شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۲

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۲

لمپنیسم، همچنان در حال رشد

لاتها همواره با حاکمیت بخاطر منافع و با روحانیت بخاطر باورهای مذهبی پیوند داشته اند، از اینرو همواره در همکاری با ارتجاع و در تقابل با مردم نقش ویرانگری داشته اند، و به مزدوری رژیمها درآمده اند. استفاده شیخ مرتجع شیخ فضل الله نوری از قمەکشها و قدارەبندان در تقابل با مشروطەخواهان، و همچنین نقش مخرب لاتها در کودتای ٢٨ مرداد و آزار و اذیت دستگیر شدگان در زندان کهریزک توسط اراذل و اوباش از کارنامه های ننگین این قشر در تحولات سیاسی کشور ماست.

روز دوازدهم تیرماه، یکی از مشهورترین گنده لاتهای ایران بنام وحید مرادی, ملقب به عقاب ایران، در زندان توسط  یکی از زندانیان که بجرم قتل زندانی شده بود، بقتل رسید. وحید مرادی که بیشتر اعضای بدن و حتی صورتش خالکوبی و جای چاقو بود، دارای نوچه ها وطرفداران و دشمنان زیادی در میان لاتها بود.  وحید مرادی در روز ۲۷ خرداد، یک روز پس از آزادی از زندان دوست صمیمی خود را درمنزل دوستش با ضربات چاقو بقتل رساند و دو نفر دیگر را مجروح کرد، و انگیزه قتل را توهین ناموسی از جانب دوستش بیان کرده بود، و روز بعد در حین فرار در مرز دستگیر شد. در مراسم تشییع جنازه وحید مرادی، بیش از یکصد هزار نفر شرکت کرده بودند، حضور این جمعیت انبوه نسبتا جوان، با پیراهنهای سیاه و بدنهای خالکوبی شده، نشانگر رشد لمپنیسم و انحطاط اخلاقی در بخشی از نسل جوان ماست که آینده خطرناکی را برای این نسل و جامعه ما در پی خواهد داشت.

پدیده لات بازی و چاقو کشی از زمان قاجار تاکنون حضور چشمگیری در جامعه داشته است، در دوران قاجار قداره بندی و قمەکشی در میان لاتها مرسوم بود، اما در دوران رضا شاه یکی از لاتهای معروف تهران بنام نجف حمال چاقوی ضامن دار را ابداع کرد که پس از آن چاقوی ضامن دار به حربه اصلی لاتها تبدیل شد. در اوایل انقلاب که روحیه انقلابی بر جامعه حاکم بود، لمپنیسم زمینه مساعدی برای رشد نداشت، اما با توجه به نحوه برخورد خشونت آمیز حاکمیت با مردم مانند اعدام وشلاق زدن در ملا عام و فروریزی، برخی از ارزشهای اخلاقی، میزان لاتها افزایش یافت و درهر کوی و برزن در محله های متوسط نشین و فقیر نشینن لاتها نفس کش می طلبند، بر طبق آمار پزشکی قانونی روزانه حدود ۲۰۰۰دعوا و درگیری منجر به ضرب و جرح روی می دهد که در ۲۰ درصد این دعواها اسلحه سرد یعنی چاقو، قمه، تیغ موکت بری و حتی شمشیر بکار می رود و برطبق همین آمار از سال ۸۰ تا کنون ۱۵۰۰۰ هزارنفر بر اثر اصابت چاقو بقتل رسیده اند. شرایط نبودن امنیت در جامعه موجب شده که حتی بعضی زنان نیز برای دفاع در برابر حمله احتمالی ناچارند با خود چاقو حمل کنند.

عوامل افزایش لاتها و چاقوکشها

الف ـ فقر فرهنگی و فقر مالی: برخی از جوانان بیکار و فقیر و ناآگاه که دارای زمینه های شرارت و زورگویی هستند و در محله های لات خیز زندگی می کنند، برای تامین هزینه زندگی و کسب شهرت وارد عرصه لاتها می شوند. لاتها دارای سلسله مراتبی هستند که عبارتند از نوچه، لات و گندەلات، طی این مراحل به میزان توانایی جسمی و تعداد دعواها و نترس بودن آنان در درگیریها و تعداد زندانی شدن  میزان خالکوبیها و داشتن جای چاقو در بدن دارد، لاتها معمولا از راه فروش مواد مخدر یا باجگیری امرار معاش می کنند .

ب ـ تبلیفات در رسانه های گروهی: تاکنون چندین جلد کتاب درباره زندگی لاتها منتشر شده و از کسانیکه بارها بجرم شرارت و چاقوکشی زندانی شده اند با عناوین مردمی و جوانمرد نام می برد. تاکنون چندین بار تلویزیون جمهوری اسلامی از امین فرزانه یکی از گنده لاتهای تهران برای مصاحبه دعوت کرده، است امین فرزانه در این برنامه ها  بشرح لات بازیهای خود می پردازد، و در واقع به این قشر مشروعیت می بخشد.

