چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۳

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۳

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
تحلیل مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران...
در این مقاله، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال‌های 1400 و 1403 را مقایسه کرده و همچنین به تحلیل اختلاف بین نتایج نظرسنجی‌ها و نتایج واقعی انتخابات...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: م. آذری
نویسنده: م. آذری

کردستان عراق و روندهای متناقض

قانون اساسی که‌ اميد ميرفت بعد از سقوط صدام بری از مبانی ضد دمکراتيک باشد، به‌ علت تاثير جناح شيعيان و نيروهای واپسگرا‌ در سطح بالائی به‌ زير تاثير مبانی اسلامی رفته‌ است و بدين وسيله‌ عراق را در مرحله‌ احتمال قدرت يابی يک نظام مذهبی قرار داده‌ است.

کردستان عراق امروز شرایط دشوار، متناقض و در همان حال امیدواری را از سر میگذراند. که‌ میتوان آنها را در چند مورد زیرین خلاصه‌ کرد:

١) امتداد زمانی و مکانی حکومت محلی کردها در شکل دو اداره‌ تحت حاکمیت دو حزب عمده‌ کرد. این حکومت محلی که‌ بمدت سه‌ سال متحد بود، از سال ١٩٩۴ به‌ دو بخش تقسیم شد. اگر چه‌ انتظار میرفت که‌ بعد از فروپاشی رژیم صدام و دمیدن خورشیدی تازه‌ در افق امیدهای مردم کردستان، این دو اداره‌ متحد شوند، اما روند حوادث بعدها نشان داد که‌ اتحاد تنها به یمن‌ نابودی دشمن قدیمی نه‌ تنها مقدور نیست، بلکه‌ در کوتاه مدت اساسا نشدنی است و نیز در شرایطی که‌ جنبش کردستان به طور تاریخی تنها در شرایط بسیار سخت به‌ امر اتحاد نائل گشته‌ است، بسیار بعید به‌ نظر میرسد که‌ در شرایط فروپاشی دشمن و انبساط شرایط به‌ اتحاد فکر کند.

٢) بعد از فروپاشی رژیم صدام و با تابیدن نوری تازه‌ به‌ زندگی مردم کردستان، این امید شکل گرفت که‌ رویای دیرینه‌ مردم کردستان که‌ ایجاد و تثبیت یک حکومت کردی از لحاظ حقوقی سیاسی در سطح منطقه‌ و جهان بود، تحقق یابد. اما اکنون با تدوین قانون اساسی عراق و علیرغم گنجانیده‌ شدن فدرالیسم در آن این امید به‌ مراتب از تاب و توان اولیه‌ خود افتاده‌ است. زیرا که‌ نه‌ تنها از فرم فدرالیسم مزبور در قانون اساسی سخنی به‌ میان نیامده‌، بلکه‌ خواست مردم کردستان که‌ یک خواست استقلال طلبانه‌ بود زیر فشار آمریکا ، کشورهای منطقه‌ و سرانجام تسلیم شدن رهبری سیاسی کرد به‌ عقب زده‌ شده‌ و باز کردستان را کماکان در همان مرحله‌ برزخی پیش از سقوط صدام قرار داده‌ است.

٣) قانون اساسی که‌ امید میرفت بعد از سقوط صدام بری از مبانی ضد دمکراتیک باشد، به‌ علت تاثیر جناح شیعیان و نیروهای واپسگرا‌ در سطح بالائی به‌ زیر تاثیر مبانی اسلامی رفته‌ است و بدین وسیله‌ عراق را در مرحله‌ احتمال قدرت یابی یک نظام مذهبی قرار داده‌ است. کار بدانجا رسیده‌ است که‌ در واکنش به خواست‌ تصویب قانون اساسی، علیرغم تبلیغات زیاد و سنگین احزاب کردی، حضور مردم و بویژه‌ جوانان در سطح مطلوب آنان نبود و این بویژه‌ از گله‌ و زاری یکی از افراد مرکزی اتحادیه‌ میهنی کردستان در یکی از مصاحبه‌های خود پیداست.

