جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۴

جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۴

واقعا برای اکثریت مردم ایران چه فرقی دارد که جلیلی و یا پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شود؟
از آن‌جا که در ایران هیچ گونه نظارت بی‌طرفی بر شمارش آرا وجود ندارد، حکومت هر رقمی را که دلش می‌خواهد اعلام می‌کند. در هر صورت، حتی اگر آمار حکومت...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام رحمانی
نویسنده: بهرام رحمانی
وقتی از همبستگی حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم؟
بر خلاف اصولی مثل عدالت و آزادی، همبستگی تا قبل از میانه‌ی قرن نوزدهم، یعنی کمی پیش از آنکه به شعار جنبش کارگری تبدیل شود، مفهوم سیاسیِ پرطرفداری نبود ...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: لیا هانت-هندریکس و آسترا تیلور. برگردان: عرفان ثابتی
نویسنده: لیا هانت-هندریکس و آسترا تیلور. برگردان: عرفان ثابتی
تکثرگرایی و کثرت گرایی مردم ایران قبل و بعد از انقلاب (قسمت سوم)
دختران، زنان و پسران و مردان با نه به حجاب اجباری و پذیرش حجاب اختیاری نشان دادند که از این به بعد این ما هستیم که ذهنی، روحی، عقلی و...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: اکبر دهقانی ناژوانی
نویسنده: اکبر دهقانی ناژوانی
سخنی با تحریمی‌ها و گپی با چپ ضدامپریالیست مدافع جلیلی!
با گروه اول خوشبختانه، متأسفانه؟ بیش از سی سال است درددل و پرسش بی‌پاسخ داشته‌ام. آنچنان که هر چه بنویسم تکراری است ولی حکم مشهوری در باب ممنوعیت تکرار در...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ملیحه محمدی
نویسنده: ملیحه محمدی
ریاست‌جمهوری در غیاب جمهور مردم؟
در این‌گونه موارد دوگانۀ کاذبی درست می‌شود به نام اصلاح تدریجی یا براندازی و انقلاب! اما به گمانم میان مسجد و میخانه راهی است و آن تحمیل حق حاکمیت ملی...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن یوسفی اشکوری
نویسنده: حسن یوسفی اشکوری
بر تحریم در دور دوم اصرار دارم اما …
من در مرحله دوم این نمایش انتخاباتی نیز بر تحریم اصرار می‌ورزم. اما آن گروه از مردم را که به مسعود پزشکیان رأی دادند، درک می‌کنم و اکثریت قریب به...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالفضل قدیانی
نویسنده: ابوالفضل قدیانی
چرا جریان افراط‌گرا و جبهۀ پایداری می‌کوشند قوۀ مجریه را تسخیر کنند؟
تسلط بر دولت یک امر حیاتی برای جبهۀ پایداری در انتخاب رهبر آینده است. جبهۀ پایداری می‌کوشد با تسخیر دولت، تسلط خود را بر تمام ادارات و نهادهای دولتی اعمال...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هواداری از ایران
نویسنده: هواداری از ایران

رفع حصر، مطالبه‌ای راهبردی و ملی است

دراین مراسم آقایان دکتر اردشیر امیرارجمند، مشاورارشد مهندس موسوی (از پاریس)؛ دکتر محمدتقی کروبی، کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل و فرزند مهدی کروبی (از لندن)؛ وعیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی (از تهران) به ‌صورت آنلاین؛ و آقایان مصطفی خسروی، فعال جنبش سبز وعضو شورای سیاست‌گذاری سازمان دانش آموختگان ایران؛ بهروز خلیق، مسئول هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) وحسن یوسفی اشکوری، فعال ملی ـ مذهبی و نواندیش دینی وپژوهشگر تاریخ، به‌ صورت حضوری شرکت داشتند و ...

هم‌زمان با سومین سالگرد حبس خانگی “رهبران جنبش سبز”، آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، وخانم زهرا رهنورد، مراسمی در آمستردام هلند توسط  گروهی از حامیان جنبش سبز برگزارشد.