نکاتی چند پیرامون پدیده لاتها و چاقوکشی

 بعلت نهادینه شدن خشونت در جامعه، چاقو کشی از انحصار لاتها بدر آمده و برخی از مردم را که دارای خصلتهای لمپنی نیستند، نیز در گرفته است. زنان که خود یکی از قربانیان اصلی چاقو کشی هستند، در این سالها دهها زن، همسرانشان را بعلت اختلافات شدید و یا تجاوز به فرزندان با چاقو بقتل رسانده اند. بعنوان مثال می توان از ریحانه جباری نام برد که بخاطر دفاع از خود و مصون ماندن از تجاوز، یک مرد بسجی را  با چاقو از پای در آورد. مدارس که باید جایگاه آموزش و پرورش باشند در این سالها چندین قتل در مدارس بوسیله دانش آموزان با چاقو روی داده است.

در گذشته چاقو کشی منحصر به لاتهای جوان و میانسال بود، اما اینک نوجوانان نیز در دعواها مرتکب چاقو کشی می شوند که بعضی  نیز منجر بقتل شده است دهها نوجوان زیر ۱۸ سال بجرم قتل اکنون در زندان و در انتظار حکم اعدام هستند. قاتل روح اله داداشی قهرمان پرورش اندام ایران که با چاقو کشته شد یک نوجوان ۱۷ ساله بود که اعدام گردید.

در گذشته چاقو کشی در هر مکانی روی نمی داد، اما اینک در فضای خشونت زای کنونی چاقو کشی مرزها را در نوردیده. تاکنون چندین بار چاقو کشی درحین مسابقات فوتبال وکشتی در استادیومها و سالنهای ورزش رویداده است، همچنین بیمارستانها نیز از چاقو کشی مصون نمانده. در بیمارستانهای قم و اردبیل  دو نفر در برابر چشم بیماران،  بر اثر چاقو کشی بقتل رسیدند وچندین نفرنیز مجروح شده اند.

در اغلب محله های متوسط نشین و فقیرنشین، انواع ابزار دعوا، مانند گرز و چاقو، پنجه بکس و حتی شمشیر در ملا عام بفروش می رسد این نوع ابزارهیچکدام کاربردی جز برای دعوا ودر گیری ندارند و نیروی انتظامی نیز، هیچ نظارتی برفروش این ابزارهاندارد.

ویژگی که در همه لاتها وجوددارد، کرنش دربرابر فرادستان و زورگویی به فرودستان بویژه زنان است. بعنوان نمونه می توان به ویدیویی اشاره کرد که در آن یکی از لاتها بنام اسد اوباش در حال کتک زدن یک زن دیده می شود، که بزور می خواهد او را مورد تجاوز قراردهد، اما زن با گریه و التماس حاضر به پذیرش نیست، در دنباله همین فیلم اسد اوباش را در پاسگاه نیروی انتظامی  درحال گریه و التماس و ابراز پشیمانی نشان می دهد .

لاتها همواره با حاکمیت بخاطر منافع و با روحانیت بخاطر باورهای مذهبی پیوند داشته اند، از اینرو همواره در همکاری با ارتجاع و در تقابل با مردم نقش ویرانگری داشته اند، و به مزدوری رژیمها درآمده اند. استفاده شیخ مرتجع شیخ فضل الله نوری از قمه کشها و قداره بندان در تقابل با مشروطه خواهان، و همچنین نقش مخرب لاتها در کودتای ۲۸  مرداد و آزار و اذیت دستگیر شدگان در زندان کهریزک توسط اراذل و اوباش از کارنامه های ننگین این قشر در تحولات سیاسی کشورماست. در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری، عده ای از لاتها با کلاه مخملی و کت و شلوار مشکی بطور دسته جمعی بنفع کاندیداها حضور داشتند. این امر نشانه ورشکستگی رژیم است که از این قشر سربار جامعه برای تبلیفات انتخاباتی سود می جوید. جاهلها با نوچه هایشان همواره پای ثابت مراسم سوگواری هستند و اغلب درصف مقدم دسته های عزاداری حرکت می کنند وخود را خادم الحسین می خوانند.

یکی از بحرانهای بسیار خطرناک جامعه، که حاکمیت بنفع خود از آن سود می برد، پدیده لمپنیسم است که تاثیرات ویرانگری برجامعه و برخی  جوانان  برجای می گذارد. این خیل عظیم اراذل و اوباش که پیامد و نتیجه عملکرد مخرب جمهوری اسلامیست. در برآمد خیزشهای مردمی نقش سرکوبگرانه ای خواهند داشت. چنانکه سردار همدانی یکی از سران سپاه، به بسیچ  و سازماندهی لاتها در برابر تظاهرات مردمی اعتراف کرد و چنانکه عکسها و ویدیوها دیده شده لاتها را  در روزهای اوج تظاهرات قمه بدست و هفت تیر یکمر درحال سرکوب نشان می دادند و در خیزش دی ماه گذشته زندانیان قاتل و چاقو کش را از زنذان دیزل ‌آباد کرمانشاه برای سرکوب مردم به خیابانها گسیل داشتند و اینان نیز با بیرحمی مردم را مورد ضرب وشتم قرار می دادند.