۴) از لحاظ اقتصادی هم اکنون در کردستان عراق نیز وضعیت متناقضی حکمفرماست. از یک طرف به‌ علت باز شدن فضای مراوده‌ با دیگر مناطق عراق و به‌ علت تزریق پول کلان به‌ بازار و راه اندازی پروژه‌های ساختمانی که‌ در چندین سال گذشته‌ در حالت تعلیق و سکون قرار داشتند، فعالیتهای اقتصادی شتابی به‌ خود گرفته‌ است. اما از طرف دیگر به‌ علت افزایش سریع تورم ( که‌ ناشی از تزریق بی رویه‌ پول به‌ بازار است) و نیز بی توجهی مطلق صاحبان قدرت به‌ به‌ مسائل اقتصادی در فرم طرحهای اقتصادی، فساد مالی و آنارشیسم اقتصادی بیداد میکند، و همه‌ اینها مردم را در وضعیت بسیار دشواری قرار داده‌ است. خیزشهای مردم شهرهای آکره‌ و کلار که‌ به‌ خشونت کشیده‌ شدند و مردم طی آنها به‌ مطالبات اقتصادی و روزمره‌ خود پرداختند، خود گواه‌ این مسئله‌ هستند.
پدیده‌ دیگری که‌ هم اکنون جلب توجه‌ میکند استخدام بیش از حد افراد در سطح نیروهای نظامی و انتظامی است. علت این امر حفظ و گسترش وضعیت امنیتی است و البته‌ رشد عددی این افراد و حقوق نسبتا بالائی که‌ به‌ آنها داده‌ میشود، حالت ویژه‌ای به‌ جامعه‌ بخشیده‌ است. لااقل در زمینه‌ ارزشی، این امر به‌ تقلیل ارزشی حرفه‌های دیگر از جمله‌ معلمی و غیره‌ کشیده‌ شده‌ است، و از این لحاظ به‌ تقویت روحیه و فضای میلیتاریستی کمک کرده‌ است.
هنوز نیز این منطقه‌ از لحاظ سیستمهای خدماتی آب و برق در شرایط نامناسبی بسر میبرد و این در حالی است که‌ دو سد بزرگ کشور در کردستان قرار دارند و بنابراین از این لحاظ امکان بسیار عالی برای رفع این مشکل چهارده‌ ساله‌ وجود دارد.

۵) سرانجام هم اکنون خواست دمکراتیک ملی در چالش با مبانی غیر دمکراتیک نهفته‌ در قانون اساسی قرار دارد و فروتر (و نه‌ فراتر) از حتی چالش، کردها این ظرفیت را از خود نشان داده‌اند که‌ به‌ شرط قبول فدرالیسم از طرف جناح مقابل، آنها میتوانند تن به‌ مبانی اسلامی قانون اساسی بدهند و عملا هم داده‌اند. معنی عملی این موضع آن است که‌ خواست ملی میتواند با شکل مذهبی بسازد و راحت از طرح و پیگیری خواستهای پیشین خود دست بردارد. پاکستان با تاکید برهویت اسلامی هویت ملی خود را بنیاد نهاد و شاید اکنون به‌ نوعی با تکرار همین مسئله‌ در کردستان روبرو هستیم. در اینجا یاد سخن یکی از رهبران کرد ایرانی میافتم که‌ زمانی گفت: “اگر جمهوری اسلامی به‌ ما خودمختاری بدهد، اگر اسمش هم اسلامی باشد ما باز موافقیم”. ( نقل به‌ معنی).
البته‌ نگرش ناظر بر این طرز تفکر این است که‌ در یک نظام فدرال و در صورت وجود یک قدرت موجودیت یافته‌ نسبتا فارغ از مرکز، میتوان شرایط ویژه‌ خود را داشت و به‌ همه‌ چیز مرکز تن نداد. اما من در اینجا به‌ یاد آن شعار معروف “دمکراسی برای ایران و خودمختاری برای کردستان” میافتم. طبق این شعار، خودمختاری از دالان دمکراسی میگذشت، اما اکنون فدرالیسم در عراق دارد از دالان یک نظام مذهبی میگذرد و این از حکایات و شوخیهای زمانه‌ است که‌ علیرغم اینکه‌ فدرالیسم در سطح مرتفعتری از خودمختاری قرار دارد، اما از لحاظ بستر خود به‌ مراحل پائینتر اکتفا کرده‌ است. البته‌ این مسئله‌ را هم نباید از نظر دور داشت که‌ سنیهای عراق به‌ این شرط به‌ روند مصالحه‌ در عراق پیوسته‌اند که‌ در آینده‌ برخی دیگر از بندهای قانون اساسی دوباره‌ دستکاری شوند. ( البته‌ آنها بشدت مخالف فدرالیسم هستند).
بنابراین سوال این است که‌ آیا تاکید جناح کردی فقط و فقط بر مسئله‌ ملی در این شرایط میتواند راه حل مقبولی باشد و یا اینکه‌ این جناح بهتر است که‌ بر خواستهای دمکراتیک تاکید ورزد؟
بهرحال تمامی موارد یاد شده‌ نشان میدهند که‌ کردستان عراق هنوز راه‌ بسیار دشواری را پیش رو دارد و هنوز شاید در همان تند پیچ تاریخی «تحول آری یا نه؟»‌ قرار دارد.

١۴ آبان ١٣٨۴ 

تاریخ انتشار : ۱۴ آبان, ۱۳۸۴ ۳:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