالا و بچه های دانشجو قدمهای اولیه رو برداشتن و به اصطلاح لوکوموتیو رو به حرکت در آوردن . الان فقط با کمک طبقه زحمتکش و کارگر و کلا طبقات ضعیف جامعه و مشخصا بچه های پایین شهری میشه سرعت این قطار رو بیشتر کرد .
شناخت عواملی که باعث شده تا این طبقه اجتماعی وارد گود نشه میتونه کمک بسیار زیادی به شروع بهار ایرانی کنه . تقدس زدایی از این حکومت بدست خود حکومت مدتهاست شروع شده و اعتبار دینی حکومت اگر نگوییم کاملا از بین رفته بلکه بمیزان بسیار زیادی از بین رفته . بنظر من باید بدنبال عامل دیگه ای باشیم که امیدوارم با همفکری دوستان بتونیم اونهارو بشناسیم .
در ضمن باید به همه دوستان سبز بگم که مبارزه یه کار بلند مدته و باید با صبر و حوله و داشتن استراتژی بلند مدت ادامه پیدا کنه و یاس و سرخوردگی جایی در بین ماها نداره .
پایان شب سیه سپید است . پاینده ایران
[]
At 2012.02.15 18:40, سعید امامی said: در جواب ساندیسخور ناشناس
مگر ما “منوچهر متکی” هستیم که رسوای عالم بشیم! مگر ما برادران قاچاقچی(اسلحه + هرویین) هستیم که رسوای عالم بشویم!
آقا دو بار در “آفریقا” آبرویزی راه انداختید اینبار در قاره های دیگر شانس خود را امتحان کنید, آفریقا طلسم شده است انگار!
و من الشیطان التوفیق !
گروه اجتماعی کلمه_ زهره نقیبی