سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۶

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۶

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

بمناسبت چهل وششمین سالگرد حماسه سیاهکل

چریک های فدایی در ۱٩ بهمن ٤٩ با حمله به پاسگاه سیاهکل اعلام موجودیت کردند و ضربات سنگینی را متحمل شدند. علیرغم این ضربات آنها ” توانستند به مبارزات خود ادامه دهند و در مدت کوتاهی در سطح جامعه و کشور به عنوان نیرویی مخالف دیکتاتوری شاه مطرح شوند.و به سرعت حمایت بخش وسیعی از روشنفکران و دانشجویان و حمایت معنوی بخشی از نیروهای سیاسی و مردم را جلب کنند. رفقا در ادامه مبارزات خود توانستند تأثیرات گسترده ای را در جنبش روشنفکری ایران به جای نهند و نسلی را به مبارزه قاطع با مناسبات حاکم به میدان آورند.

بمناسبت چهل و ششمین سالگرد حماسه سیاهکل برنامه ای از طرف سازمان فداییان خلق ایران – اکثریت درتورنتو کانادا در ۱۱ مارچ برگزار شد. علیرغم هوای سرد تعداد قابل توجهی از دوستداران جنبش فدایی در این مراسم شرکت نمودند.

در ابتدا مجری برنامه، مریم، ضمن خوشامدگوئی خلاصه ای ازچگونگی واقعه ۱۹ بهمن ۱۳۴۹ را بازگو نمود.

چریک های فدایی در ۱٩ بهمن ۴٩ با حمله به پاسگاه سیاهکل اعلام موجودیت کردند و ضربات سنگینی را متحمل شدند. علیرغم این ضربات آنها ” توانستند به مبارزات خود ادامه دهند و در مدت کوتاهی در سطح جامعه و کشور به عنوان نیرویی مخالف دیکتاتوری شاه مطرح شوند.و به سرعت حمایت بخش وسیعی از روشنفکران و دانشجویان و حمایت معنوی بخشی از نیروهای سیاسی و مردم را جلب کنند. رفقا در ادامه مبارزات خود توانستند تأثیرات گسترده ای را در جنبش روشنفکری ایران به جای نهند و نسلی را به مبارزه قاطع با مناسبات حاکم به میدان آورند. باور به توده ها، مبارزه صادقانه در راستای خواسته های آن ها و مقاومت دلیرانه رفقا، فرهنگ مبارزه انقلابی را در جامعه بازتولید نمود که وحشت سردمداران رژیم را در آن سال ها بوجود آورد

ما امروز گرد هم آمده‌ایم تا یاد یارانی را گرامی داریم که در راه آرمان‌های مشترک و والای آزادی، عدالت‌اجتماعی، حاکمیتی مبتنی بر رأی آزادانه و آگاهانهٔ مردم از هیچ گام و اقدامی و از هیچ چیز خود دریغ نکردند و نامی خوش از خود در عرصهٔ روزگار به جای گذاشتند.”

سپس بیاد همه مبارزان راه آزادی وعدالت اجتمایی، بخصوص شهدای سیاهکل همه بپا خواستند و یک دقیقه سکوت نمودند.

آنگاه نوبت به سخنران اول برنامه، اقای مجید عبدالرحیم پور، از اعضای رهبری سازمان چریکهای فدایی خلق ایران بعد از حمید اشرف و عضو سابق شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران – اکثریت شد

نامبرده در اغاز سخنرانی، هشتم مارس را به زنان و مردان حاضر در مراسم و همچنین به زنان کشورمان تبریک گفت و موضوع سخنرانی خود را در رابطه با این نکته ایراد کرد که توسعه اقتصادی و اجتماعی، حفظ محیط زیست و تامین زندگی بهتر در ایران ما با هیچ نوع حکومت و حکمرانی دیکتاتوری میسر نیست؛ چه از نوع سکولار دیکتاتور باشد، چه نوعی از حکومت مسلکی و بدترینش البته نوع دینی آنهم درقالب الگوی ولایت فقیه!

