Welcome to نشریه کار | ارگان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)   برای قرائت متن وسیله هوش مصنوعی کلیک کنید! Welcome to نشریه کار | ارگان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

جمعه ۳ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۴

جمعه ۳ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۴

وحدت دمكراتيك يا انحصار قدرت!
حالا با این همه تنوع، اگر یک جریان سیاسی مثل سلطنت‌طلبان یا مجاهدین به خود حق بدهند که پیشاپیش و جدا از این نیروها و به‌قول معروف با دور زدن...
۳ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش
نویسنده: سیاوش
گزارش سالانه اعدام در ایران؛ ۲۰۲۴
افزایش شدید اعدام‌ها در سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی بیش از پیش به مجازات اعدام متوسل شده تا مخالفان را خاموش و کنترل خود را حفظ کند. از...
۳ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
شب و ترانه های عاشقانه
لباس گرم پوشیدم، از خانه زدم بیرون و یک راست پیچیدم به سمت پارکی که نزدیک منزل ما بود. پارک خلوت بود و از هیاهوی روز خبری نبود. در تاریکی...
۲ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن جلالی
نویسنده: حسن جلالی
۲۰ فوریه روز جهانی عدالت اجتماعی!
در روز جهانی عدالت اجتماعی در سال ۲۰۲۵، ما مجبور هستیم همان شعارها و مطالبات دو قرن اخیر را فریاد بزنیم چون که در جوامع مدرن سرمایه‌داری نابرابری و ناعدالتی...
۲ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام رحمانی
نویسنده: بهرام رحمانی
نامه‌ی کانون نویسندگان ایران
نامه‌ی کانون نشریه‌ای با محوریت ادبیات و فرهنگ است. انتشار دوره‌ی اول آن در سال ۱۳۵۸ آغاز و در سال ۱۳۶۰ با شدت یافتن سرکوب‌ها متوقف شد. در سال‌های ۱۳۸۰...
۲ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: کانون نویسندگان ایران
نویسنده: کانون نویسندگان ایران
مهدی نصیری و ادعای «حمایت ۸۰ درصدی بلوچ‌ها از پادشاهی»
چگونه در منطقه‌ای که حتی آب آشامیدنی ندارد، نظرسنجیِ «نظام سیاسی» به دقت ۸۰ درصدی می‌رسد؟ این دقتِ غیرقابل‌باور،  خود گواهِ  غیرعلمی بودن این ادعا است.  نظرسنجی موسسه «گمان» در...
۱ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: حمید آصفی
نویسنده: حمید آصفی
نقش سیستم سلطه برهنر و هنرمندان نقاش در ایران
در جهان سرمایه‌داری، هنرمندان نیز به‌نوعی تحت ستم هستند و تبعیض میان آن‌ها مشهود است. هنرمندی که نمی‌خواهد با سلطه همراه باشد و در برابر آن می‌ایستد، تفاوت بسیاری دارد...
۱ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران

بچرخ تا بچرخیم

زن قوری را از بغل منقل برداشت و دوتا چای خوشرنگ برای خودش و همدلش توی استکان کمر باریک که از دبی آورده بود ریخت و قلیانی که تازه تنباکویش را عوض کرده بود را گذاشت جلو رویش و نی آنرا به لب گرفت...

مرد: زن کمی حیا کن، این همه داد و هوار راه ننداز، زشت است، ما آبرو و حیائی داریم در این محل، خوبیت ندارد، خجالت هم خوب چیزی هست.

زن قوری را از بغل منقل برداشت و دوتا چای خوشرنگ برای خودش و همدلش توی استکان کمر باریک که از دبی آورده بود ریخت و قلیانی که تازه تنباکویش را عوض کرده بود را گذاشت جلو رویش و نی آنرا به لب گرفت.

صدای قلیان برایش انگار نغمه ای بود که از دل حُزن آلود ام کلثوم در انت عمری بر می آمد.

رو کرد به همدلش و گفت این روزا حاج آقا فیلش هوای هندوستان کرده و نغمه ای تازه زمزمزه می کند.

پررو و بی حیا می گوید شصت سال که عمری نیست تازه اول عمر و فراغت و…

فکر کرده حالا که قانون به نفع او و امثال آنها توی این زمونه هست، هر غلطی که دلشان بخواهد می توانند بکنند. کور خوانده اند.

کاری سرش بیارم که هیچ وقت، فیلش هوای هندوستان نکند!

در خونه بازه، حیا گربه کجاست؟

می گوید عمری از تو حاج خانم گذشته و در چند صباح زندگی ظلم است که شما یک پایت تو مطبخ باشد و یک پایت پای گهواره.

