چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی

یک گزینه را انتخاب کنید: ازدواج موقت، دائم یا هر دو

آنچه تاثر برانگیز است سطح بالای تحصیلی مردان خواهان ازدواج موقت است. اگر در زمان قدیم برای مردان تحصیل کرده ازدواج موقت به نوعی نزول شخصیت محسوب می شد و حتی مردان بی سواد ازدواج موقت یا دوم خود را از جامعه پنهان می کردند، مردان تحصیل کرده امروزی ما در فضای مجازی بدون شرمساری، گزینه ازدواج دائم و موقت را برمی گزینند

ازدواج یکی از قراردادهای اجتماعی است که در جوامع مختلف در طی زمان های متفاوت اشکال گوناگونی به خود گرفته است، برای نمونه در ایران، در گذشته های نه چندان دور این خانواده ها بودند که برای فرزندانش همسر انتخاب می کردند، اما به تدریج با گسترش دانشگاه ها و افزایش سطح تحصیلات و مدرن شدن جامعه، جوانان نقش بیشتری در انتخاب همسر خود به دست آوردند تا جایی که امروز بسیاری از جوانان، به ویژه در شهرهای بزرگ، خود همسرشان را برمی گزینند. شاید بتوان ادعا کرد که این روند در بسیاری از کشورهای دیگر دنیا نیز کم و بیش همین مسیر را طی کرده است. اما در دوران معاصر با ظهور اینترنت و شکل گیری فضاهای مجازی، همسر گزینی به این فضا هم تسری پیدا کرده و نتیجه اش حضور انواع و اقسام سایت های ازدواج در اینترنت است. در سال های اخیر، سایت های ازدواج در ایران نیز شروع به کار کرده است، البته کمی متفاوت از همتایانش در دیگر کشورها.

سایت های ازدواج در ایران را می توان به دو دسته ازدواج دائم وازدواج موقت تقسیم کرد، هرچند در اکثر سایت های مربوط به ازدواج دائم، گزینه ای به نام ازدواج موقت هم تعبیه شده است. در ادامه سعی خواهم کرد به بررسی یکی از سایت ازدواج در ایران با نام «سایت ایران زندگی» که خود را سایتی برای ازدواج دائم معرفی کرده بپردازم و آن را با مشابه های خارجی اش مقایسه کنم.

پیش فرض سایت های همسریابی: «من مرد هستم»

برای ورود به سایت ایران زندگی کاربر باید در ابتدای ثبت نام، هدف اش را از ثبت نام وارد کند و گزینه هایی که برای تعیین هدف در نظر گرفته شده شامل سه گزینه یعنی: «ازدواج موقت»، «ازدواج دائم»، «ازدواج موقت و دائم» است. مرحله بعدی برای تکمیل ثبت نام در این سایت، وارد کردن آدرس منزل یا حدود آن، شماره تلفن همراه و ثابت، به اضافه ایمیل کاربر است، که این اطلاعات نیز برای تکمیل ثبت نام ضروری است. در حین ثبت نام به شما پیشنهاد می شود : «از اسامی مستعار که جنسیت شما را نشان دهد، استفاده کنید.» و در ادامه تذکر می دهد: «در صورتی که آدرس و مشخصات شما درست نباشد پروفایل شما توسط مدیر سایت تایید نخواهد شد». در حقیقت در این سایت ها کاربرهایی که می خواهند از امکانات این سایت استفاده کنند و ثبت نام کنند به شدت کنترل می شوند و در صورتی که ثبت نام فرد تایید نشود، کاربر تنها می تواند پروفایل اعضا را ببینید و نمی تواند با هیچ یک وارد گفتگو یا به اصطلاح چت شود.

هشدار «بخش پلیس»: مراقب باشید ما همه جا هستیم!