سخنران سپس با توجه به فرارسیدن انتخابات سال ۹۶ با نگاه گذرایی به جهتگیری‌های فعلی قوای سیاسی در نظام، حول غلبه بر بحران در اقتصاد کشور پرداخت.

متن سخنان آقای مجید عبدالرحیم پور را در لینک زیر بخوانید.

http://www.kar-online.com/node/11855

درادامه پیام هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)خوانده شد. درقسمت هایی ازپیام امده است: “جنبش فدائی به فاصله کوتاهی پس از پیدایش، توانست اعتماد و حمایت بخش اعظم هواداران سوسیالیسم را در ایران به دست آورد. این استقبال گسترده اجتماعی ثمره ثبات قدم و وحدت کلام و عمل فداییان بود. این که از بهمن ۴۹ تا بهمن ۵۷ تقریبا همه فدائیان نسل نخست در مبارزه و زندانها و میدان اعدام جان باختند، در جریان و پس از انقلاب ده ها هزار از جوانان ایرانی با شور و شوق به صفوف فدائیان پیوستند.

امروز، با تکیه بر بیش از چهار دهه تجربه جنبش فدایی، وظیفه مقدم خود می دانیم که برای تشکیل سازمان واحد از نیروهای چپ که نزدیکی برنامه ای و سیاسی دارند، گام برداریم. ما همراه با این نیروها برای فرا روییدن این همگرایی برنامه ای و سیاسی به وحدت تشکیلاتی می کوشیم. هدف ما ایجاد سازمانی واحد با مضمون حزبی است که از آزادی، دمکراسی، حقوق بشر، عدالت اجتماعی، سوسیالیسم، محیط زیست سالم، برابری جنسیتی و همبستگی دفاع کند. جای این نیرو در صحنه سیاست ایران خالی است. در شرایطی که حکومتی استبدادی کماکان به سرکوب مبارزات مردم ایران برای این اهداف انسانی ادامه می دهد، در شرایطی که دولت دست راستی آمریکا ایران را تهدید به جنگ می کند، نیروهای چپ و دمکرات ایران باید به برآمدی متحد علیه وضع موجود و خطراتی که تداوم این وضع ایجاد می کند، دست یابند. تلاش سیاسی امروز ما متوجه این هدف است. ما در این راه، دست همکاری به سوی همه رفقا و دوستانی دراز می کنیم که مانند ما دغدغه آزادی و عدالت و همبستگی دارند و می خواهند مردم ما فراتر از بد و بدتر، گزینه های دیگری نیز پیش رو بیابند.”

سپس پیام شورای هماهنگی پروژه وحدت چپ در شمال آمریکا متشکل از اعضای سازمانهای اتحاد فداییان خلق ایران طرفداران پروژه وحدت، فداییان خلق ایران – اکثریت و کنشگران چپ خوانده شد. در پیام آمده است: “با درود بر آفتابکاران جنگل که در دل شب تیره استبداد نوید بخش روشنایی و پویایی و امید شدند و با احترام به تمامی جانباختگان راه آزادی و عدالت اجتماعی، گرامیداشت این نقطه عطف تاریخی نمود وفاداری به آرمانهای والایی است که ما را به هم پیوند می زنند. مبارزه در راه استقلال، آزادی، صلح، عدالت اجتماعی و سوسیالیسم مبارزه مشترک ماست و امروز در این مقطع تاریخی حساس از حیات سیاسی میهن مان و در شرایط بغرنج داخلی و بین المللی که وظایف خطیری در مقابل همه نیروهای مترقی و آزادی خواه قرار داده است، ضرورت وحدت، همکاری و همراهی ما برای رسیدن به اهداف مشترکمان بیش از همیشه احساس می شود. پراکندگی نیروهای مترقی و دمکرات چپ یکی ازبزرگترین معضلات جنبش ماست. امید که امروز یادآوری شهامت و جانباختگی پیشگامان جنبش فداییان، شهامت پذیرش تنوع نظر برای رسیدن به اهداف مشترکمان را در ما تقویت کند و زمینه ساز مشارکت فعال تر و مؤثر ما در جنبش مردم میهنمان برای احقاق حقوق انسانی شان باشد.”

