پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲

پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!
ای کاش رسالت پروژه‌ی میرباقری‌هراسی، مقدمه‌ی ضدحمله به آن بود. اما نیست و عملاً ترمزی‌ست در برابر پیشرفت و دعوت به آهسته بیا و آهسته برو که گربه شاخت نزند.
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!
کاش می‌شد دوباره مثل آن روزها به یاد مردم بیفتیم و به آن‌ها سر بزنیم و مثل آن روزها صمیمانه پای درد دلشان بنشینیم و ببینیم که چه دل خونی...
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
مشخصات حکومت- قانون
اگر قوانین را تنها وسیله‌ای برای برقراری نظم در جامعه فرض کنیم،حاكمیت قانون به مفهوم برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد. در این روی‌کرد قانون تنظیم‌کنندۀ روابط حاکمیت و شهروندان...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
تایتانیک
چیستی و سرشت فلسفی قصه‌ی تایتانیک امری فراتر از عاشقانه‌های آن است. جوهره‌ی فلسفی فیلم‌نامه، داستانِ شکستِ پنداره‌ی لگام زدن بر انگاره‌های فردی‌ست ...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان
آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
در گرامی‌داشت احمد شاملو
بیست و چهار سال از خاموشی شاعر بزرگ آزادی و انسان، احمد شاملو، می‌گذرد اما جان خروشان او در تار و پود شعرهای پُرشور و امیدآفرین و اندیشه‌ی ارجمند و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کانون نویسندگان ایران
نویسنده: کانون نویسندگان ایران
آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری

استفان بنن، اولین استراتژیست دونالد ترامپ در انتظار حکم دادگاه

مجلس نمایندگان آمریکا راه را برای تحقیقات جنایی درباره استفان بنن، استراتژیست ارشد سابق دونالد ترامپ باز می کند.
استفان بنن در ۵ ژانویه ۲۰۲۱ در برنامه رادیویی خود اعلام کرد: "فردا جهنمی به پا می شود." روز بعد،در حالی که اعضاء مجلس و سنا برای تأیید نتیجه انتخابات و پیروزی جو بایدن آماده می شدند، هزاران نفر از حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند.

آنها با اهتزاز پرچم گروه های ناسیونالیستی و شعارهای دست راستی و اعلام همدردی با پلیس، پنجره ها و درها را شکستند و افسران پلیس را مورد ضرب و شتم قرار دادند. یکی از شعارهای آنها این بود که “مایک پنس” معاون وقت رئیس جمهور را که از پیام دونالد ترامپ حمایت نکرده بود، اعدام کنید. در حمله به کاپیتول، پنج نفر کشته و ده ها نفر زخمی شدند. نمایندگان مجلس از طریق معابر زیرزمینی به مکان های امن منتقل شدند.

نه ماه پس از حمله با هدف شکستن روند دموکراتیک انتخابات ریاست جمهوری، استفان بنن اکنون به دلیل “بی توجهی به کنگره” با تحقیقات جنایی روبرو است. اکثریت ۲۲۹ نفر در مقابل ۲۰۲ نفر نماینده مجلس نمایندگان، روز پنجشنبه به این رای دادند. همه نمایندگان دموکرات و با همراهی ۹ نفر از نمایندگان جمهوری خواه، از قطعنامه حمایت کردند. پیش از این، استفان بنن معتمد ترامپ، از پذیرش احضاریه به کمیته ویژه بررسی وقایع ۶ ژانویه خودداری کرده بود. نمایندگان مجلس در تلاشند تا نقش رئیس جمهورسابق آمریکا در هجوم به کنگره را روشن کنند. از جمله اینکه آنها می خواستند از استفان بنن اطلاعاتی دریافت کنند که او، در روزهای قبل و حین حمله به کاپیتول، با دونالد ترامپ در مورد چه چیزی هایی صحبت کرده است.

جریمه نقدی و زندان

در مرحله بعد، وزیر دادگستری باید تصمیم بگیرد. مریک گارلند* هنوز نگفته است که آیا او علیه استفان بنن حکم کیفری صادر خواهد کرد یا خیر. اگر استفان بنن به دلیل “بی توجهی به کنگره” محکوم شود، ممکن است با جریمه ای تا ۱۰۰ هزار دلار و تا یک سال زندان روبرو شود. استفان بنن در پشت “امتیاز اجرایی” پنهان شده است. دونالد ترامپ این تاکتیک را نه تنها به او، بلکه به سایر معتمدانی که توسط کمیته ویژه احضار شده بودند نیز توصیه کرد. اما در روز هجوم به کنگره آمریکا، استفان بنن تقریباً سه سال و نیم بود که عضو رسمی قوه مجریه نبود.