در این سایت، ۲ بخش دیگر نیز با نام های «بخش مشاوه» و «بخش پلیس» در نظر گرفته شده است. قسمت پلیس شامل هشدارهایی برای جلوگیری از سواستفاده افراد است. لحن و طرز ارائه این هشدارها از همان ابتدا تداعی گر همان برخوردهای قهرآمیز همیشگی با مردم است . نکته جالب دیگر اینکه در این سایت و در تمام سایت های ازدواج دائم و موقت، پیش فرض همیشگی گزینه جنسیت، «من مرد هستم» در نظر گرفته شده است که این حاکی از غلبه روح مردسالاری در این فضاهاست، یعنی در این فضای مدرن اگرچه به زنان هم فرصت حضور داده شده، اما پیش فرض این است که مردان انتخاب می کنند و زنان انتخاب می شوند. در حالی که در سایت های مشابه در کشورهای غیر اسلامی (تا جایی که جستجو کرده ام) انتخاب جنسیت بر عهده کاربر است و هیچ پیش فرضی از قبل برای گزینه جنسیت در نظر گرفته نشده است.

وقتی بالاخره در این سایت از سد ثبت نام گذر می کنید و هشدارها را در بخش پلیس می خوانید، برای دیدن پروفایل های افراد مورد نظرتان، باید محدوده سنی مرد یا زن مورد نظرتان را انتخاب کنید. برررسی های من در این سایت نشان می دهد که معمولا مردان، به زنان ۱۰سال کوچکتر از خود علاقه دارند، هرچند در چند نمونه مشاهده کردم که مثلا مرد ۳۵ساله ای سن زن مورد نظرش را تا ۵۰ سال اعلام کرده و هدف اش را نیز ازدواج دائم ذکر کرده است. معلوم نیست در این گونه موارد،کاربر از سرشوخ طبعی سن زن مورد نظرش را تا ۱۵ سال بالاتر از سن خود برگزیده یا دلایل دیگر دارد. اما اگر چنین تمایلی هر چند محدود برای ازدواج با زنان بزرگتر از سوی برخی مردان، بدون سودجویی های اقتصادی یا سواستفاده های دیگر شکل گرفته باشد، جای تعمق و شاید خوشحالی داشته باشد. اما به طور معمول در این سایت مردان بالای ۴۰ سال خواستار ازدواج با دخترانی در محدوده سنی ۱۰تا۱۵سال کمتر از سن خودشان هستند. و البته تعداد مردان مطلقه و بیوه که در سن ۴۰تا۵۰ به این سایت رجوع کرده بودند، بسیار است.

دخترها گزینه معقول تری در مورد سن مرد دلخواه شان دارند

دخترهای مراجعه کننده به این سایت، معمولا محدوده سنی مرد مورد قبول شان را معقول تر از مردان انتخاب کرده بودند، یعنی مردانی با سن ۱تا ۵سال بزرگتر از خود. البته در یک مورد دختری ۲۳ساله در خوانسار محدوده سنی همسر دلخواهش را ۴۵تا۴۸ ذکر کرده و در یک مورد دیگر هم دختری، رنج سنی همسر مورد علاقه اش را یک سال کمتر ذکر کرده بود . البته دختران در سنین مختلف، الگوی سنی متفاوتی برای همسر مورد قبول شان برگزیده اند و البته در این میان، شهر محل سکونت شان نیز در گزینش این الگوی سنی متفاوت تاثیر داشته است. به طوری که برای نمونه در شهرهای مذهبی تر، دختران در سن ۲۷ به بالا، خواستار ازدواج با مردانی حتی تا ۱۰سال بزرگتر از خود هم هستند اما این الگو نیز ثابت نیست و دخترانی در این سن که دارای تحصیلات عالی هستند مایلند با مردانی تا ۵سال بزرگتر از خود ازدواج کنند. در محدوده سنی۳۳-۴۵ زنان بیوه و مطلقه بیشتر به چشم می خورند.