سپس پیام حزب کمونیست کانادا خوانده شد. در این پیام می خوانیم: “ما ۴۶ سال مبارزه شما را علیه دیکتاتوری و امپریالیسم تحسین می کنیم. با توجه به رویداد های پس از نشستن دونالد ترامپ بر مسند ریاست جمهوری امریکا ضرورت هبستگی نیروهای چپ و کمونیست در مبارزه علیه امپریالیسم و برقراری صلح و سوسیالیسم بیش از پیش احساس می شود.”

سپس پیام شورای هماهنگی کومله در کانادا توسط نماینده کومله خوانده شد. در بخشی از پیام آمده است:

“۴۶ سال از مبارزه قهرمانانه رفقای فدایی می گذرد. انها نوری بودند که در تاریکی درخشیدند. در دوران سیاه پهلوی شجاعانه رزمیدند و توانستند وسیع ترین نیروهای اجتماعی را بخاطر همین از جان گذشتگی ها در فردای انقلاب در کنار خود داشته باشند. در دوران سیاه جمهوری اسلامی ایران٬ چپ و نیروهای سوکولار بیش از گذشته باید در جبهه ای واحد در کنار هم برزمند.”

پیام سازمان حزب توده ایران واحد کانادا نیز توسط نماینده حزب خوانده شد. دراین پیام آمده است: “لطفاً تبریکات صمیمانه سازمان حزب توده ایران در کانادا را به مناسبت چهل و ششمین سالگرد بنیانگذاری جنبش فدائیان خلق ایران پذیرا باشید. در فاصله زمانی نزدیک به نیم قرن پیش جوانان ازخودگذشته ای دست به عمل قهرمانانه ای زدند که پژواک آن بعد از این فاصله زمانی همچنان زنده و پرقدرت است. این نمی تواند به علتی غیر از مطرح کردن نیازهای زمان خود و جامعه ایران در هدفی که در برابر خود گذاشته بودند، یعنی استقلال و رهایی میهن از چنگال امپریالیسم، آزادی از دیکتاتوری رژیم سلطنتی، دمکراسی و عدالت اجتماعی برای ایرانیان و سرانجام سوسیالیسم باشد. ولی تصدیق می فرمائید که بعد از گذشت این زمان نسبتا طولانی هنوز راه به پایان نرسیده و شما رفقای عزیز در ادامه این راه پای می فشارید.”

 سپس نوبت به سخنران دوم برنامه خانم مرضیه شفیع (شمسی) رسید.ر.شمسی به علل و عوامل رشد و گرایش مشی مسلحانه دربین جواناان وروشنفکران درزما ن شاه پرداخت.

مشروح سخنان خانم مرضیۀ شفیع را در لینک زیر بخوانید.

http://www.kar-online.com/node/11856

درانتهای قسمت اول برنامه گروه موزیک سرودهای ماندگار و خاطره انگیز “زندانی ای اوج فریاد”، “یک جنگل ستاره” و “دایهف دایه وقت جنگه!” را به اجرا درآوردند که مورد استقبال حضار قراگرفت.

در قسمت دوم، برنامه با پرسش از رفقا مجید و شمسی ادامه یافت که نامبردگان به سوالات حضار پاسخ دادند.

برنامه با اجرای چند ترانه زیبای سنتی که مورد استقبال حاضرین قرارگرفت به پایان رسید.

تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند, ۱۳۹۵ ۱:۰۲ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