دراین مراسم آقایان دکتر اردشیر امیرارجمند، مشاورارشد مهندس موسوی (از پاریس)؛ دکتر محمدتقی کروبی، کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل و فرزند مهدی کروبی (از لندن)؛ وعیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی (از تهران) به ‌صورت آنلاین؛ و آقایان مصطفی خسروی، فعال جنبش سبز وعضو شورای سیاست‌گذاری سازمان دانش آموختگان ایران؛ بهروز خلیق، مسئول هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) وحسن یوسفی اشکوری، فعال ملی ـ مذهبی و نواندیش دینی وپژوهشگر تاریخ، به‌ صورت حضوری شرکت داشتند و به طرح دیدگاه‌های خود در مورد ادامه بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز پرداختند.

سحرخیز: مطالبه‌ی راهبردی و ملی

مراسم با کلیپ شعر “می هراسند” ازسروده های خانم صدیقه وسمقی آغاز شد. سپس عیسی سحر خیز، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ساکن ایران از طریق اسکایپ به ایراد سخنرانی پرداخت. سحرخیز با اشاره به چگونگی نگاه به موضوع حصر گفت: “موضوع حصرعزیزانمان خانم رهنورد، آقایان موسوی وکروبی باید به عنوان یک راهبرد اساسی مطرح باشد وپیگیری‌های لازم هم صورت بگیرد. اگر ما این دوستان را به فراموشی بسپاریم و این خواسته و مطالبه ملی را کناربگذاریم واز آقای روحانی نخواهیم که پیگیراین مسئله باشد درزمینه های دیگر هم مسلما شکست خواهیم خورد”.

سحرخیز ادامه داد که “باید توجه کنیم که آقای روحانی وتیم همراه ایشان، خواست این را دارند که رفع حصر صورت بگیرد.”

امیرارجمند: ادامه حصر، معضلی برای حاکمان

دومین سخنران جلسه اردشیر امیرارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید بود که از پاریس از طریق اسکایپ به جمع پیوست. امیرارجمند ضمن قدردانی از زحمات همه کسانی که در برپا ئی مراسمی ازاین دست مشارکت وهمکاری وهمراهی می کنند، تاکید بر چند نکته را ضروری دانست. وی گفت: “نخست آن که فراموش نکنیم حبس خانگی رهبران جنبش سبز، اقدامی غیرقانونی است ومخالف با ابتدائی ترین حقوق شهروندی است واکنون تبدیل به یک معضل مهم برای مقامات عالی کشور شده است.”

امیرارجمند در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح این سئوال که “اگر رفع حصر اتفاق بیفتد چه اتفاقی خواهد افتاد؟” این پرسش را بی مورد خواند وگفت: “این سئوال نباید ایجاد خوف بکند، نباید آقایان ازآن بترسند. هیچ کس درکشور دنبال ایجاد تنش نیست. آنهائی که درکشور هستند ومعترض هستند وهمچنین تمام آنهائی که ازجنبش سبز درخارج ازکشور دفاع می کنند منافع ملی را برمنافع شخصی و گروهی مقدم می دانند.”
این استاد حقوق تصریح کرد: “منافع شخصی ومنفعت طلبی شخصی و کوتاه نظری وتا حدودی نفسانیات باعث شده رفع حصر به تأخیر بیفتد. امیدواریم که این مسئله پایان بگیرد وشاهد آزادی آقایان موسوی و کروبی وخانم رهنورد و دیگر زندانیان سیاسی باشیم.”

خسروی: رفع حصروگذار به دموکراسی

مصطفی خسروی فعال جنبش سبز سخنران بعدی بود. وی ضمن اعلام گرامی‌داشت ۱۱۱۰ روز مقاومت وایستادگی رهبران جنبش سبز و همچنین زندانیان سیاسی درسال های اخیر، گفت: “امروز مسئله حصر جدای از بعد انسانی و حقوق بشری آن، که دفاع از حقوق اولیه و قانونی سه انسان آزاده است، یک بعد سیاسی و مدنی دارد که پرداختن به آن می تواند فرایند گذار به دموکراسی در ایران را تسریع بخشد.”