سطح بالای تحصیلی مردان خواهان ازدواج موقت و تبلیغات چند همسری

مسئله قابل توجه دیگری که به چشم می خورد در مورد مردانی است که گزینه «ازدواج دائم و موقت» را برگزیده ند. برخی از مردان این گروه، متاهل و خواستار ازدواج موقت و حتی دائم هستند. مردانی که خواستار ازدواج موقت اند سطوح تحصیلی متفاوتی را از دیپلمه تا دکترا شامل می شوند، اما مردان دانشجوی مقطع لیسانس و فوق لیسانس بیشتر از سایرین خواستار ازدواج موقت هستند. آنچه تاثر برانگیز است سطح بالای تحصیلی مردان خواهان ازدواج موقت است. اگر در زمان قدیم برای مردان تحصیل کرده ازدواج موقت به نوعی نزول شخصیت محسوب می شد و حتی مردان بی سواد ازدواج موقت یا دوم خود را از جامعه پنهان می کردند، مردان تحصیل کرده امروزی ما در فضای مجازی بدون شرمساری، گزینه ازدواج دائم و موقت را برمی گزینند. شاید این مسئله ناشی از آن باشد که هویت واقعی آنان در این فضا پنهان است و یا بتوان به حق ادعا کرد این موضوع ریشه در تبلیغاتی دارد که در مورد ازدواج موقت و چندهمسری به ویژه در سال های اخیر در صدا و سیما و نیز در دانشگاه ها گسترش یافته است و البته حقی است که متاسفانه قانون گذاران به مردان تفویض کرده اند و آن را قانونا رواج داده اند. نکته دیگر آن است که بررسی این سایت همسریابی نشان می دهد که مردان خواستار ازدواج موقت، در همه شهرهای کشورمان پراکنده اند، اگرچه در شهرهای کوچکتر که فرهنگ مردسالاری در آنها قوی تر است تعداد بیشتری خواهان این نوع ازدواج اند.

دختران هم خواستار ازدواج موقت بودند

متاسفانه در بین کاربران دختر با سطح بالای تحصیلات، تک و توک دخترانی به چشم می خورند که خواستار ازدواج موقت اند. برای نمونه چند کاربر زن مطلقه و در یک مورد هم دختری مجرد با مدرک فوق لیسانس، خواستار ازدواج موقت آنهم با مردی ۵۰تا۶۰ساله بود، یک مورد هم دختر۲۴ساله بوشهری و ۴مورد زن مطلقه بالای۴۰سال خواستار ازدواج موقت بودند. متاسفانه به علت عدم ثبت نام امکان گفتگو با این افراد وجود نداشت.

مشاهدات من در این سایت نشان می دهد که در محدوده سنی ۴۰-۶۰، مردان خواهان ازدواج با دختران ۱۰تا۲۰سال کوچکتر از خود هستند، درحالی که دختران خواستار ازدواج با مردان ۱۰تا۲۰سال بزرگتر از خود می باشند که این مسئله می تواند نتیجه فشارهای جامعه بر آنان و تصور اینکه این آخرین شانس انها برای تشکیل زندگی است باشد. البته این دیدگاه ها با فرهنگ جامعه مردسالار هم در تطابق است مردان هرچه سن شان بالاتر می رود خواهان زندگی با زنان جوان تر هستند تا به قول معروف جوانی را به واسطه زنان جوان از آن خود کنند و زنان هم به دنبال سرپناهی برای زندگی اند که مردان مسن تر از امکانات بیشتر اقتصادی برای ایجاد سرپناهی امن تر برخوردارند. اما در این میان تاثربرانگیزتر آن است که دختران در این محدوده سنی همگی تحصیل کرده هستند و حداقل دارای مدرک لیسانس می باشند هرچند در بین آنها مدارک تحصیلی بالاتر هم دیده می شود.

در این محدوده سنی، زنان متقاصی ازدواج در همه شهرها کم بودند و در بعضی شهرها اصلا زن متفاضی وجود نداشت. اما هرچند به تعدادی اندک (مثلا ۳تا۴مورد) ولی مردانی متقاضی ازدواج در این محدوده سنی وجود داشت. در این محدوده سنی بعضی از کاربرها خواستار ازدواج دائم بودند، اما افراد متاهل و مجردی هم وجود داشتند که خواستار ازدواج موقت بودند.مثلا در گرگان از ۶ مرد موجود دراین محدوده سنی، ۳ زن خواستار ازدواج موقت بودند و در این میان ۲نفرشان هم متاهل بودند. در محدوده سنی بالای ۶۰ سال هیچ موردی برای تقاضای ازدواج موقت وجود نداشت در واقع به طور کلی افراد خواهان ازدواج موقت در محدوده سنی ۱۸ تا ۴۷سال بودند و تک و توک می شد مردانی تا ۵۵ سال یافت که خواستار ازدواج موقت بودند (که آنها هم مواردی بودند که همسرانشان فوت کرده بود).

