جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۸

جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۸

چرا جریان افراط‌گرا و جبهۀ پایداری می‌کوشند قوۀ مجریه را تسخیر کنند؟
تسلط بر دولت یک امر حیاتی برای جبهۀ پایداری در انتخاب رهبر آینده است. جبهۀ پایداری می‌کوشد با تسخیر دولت، تسلط خود را بر تمام ادارات و نهادهای دولتی اعمال...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هواداری از ایران
نویسنده: هواداری از ایران
هشدار سازمان حقوق بشر ایران در مورد موج جدید اعدام‌ها پس از انتخابات ریاست جمهوری
تجربه دوره‌های قبل نشان می‌دهد که بلافاصله پس از انتخابات حکومت با افزایش شدید آمار اعدام، واقعیت خود را به مردم گوشزد می‌کند. مردم ایران و جامعه جهانی  باید از...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
بازی ادامه دارد...
شاعرِ شب زندهِ دارِ بی تکلف! صبور باش وُ...نگاه کن، در این شبِ طولانی، هنوز چراغِی روشن است، تحمل کن.
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن جلالی
نویسنده: حسن جلالی
با یاد و نام ماندگار مادر ستاره پورجعفر!
مادر عماری از نسل مادران خاوران بود با چهره ای آرام و دوست داشتنی. نام‌اش ستاره بود؛ ستاره‌ای که در آسمان زندگی فرزندانش درخشید و رفت، فرزندانی که جملگی به...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
ناک‌دان شدن سه‌شنبه، ناک‌اوت شدن جمعه!
حال پیش‌بینی می‌شود که جلیلی گل خورده در مناظره‌ی اول و ناک‌دان شده در مناظره‌ی دوم، و در عمل شکست خورده در منظر افکار عمومی، در انتخابات روز جمعه عاقبتی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: عیسی سحرخیز
نویسنده: عیسی سحرخیز
در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرده و نمی‌کنیم!
این انتخابات به مانند هر انتخابات دیگر در نظام‌های سرمایه‌داری به این معناست که تنها زمانی به مردم «حق انتخاب» داده می‌شود که از میان ستمگران یکی را «انتخاب» کنند...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ۹ زن چپ محبوس در اوین
نویسنده: ۹ زن چپ محبوس در اوین
بیانیه «همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات» پیرامون نتایج انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم
«همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات در ایران» که انتخابات در مرحله نخست را تحریم کرده بود، کماکان معتقد است که حل مشکلات کشور در ارتقاء حرکت‌های اعتراضی به سطح ابرجنبش سراسری...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران

موضع هند در قبال انرژی هسته ای

کشورهايی که تا کنون به پيمان منع گسترش اتمی نپيوسته اند، بايد آنرا امضاء کنند. در اين زمينه، مايلم يکبار ديگر اعلام کنم که هند قوياً به امر خلع سلاح و عدم گسترش اتمی، پايبند است. اما انتظار از ما برای پيوستن به پيمان منع گسترش اتمی، به نبرد با آسياب بادی شبيه است. هند همچنان پيمان منع گسترش اتمی را يک قرارداد عميقاً ناقص و تبعيض آميز ارزيابی می کند