تو باید در این وانفسای عمر حاج خانم باشی و…

کور خوانده. هر گردی گردو نیست و من از آن زنی هائی نیستم که بسپارم سرنوشتم را به دست حضرت عباس…

مرد: حیا هم خوب چیزی هست، این الم شنگه ها را بزار کنار، بشین سر خونه و زندگیت. من که نمی خواهم کار خلاف شرع بکنم، همین حاج عبداله خودمون را نگاه کن. مگه هم زن رسمی ندارد، و هم صیغه ای. تازه من که نه صیغه ایش را دارم و نه چهار تا رسمی اش.

می خواهم زنی بگیرم کمک حال تو باشد.

تو صاحب خانه ای، هر کس بیاید مهمان است.

مساله من زن گرفتن و هوو آوردن بر سر تو نیست. زن گرفتن من، به دنیا آوردن پسر و پسر هائی هست، این چند تا ملک ناقابل و کارخانه هائی که داریم احتیاج به مدیریت دارند.

زن گرفتنم را برای هوا و هوس خودم نمی خواهم.

من پسر می خواهم که فردا که مُردم، کسی باشه این چند تا شرکت و چند تکه زمین و چندر غازی که توی بانک خارج دارم به حساب و کتابش رسیدگی کند. تو که ماشاالله و صد ماشاالله برایم همه دختر زائیدی!

زن دو زاریش بیشتر افتاد. ده شاهی بده آش و به همین خیال باش.

مشکل و درد تو، پسر داشتن نیست، حال بگذریم که این مساله دست من و تو نیست

اگر این بود، می باید تو سالهای پیش به این فکر می افتادی نه حالا که پات لب گوره.

مشکل تو چیز دیگری است. دلت هوای جوجه کباب کرده وگرنه تا حالا تمام شرکت ها و کارهای آن را همین دختر ها راست و ریست نکرده اند.

خجالت داره مرد. نه به آن تسبیح و ریش و هر سال حج رفتنت، نه اینکه چشم هرزه ات افتاده دنبال آن دختر معصوم.

شرم داره مرد. او همسن و سال دخترت طوبا می باشد. چطوری رویت میشود توی روی دخترات نگاه کنی؟

مرد: ببین زن، هیچ جای حدیث و حتی قرآن نیامده است که ازدواج من و امثال من ربطی به سن و سال و امثالهم دارد.

تو از خودت بگو. لطفأ از دخترهایم مایع نذار.

زن داشت دیوانه میشد. انگار تمام گفته هایش به سنگ می خورد.

نه شرم و نه حیائی در او میدید، و نه پشیمانی. شرع و قانون هم به نفع مرد ها بود.

طلاق را هم وسیله ای مناسب برای فشار به او نمی دید.

او خود خوب می دانست که پیشنهاد طلاق وسیله مناسبی نیست.

(آدم کور چه می خواهد؟ دو چشم بینا!).

زن در خود به اندیشه نشست.

مساله زن گرفتن حاج آقا را در جمع خانوادگی طرح کند؟

حاج آقا، سرمست زمان و آینده ی پیش رو، کبکش خروس می خواند،

از طرف دیگر حاج خانم در تدارک پاتک زدن به خواسته های حاج آقا بود.

دختران با مادر شان همدل بودند.

برای آنها سخت بود، وقتی نگاهی به سن و سال صُمیه می کردند. همسن طوبا بود که هفده سالی خود را پُر می کرد.

طوبا، درمخالفت این انتخاب، سر سخت تر از دو خواهر بود. صُمیه را می شناخت. با هم همکلاس بودند. گر چه صمیمی با هم نبودند. همیشه دلش می خواست که با او دوست شود ولی صُمیه از او دوری می کرد.

حال برایش داشت روشن میشد این امتناع و دوری از کجا ناشی میشد.

او هرگز به این احتمال فکر نکرده بود و بی خبر از همه چیز بود…

حاج آقا، با آن ذهن حقیرش، می دانست که چه اتفاقی دارد می افتد.

او داشت متوجه میشد که دیگه احکام و شرع دارد ترق می خورد.

به خودش لعن و نفرین کرد که چرا دختراش را به درس و علم تشویق می کرد.

خود را دریک بن بست می دید. هیچکدام اعضای خانواده با او موافق نبودند، اما او از خواسته های خود عقب نشینی نمیکرد.

شرایط در خانواده داشت شکل تازه ای به خود میگرفت. بنوعی، حقوق پدر داشت به سُخره گرفته میشد.

در شهرستان های جنوب همیشه نتیجه منفی سنت در خانواده ها بیشتر بر فرزندان بوده تا جنبه مثبت آن. بخصوص به خاطر شرایط معیشت و عدم آگاهی در آن زمان.