نمونه هایی از اسامی مستعاری که زنان و مردان برگزیده بودند

نکته جالب دیگر در بررسی این سایت همسریابی، اسامی مستعار کاربران مرد و زن این سایت بود.

نام های مستعاری که زنان برای خود برگزیده بودند شامل این تیپ اسامی بود: کوچولو، کدبانو، ستاره شب، شاخه طوبی، و… بود. بیشتر این اسامی فارسی و عربی بودند، البته در آذربایجان اسامی ترکی و در کردستان و شهرهای کردنشین اسامی کردی استفاده شده بود.

اما نام هایی را که مردان به عنوان اسم مستعار خود برگزیده بودند شامل این تیپ اسامی بود: حامی،احساس، انتظار، خان بختیاری، پسرموطلایی، داریوش کبیر، جوجو، داریوش جاویدان، تندر، رودخانه، آپاچی، مرد، دلسوخته، شاه عقرب،دکتر، امیراشنا حاجی، ساسی، تنهاترین تنها، شاهکار، مردکوهستان، رئیس، آغوش گرم و…

۱۴۸ ازدواج ثبت شده از طریق این سایت

بخش عضویت سایت ایران زندگی، نشان می دهد که تا زمان مشاهده من، ۱۴۸ ازدواج در بین کاربران این سایت ثبت شده است. نکته جالب آن است که این ازدواج ها بیشتر در بین افراد ساکن در یک شهر اتفاق افتاده تا افراد از شهرهای مختلف، و گاه بین افراد از شهرهای مجاور یکدیگر. البته موارد ازدواج در شهر کوچکی مثل قروه در کردستان و بروجن در چهارمحال بختیاری هم انجام گرفته است؛ هرچند بیشتر ازدواج ها مربوط به شهر تهران است.

در شهرهای کوچکی مثل خاش، خلخال و پارس آباد، نه زن و نه مردی برای ازدواج ثبت نام نکرده اند البته دلیل این امر می تواند نبود ساختارهای تکنولوژیک و عدم وجود اینترنت در چنین شهرهای کوچکی باشد. اما در مجموع در شهرهای کوچک یا مناطق جنوبی کشورمان، تعداد زن های ثبت نام کننده، کمتر از مردان است که این مسئله می تواند به دلایل فرهنگی باشد. مثلا در مغان از استان اردبیل ۳ مرد برای ازدواج ثبت نام کرده اند اما هیچ زنی از این شهر ثبت نام نکرده، آنهم در محدود سنی ۱۸ تا ۲۸ سال که بیشترین متقاصی ازدواج وجود دارد. در خارک و عسلویه هم هیچ زنی ثبت نام نکرده بود ولی کاربران مرد از این دو شهر وجود داشتند. به نظر می رسد حاکمیت فرهنگ سنتی این شهرها هنوز برای دختران مانعی بزرگ در راه همسریابی مستقل است، البته علاوه بر آن سطح اقتصادی پایین در چنین مناطقی مانع بزرگی در دسترسی به تکنولوژی است.

بررسی آماری خواستاران ازدواج موقت در مراکز استان ها

در بررسی این سایت تلاش کردم تا حداقل در مراکز استانها میزان افراد خوهان ازدواج موقت را بررسی کنم. بدین منظور در محدوده های سنی مختلف که من آن را به ۲۸-۱۸ ،۳۹-۲۹، ۶۰-۴۰ تقسیم کرده ام و بر مبنای این تقسیم بندی سنی صفحات اول (در هر صفحه معمولا پروفایل۴۲ نفر وجود دارد) هر شهر را به منظور استخراج میزان رواج ازدواج موقت در آن شهر بررسی کرده ام (تنها در تبریز که ۳۶صفحه پروفایل از این شهرر وجود داشت و در صفحه اول هیچ مردی خواستار ازدواج موقت نبود، ناچار به صفحه دوم مراجعه کرده ام).

