پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹

پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹

در سوگ رفیق سیروس ماوایی
ما یاد و خاطرۀ رفیق سیروس ماوایی را که سراسر زندگی‌اش با کوشش و تلاش در راه بهروزی مردم همراه بود، گرامی می‌داریم و با قدردانی از مهربانی، استواری، صبوری...
۴ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
یک‌سالگی کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»
کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» که در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ از زندان‌های ایران شروع شد، به‌زودی یک ساله می‌شود. در آستانه یک سالگی کارزار ... اعتصابیون دست‌کم ۳۴ زندان به...
۴ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
کابینه ۳۴۰ میلیاردر دلاری دونالد ترامپ، کابینه‌ای برای میلیاردها
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، با انتخاب میلیاردرها و میلیونرهای برجسته برای پست‌های کلیدی دولت خود، در حال تشکیل یکی از ثروتمندترین کابینه‌های تاریخ ایالات متحده است. مجموع دارایی اعضای...
۳ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام رحمانی
نویسنده: بهرام رحمانی
ترامپ در کاخ سفید: این یک توطئه علیه آمریکا است؟
نگاهی به کتاب «توطئه علیه آمریکا» نوشته فیلیپ راث: روایتی از داستان یک آمریکای موازی، آمریکایی که در آن به جای روزولت، چارلز لیندبرگ خلبان مشهور حامی نازیسم به قدرت...
۳ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: نیما رفیعی
نویسنده: نیما رفیعی
اعلام رهبری دوران گذار با تکیه به قدرت های خارجی منافی آزادی و حاکمیت ملی ایرانیان است
با انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئيس جمهور آمریکا و سرکارآمدن دولت وی، سرنگونی رژيم مستبد بشار اسد و تضعیف نيروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران در غزه و لبنان و...
۳ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
حاکمیت و اسلام رساله ای دستگاه قضایی
نفی استقلال قوه قضاییه و نیز اعمال نفوذ و دخالت مستمر این قوه در امر قانونگذاری و بطور کلی تمرکز قوای سه گانه در دست یک فرد بر پایه اصل...
۳ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: عباد عموزاد
نویسنده: عباد عموزاد
شناختها و تجارب بالقوه و بالفعل ما چگونه رشد می کنند
ما انسانها از طرفی با واقعیات درونی خود و از طرفی دیگر با واقعیات بیرونی از خود که به اجتماع و محیط زیست تعلق دارند سر و کار داریم...چرا تجارب...
۳ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: اکبر دهقانی ناژوانی
نویسنده: اکبر دهقانی ناژوانی

پلخانف،- از چریک نارودنیکی، منشویک، تا مبارز پارلمانی.

به گواهی مورخین چپ فلسفه، پلخانف یک مبارز و نظریه پرداز چندبعدی و چند فضایی بود و میگفت قاطعیت تاریخ فلسفه روی بنیاد واقعیت بنا شده . او سرسختانه به نقد مکاتب فلسفه بورژوایی مانند نوکانتی، پوزیویتیسم، آنارشیسم و وجود ایده آلیسم و متافیزیک در آنان پرداخت و مدام تاکید میکرد که فلسفه مارکسیستی بزرگترین انقلاب در تاریخ اندیشه در طول 3 هزارسال گذشته است.

plechanow, G.W (1856- 1918)

پلخانف،- میان تاریخ فلسفه و ماتریالیسم دیالکتیکی.

گئورگ پلخانف (۱۹۱۸-۱۸۵۶.م)، یک انقلابی حرفه ای، تئوریسین و رهبر جنبش کارگری بین المللی روس، و ژورنالیست؛ با نام مستعار بلتوف، مهمترین مترجم آثار مارکس و انگلس، و از خانواده اشرافی خرد، تاکید خاصی روی قانونمندی تاریخ و نقش خلاقیت تودهها در انقلاب و اجتماع داشت. او ۳۷ سال در اروپا در تبعید مخصوصا در سویس زیست و چندین سال همراه لنین به مبارزه علیه مارکسیسم قانونی و علیه رویزیونیسم اقتصادی برنشتاین پرداخت. پلخانف یکی از مهمترین رهبران و نظریه پردازان جنبش کارگری جهان و پایه گذار حزب کمونیستی سوسیال دمکرات روسیه در نیمه دوم قرن ۱۹ میلادی بود. او خالق آثاری درخشان در باره تئوری مارکسیسم و کوشش در راه ساده کردن آثار مارکس و انگلس مخصوصن پیرامون ماتریالیسم تاریخی و تکامل و تحول نظریه مارکسیسم داشت. او در آغاز هوادار جنبش چریکی و دهقانی نارودنیکی، سپس مارکسیسم کارگری، و در پایان فعال   پارلمانی بود.