کاخ سفید در آگوست ۲۰۱۷، چند روز پس از راهپیمایی مشعل به دست های راست های افراطی و تظاهرات خشونت آمیز در شارلوتزویل ویرجینیا در آگوست ۲۰۱۷ که در آن یک زن کشته و تعداد زیادی زخمی شدند، از او خواست استعفا دهد. در مورد اینکه آیا رئیس جمهور سابق می تواند برای جلوگیری از تحویل اسناد به کمیته ویژه، ادعای “امتیاز اجرایی” داشته باشد، میان محققان حقوقی در واشنگتن اختلاف نظر وجود دارد. یکی از استدلال های قانونی علیه آن این است که ترامپ دیگر رئیس جمهور نیست. دیگر این که «امتیاز اجرایی» به معنای خرابکاری در روند دموکراتیک نیست.

چهره مرکزی

در دنیای ترامپ، استفان بنن یک شخصیت محوری است. این بانکدار سابق سرمایه گذاری که بعدها  های هالیوودی و فیلم های سیاسی جناح راست را تهیه کرد و یکی از بنیانگذاران شرکت رسانه ای راست گرای Breitbart بود*۲-، مدت ها قبل از ریاست جمهوری ترامپ و بعد از آن، در میان جناح راست رادیکال در ایالات متحده نامی دست و پا کرده بود و اصطلاح ” Alt-right” را برای آنها ابداع کرد. او تا چند ماه، مدیر ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر سال ۲۰۱۶ بود.

و سرانجام، او اولین”استراتژیست ارشد” دونالد ترامپ در کاخ سفید شد، شغلی که ترامپ مخصوصاً برای او اختراع کرد. پس از پایان ناگهانی کار خود در کاخ سفید، استفان بنن روی شبکه بین المللی راست گرایان رادیکال کار کرد. او به کشورهای اروپایی متعددی سفر کرد. تماس وی با ترامپ تنها به طور موقت قطع شد. هنگامی که استفان بنن در تابستان ۲۰۲۰ توییت کرد که مشاور ارشد بیماریهای عفونی آنتونی فائوچی، و مدیر اف بی آی کریستوفر رای باید “سر بریده شوند”، توییتر، حساب او را مسدود کرد. استفان بنن پس از جمع آوری ۲۵ میلیون دلار کمک مالی برای کمک به ترامپ در ساخت دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک، سال گذشته به عنوان  سوء استفاده و کلاه برداری متهم شد. اما دونالد ترامپ، قبل از اینکه او حکم محکومیت دریافت کند، او را در آخرین روز حضورش در کاخ سفید عفو کرد.

ترامپ در ۶ ژانویه حامیان خود را به واشنگتن آورده بود تا خشم خود را از تقلب انتخاباتی که خود اختراع کرده بود نشان دهد. وی در سخنرانی خود از آن ها خواست تا به سوی کنگره بروند و جهنمی به پا کنند. پس از گذشت ۹ ماه، وکلای ترامپ این هفته با صدور حکمی سعی کردند از انتشار اسناد کاخ سفید مربوط به روزهای نزدیک به ۶ ژانویه جلوگیری کنند. عصر پنجشنبه پس از تصویب قطعنامه علیه استفان بنن، دونالد ترامپ،ایمیلی ارسال کرد که در آن بار دیگر بر دروغ تقلب انتخاباتی خود تاکید کرد و درآن،حمله کنندگان کنگره را، تظاهرکنندگان عادی خواند. او” سوم نوامبر روز انتخابات را شورش خوانده بود” و روز حمله به  کاپیتول” ۶ ژانویه” را به عنوان روز اعتراض نام برده بود.

زیرنویس:

*۱- برایان گارلند” Merrick Brian Garland“، متولد ۱۳ نوامبر ۱۹۵۲، دادستان و حقوقدان که از مارس ۲۰۲۱ به عنوان هشتاد و ششمین دادستان کل ایالات متحده مشغول به کار است. 

*۲- شبکه خبری”Breitbart News“، یک وب‌سایت خبری آمریکایی است که در سال ۲۰۰۷ توسط  روزنامه نگار اندرو بریتبارت، تأسیس شد. از نظر سیاسی، این شبکه از جناح راست پوپولیستی تا جنبش راست افراطی را حمایت می کند و عمدتاً از طریق گزارش های نادرست و گسترش ایدئولوژی های توطئه، توجه افراد جامعه را به خود جلب کرده است. برنامه روزانه رادیویی این برنامه Breitbart News Daily نام دارد. دفتر مرکزی آن در لس آنجلس، تگزاس، لندن و اورشلیم است. 

*۳- Alt-right، یک جنبش ناسیونالیستی سفیدپوست راست افراطی است که پایه و نیروی زیادی در جامعه ندارد. یک پدیده عمدتا آنلاین محسوب می شود. که در اوایل دهه ۲۰۱۰، در ایالات متحده فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۷، نیروهایش کاهش یافت. 

جمعه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰- ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱

منبع:”Taz

     

 

تاریخ انتشار : ۱ آبان, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۵ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!

نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!

مشخصات حکومت- قانون

تایتانیک

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

در گرامی‌داشت احمد شاملو