مردان خواستار ازدواج موقت در محدوده سنی ۱۸ تا ۲۸ سال :

کرمان: از ۴۲ مورد مرد، ۶مورد خواهان ازدواج موقت

کیش: از ۱۸تا مرد ۶تا خواهان ازدواج موقت

بندرعباس: از ۴۲مرد ۶مورد خواستار ازدواج موقت

آشخانه: از۳مرد۲تا خواهان ازدواج موقت اند.

نیشابور: از ۴۲ مرد ۱۵ تا خواستار ازدواج موقت

بیرجند: از ۴۲مرد۱۲تا خواهان ازدواج موقت

قائنات: ۱۴مرد،۶نفر خواستار ازدواج موقت

اهواز: از ۴۲مرد۴ مورد خواستار ازدواج موقت

هویزه: از۲ مورد مرد هردو خواهان ازدواج موقت

مسجد سیلمان: از ۱۱ نفر ۶نفر خواستار ازدواج موق

زابل: از ۶مرد ۳ تا خواهان ازدواج موقت

سراوان: از ۱۱تا مرد،۴تا خواستار ازدواج موقت

یزد: از ۲۴مرد،۱۲تا خواستار ازدواج موقت

ایلام: از۴۲مرد،۱۱تا خواستار ازدواج موقت

مشهد: از ۴۲مورد،۶تا خواستار ازدواج موقت

خرمشهر: از ۹مرد ۶تا خواستار ازدواج موقت

زنجان: از ۴۲مرد۶تا خواستار ازدواج موقت

سمنان: از۴۲ مرد ۱۱مورد خواستار ازدواج موقت

قم: از ۴۲مرد،۹ تا خواستار ازدواج موقت

خرم آباد: از۴۲مرد،۱۱مورد خواستار ازدواج موقت

اراک: از ۴۲مرد،۵تا خواستار ازدواج موقت

یاسوج: از ۴۲مرد،۷تا خواستار ازدواج موقت اند

قزوین: از ۴۲مرد،۹تا خواستار ازدواج موقت اند

همدان: از۴۲مرد،۹تا خواستار ازدواج موقت اند

ساری: از ۴۲مرد،۱۳تا خواستار ازدواج موقت اند

کرمانشاه: از۴۲مرد،۱۰تا خواستار ازدواج موقت اند

شیراز: از ۴۲مرد،۳مورد خواستار ازدواج موقت بوده اند

زاهدان: از ۴۲مورد،۶تا خواستار ازدواج موقت اند

چابهار: از ۱۱تا مرد، ۸تا خواستار ازدواج موقت اند و همگی دانشجو

سردشت: از ۳۲مرد،۱۱تا خواهان ازدواج موقت اند

تکاب: از۸مرد،۶ تا خواستار ازدواج موقت اند

ارومیه: از ۴۲مرد،۲تا خواستار ازدواج موقت اند

تهران: از ۴۲مرد،۳تا خواستار ازدواج موقت اند

لواسان و پاکدشت : از۴۲مرد ۱۶نفر خواستار ازدواج موقت اند

مهاباد: از ۴۲مرد،۷تا خواستار ازدواج موقت اند

اصفهان: از ۴۲مرد، ۴تا خواستار ازدواج موقت اند

گلپایگان: از۴۲مرد،۱۵تا خواستار ازدواج موقت اند

سپاهان: از ۱۱مرد،۵تا خواستار ازدواج موقت اند

لاهیجان: از ۴۲مرد،۱۴تا خواستار ازدواج موقت اند

فومن: از۱۲مرد،۷تا خواستار ازدواج موقت اند

رشت: از ۴۲مرد ،۳تا خواستار ازدواج موقت اند

گرگان: از ۴۲مرد،۷تا خواستار ازدواج موقت اند

گنبد: از ۲۴مرد،۷تا خواستار ازدواج موقت اند

شهرکرد: از ۴۲مرد،۶تا خواستار ازدواج موقت اند

بروجن: از ۱۲مرد،۶تا خواستارازدواج موقت هستند

مردان خواستار ازدواج موقت در محدوده سنی ۲۹ تا ۳۹ سال :