اما امروز علم دارد چشم ها را باز می کند، حتی در استان های محروم جنوب نگاه رئیس و ریاست در خانواده داشت ترک می خورد.

صمیه، راه حل زندگی خود را گفتگو با طوبا می دید.

پس از آن کلاس درس، که مبحث آن زندگی بود در باورها.

هر دو دل شوره های خود را کنار گذاشتد. خود را به باور بیشتر گره زدند. صُمیه لحن صدایش حُزن داشت، طوبا او را درک می کرد.

…..

می دانم تو و خانواده ات موافق این ازدواج نیستید و خانواده من هم رضایت ندارند، اما قانون امروز در جامعه ما علم نیست، شریعت است و زور.

طوبا حرف های صُمیه را خوب می فهمید. یک لحظه خود را جای او گذاشت و این بیت از حافظ، مرد غزل، را زمزمه کرد.

«من حاصل عمر خود ندارم جز غم
در عشق ز نیک و بد ندارم جز غم
یک همدم باوفا ندیدم جز درد
یک مونس نامزد ندارم جز غم»

 

او را بغل کرد و گفت من و خانواده ام در کنارت هستیم.  مادرم را می فرستم که با خانواده ات صحبت کند. اینکه خانواده ات مخالف این ازدواج هستند نشانه ی خوب و مثبتی میباشد.

صُمیه در خود احساسی دیگری حس کرد و صحبت با طوبا او را از این ازدواج نا خواسته به فرازی دیگر گره زد.

حاج آقا هنوز در توهمات خودش دست و پا می زد.

تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن, ۱۴۰۳ ۹:۵۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

ادامه »
سرمقاله

ریاست جمهوری ترامپ یک نتیجهٔ تسلط سرمایه داری دیجیتال

همانگونه که نائومی کلاین در دکترین شُک سالها قبل نوشته بود سیاست ترامپ-ماسک و پیشوای ایشان خاویر مایلی بر شُک درمانی اجتماعی استوار است. این سیاست نیازمند انست که همه چیز بسرعت و در حالیکه هنوز مردم در شُک اولیه دست به‌گریبان‌اند کار را تمام کند. در طی یکسال از حکومت، خاویرمایلی ۲۰٪ از تمام کارمندان دولت را از کار برکنار کرد. بسیاری از ادارات دولتی از جمله آژانس مالیاتی و وزارت دارایی را تعطیل و بسیاری از خدمات دولتی از قبیل برق و آب و تلفن و خدمات شهری را به بخش خصوصی واگذار نمود.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

نظام بدون عقب نشینی نمی تواند بماند!

جمهوری اسلامی تا کنون توانسته است که در عرصه ی داخلی با مهندسی انتخابات با ریاست جمهوری پزشکیان کنار بیاید،  ف ا ت ف را از بایگانی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی در بیاورد و در سیاست خارجی مذاکره ی مستقیم با آمریکا را در دستور کار خود قرار دهد. تمام این اقدامات عقب نشینی از مواضع تا کنونی ج. ا. است، می ماند اینکه معلوم شود است که برای حصول توافق چقدر عقب نشینی و نرمش بیشتر صورت خواهد گرفت.

مطالعه »
یادداشت

قتل خالقی؛ بازتابی از فقر، ناامنی و شکاف طبقاتی

کلان شهرهای ایران ده ها سال از شهرهای مشابه مانند سائو پولو امن تر بود اما با فقیر شدن مردم کلان شهرهای ایران هم ناامن شده است. آن هم در شهرهایی که پر از ماموران امنیتی که وظیفه آنها فقط آزار زنان و دختران است.

مطالعه »
بیانیه ها

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

مطالعه »
پيام ها

مراسم بزرگ‌داشت پنجاه‌وچهارمین سالگرد جنبش فدایی!

روز جمعه ۱۹ بهمن ۱۴۰۳، به مناسبت پنجاه‌وچهارمین سالگرد بنیان‌گذاری جنبش فدایی، در نشستی در سامانۀ کلاب‌هاوس این روز تاریخی و نمادین جنبش فدایی را پاس می‌داریم و روند شکل‌گیری و تکامل این جنبش را به بحث و بررسی می‌نشینیم

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

وحدت دمکراتیک یا انحصار قدرت!

گزارش سالانه اعدام در ایران؛ ۲۰۲۴

شب و ترانه های عاشقانه

۲۰ فوریه روز جهانی عدالت اجتماعی!

نامه‌ی کانون نویسندگان ایران

مهدی نصیری و ادعای «حمایت ۸۰ درصدی بلوچ‌ها از پادشاهی»

برای قرائت متن وسیله هوش مصنوعی کلیک کنید!