با توجه به کارنامه رژیم در ایجاد نابهنجاریها، رشد لمپنیسم همچنان تداوم خواهد داشت

 

تاریخ انتشار : ۱۸ تیر, ۱۳۹۷ ۶:۳۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

حملۀ تروریستی در مسکو را محکوم می‌کنیم!

روشن است که چنین حمله‌ای نیاز به تیمی حرفه‌ای و سازماندهی و تدارکی نسبتاً طولانی و گسترده دارد. در عین حال، زود است که بتوان تحلیل جامع و روشنی از ابعاد پشت پردۀ این جنایت و اهداف سازمان‌دهندگان آن ارائه داد. هدف از این یادداشت کوتاه نیز  در وهلۀ نخست مکثی است بر قربانیان این حمله و حملاتی از این دست. قربانیانی که تنها سهم‌شان از سازمان‌دهی و تدارک چنین جنایاتی و علل پشت پردۀ آن، هزینه‌ای است که با جان و سلامتی‌شان می‌پردازند.

مطالعه »
یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
آخرین مطالب

فراخوان ‏دادخواهی علیه ثابتی و دیگر آمران و عاملان شکنجه و کشتار مردم در نظام سلطنتی

دادخواهی محدوده‌ی زمانی و مکانی ندارد؛ از دورانِ رژیم پیشین آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد. تفاوتی میان شکنجه‌گران قبلی و کنونی نیست. همه را باید مورد پیگرد قرار داد. این دادخواهی بخشی از مبارزه در راه آزادی و اعمال حق حاکمیت مردم کشور ماست.

بهار غمگین و‌ ستارگان سرخ

در پس سالیان‌ِ دراز و سرد،
در پنهان ترین گوشهٔ دل‌ها هنوز ستاره می درخشد،
هر بهار در چشمهای خسته از انتظار،
یاد نُه ستارهٔ درخشان شعله می کشد،
و درکوچه باغهای غمگین‌ِ بهار،
شمیم خوشِ نامشان در هوا موج می زند!

“آزادی اندیشه … ضرورت است.”

آفرینش و شکوفایی واقعی هنر و ادبیات جز در سایه‌ی آزادی اندیشه ‌و بیان ممکن نیست و دست‌درازی حکومت‌ها بر ذهن‌ و زبان آدمی، وهن آدمی است.

به یاد جان‌باختگان کشتار تپه‌های اوین – جنایات هیچ استبدادی به فراموشی سپرده نمی‌شود!

در چهل‌ونهمین سالگرد جان‌باختن مبارزان آزادهٔ راه میهن و مردم، به نام همهٔ فداییان خلق، یاد و نام آنان را بزرگ می‌داریم و در برابر عزم تا پای جان آنان در رزمشان در راه آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی در میهن عزیزمان سر به تعظیم فرومی‌آوریم.

طرح نور، سرکوب شدید زنان خواهان پوشش اختیاری

اعتراضات علیه حجاب اجباری که بعد از قتل مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، سراسر ایران را فراگرفت، با وجود سرکوب، به یک معضل برای حکومت تبدیل شده است. گشت ارشاد نمونه کوچکی از جنگ هر روز حاکمیت با زنان بوده و سرکوب هر روزه زنان در خیابان یعنی اعتراف به تداوم جنبش زن زندگی آزادی.

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد جان‌باختگان کشتار تپه‌های اوین – جنایات هیچ استبدادی به فراموشی سپرده نمی‌شود!

در چهل‌ونهمین سالگرد جان‌باختن مبارزان آزادهٔ راه میهن و مردم، به نام همهٔ فداییان خلق، یاد و نام آنان را بزرگ می‌داریم و در برابر عزم تا پای جان آنان در رزمشان در راه آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی در میهن عزیزمان سر به تعظیم فرومی‌آوریم.

مطالعه »
پيام ها

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد جان‌باختگان کشتار تپه‌های اوین – جنایات هیچ استبدادی به فراموشی سپرده نمی‌شود!

در چهل‌ونهمین سالگرد جان‌باختن مبارزان آزادهٔ راه میهن و مردم، به نام همهٔ فداییان خلق، یاد و نام آنان را بزرگ می‌داریم و در برابر عزم تا پای جان آنان در رزمشان در راه آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی در میهن عزیزمان سر به تعظیم فرومی‌آوریم.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

فراخوان ‏دادخواهی علیه ثابتی و دیگر آمران و عاملان شکنجه و کشتار مردم در نظام سلطنتی

بهار غمگین و‌ ستارگان سرخ

“آزادی اندیشه … ضرورت است.”

به یاد جان‌باختگان کشتار تپه‌های اوین – جنایات هیچ استبدادی به فراموشی سپرده نمی‌شود!

طرح نور، سرکوب شدید زنان خواهان پوشش اختیاری

عمر آشور: چگونه حملات ایران به اسرائیل چشم انداز مناقشه خاورمیانه را بازتعریف کرد!