شهرکرد از۴۲ نفر۹ نفر خواستار ازدواج موقت اند

گرگان از ۴۲تا۱۲نفر خواستار ازدواج موقت اند

رشت از ۴۲نفر ۵نفر خواستار ازدواج موقت اند

تبریز از۴۲نفر۵نفر خواستار ازدواج موقت اند

ارومیه از ۴۲نفر۴نفر خواستار ازدواج موقت اند

اردبیل از ۴۲نفر ۹نفر خواستار ازدواج موقت اند

اصفهان از ۴۲نفر۲نفر خواستار ازدواج موقت اند

ایلام از ۴۲نفر ۸تا خواستار ازدواج موقت اند

بوشهر از ۴۲نفر۷ تاخواستار ازدواج موقت اند

تهران: ا ز ۴۲نفر۴تا خواستار ازدواج موقت اند

بیرجند از۴۲نفر ۱۶تا خواستار ازدواج موقت اند

مشهد از ۴۲نفر ۵تا خواستار ازدواج موقت اند

اهواز از ۴۲نفر۶تا خواستار ازدواج موقت اند

بجنورد از۴۲نفر۱۹ تا خواستار ازدواج موقت اند

زنجان از ۴۲نفر ۱۲تا خواستار ازدواج موقت اند

زاهدان از ۴۲نفر۷ نفر خواستار ازدواج موقت اند

شیراز۴۲نفر ۴ نفر خواستار ازدواج موقت اند

قروین از۴۲نفر ،نفر خواستار ازدواج موقت اند (جالب اینکه متاهل ها، هم گزینه ازدواج دائم و هم موقت را در این شهر انتخاب کرده اند در حالیکه معمولا متاهل ها گزینه موقت را برمی گزینند)

قم از۴۲ نفر۱۸تا خواستار ازدواج موقت اند

سنندج از۴۲نفر۴مرد خواستار ازدواج موقت اند

کرمان از۴۲نفر۹نفرخواستار ازدواج موقت اند

کرمانشاه از۴۲نفر،۷ نفر خواستار ازدواج موقت اند

خرم آباد از ۴۲نفر ۶تا خواستار ازدواج موقت اند

ساری ۴۲نفر،۱۳ نفر خواستار ازدواج موقت اند

اراک۹تااز۴۲تا خواستار ازدواج موقت اند

بندرعباس از۴۲تا۱۱مرد خواستار ازدواج موقت اند

همدان۴تا از۴۲نفر خواستار ازدواج موقت اند

یزد۱۴تا ۴۲نفر خواستار ازدواج موقت اند

مردان خواستار ازدواج موقت در محدوده سنی ۴۰ تا ۶۰ سال :