پلخانف روی لنین تاثیر مهمی داشت ولی درپایان و بعد از سال ۱۹۰۳ میلادی از بلشویک ها جدا شد و منشویک گردید. وی نخستین مارکسیست روس بود که از دیالکتیک تاریخی در مقابل سوسیالیسم اخلاقی نوکانتی ها دفاع کرد. وی به نقد بنیادین مشی جنبش روستایی چریکی نارودنیکی و تحلیل استفاده اصولی از مارکسیسم در روسیه پرداخت و مدافع سرسخت  فلسفه ماتریالیسم تاریخی و دیالکتیکی پرداخت. وی مهمترین مورخ فلسفه در قرن ۱۹ و دیالکتیسین ماتریالیستی رادیکال و نظریه پرداز زیباشناسی در هنر و ادبیات اجتماعی، و متفکر انقلاب سیاسی در انترناسیونال دوم بود. پلخانف در آثارش توجه و اهمیت خاصی به موضوعات تاریخ فلسفه و نقد فلسفه بورژوایی میداد. از جمله  موضوعات تئوریک او: ماتریالیسم تاریخی، نظریه تاریخ، تاریخ علم، فرهنگ و اجتماع بود. پلخانف به نقش شخصیت در تاریخ، بینش زیباشناسی و استتیک، و ترکیب نظرات دمکراتهای انقلابی روس با خصوصیات رئالیستی هنر و ادبیات نیز پرداخت. او در توصیف رابطه زیربنا-روبنا نقش و جای ایدئولوژی را روشن نمود. وی از سال ۱۹۰۰ میلادی مجله ایسکرا یا جرقه را پایه گذاری کرد و میگفت ماتریالیسم دیالکتیک فلسفه عمل است! او از طریق نقد ماتریالیسم فرانسوی و دیالکتیک هگلی مدعی شد که فلسفه یعنی انتظار انقلابی در راه سوسیالیسم!

پیرامون بیوگرافی پلخانف نوشته شده که او مانند اغلب اشرافزادگان مدتی دانشجوی دانشکده افسری بود و سپس به تحصیل رشته معدن پرداخت و در سال ۱۸۷۶ میلادی عضو حنبش آنارشیستی و دهقانی نارودنیکی و گروه “زمین و آبادی” شد. او سپس در سازماندهی نخستین جنبش اعتراضی سیاسی روسیه شرکت کرد. وی از سال ۱۸۸۳ زیر تاثیر متفکران جنبش دمکراسی اخلاقی روس مانند چرنیشفسکی، دوبرولیوبف، هرتسن، و بلینسکی بود و بین سالهای۱۹۱۷-۱۸۸۰ در چند کشور اروپایی بشکل فعال سیاسی و تبعیدی زیست. آشنای با تجربیات جنبش کارگری اروپا موجب جدا شدن او از جنبش دهقانی نارودنیکی و قبول مارکسیسم شد. وی در سال ۱۸۸۳ سازمان “آزادی کار” را تشکیل داد. هدف وی از آغاز تبلیغ مارکسیسم، ترجمه آثار مارکسیستی به روسی، ترجمه مانیفست کمونیسم، ترجمه کتاب فویرباخ اثر انگلس، و ترجمه تزهای مارکس در باره فویرباخ،بود.او از سال ۱۸۸۰ میلادی در ارتباط با مارکس، انگلس، لافارگو، بابل، لیبکنشت، کائوتسکی، و مارکسیستهای آلمانی و فرانسوی، قرار گرفت و بعد از ترجمه آثار مارکس و انگلس پایه گذار مجله ایسکرا شد. پلخانف در سال ۱۸۸۳ در “کتابخانه سوسیالیسم مدرن” نخستین اثرش یعنی کتاب ” سوسیالیسم و مبارزه سیاسی” و به سفارش حزب کمونیست سوسیال دمکرات آلمان، کتاب “آنارشیسم و سوسیالیسم” را منتشر نمود. وی در سال ۱۸۹۵ با لنین آشنا شد و در سال ۱۹۰۳ بدلیل اختلاف با او روی برنامه حزب و موضوع دیکتاتوری پرولتاریا جدا شد.

