چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

جام زهری برای دولت، فرصتی برای جنبش کارگری ایران

مبارزه کارگران فولاد اهواز به خوبی نشان داد که حکومت در برابر خواست و اراده منسجم کارگران و زحمتکشان ناتوان تر از آن است که بتواند ایستادگی کند. هر چند در قدم اول چنگ و دندان نشان می دهد و با تهدید، زندان و شکنجه فعالان کارگری به قصد سرکوب هر چه بیشتر به میدان می آید، ولی در آخر توان ایستادگی ندارد و تسلیم خواهد شد.

در هفته گذشته بلاخره اعتراض های کارگران گروه ملی فولاد اهواز نتیجه داد و دولت مجبور شد جام زهری در اندازه نفی سیاست خصوصی سازی را با، باز پس گرفتن این کارخانه از بخش خصوصی به دولتی رقم زند. در همین ارتباط، همایون یوسفی نماینده اهواز در گفت و گو با رسانه های داخل کشور عنوان کرد:” مهمترین اقدام انجام گرفته برای حل مشکل گروه ملی فولاد ایران، بازگشت کارخانه از بخش خصوصی به بخش دولتی و وزارت اقتصاد و دارایی و بانک ملی است. این کار برای آینده کارخانه و تولید بیشتر آن مفیدتر خواهد بود.

یوسفی بیان کرد: در حال حاضر دیگر بحث واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی مطرح نیست و به نظر می رسد که دولت بهتر می تواند این کارخانه را مدیریت کند.” در همین ارتباط: در قدم اول با پیگیری های انجام گرفته شده تا مبلغ ۱۲.۵ میلیارد تومان برای پرداخت حقوق یک ماه کارگران این کارخانه از سوی بانک ملی تامین شده است. 

کارگران زندانی هم که در دستگیری های اخیر  تعدادشان به۵۰ تن رسیده بود، طی روز های گذشته با ادامه اعتراض های کارگری به ترتیب آزاد شدند و اکنون حدود ۱۰ تن در بازداشت به سر می برند. مبارزه کارگران فولاد اهواز به خوبی نشان داد که حکومت در برابر خواست و اراده منسجم کارگران و زحمتکشان ناتوان تر از آن است که بتواند ایستادگی کند. هر چند در قدم اول چنگ و دندان نشان می دهد و با تهدید، زندان و شکنجه فعالان کارگری به قصد سرکوب هر چه بیشتر به میدان می آید، ولی در آخر توان ایستادگی ندارد و تسلیم خواهد شد.

این جام زهر را نباید در همین جا خاتمه یافته تلقی کرد، اکنون تمام کارخانه ها و واحد هایی که در طی ده ها سال با سیاست های نئولیبرالیستی حاکمیت اسلامی، خودمانی سازی شده اند و به این بهانه باند های وابسته به حاکمیت اسلامی، بخش بزرگی از سرمایه های ملی مردم ایران را به مانند ارث پدری خود غارت کرده اند، از هم اکنون لرزه به اندامشان افتاده است که نکند این رویه ادامه پیدا کند، و در آینده ای نه چندان دور کارگران دیگر کارخانه ها در سراسر کشور با دنباله روی از مبارزه کارگران فولاد اهواز کارخانه ها را یکی، یکی و با اتحاد و تجربه اندوزی از مبارزه صنفی کارگران فولاد اهواز خواستار دولتی شدن کارخانه های خصوصی شده در کل کشور شوند.

 شکی وجود ندارد که با مبارزه و سازمان دهی کارگران در شرایط امروز ایران، می توانیم بذر ریشه کنی خصوصی سازی کارخانه های دولتی توسط باند های مافیایی وابسته به حاکمیت را آغاز کنیم. همان طور که بارها نوشتیم جنبش کارگری ایران با دو مشکل رو به رو است، اول نداشتن تشکل کارگری مستقل و دوم عدم یک پارچگی اعتراض ها.

همان طور که می دانیم، امروز حاکمیت اسلامی ایران در بحران های عمیقی گرفتار است، بحران هایی که با توجه به فساد گسترده در تار و پود این سیستم ناکارآمد، به مانند یک بیمار سرطانی رو به مرگ، روز به روز بیماریش عمق تر و گسترده تر می شود.

جمهوری اسلامی تمام سعی خود را بر کنترل هر چه بیشتر بحران ها متمرکز کرده، ولی از سویی دیگر تنها گزینه ای که این رژیم را سرپا نگه داشته زور سرنیزه و ماشین سرکوب است که آن هم تا حدی می تواند در استمرار حیات رژیم نقش ایفا کند، از این رو حاکمیت با تکیه بر ستاد اجرایی خود (دولت) سعی در مدیریت ناکارآمد خود دارد.

از این فرصت و شرایط فعالان کارگری می توانند بهترین استفاده را برای سازمان دهی کارگران انجام دهند. به یقین روزانه ده ها اعتصاب و اعتراض کارگری در سراسر کشور در حال انجام است که بخش بزرگی از اعتراض ها یا به این دلیل که رسانه های در ایران زیر تیغ سانسور قرار دارند و یا به این علت که صنایع پایین دستی به حساب می آیند، چندان مورد توجه قرار نمی گیرند و صدایشان به جایی نمی رسد.

اما یک نکته وجود دارد و آن این که می توانیم، از هر اعتصاب یک تشکل مستقل کارگری ایجاد کنیم، چنین مطالبه ای را می توانیم با «ارایه طرح و تکرار،تکرار و باز هم با تکرار هرچه بیشتر آن، در بدنه کارگری جاری کنیم».

کارگران هر واحد تولیدی یا کارخانه که اقدام به اعتصاب می کنند، در قدم اول برای چانه زنی احتیاج به نماینده دارند، از این رو جا دارد چند تن به عنوان نماینده یا کمیته یا … انتخاب شوند، انتخاب نمایندگان بسیار مهم است که افرادی با هوش، با حسن سابقه و معتقد به منافع کارگران در نظر گرفته شوند، تا در صورت تهدید یا سرکوب و … خود را به کارفرما یا نیروهای سرکوب گر تسلیم نکنند. از نیروها و نمایندگان تشکل های دولتی که در قالب تشکل های مختلف ده ها سال به منافع کارگران خیانت کردند، قاعدتا نباید استفاده کرد.

هر نوع تشکلی که در جریان اعتصاب ها چه در حد نماینده، کمیته، سندیکا یا اتحادیه و … ساخته شد، باید این تشکل ها را به عنوان دری گران قدر حفظ کنیم و در قدم بعد با ارتباط بر قرار کردن با دیگر تشکل های مستقل کارگری، قدم به قدم ایجاد تشکل های مستقل کارگری را در هر شهر و استان پایه ریزی کنیم.

اکنون تعداد محدودی از تشکل های مستقل مانند اتحادیه آزاد کارگران یا سندیکاهای کارگری یا کانون مدافعان حقوق کارگر … وجود دارند، که فعالان کارگری با تشکیل تشکل های مستقل کارگری در کارخانه با بهره گرفتن از شرایط خاصی که در اعتراض ها و اعتصاب های کارگری وجود دارند، می توانند نسبت به اتحاد و تاسیس تشکل های مستقل و پیوند زدن این تشکل ها به تشکل های مستقل دیگر که در بالا عنوان شد، اقدام کنند.

با ایجاد تشکل های مستقل کارگری، شان انسانی و کرامت کارگران تامین، و حقوق از دست رفته مان احیا خواهد شد.

 

بخش : کارگری
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد, ۱۳۹۷ ۰:۴۷ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