می خواهم از این فرصت استفاده کرده و صمیمانه ترین تبریکاتمان را به مناسبت دریافت جایزه صلح نوبل سال ٢٠٠۵، به دکتر محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، و تحت رهبری توانای ایشان، به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کنم. هند، بعنوان یکی از اعضاء بنیانگذار آژانس بین المللی انرژی اتمی، شناخت نقش برجسته آن در صلح و امنیت جهانی از جانب کمیته نوبل را ارج می نهد. ما اطمینان داریم دکتر البرادعی، بعنوان فرزند برجسته یک کشور در حال توسعه، کماکان مشکلات و آمال جنوب را در نظر خواهد داشت. یکی از جوانب محوریت آژانس بین المللی انرژی اتمی در گسترش کاربرد صلح آمیز انرژی اتمی در این است که مشکلاتی که در این زمینه ممکن است پدیدار گردند باید در آژانس بین المللی انرژی اتمی بررسی و حل شوند. 
آقای رئیس، در مباحثات امروز گفته شد کشورهایی که تا کنون به پیمان منع گسترش اتمی نپیوسته اند، باید آنرا امضاء کنند. در این زمینه، مایلم یکبار دیگر اعلام کنم که هند قویاً به امر خلع سلاح و عدم گسترش اتمی، پایبند است. اما انتظار از ما برای پیوستن به پیمان منع گسترش اتمی، به نبرد با آسیاب بادی شبیه است. هند همچنان پیمان منع گسترش اتمی را یک قرارداد عمیقاً ناقص و تبعیض آمیز ارزیابی می کند. 
اعتماد به آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سنن تخصص، شایستگی حرفه ای، معیارهای عینی و کارکرد بیطرفانه بنا شده است. مهم است که عدم تبعیض یکی از ملاحظات اساسی باقی بماند؛ پیش از آنکه مقررات رسماً اصلاح شوند، دائره عمل آنها بازتعریف نشوند؛ اهداف اعلام شده به دلخواه فرای ملزمات قانونی تغییر نکنند. ما همچنین مخالف آنیم که دولتهای عضو نهادهای فنی را برای هدایت سیاست خارجی با ابزار غیر متعارف بکار بگیرند، زیرا این در تناقض با منشور آن نهاد هاست؛ همانطور که ما مخالف این هستیم که شورای امنیت سازمان ملل متکبرانه وظایف مقننه و قضائیه را به خود منتقل کند، زیرا منشور سازمان ملل هرگز چنین امری را که بعضاً نافی اصل « لازم الاجرا بودن قانون» است، تائید نکرده است. 
موضوعات مربوط به دگرگونی اقلیمی جهان، ماندگاری منابع انرژی در برابر نیازهای رو به افزایش انرژی برای تامین توسعه اقتصادی و نگرانی های موجود پیرامون گرایشات رو به بالا در بهای سوخت، به اجتناب ناپذیر بودن انرژی هسته ای اشاره دارند. اکنون، رنسانس هسته ای جهان، یک واقعیت است. 
هند که یک ششم جمعیت جهان را درخود دارد، با سرعت در راه رشد اقتصادی گام بر می دارد. یک ارزیابی جدید نشان می دهد ما نیاز داریم در عرض چهار تا پنج دهه آینده، تولید برق خود را تقریباً ده برابر کنیم. این بخش مهمی از تولید جهانی برق خواهد بود. با توجه به نگرانی های محیط زیستی و ماندگاری منابع انرژی، تولید بخش بزرگی از این انرژی با استفاده از نیروگاه هسته ای، شدیداً به سود هند و جهان خواهد بود. بنابراین، انرژی هسته ای یک گزینه مهم و غیر قابل اجتناب برای هند است. بعنوان بخشی از دستیابی به این هدف، ما یک برنامه خودکفای بومی ساختمان نیروگاه های هسته ای را دنبال کرده ایم. طراحی این برنامه بنحوی است که از منابع گسترده توریوم ما استفاده کند. استفاده از توریوم، با توجه به محدودیت منابع اورانیوم ما، بسیار حیاتی است. 
ما، بر اساس همکاری کامل بین المللی در عرصه فعالیت هسته ای غیر نظامی، خواهان رشد سریع ظرفیت تولید انرژی هسته ای هند هستیم و به کوشش خود برای گسترش فن آوری های مناسب بومی در راستای تحقق هدف نهایی استفاده از توریوم در مقیاس بزرگ، برای تولید نه فقط انرژی بلکه تولید هیدروژن ادامه خواهیم داد. انتظار داریم که نمونه منحصر هند بعنوان یک کشور مسئولیت پذیر دارای فن آوری پیشرفته هسته ای که به صورت خود کفا توسعه یافته است، کشوری که نیاز آن به انرژی در مقیاس گسترده پیآمدهایی در زمینه حفاظت از شرایط آب و هوایی جهان و ماندگاری منابع انرژی و محدود کردن افزایش قیمت سوخت به همراه دارد؛ کشوری که دارای سابقه روشن و بدون خدشه در زمینه عدم گسترش هسته ای و سلاح های کشتار جمعی و فنآوری های مربوط با آنست و به همه تعهدات بین المللی خود پای بند بوده است، نمونه ای باشد که نهایتاً در زمینه دسترسی به فن آوری به از میان برداشتن رژیم های حقوقی انحصاری کمک کند. 
تمایل ما به گسترش همکاری با شرکای بین المللی در زمینه انرزی هسته ای غیر نظامی، بر اصول برابری حاکمیت و عدم تبعیض قرار دارد و با سیاست ملی ما برای حفظ مراحل سه گانه برنامه انرژی هسته ای هند، و تضمین استقلال کامل برنامه هسته ای ما منطبق است. 