شهرکرد از۳نفر هر۳ خواستار ازدواج موقت هستند

گرگان۶تا۳تا خواستار ازدواج موقت است

رشت از۱۱نفر۸ نفرخواهان ازدواج موقت اند

تبریزاز۴۲ نفر۸ نفر خواهان ازدواج موقت اند

ارومیه از۴۲مورد۷نفر خواهان ازدواج موقت اند

اردبیل از۱۲ نفر۹نفر خواهان ازدواج موقت اند

اصفهان از ۴۲نفر۹نفر خواهان ازدواج موقت اند

بوشهر از۷تا ۳ت خواستار ازدواج موقت هستند

تهران از۴۲نفر۱۳تا خواستار ازدواج موقت اند

بیرچند از۳نفرهر۳خواستار ازدواج موقت اند

مشهداز۴۲تا۱۱تا خواهان ازدواج موقت هستند

بجنورد از۳نفرهر۳ خواهان ازدواج موقت اند

آبادان از۷ نفر۴تا خواستار ازدواج موقت هستند

زنجان از۹نفر ۵نفر خواستار ازدواج موقت هستند

زاهدان از ۴مورد همه خواستار ازدواج موقت اند

سمنان از۳ نفر۲نفر خواستار ازدواج موقت هستند

شیراز۴۲نفر ۷نفر خواستار ازدواج موقت اند

قزوین از۱۰ نفر ۶نفر خواستار ازدواج موقت اند

قم از۴۲مورد۱۴تا خواهان ازدواج موقت اند

سنندج از۸ نفر۴نفر خواهان ازدواج موقت هستند

کرمان از۳۰نفر۱۴تا خواهان ازدواج موقت اند

کرمانشاهاز۱۷مورد۹ نفر خواهان ازدواج موقت اند

یاسوج۲نفرهردو خواهان ازدواج موقت اند

خرم آباداز۷مورد۶نفر خواستار ازدواج موقت هستند

ساری از۱۱ مورد۴ مورد خواستار ازدواج موقت اند

اراک از۴۲ نفر ۲۰ نفر خواستار ازدواج موقت اند

بندرعباس از۳۴نفر۱۴نفر خواستار ازدواج موقت هستند

همدان از۱۲نفر ۸نفر خواهان ازدواج موقت اند

یزد از۱۵نفر ۱۰نفر خواهان ازدواج موقت اند

نتایج این بررسی موردی در مورد درخواست ازدواج موقت در یک سایت ازدواج

این بررسی نشان می دهد که پدیده ازدواج موقت (که در همین سایت مدرسه فمینیستی، به دفعات مورد بررسی قرار گرفته*) و تقاضا برای این نوع ازدواج، به شهر یا سن خاصی محدود نیست و متاسفانه در همه شهرها و در سنین مختلف وجود دارد . البته به دلیل محدودیت نوع بررسی که صرفا به بررسی آماری در فضای مجازی و آن هم در محدوده یک سایت محدود می شود، بی شک این بررسی قابل تعمیم نیست چرا که مشخص نیست آیا کاربرانی که در این سایت ثبت نام کرده اند واقعا قصد ازدواج موقت دارند یا صرفا قصد دوستی و چت کردن با جنس مخالف. چرا که بسیاری از سایت های دوست یابی غیر ایرانی مسدود شده است و چون این سایت گزینه ای برای تقاضای دوستی ندارد، نمی توان حدس زد که کسانی که خواهان ازدواج موقت هستند منظورشان دقیقا دوستی است یا همین شکل از ازدواج. اما نکته ای که به نظرم دارای اهمیت است و می تواند زنگ خطری تلقی شود، نفس انتخاب گزینه ازدواج موقت از سوی دانشجویان یعنی کسانی است که قرار است آینده سازان جامعه ایران باشند. وقتی اقشار تحصیل کرده جامعه ما، برای نوع ارتباط خود از گزینه «ازدواج موقت» بهره می برند (حتا اگر با قصد دیگری باشد) در واقع به نوعی بر چنین انتخابی صحه می گذارند و به تثبیت و گسترش آن در جامعه یاری می رسانند. حال باید پرسید اگر در بخش «آینده ساز و مدرن تر» جامعه چنین تفکری نسبت به رابطه زن و مرد وجود دارد که بر «ازدواج موقت» صحه می گذارد، چگونه قرار است این آینده سازان به غنی شدن و تساوی جویی فرهنگ ایرانی کمک کنند ؟ به راستی چگونه مناسبات میان زنان و مردان با چنین تفکری در میان بخش هایی از جامعه، به سمت برابری و رفع تبعیض پیش خواهد رفت؟

مقایسه سایت های ایرانی مرتبط با ازدواج با سایت های خارجی ازدواج

در این بخش به مقایسه سایت ایران زندگی با چند سایت غیر ایرانی که بیشتر اسلامی هستند پرداخته می شود. البته برای پی بردن به تفاوت سایت های ازدواج در جوامع مختلف، به یک سایت غیر اسلامی ازدواج نیز که متعلق به کشور هند است خواهم پرداخت.

در سایت های خارجی مربوط به ازدواج، بخشی به عنوان «بخش پلیس» وجود ندارد. در حقیقت در سایت های غیرایرانی، برای جلوگیری از مزاحمت یک عضو سایت نسبت به عضو دیگر، این خود کاربران هستند که تعیین کننده اند و نه «یک نیروی بیرونی به نام پلیس». در حقیقت در سایت های غیرایرانی ازدواج، اگر فردی برای عضوی از این سایت مزاحمت ایجاد کند تنها یک گزارش از سوی فرد آزار دیده کافی است تا پروفایل آن شخص بسته شود و از سایت بیرون انداخته شود.