پلخانف حدود ۱۲۶ سال پیش یعنی در سال ۱۸۹۸ سخنرانی هایی در باره به اصطلاح بحران مارکسیسم، برنشتاین و ماتریالیسم، کنراد شمیت مخالف مارکس و انگلس بدلیل رویزیونیسم و نوکانتی گرایی در جنبش کارگری روسیه، انجام  داد. وی در سال ۱۸۸۹ در کنگره تشکیل انترناسیونال دوم در پاریس شرکت نمود و از سال ۱۸۹۰ یکی از نظریه پردازان آن سازمان گردید. از جمله موضوعات مورد تحقیق پلخانف: تاریخ فلسفه، نقد آنارشیسم و جنبش خلقیون، سیر تاریخ اندیشه در روسیه، و زیباشناسی مارکسیستی بود. لنین گروه “آزادی کار” او را سرآغاز تشکیل حزب کمونیست سوسیال دمکراسی در روسیه نامید و در سال ۱۹۱۴ نوشت تولیدات این گروه اوج سیستماتیک و عملی نمودن معرفی ایده های مارکسیستی است گرچه او به مخالفت با انقلاب اکتبر و بلشویکها پرداخت ولی در فلسفه مارکسیستی تا پایان زندگی قاطعانه مدافع ماتریالیسم دیالکتیکی و آموزشهای مارکس در مقابل جعلیات روشنفکران اپورتونیست و دولتی بود.

 پلخانف به پیروی از انگلس میگفت اساس دیالکتیک ما ریشه در تئوری ماتریالیستی طبیعت دارد چون علوم اجتماعی خود ناشی از علوم طبیعی هستند، یعنی عمل انسانی آزاد نیست بلکه طبق قانونمندی طبیعت ضروری است. وی ادامه میدهد که ماتریالیسم فلسفه عمل است و نظریه های مارکسیسم گرچه حقیقت ابدی نیستند ولی بالاترین حقیقت اجتماعی زمان ما هستند. از دیگر فعالیت های افشاگرانه و مارکسیستی پلخانف، بحث در باره کانت و نوکانی ها در تئوری شناخت و اخلاق امثال برنشتاین، و بحران ماتریالیسم در نیمه دوم قرن ۱۹ بود. او در حمایت از سوسیال دمکراتهای کمونیست آلمانی به نقد سوسیالیسم اخلاقی رویزیونیسم نوکانتی پرداخت. پلخانف خالق تعداد بیشماری آثار سیاسی، نظری، استتیک، و فلسفی بود. او در بسیاری از آثارش خود را با تاریخ تفکر اجتماعی در روسیه و تاریخ فلسفه مشغول نمود مخصوصن با سنت ماتریالیستی اندیشمندان مانند هرتسن، بلینسکی، دوبرلیوف، و چرنیشفسکی. او خالق آثاری در باره ماتریالیسم فرانسوی، و نظریه مونوئیستی تاریخ نیز بود. پلخانف از نارودنیکی های خلقی جنبش دهقانی خواست که به جنبش شهری کمونیستی سوسیال دمکراسی آنزمان به پیوندند. آثار وی از جمله بهترین ادبیات مارکسیستی جهانی بشمار می آیند.

پلخانف در سال ۱۸۹۱ به مناسبت ۸۰ مین سالمرگ هگل سخنرانی مهمی نمود که بصورت کتاب درآمد. او در کتاب ” اختلاف نظرهای ما” نوشت نه روستا طبق ادعای نارودنیکی بلکه کارخانه و خیابان آینده سوسیالیسم را تعیین میکنند. وی در سن ۴۲ سالگی در سال ۱۸۹۸ کتاب “نقش شخصیت در تاریخ” را نوشت. در آن زمان او مدافع سرسخت نظریه ماتریالیسم تاریخی بود و میگفت  تغییر نظریه و تخول کلان اجتماعی طبق آرزو و اراده افراد انجام نمیگیرد بلکه مطابق شرایط ماتریالیستی هستی در جامعه صورت میگیرد. لنین در کتاب “دولت و انقلاب” به انتقاد از نظریه پلخانف یعنی ” بهترین راه برای سوسیالیسم و فرم دولت” جمهوری پارلمانی است، پرداخت. پلخانف در زندگی و آثارش پروسه پیوستگی وحدت سه زمان: گذشته، حال، و آینده را نشان میدهد.