مایلم به برخی از تحولات اخیر در هند اشاره کنم. اولین واحد ۵۴٠ مگاواتی نیروگاه آب سنگین فشار قوی در تاراپور هفت ماه پیش از زمان پیش بینی شده مورد بهره برداری قرار گرفت. از آغاز بهره برداری بدون وقفه از واحد شماره ١ نیروگاه هسته ای کاکراپار بیش از یکسال می گذرد. این برای هند یک رکورد به حساب می آید. ما اکنون بر اساس مرحله دوم برنامه هسته ای خود، با شروع ساختمان یک نیروگاه ۵٠٠ مگاواتی تولید سریع در اکتبر سال گذشته، مرحله توسعه نیروگاه های تولید سریع را آغاز کرده ایم. نیروگاه آزمایشی تولید سریع که سوخت آن پلوتونیوم غنی شده- کارباید است و بافن آوری منحصر به فرد بومی ساخته شده است، بدون حتا یک مورد نارسایی در لوله های سوختی، از تولید روزانه ١۴٨٠٠٠ مگاوات در تن، سوخت هسته ای فراتر رفته است. یکی از مهمترین دستاوردهای سال گذشته، کامل کردن چرخه سوخت در نیروگاه تولید سریع بود. از اینراه روزانه معادل ١٠٠٠٠٠ مگاوات از هر تن از سوخت باقیمانده در پایان چرخه نیروگاه تولید سریع، دوباره به کار گرفته میشود. این نخستین باری است که در جهان چرخه سوخت اورانیوم غنی شده- کارباید کامل شده است. 
ساختمان پنج نیروگاه آب سنگین فشار قوی در راستای برنامه پیش میرود. اینها، همراه با دو نیروگاه ١٠٠٠ مگاواتی آب سبک که با همکاری فدراسیون روسیه در کودانکولام در دست ساختمان است، حدود سه سال دیگر، رویهمرفته ٣۴٢٠ مگاوات برق بدون کربن به شبکه برق هند اضافه خواهند کرد. ما در حال توسعه زیربنای لازم برای ساختمان نیروگاه هسته ای جدید هستیم و محل های دیگری را برای گسترش برنامه، شناسایی کرده ایم. 
طرح پیشرفته نیروگاه آب سنگین – طرح ابتکاری هند برای حرکت بیشتر در کاربرد توریم – در مرحله ارزیابی است. ما قصد داریم پس از اتمام روند بازرسی، ساختمان آن را کامل کنیم. فعالیت پیرامون توسعه نیروگاه هسته ای حرارتی، با هدف تولید هیدروژن، که می تواند مهمترین سرچشمه انرژی آینده و پایه سیستم های شتاب دهنده ای باشد که بتوانند پایداری رشد سیستم های کاربرد توریم را تامین کرده و زائده های هسته ای با عمر طولانی را بسوزانند. در زمینه گسترش سیستم لیزری با استفاده از اورانیوم- ٢٣٣- عناصر مهم برنامه استفاده از توریم – پیشرفت های چشمگیری بدست آمده است. به زودی نخستین آزمایش پلاسمایی انجام خواهد شد. ما آماده ایم به عنوان یک شریک دارای حقوق کامل، به طرح بین المللی نیروگاه انرژی هسته ای – حرارتی متکی بر فیوژن هسته ای بپیوندیم. 
آژانس بین المللی انرژی اتمی در بکارگیری صلح آمیز از دانش و فن آوری هسته ای از راههای امن و سالم، نقش مهمی به عهده دارد. ما مانند گذشته، از نزدیک با آژانس همکاری می کنیم. کارشناسان ما فعالانه در طرح های بین المللی آژانس در زمینه نوآوری در نیروگاه های هسته ای و چرخه سوخت شرکت دارند. در این زمینه، هند در یک طرح پژوهشی مشترک برای ارزیابی نوآوری در سیستم های هسته ای، با استفاده از نیروگاه های حرارتی برای تولید هیدروژن فعالیت دارد. 
هند همچنان از طریق آژانس، تاسیسات آموزشی، بورس تحصیلی، بازدیدهای علمی، خدمات کارشناسان خود و غیره را در اختیار کشورهای دیگر می نهد. در زمینه ایمنی و امنیت هسته ای، هند پیمان ایمنی هسته ای را امضاء کرده است و در آوریل سال جاری بعنوان ناظر در سومین نشست امضاء کنندگان آن شرکت کرد. ما همچنین در روند اصلاح پیمانی پیرامون نگهداری فیزیکی از مواد هسته ای شرکت کردیم. هند، ایالات متحده و آژانس بین المللی انرژی اتمی، برای امنیت منطقه ای در برابر تشعشعات هسته ای همکاری دارند. هند در این چهارچوب و برای تامین زیر ساختار و تخصص لازم در ارتباط با موضوعات امنیت منابع و مواد هسته ای و یافتن منابع هسته ای ناشناس در کشورهایی که قادر به برخورد کارا با این موضوعات نبوده و از آژانس بین المللی انرژی اتمی کمک خواسته اند، پیشقدم شده است. 
آقای رئیس، مایلم سخنان خود را با تاکید دوباره بر این نکته به پایان برسانم که آژانس یک سازمان چند رشته ای در خانواده سازمان ملل است و ما متحداً باید رشد و توانمندی آن را تضمین کنیم. 

http://pd.cpim.org/2005/1106/11062005_yechury‘s%20speech.htm 

تاریخ انتشار : ۱۷ آبان, ۱۳۸۴ ۳:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

چرا جریان افراط‌گرا و جبهۀ پایداری می‌کوشند قوۀ مجریه را تسخیر کنند؟

هشدار سازمان حقوق بشر ایران در مورد موج جدید اعدام‌ها پس از انتخابات ریاست جمهوری

بازی ادامه دارد…

با یاد و نام ماندگار مادر ستاره پورجعفر!

ناک‌دان شدن سه‌شنبه، ناک‌اوت شدن جمعه!

در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرده و نمی‌کنیم!