خسروی افزود: “حصر آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد حصر مطالباتی است که در سال های گذشته چه در کف خیابان ها و چه در مجامع سیاسی ومدنی ایران ابراز شده، به بیان دیگر، درانتخابات ۸۸، بسیاری ازمطالبات جامعه مدنی ازکمپین های انتخاباتی واقایان موسوی وکروبی بیان شد که این مطالبات بعد از ۲۲ خرداد به شکل دیگری در بیانیه ها وکنش های جمعی جنبش سبز نیز دیده می شد اما حاکمیت با به حصر وحبس کشاندن رهبران این جنبش تلاش کرد تا مطالباتی که آنان نمایندگی اش را برعهده داشتند نیز ازعرصه عمومی محو کرده واین گونه صورت مسئله را پاک نماید.”
وی تاکید کرد: “باید نهادهای مدنی و سیاسی در ایران تمام تلاش خود را به‌کار بندد ورفع حصر را از این منظر که رفع حصرازکف مطالبات برزمین مانده جنبش های مدنی ایران (زنان – کارگران- دانشجویان و …) است پیگیری کرده وآن را به خواستی عمومی و ملی تبدیل کنند.”

خلیق: زنده بودن و تداوم جنبش سبز

دومین سخنران حضوری جلسه بهروزخلیق، مسئول هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) بود. خلیق بعد ازتقدیراز استقامت وپایداری خانم رهنورد وآقایان موسوی وکروبی درمقابل فشارهای حکومتگران، به وضعیت پرونده حبس رهبران جنبش سبز پرداخت وگفت که این پرونده روی میز آقای خامنه ای است و او به رغم اینکه رفع حصر به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است، هم چنان از آزادی آن سه تن سرباز می زند.
وی دلیل این برخورد رهبر جمهوری اسلامی را “زنده و پویا بودن جنبش سبز” ارزیابی کرد وافزود: “آقای خامنه ای به شدت نگران حضورخیابانی جنبش سبز بعد از آزادی آن سه تن است.”
خلیق تاکید کرد: “شاخصه زنده و پویا بودن جنبش سبزبه مطالبات دمکراتیک گروه های وسیعی ازجامعه، به حضور نیروهای اجتماعی جنبش که ازهر فرصتی بهره گرفته و خواسته های خود را مطرح می کنند و به ایستادگی چهره های شاخص جنبش برمی گردد. زندان ها از فعالان این جنبش پر است.”
این فعال سیاسی تصریح کرد: “جنبش سبز، جنبش تحول طلبی است که پای اصلی آن در جامعه و گروه های اجتماعی و پای دیگر آن در درون حکومت قرار دارد.”

یوسفی اشکوری: تغییرات در ساختار حقیقی و حقوقی

سخنران بعدی مراسم حسن یوسفی اشکوری، فعال ملی ـ مذهبی و نویسنده و محقق بود. وی گفت: “اگر بتوان خواست و مطالبه اصلی مردم ایران را در طول حداقل بیست سال اخیر درعنوان «تغییر» خلاصه و برجسته کرد، می توان گفت اکثریت ملت ایران خواهان تغییرند واقلیتی مخالف این تغییر هستند. هرچند درهر دو گروه اکثریت واقلیت جریان هایی قرار دارند که رادیکال ومحافظه کار ومیانه شمرده می شوند.”

اشکوری توضیح داد: “تغییرخواهان را می توان از براندازان نظام جمهوری اسلامی تا تحول خواهان محافظه کار طالب تغییرات محدود درساختار حقیقی ویا حقوقی واصلاح‌طلبی درون سیستمی و رادیکال‌های جدی تر درمحدوده قانون اساسی و فراتر ازآن شناسایی کرد. اقلیت راست که فعلا حاکم است نیز در دو گروه میانه وافراطی در عرصه حضور دارند.”
وی همچنین گفت: “مراد ازتغییرنیزتغییر مثبت درساختارحقوقی (قانون اساسی) ویا ساختار حقیقی (حاکمان و مجریان قانون) است. یعنی تغییرات قانونی و رفتاری به سود اصول دموکراتیک واحیای حقوق مردم و رفع هر نوع تبعیض قانونی وعملی.”