به گواهی مورخین چپ فلسفه، پلخانف یک مبارز و نظریه پرداز چندبعدی و چند فضایی بود و میگفت قاطعیت تاریخ فلسفه روی بنیاد واقعیت بنا شده . او سرسختانه به نقد مکاتب فلسفه بورژوایی مانند نوکانتی، پوزیویتیسم، آنارشیسم و وجود ایده آلیسم و متافیزیک در آنان پرداخت و مدام تاکید میکرد که فلسفه مارکسیستی بزرگترین انقلاب در تاریخ اندیشه در طول ۳ هزارسال گذشته است. پلخانف میگفت اگر به خواسته های برنشتاین و اشمیت یعنی شعار بازگشت به کانت؛ که نبرد ماتریالیسم با ایده آلیسم بود، عمل شود، دیگر از اندیشه مارکس و انگلس چیزی باقی نمی ماند. او میگفت ماتریالیسم دیالکتیکی، ریاضیات انقلاب است چون آن دفاع از ماتریالیسم فلسفی و دیالکتیک مارکسیستی است. وی مدعی بود که انتقاد رویزیونیسم به ماتریالیسم تاریخی بی اساس است چون فقط تئوری ماتریالیستی تاریخ صحیح است. او تشکیل حزب انقلابی را ضروری میدانست چون از آن طریق میتوان مارکسیسم و سوسیالیسم علمی را بدرون تودهها برد. پلخانف ماتریالیستهای اقتصادی زمان خود را ایده آلیست مینامید.

منابع:

— geschichte der russische literatur, emmanuel waegemans, s.116-117

— meyers universal,band3, heins göschel, s.433-434

— philosophen lexikon, erhard lange, s. 755-759

— metzler philosophen,norbert retlich, s. 685- 687

تاریخ انتشار : ۹ مهر, ۱۴۰۳ ۱۰:۵۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

1 Comment

  1. آلایی گفت:

    عالی بود

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

در بزرگ‌داشت تحمیل آتش‌بس به اسراییل!

این آتش بس دست‌آوردی بزرگ برای مردم ستم‌دیدهٔ فلسطین و نتیجهٔ استقامت و مبارزات آنان، فشار نیروهای آزادی‌خواه و صلح‌دوست جهان و نیز نیروهای مترقّی و صلح‌دوست اسراییل است. تضمین پای‌بندی دولت اسراییل به قرارداد آتش‌بس موقّت نیاز به نظارت جهانی دارد. از یک سوی اسراییل می‌تواند از ساعات باقی‌مانده تا آغاز آتش‌بس برای ادامهٔ نسل‌کشی سوءاستفاده کند و از سوی دیگر پس از دست‌یابی به تبادل گروگان‌های اسراییلی، کشتار وحشیانهٔ خود را از سر بگیرد.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

به بهانه قتل علی رازینی و محمد مقیسه (ناصریان)، قضات بیدادگاه های جمهوری اسلامی

جنایت کاران و متجاوزان به حقوق اساسی مردم، فارغ از مقام و درجه‌ای که دارند، باید در دادگاه‌های علنی و با رعایت کامل قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی و داخلی محاکمه و پاسخگو شوند. از همین منظر، هرگونه ترور و قتل‌های اراده‌گرایانه نیز باید به‌طور قاطع محکوم شود.

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

در بزرگ‌داشت تحمیل آتش‌بس به اسراییل!

این آتش بس دست‌آوردی بزرگ برای مردم ستم‌دیدهٔ فلسطین و نتیجهٔ استقامت و مبارزات آنان، فشار نیروهای آزادی‌خواه و صلح‌دوست جهان و نیز نیروهای مترقّی و صلح‌دوست اسراییل است. تضمین پای‌بندی دولت اسراییل به قرارداد آتش‌بس موقّت نیاز به نظارت جهانی دارد. از یک سوی اسراییل می‌تواند از ساعات باقی‌مانده تا آغاز آتش‌بس برای ادامهٔ نسل‌کشی سوءاستفاده کند و از سوی دیگر پس از دست‌یابی به تبادل گروگان‌های اسراییلی، کشتار وحشیانهٔ خود را از سر بگیرد.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

در سوگ رفیق سیروس ماوایی

یک‌سالگی کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»

کابینه ۳۴۰ میلیاردر دلاری دونالد ترامپ، کابینه‌ای برای میلیاردها

ترامپ در کاخ سفید: این یک توطئه علیه آمریکا است؟

اعلام رهبری دوران گذار با تکیه به قدرت های خارجی منافی آزادی و حاکمیت ملی ایرانیان است

حاکمیت و اسلام رساله ای دستگاه قضایی