در سایت های اسلامی غیرایرانی مربوط به ازدواج، مانند همتایان ایرانی، پیش فرض گزینه جنسیت «من مرد هستم» وجود دارد، اما در سایت های غیر اسلامی مربوط به ازدواج هیچ پیش فرضی انتخاب نشده است. در سایت های اسلامی غیرایرانی، گزینه ازدواج موقت اصلا وجود ندارد، چرا که این سایت ها متعلق به اهل سنت هستند و در میان سنی ها، ازدواج موقت وجود ندارد.

در سایت های خارجی، فرد آزاد است از بین ملیت های گوناگون دست به انتخاب بزند، یا افراد یک کشور می توانند هم میهن خود را در کشورهای دیگر انتخاب کنند . درحالی که در «سایت ایران زندگی» فقط می توان با ایرانی های خارج از ایران ارتباط گرفت و نه با ملیت های دیگر و نه حتی مسلمانان سایر کشورها. به نظر می رسد سایت های اسلامی غیر ایرانی رویکرد بازتری در زمینه ارتباط با ملیت های مختلف دارند.

در سایت ایرانی شما باید مشخصات کامل خود را همانطور که پیشتر اشاره شد وارد کنید، اما در سایت های اسلامی سایر کشورها اینگونه نیست. در این سایت ها عکس زوج هایی را که با هم ازدواج کردند را هم می توان در روی سایت مشاهده کرد. بعضی از زنان در این سایت ها حجاب دارند و برخی ندارند. اما در سایت ازدواج ایران زندگی تنها به ذکر تعداد ازدواج ها و نام شهر ها اشاره شده است.

در سایت های اسلامی غیرایرانی، زنان و مردان عکس های خود را در پروفایلشان قرار داده اند، اما در ایران کمتر کسی پیدا می شود که عکس خود را ضمیمه پروفایل خود کرده باشد.

نکته مهم آن است که در سایت های اسلامی غیرایرانی مربوط به ازدواج، اساسا پیش فرض آن است که افراد مجرد عضو این سایت می شوند و از همین رو اساسا و ضعیت تاهل و تعداد فرزند از شخص ثبت نام کننده سوال نمی شود، چرا که به طور طبیعی کسی که ازدواج کرده دیگر لازم به حضور در سایت ازدواج را ندارد، در حالی که در سایت های ایرانی و مثلا در سایت ایران زندگی که حتا خودش را به عنوان سایتی برای ازدواج دائم معرفی کرده گزینه های مربوط به ازدواج و تعداد فرزند و… وجود دارد. گویا پیش فرض این سایت ها در ایران برخلاف همتایانشان در خارج این است که همه افراد ثبت نام کننده متاهل هستند یا مطلقه.

در سایت ایران زندگی، مشخصات روحی و روانی فرد و همسر مطلوب اش سوال شده است در حالیکه در سایت های اسلامی غیر ایرانی، چنین سوالاتی وجود ندارد. همچنین در این سایت مشخصات کار و مسکن فرد و میزان تحصیلات هم پرسیده، بنابراین به نظر می رسد در سایت های اسلامی غیر ایرانی مربوط به ازدواج، سهولت بیشتری برای ثبت نام افراد وجود دارد و این خود افراد هستند که در هنگام چت کردن با یکدیگر درباره خود و مشخصات شان به طرف مورد نظرشان اطلاعات می دهند. چرا که این موارد در اکثر جوامع، مسائلی خصوصی تلقی می شوند که دلیل ندارد مدیر یک سایت تمام این موارد را درباره کسانی که در آن سایت عضو می شوند بداند.

با توجه به بررسی های بالا در مجموع می توان گفت رویکرد سایت های ازدواج ایرانی- همچون سایت ایران زندگی- رویکردی سخت گیرانه است و در واقع می توان گفت در این سایت ها به نوعی نگاه سنتی نسبت به «فردیت» و «ازدواج» در فضای مدرن (فضای مجازی) بازتولید می شود. ضمن آنکه در سایت های ازدواج ایرانی، ترویج و گسترش ازدواج موقت و ازدواج مجدد به شکلی عریان پیگیری می شود، امری که حتا در سایت های اسلامی غیرایرانی وجود ندارد و یا اگر وجود دارد من مشاهده نکرده ام.

بخش : زنان
تاریخ انتشار : ۳۱ تیر, ۱۳۸۹ ۷:۱۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!