کروبی: رفع حصر و خروج ایران از بحران

درادامه، محمدتقی کروبی، دکترای حقوق بین الملل و فرزند مهدی کروبی از طریق اسکایپ به ایراد سخن پرداخت. وی درصحبت خود حصر وحبس رهبران جنبش اعتراضی را مجازات سلیقه ای صاحبان قدرت دانست که برخلاف اصل قانونی بودن جرم ومجازات اعمال شده است. او با اشاره به قانون اساسی وسایر قوانین و مقررات جاری کشور اعمال مجازات بدون طی کردن مراحل دادرسی را امری غیرقانونی و خارج ازصلاحیت مقامات از صدر تا ذیل نظام دانست.

محمدتقی کروبی درادامه صحبت اش به سخنان نسنجیده، متفاوت و بعضا نادرست مقامات حکومتی اشاره کرد وآن را نشانه آشفتگی و کلافگی آنان در قبال این رفتار غیرقانونی دانست. وی در رابطه با ورود شورای عالی امنیت ملی به پرونده حصر رهبران جنبش سبز، تصریح کرد که حصروحبس مجازات غیرقانونی اصحاب قدرت بوده درحالی‌که مطابق قانون اساسی حکم به مجازات و اجرای آن تنها باید از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون صورت گیرد. وی تاکید کرد: “اگر قانون ملاک باشد احدی حق دستور و یا اعمال مجازات بردیگری را ندارد.”

او افزود: “پدرم ٣٠ ماه در ساختمان امن اطلاعات محروم از حقوق اولیه نظیر هوای آزاد وآفتاب، زندانی بود که نتیجه آن آسیب های شدید جسمی و چند عمل سنگین جراحی بوده است.” وی ادامه داد: “به نظر من بحث ورود شورای عالی امنیت ملی به پرونده حصر ازدو بعد حقوقی و سیاسی حائز اهمیت است. اگر سه سال حصرغیرقانونی کروبی و موسوی و رهنورد را مجازات بدانیم که اتفاقا از نوع مشدده آن هم بوده، باید اذعان کنیم که این شورا به لحاظ حقوقی صلاحیت کار قضایی نداشته و ندارد.”

محمد تقی کروبی توضیح داد: “اصل ١٧۶ قانون اساسی سه وظیفه برای این شورا در نظر گرفته که عبارتند از تعیین سیاست های دفاعی و امنیتی، هماهنگ نمودن فعالیت ها و سپس بهره گیری از امکانات برای مقابله با تهدیدات. پرواضح است که این شورا صلاحیت قضایی، بازداشت ویا اعمال مجازات را نداشته ونخواهد داشت. اما به لحاظ سیاسی این ورود ممکن است برای خارج کردن حاکمیت ازفعل اشتباه و غیرقانونی سه سال پیش باشد. دراینصورت اشکال حقوقی ما کمافی السا بق پابرجاست اما برای خروج کشور ازبحران موجود ازپایان پذیرفتن این فعل غیرقانونی استقبال می کنیم.”
کروبی درپایان سخنانش تاکید کرد که آقای کروبی بارها خواستار حضور در دادگاهی علنی شده تا ضمن پاسخ دادن به اتهام های چندساله حکومت از چرایی وضعیت اسفبار امروز کشو، سخن بگوید. وی اظهار امیدواری کرد که دولت منتخب مردم با تحولی اساسی در وزارت اطلاعات بتواند قدم های جدی تری در تبدیل فضای امنیتی حاکم به فضای سیاسی بردارد.

درادامه برنامه، سخنرانان به سئوالات مطروحه ازجانب حضار پاسخ گفتند. گفتنی است این مراسم با حضور چند ده نفر ازعلاقمندان به جنبش سبز برگزار شد.

پیش از این، مراسم اعتراضی مشابهی درشهرهای پاریس، واشنگتن، کلن، وین، گوتنبرگ وبرلین برگزار شده بود.

 

تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند, ۱۳۹۲ ۹:۲۱ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

واقعا برای اکثریت مردم ایران چه فرقی دارد که جلیلی و یا پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شود؟

وقتی از همبستگی حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم؟

تکثرگرایی و کثرت گرایی مردم ایران قبل و بعد از انقلاب (قسمت سوم)

سخنی با تحریمی‌ها و گپی با چپ ضدامپریالیست مدافع جلیلی!

ریاست‌جمهوری در غیاب جمهور مردم؟

بر تحریم در دور دوم اصرار دارم اما …